12 la sută din copii cu autism nu sunt şcolarizaţi
Dimensiune font:
* Ministerul Educaţiei a aprobat procedura cerută de asociaţiile pentru drepturile copiilor, prin care sunt asigurate la examenele naţionale condiţiile adaptate pentru elevii cu deficienţe de vedere, auz sau cu tulburări din spectrul autist ori de învăţare * este vorba despre Evaluarea Naţională pentru absolvenţii clasei a VIII-a şi examenul naţional de Bacalaureat * noua metodologie aprobată de minister creează cadrul propriu-zis pentru susţinerea examenelor de către candidaţii cu deficienţe prin ajustarea modalităţilor de examinare, în funcţie de particularităţile individuale şi de cele specifice deficienţei * din păcate, nu sunt suficiente cadre didactice pregătite să lucreze cu astfel de elevi
Federaţia pentru Drepturi şi Resurse pentru Persoanele cu Tulburări din Spectrul Autist (FEDRA) a solicitat Ministerului Educaţiei să ia măsuri urgente în vederea înlăturării barierelor de acces din calea incluziunii copiilor cu cerinţe educative speciale (CES). Printre acestea sunt emiterea de urgenţă a procedurii de adaptare a simulărilor şi testărilor naţionale pentru elevii cu tulburări din spectrul autist, adaptarea examenelor şi testărilor naţionale şi din punct de vedere al conţinutului, nu doar al formei, locuri speciale la licee şi şcoli de meserii pe modelul locurilor rezervate pentru romi, incluziune reală, adică fiecare unitate de învăţământ să fie obligată să integreze 3-5% copii cu CES şi o distribuire corectă a personalului de suport: profesori de sprijin, logopezi, consilieri.
Lipsesc facilitatorii şcolari
Dacă până nu demult se vorbea şi de discriminare, pentru că multe cadre didactice evitau să aibă în clasă copii cu nevoi speciale, acum astfel de probleme s-au mai rezolvat, dar au apărut altele. Este vorba despre lipsa profesionalizării facilitatorilor şcolari. Copiilor încadraţi în grad de handicap grav li se solicită prin lege să fie însoţiţi de facilitatori şcolari în unitatea de învăţământ. Aceşti facilitatori şcolari nu au nici un statut profesional, meseria lor nu există în Clasificarea Ocupaţiilor din România (COR) şi nici nu beneficiază de o pregătire formală. „Problema cea mai mare este că învăţământul nu este adaptat pentru astfel de copii şi tineri. Nu sunt suficienţi profesori de sprijin, nici facilitatori şcolari. De fapt, acei facilitatori sunt asistenţii personali cărora li se cere să fie alături de persoana cu handicap 24 din 24 de ore, nu 8 ore pe zi, ca orice alt angajat. Nu este suficient ca un elev cu cerinţe educaţionale speciale să fie direcţionat către învăţământul de masă. Aşa nu se face incluziune. Este nevoie să le asigurăm şi condiţiile pentru ca ei să se adapteze, să aibă rezultate”, a spus Carmen Ghercă, vicepreşedintele FEDRA.
În România sunt angajaţi doar 1.583 de profesori de sprijin. Este imposibil ca ei să fie eficienţi şi să asigure suportul necesar elevilor. Un studiu realizat recent de FEDRA la nivel naţional arată că doar 59,8 la sută dintre elevii cu autism sunt cuprinşi în învăţământul de masă, 21,1 la sută sunt incluşi în învăţământul special şi 12,7 la sută nu sunt deloc şcolarizaţi. Este nevoie ca acest procent să crească, dar pentru asta este nevoie de implicarea statului. „Noi am dat semnale de alarmă Ministerului Muncii şi Ministerului Educaţiei, am atras atenţia că nu este corect ceea ce se întâmplă. În primul rând, ar trebui ca meseria de facilitator şcolar să fie înscrisă în COR, apoi ei să urmeze o pregătire formală. Nu este corect ca asistentul personal să facă şi munca la şcoală”, a atras atenţia Carmen Ghercă. Ultimele măsuri luate de minister sunt foarte bune, dar incomplete. „Sunt copii care ajung în clasa a VIII sau a XII-a, puţini, ce-i drept, şi care atunci când ajung la examene trebuie să le susţină în aceleaşi condiţii ca şi restul, dar nu este bine. Ei trebuie să aibă un mediu adaptat şi condiţii speciale ca să poată face faţă. De aceea am cerut ca această procedură să apară mai repede. Anul trecut, spre exemplu, a apărut în mai, iar părinţii nu au mai avut timp să se pregătească”, a conchis Carmen Ghercă. Acum, că procedura există, părinţii trebuie să facă unele demersuri la CJRAE şi ISJ.
Maura ANGHEL
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau