„Antreprenorul e astăzi un acrobat, iar eu am făcut multă echilibristică”

1cristina chiriac1

Dimensiune font:

| 19-09-2019 06:11

 

Interviu cu Cristina Chiriac, preşedintele Confederaţiei Naţionale pentru Antreprenoriat Feminin (CONAF) şi fondatorul brandului „Flori de Ie”

 

 

- La Iaşi va fi semnat astăzi, în prezenţa ministrului Muncii, Marius Budăi, Pactul pentru muncă, o iniţiativă a CONAF. Ce este, în esenţă, acest pact şi ce îşi propune?

- Pactul pentru Muncă este o iniţiativă a Confederaţiei Naţionale pentru Antreprenoriat Feminin şi a Federaţiei Patronale Petrol şi Gaze ce vizează problemele acute ale societăţii economice româneşti - decalajele între forţa de muncă existentă şi cea necesară, corelate cu un nivel salarial decent. Toate acestea sunt realităţi la care nu puteam rămâne inerţi, nu putem să asistăm impasibili la dispariţia mediului de afaceri. Ca urmare, ne-am gândit să coagulăm toate forţele capabile şi interesate în vindecarea economică a acestui bolnav numit România, prin consolidarea sistemului său imunitar.

Cum forţa de muncă din ţara noastră este tot mai puţină, mai ales în unele sectoare, am decis să identificăm care sunt acele puncte vulnerabile şi ce putem face pentru ca ele să afecteze în mai mică măsură economia. Avem nevoie de realism, de oameni cu experienţă, de angajatori care au reuşit să depăşească de-a lungul anilor o seamă de probleme, să înţelegem care sunt cauzele primare ale problemei forţei de muncă în România şi ce putem aplica la cât mai multe niveluri din reuşitele acestora. Mai e nevoie de unirea forţelor între mediul de afaceri şi administraţia centrală pentru corectarea din mers a unor aspecte, fără să mai aşteptăm schimbări de guverne, dar în aceeaşi măsură e nevoie şi de stabilitate legislativă, pentru o coerenţă decizională.

- Ce rezultate vă doriţi prin acest pact? La modul concret, pentru ca în România s-au semnat mii de documente, însă rezultatele nu prea se văd. Companiile se închid, oamenii rămân pe drumuri, mulţi pleacă peste hotare... Ce vom vedea peste şase luni? Dar peste un an?

- După parcurgerea primei întâlniri, cea de la Cluj, urmează ca la Iaşi să aibă loc cea de-a două, la finalul căreia vom elabora un document care va conţine toate soluţiile identificate de noi şi care va îmbrăca forma un memorandum destinat Guvernului. Acest Memorandum of Understanding va putea fi perceput ca o strategie pe termen mediu şi lung, pentru că de plasturi temporari ne-am cam săturat şi s-au dovedit ineficienţi, iar adesea, măsurile punctuale, menite să rezolve nişte chestiuni de formă, au ignorat problemele de fond, care s-au tot agravat. Eu sper ca peste şase luni, peste un an să, să primim deschiderea de care mediul de afaceri are nevoie şi să existe o colaborare constructivă cu guvernul astfel încât măcar o parte din soluţiile propuse de noi să fie implementate.

În România, peste 675.000 de femei fac business cot la cot cu bărbaţii şi îl fac bine”

- Care sunt principalele probleme ale antreprenorilor? Cum vedeţi o soluţionare a lor?

- Am reuşit să identificăm principalele impedimente care înfrânează dezvoltarea durabilă a forţei de muncă din România. Migraţia forţei de muncă, inegalităţile economice la nivel de regiune, modificarea ponderii populaţiei ocupate pe sectoare de activitate, rata scăzută de participare la educaţie şi formare, abandonul şcolar, dar şi rata de sărăcie sunt doar câteva dintre acestea. Cu siguranţă, dorinţa cea mai mare este aceea de a îi convinge pe românii plecaţi să muncească afară să se întoarcă.

Sunt români cu înaltă calificare, oameni harnici, care şi-au sacrificat familia pentru un trai mai bun şi pentru stabilitate economică, pentru mai puţină birocraţie şi pentru linişte. Pe ei dorim să îi vedem din nou acasă, consolidând şi echilibrând forţa de muncă din România. Desigur, în aceeaşi măsură, ne dorim pregătirea generaţiilor viitoare pentru muncă în România, corelarea planurilor de învăţământ cu proiecţiile necesarului de forţă de muncă pe termen mediu şi lung, identificând meseriile necesare în viitor. O schimbare de mentalitate se produce greu şi rar, dar atitudinea faţă de muncă, faţă de viitorul nostru poate fi schimbată.

- Susţineţi antreprenoriatul feminin. Există în România o cultură a antreprenoriatului feminin? Cum poate deveni o voce care într-adevăr să conteze?

- CONAF este tocmai expresia culturii antreprenoriale feminine. Faptul că femeile de afaceri încep să îşi facă simţită prezenţa la nivel central printr-o singură voce şi un mesaj unitar e dovada că au înţeles că trebuie să intervină în mediul de afaceri din România cu iniţiativele personale. Au dovedit că sunt buni manageri, că în consiliile de administraţie sunt capabile să ia decizii eficiente, astfel că la ora actuală tot mai multe femeie aleg calea antreprenoriatului. Fie că sunt manager, asociat, acţionar, administrator sau PFA, peste 675.000 de femei fac business cot la cot cu bărbaţii şi îl fac bine. Mai trebuie insistat la capitolul atitudine faţă de femei, mai sunt de înlăturat anumite bariere, dar în esenţă, suntem pe calea cea bună.

- Aţi fost vicepreşedinte al Autorităţii de Valorificare a Activelor Statului, aţi lucrat în Guvern, sunteţi preşedintele Asociaţiei Naţionale a Antreprenorilor. Susţineţi că privatizarea s-a facut greşit. Unde s-a greşit? Ce ar fi trebuit să fie făcut?

- Desele modificări ale cadrului legislativ, lipsa transparenţei şi a unei coerenţe în ceea ce priveşte administrarea activelor statului au avut ca efect ştergerea de pe harta economică a peste 75% din capacitatea industrială a României, agricultura, silvicultura şi turismul înregistrând căderi catastofale, în ciuda reconstituirii dreptului de proprietate funciară. Preţul economic şi social este vizibil, creşterea economică se bazează pe consum şi nu pe producţie internă, iar România importă din nou produse finite şi exportă materii prime, lemn şi produse agricole ca în perioada feudală.

- Deficitul forţei de muncă este una dintre problemele grave ale economiei actuale. Mai nou, şi companiile mari vor să plece. De ce? Cum făcem să-i determinăm să-şi schimbe poziţia?

- Companiile pleacă din aceleaşi motive, doar că ceea ce este perceput la nivel micro, în familie este expandat la nivel macro, iar o companie nu-şi permite să funcţioneze în pierdere. Când vom rezolva problema forţei de muncă, nici companiile nu vor mai pleca.

Preţul celor 30 de ani capitalism abia acum se vede, am fost cumva amorţiţi de mirajul liberei circulaţii şi a mărfurilor din import, ignorând că resursa umană reprezintă cea mai importantă resursă a unei ţări. Lipsa de experienţă sau de bună intenţie uneori astăzi este evidentă, iar cei care trebuiau să creioneze strategii, să protejeze şi să orienteze factorul uman către meseriile lucrative, de exemplu, sunt membrii marcanţi ai unor partide poilitice. Cred sincer că singura soluţie de a opri aceste derapaje cu repercusiuni economice şi sociale deosebit de grave o reprezintă coagularea mediului asociativ patronal, o voce unitară a mediului antreprenorial care să trezească responsabilitatea guvenanţilor.

- Revenind la implicarea femeilor în afaceri, cum arată o radiografie a antreprenoriatului feminin?

- Potrivit datelor statistice, populaţia României numără, în prezent, aproximativ 19,5 milioane de persoane, iar femeile asigură majoritatea (51,09%). Dintre acestea, peste 5,7 milioane reprezintă numărul femeilor active. În 2019, sunt prezente în afaceri 675.867 de femei, cu 87.513 mai multe decât în 2014. Potrivit datelor de la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului , anul trecut activau în business în calitate de acţionari/asociaţi 508.312 femei, numărul acestora crescând cu 21,1% faţă de 2014, când erau înregistrate 419.598. Şi ponderea lor în raport cu bărbaţii a crescut în acest interval cu 1.1 p.p, la 37,4%.

Tot în 2018, alte 167.555 de femei erau înregistrate ca persoane fizice autorizate (PFA), ponderea în total PFA reprezentând 39,4% din totalul de 425.770 de PFA-uri. Potrivit statisticii, din totalul de 375.551 de acţionari ai societăţilor comerciale înregistraţi în 2018 în această zonă, 137.417 erau femei, reprezentând aproape 37% din total. În topul judeţelor, văzut din prisma numărului de acţionari femei, Bucureştiul şi Ilfov-ul sunt urmate de Cluj, cu 27.645 acţionari, Timiş (22.938), Constanţa (21.459), Iaşi (17.120), Bihor (16.992), Prahova (16.182) Braşov (16.103), Dolj (14.129) şi Argeş (14.678). La polul opus se aflau judeţele Caraş-Severin (4.741), Botoşani (3.813), Covasna (3.303) şi Mehedinţi (3.282). Faţă de 2014, cel mai mult a crescut numărul femeilor implicate în afaceri în Bucureşti, cu peste 23.000. Pe de altă parte, cea mai ridicată pondere a femeilor în raport cu bărbaţii se înregistrează în Tulcea (41,5%), numărul doamnelor fiind de 4.342 iar al bărbaţilor de 6.140. Interesantă, în context, este evoluţia semnificativă a numărului femeilor prezente în business în judeţe precum Cluj (+6.662 faţă de 2014), Timiş (+3.791), Constanţa (+3.647), Iaşi (+3.492) şi Braşov (+2.934).

Situaţia este similară, pe ansamblu, şi în privinţa PFA-urilor, întreprinderilor de tip II şi a celor familiale deţinute de femei. Bucureştiul (10.608), Bihorul (7.801), Clujul (7.250) şi Iaşul (6.785) se află în prim-plan, în timp ce, la capătul celălalt al clasamentului se situează Covasna (1.915), Călăraşi (1.804), Ialomiţa (1.679) şi Giurgiu (1362).

Orice companie nou înfiinţată e destinată prăbuşirii în primii ani”

- Dvs însăşi sunteţi o femeie de afaceri. Care au fost cele mai mari piedici pe care le-aţi întâmpinat şi cum le-aţi trecut?

- Orice companie nou înfiinţată e destinată prăbuşirii în primii ani, dar dacă respecţi un principiu economic simplu, care spune să nu pui toate resursele într-un singur loc, şi dacă ai suficientă voinţă, te menţii. Astăzi nu se mai poate vorbi de business în afara unei imagini, a comunicării cu clienţii, promovarea e foarte importantă şi dacă înţelegi să corelezi activitatea economică propriu-zisă cu utilizarea noilor medii de comunicare, dacă ştii să fii atent la semnalele pe care le dă piaţa şi să te acomodezi din mers la schimbările ce apar, atunci ai şanse de izbândă. Antreprenorul e astăzi un acrobat, iar eu am făcut multă echilibristică până acum, şi cred că aşa va fi încă multă vreme, dacă nu se corectează principalele probleme din economie.

- Ca femeie de afaceri, vă rog să oferiţi o soluţie pentru ca România să nu devină doar o ţară de consumatori şi o piaţă de desfacere pentru alţii.

- Ar fi bine dacă ar exista o soluţie care ar rezolva problemele cu care astăzi se confruntă România. Ne rămâne speranţa că ceea ce noi construim astăzi va fi o temelie de bază pentru copiii noştri.

A consemnat Maura ANGHEL

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
Bancul Zilei

05:36

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Gura Vaii, cu sediul social in comuna Gura Vaii, satul Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau, cod postal 607220, telefon 0371/407.500, fax 0372/002.112, e-mail: primariaguravaii@yahoo.com, cod fiscal 4278108. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: - teren in suprafata de 316 mp, situat in intravilanul comunei Gura Vaii, satului Rotunda, nr. Cadastral 62185, CF 62185, apartinand domeniului privat al Comunei Gura Vaii, conform H.C.L. Comunei Gura Vaii nr. 09/22.01.2024, caietului de sarcini si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartimentul Achizitii Publice sau se poate consulta pe site-ul: www.uatcomuna guravaii.ro, sectiunea -Anunturi. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: de la Compartimentul Achizitii Publice, din cadrul Comunei Gura Vaii, comuna Gura Vaii, sat Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau in contul de trezorerie RO17 TREZ 0625 006X XX00 0079, deschis la Trezoreria Onesti, cod fiscal: 4278108. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 27.03.2024, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 04.04.2024, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Registratura Comunei Gura Vaii, comuna Gura Vaii, sat Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 05.04.2024, ora 09.00, Comuna Gura Vaii, comuna Gura Vaii, sat Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Judecatoria Onesti, cu sediul in municipiul Onesti, Str. Tineretului nr. 1, judetul Bacau, telefon 0234/311.913, fax 0234/326.170, e-mail: jud-onesti-reg@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 08.03.2024.
ANUNȚ DE LICITAȚIE. Primăria Comunei Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CUI 16384625, tel 0232/272590, e-mail: primaria_valealupului@yahoo.com, patrimoniu@comuna-valealupului.ro, organizează în data de 29.03.2024, licitație în vederea vânzării terenului intravilan în suprafață de 16.000,00 mp, nr. cadastral 96128, CF nr. 96128, zona Dedeman. 1. Informaţii generale privind concedentul, în special denumirea, codul fiscal, adresa, numărul de telefon, telefax şi/sau adresa de e-mail a persoanei de contact etc: UAT Comuna Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CIF 16384625, tel 0232/272590, e-mail: primaria_valealupului@yahoo.com, patrimoniu@comuna-valealupului.ro 2. Informații generale privind obiectul procedurii de licitație publică, în special descrierea și identificarea bunului care urmează să fie vândut: teren intravilan în suprafață de 16.000 mp, situat în Sat Uricani, Comuna Miroslava, județul Iași, zona Dedeman, nr. cadastral 96128, CF nr. 96128, teren proprietate privată a Comunei Valea Lupului 3. Informații privind documentația de atribuire: se regăsesc în caietul de sarcini 3.1 Modalitatea sau modalitățile prin care persoanele interesate pot intra în posesia unui exemplar al documentației de atribuire: la cerere, de la sediul autorității sau de pe site-ul autorității wwww.comuna-valealupului.ro 3.2 Denumirea și datele de contact ale serviciului/compartimentului din cadrul vânzătorului, de la care pot obține un exemplar din documentația de atribuire: de la Registratura primăriei, Aleea Irisului nr. 8, sat Valea Lupului, Comuna Valea Lupului, județul Iași sau de pe site-ul autorității: www.comuna-valealupului.ro 3.3 Costul și condițiile de plată pentru obținerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: gratuit 3.4 Data-limită pentru solicitarea clarificărilor: 20.03.2024, orele 16.00 4. Informații privind ofertele: se regasesc în caietul de sarcini 4.1 Data-limită de depunere a ofertelor: 29.03.2024, orele 09.00 4.2 Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, Județul Iași 4.3 Numărul de exemplare în care trebuie depusă oferta: un singur exemplar original 5. Data și locul la care se va desfașura ședința publică de deschidere a ofertelor: 29.03.2024, orele 11.00, Primăria Comunei Valea Lupului - Sala de consiliu, Aleea Irisului nr. 8, Comuna Valea Lupului, Județul Iași 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon și/sau adresa de e-mail ale instanței competente în soluționarea litigiilor apărute și termenele pentru sesizarea instanței: Tribunalul Iași, Strada Elena Doamna nr. 1A, telefon: 0232.260.600, 0232.248.000, 0332.403.666, Fax: 0332.435.700, e-mail: tr-iasi-reg@just.ro PRIMAR, Florin-Liviu DULGHERU
FOTO-VIDEO: Reportaj la
02/08/2022 14:54

Într-un colţ de rai, pe ţinuturile Bucovinei, este situat varful Dadu. Pentru a ajunge la el, am ajuns pană in Iacobeni, iar de acolo am virat la dreapta pană la Carlibaba. Într-o zi de iulie, ...

Liberalii, ținta atacurilor unui deputat PSD
18/12/2019 10:54

    Deputatul social-democrat Răzvan Rotaru are o sumă de reprosuri pentru liberalii din Botosani care in urmă cu un an au votat impotriva bugetului de stat, iar acum se laudă cu alocările fina ...

Marea grijă a şoferului beat: să nu-i agite poliţistul petul cu bere
25/11/2019 18:53

 O nouă culme a impertinenţei manifestată de un conducător auto depistat la volan sub influenţă bahică a fost atinsă cu ocazia turului doi al alegerilor prezidenţiale. I.C., in varstă de 28 de an ...

„ZooMonetar - Fauna lumii pe bancnote şi monede”, la BNR Iaşi
22/11/2019 00:00

  * Sucursala Regională Iaşi şi Muzeul Băncii Naţionale a Romaniei au inaugurat, ieri, expoziţia „ZooMonetar - Fauna lumii pe bancnote şi monede” * proiectul este iniţiat in parteneria ...

Mecanica, marele pariu al învăţământului profesional ieşean
21/11/2019 00:00

  * domeniile cu cele mai mari solicitări din partea operatorilor economici pentru includerea in planul de şcolarizare 2019-2020 au fost cele de mecanică - 910 locuri * totodată, s-au format 5 noi cla ...

Puterea şi opoziţia din CJ se pun la aceeaşi masă, pentru a soluţiona soarta a 46 de proiecte
19/11/2019 00:00

  Consilierii judeţeni se vor intruni din nou maine, avand in dezbatere 46 de proiecte de hotărare. Printre acestea se află şi proiectul privind solicitarea de trecere din administrarea Consiliului Lo ...

Începe Postul Crăciunului
15/11/2019 11:11

      După Lăsatul Secului, petrecut ieri, in seara de Sfantul Filip, astăzi incepe Postul Crăciunului, una dintre cele patru mari perioade de ajunare randuite de Biserica Ortodoxă. Post ...

Un tânăr din Iași, beat și fără permis, nu a oprit la semnalul politistilor. Oamenii legii l-au urmarit 1km
10/11/2019 12:51

În jurul orei 01.00, in timp ce patrulau in zona Horlesti, politistii din Letcani au observat o masină cu un comportament destul de suspect in trafic. Oamenii legii au facut semn de oprire autoturismulu ...

Poliţiştii din Popricani, cei mai iscusiţi vânători de şoferi băuţi
09/11/2019 20:04

Datele statistice arată fără dubiu faptul că poliţiştii din Popricani sunt foarte dibaci in depistarea şi prinderea şoferilor ce conduc sub influenţa alcoolului. Numai in primele 10 luni din 2019, pe r ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei