„A îndrăzni să concurezi cu rușii, la ei acasă, este de-a dreptul intimidant”
Dimensiune font:
De curând, Corul „Aletheia” a reprezentat Universitatea Națională de Arte „George Enescu”, Iașul și România la prestigiosul Concurs internațional coral „Singing World” din Sankt Petersburg, Rusia. Artiștii s-au înscris la trei din cele 12 secțiuni, mai exact la Muzică sacră, Muzică contemporană și Folclor. La final, s-au întors cu cinci premii, ei ocupând prima poziție a podiumului la toate cele trei secțiuni la care s-au înscris, plus încă două premii speciale – unul pentru cea mai bună solistă și altul pentru cea mai bună interpretare a unei lucrări sacre. Am stat de vorbă despre toate aceste lucruri cu dirijorul corului, conf. univ. dr. Dorina Iuşcă, de la Universitatea Națională de Arte „George Enescu”.
- Ce a însemnat pentru Corul „Aletheia” experiența de la Sankt Petersburg? Cât ați muncit pentru acest moment?
- Spațiul slavon este celebru pentru tradiția sa corală, iar a îndrăzni să concurezi cu rușii, la ei acasă, este de-a dreptul intimidant. Am avut curiozitatea de a descoperi unde ne este locul în zona performanței internaționale. Spre surpriza noastră, am demonstrat că stăm chiar foarte bine. Sentimentul pe care l-am avut pe scenă în timpul ceremoniei de premiere a fost unul de mare mândrie pentru ce suntem și ce putem noi, românii. Am lucrat șase luni pentru acest turneu. Repetam seara, după ce toată lumea își termina treburile. Studenții se întorceau de la cursuri, iar restul de la serviciu. Am avut și două mame cu copii mici pe care îi luau uneori cu ele la repetiții, că nu se putea altfel. Sacrificii au fost destule din partea tuturor celor 20 de oameni care s-au angajat cu enormă dedicație pentru acest concurs. După ora 21 umpleam clădirea Universității de Arte cu acorduri disonante ale lucrărilor contemporane care ne-au provocat mai mult. Portarii ne cunoșteau deja și cum vedeau că intrăm seara în Conservator, imediat ne dădeau cheia de la sala Symposion ce a devenit, pentru jumătate de an, spațiul nostru de suflet, de speranță și de îndârjire.
„Trebuie să demonstrezi că poți cânta lucrări grele și diverse”
- Ce ați cântat la concurs? Cum ați ales piesele?
- Într-un concurs de această talie trebuie să demonstrezi că poți cânta lucrări grele și diverse. La Muzică contemporană, am interpretat, alături de Bocetele străbune ale lui Alexandru Pașcanu, și de Nunc dimittis a lui Arvo Part, o lucrare cu influență de jazz intitulată Maramureș swing, aparținând lui Sandu Bantaș, talentat tânăr compozitor și membru în cor. Sandu ne-a oferit și gospelul Hold on, acompaniat la pian de Teodor Amarandei, pe care l-am interpretat la ceremonia de deschidere unde a fost și solist, impresionând publicul numeros cu stilul său extraordinar de creativ. La secțiunea Muzică religioasă nu putea lipsi o lucrare ortodoxă românească de influență psaltică ilustrată divin în Rugăciunea lui Viorel Munteanu, pe care vocea de aur a Corului „Aletheia”, Antonia Cucerenco a interpretat-o cu enormă sensibilitate, luând și premiul special pentru cea mai bună solistă. Repertoriul religios a fost completat de o piesă ortodoxă rusească și de o lucrare catolică, Miserere mei a lui Gregorio Allegri. Cu ultima am obținut premiul special pentru cea mai bună interpretare a unei piese sacre. La Folclor, succesul nostru a fost asigurat de soliștii Elena Cărăuță și Paul Bîlha, care au susținut cu multă măiestrie cele două doine din Suita din Țara Oașului de Dariu Pop, alături de pseudo-instrumentele de suflat adăugate Ciocârliei lui Constantin Râpă, și de ritmurile amețitoare susținute la percuție de Iulian Fodor dintr-o lucrare folclorică haitiană. În afara lucrărilor din concurs am fost solicitați să dăm un concert la o biserică lutherană în care au răsunat gospeluri și lucrări din folclorul românesc. Ne-am simțit cu adevărat mândri să cântăm în Sankt Petersburg piesa Cântă cucu a înstrăinare a compozitorului basarabean Tudor Chiriac, care ne-a fost profesor multora dintre noi.
- Cine au fost concurenții?
- Ediția din acest an a competiției a adunat 50 de coruri din Rusia, Austria, China, Olanda, Hong Kong, Israel, Germania, Franța, Letonia, Cehia, Cipru, Canada, Polonia, SUA și Italia. Cele mai multe formații însă au fost din zona Europei de Est și a Asiei, motiv pentru care nivelul competițional s-a ridicat la cote impresionante.
„Rolul dirijorului este de a inspira emoții care sunt amplificate prin personalitatea și puterea fiecărui corist”
- Cine sunt artiștii din cor?
- Corul „Aletheia” are în componență oameni minunați, deosebit de puternici și de o integritate profesională aparte. Suntem cu toții produsul muzical al Universității Naționale de Arte „George Enescu”, unde unii încă mai sunt studenți. Cinci coriști au și carieră didactică, oferindu-și harul și răbdarea de profesor pentru a ajuta pe cei mai tineri să învețe repertoriul de turneu. Descopăr cu mare bucurie cum creștem odată cu fiecare concurs, cum experiența ne face din ce în ce mai buni pe scenă, rezistând presiunii competiționale cu un curaj care mă impresionează uneori până la lacrimi.
- De ce ați ales muzica de cor? Unde se situează România din acest punct de vedere?
- În ultimii ani, activitatea corală a reînviat în Iași, odată cu dorința preoților de a înfrumuseța ritualul religios, îmbrăcându-l sonor în armonii pe patru voci. Noi provenim dintr-un cor de biserică și ne-am dorit să facem mai mult, de aici și proiectele noastre muzicale care au evoluat de la concertele și concursurile locale la cele naționale și internaționale. Iașul și România aveau nevoie să își demonstreze valoarea pe plan mondial și spun, fără modestie, că Aletheia și-a făcut din plin datoria în această direcție: am câștigat nouă premii internaționale și am dat peste 30 de concerte în stagiunile instituțiilor culturale importante din țară și din străinătate. Sper că i-am făcut mândri de realizările noastre pe cei de la Universitatea Națională de Arte „George Enescu”, pe care o reprezentăm. Am dus muzica noastră în Republica Belarus, Polonia, Moscova, Italia, Chișinău, Bălți, București, Brașov și în mai toate orașele din zona Moldovei
- Ce înseamnă să fii membru într-un cor? Dar dirijor? Cât cântați, cât repetați?
- A cânta într-un cor presupune capacitatea de a îți raporta permanent propriile performanțe vocale și emoționale la cei care duc odată cu tine efortul de a exprima o intenție muzicală, cu aceeași atitudine, același avânt, același sentiment. E un lucru greu care nu se află la îndemâna oricui. În cor expresia „lucru în echipă” capătă noi valențe ce sunt deseori duse la extrem. Cineva spunea despre noi cum că „oamenii ăștia par a își ghici unii altora gândurile, comunicând pe scenă numai din priviri”. Așa este. În Corul „Aletheia”, rolul dirijorului nu este de a da intrări, ci de inspira emoții care sunt amplificate de sute de ori prin personalitatea și puterea fiecărui corist. Energia ce se creează astfel pe scenă este impresionantă și cu asta am câștigat noi de fiecare dată.
- Ce pregătește Corul „Aletheia”?
- La anul vrem să mergem în SUA la un concurs de show choir. Este o competiție unde corurile cântă și dansează în același timp, urmărind un concept sincretic complex. Pentru asta depindem de microfoane individuale pe care sperăm să le putem achiziționa prin proiecte culturale și sponsorizări.
Cei 20 de coriști care și-au dăruit sufletul pentru performanța adusă României sunt Antonia Cucerenco, Mihalea Spulber, Aliona Paciurca, Elena Cărăuță, Domnica Gheață, Simona Tanasă, Elena Șvedchi, Gabriela Vlahopol, Simona Mazăre, Larisa Neculai, Sandu Bantaș, Florin Birică, Petru Pavel, Iustin Platon, Teodor Amarandei, Paul Bîlha, Iulian Avasiloaie, Iulian Fodor și Ciprian Juncă. Toți unul și unul. Toți oameni extraordinari.
A consemnat Maura ANGHEL
Caseta 1
Dorina Iușcă este un psiholog pasionat de cor care a avut ambiția de a învăța în ambele domenii până când a ajuns la performanţă. A realizat că licența în Psihologie și în Muzică nu este suficientă și și-a dedicat 7 ani din viață pentru a finaliza doctoratul în ambele domenii, sub coordonarea exemplară a prof. univ. dr. Viorel Munteanu și a prof. univ. dr. Ion Dafinoiu. Este conferențiar universitar, Predă psihologia muzicii și Psihologia educației și recunoaște că „în momentele în care studenții apelează la câte o ședință de consiliere simt că fac cele mai mari schimbări”. „Cânt în cor de la vârsta de 10 ani și atracția pentru această activitate minunată mi-a fost dăruită de Viorel Bârleanu, un profesor extraordinar căruia îi datorez multe, printre care și faptul că în clasa a XI-a m-a pus pentru prima dată în fața unui cor, simțind că ar putea avea încredere să conduc pe scenă 25 de fete la concursurile naționale” – conf. univ. dr. Dorina Iușcă
Caseta 2
„Aletheia” s-a născut din corul Bisericii Bărboi, un spațiu religios cu tradiție corală de peste 30 de ani. Denumirea Aletheia, concept ce vine din filosofia greacă și care face referire la ideea de descoperire a adevărului, a fost dată în 2014, odată cu lansarea CD-ului „Privegheați și vă rugați”.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau