A fost relansată licitația pentru livrarea a 24 de autobuze electrice la Iași

aelectric

Dimensiune font:

| 02-10-2020 00:00

Acestea vor fi folosite în transportul public din municipiu, astfel: 14 pe ruta 42 (Copou - CUG) și 10 pe traseul 52 (Piaţa Alexandru cel Bun - Pasaj Octav Băncilă - Copou)

 

 

Ministerul Dezvoltării a reluat o licitație la nivel național, în care este inclus și Iașul, pentru achiziția de autobuze electrice cu o lungime de 10 metri. Licitaţia anterioară a fost anulată în luna aprilie, întrucât ofertele depuse nu fuseseră conforme. Este vorba de ofertele celor de la Bozankaya Otomotiv MAK. IML. ITH. VE IHR. A. Ș. din Turcia și asocierea Golden Dragon Bus - Xiamen Golden Dragon Bus CO LTD din China.

Acum, la reluarea procedurii, Iașul este inclus în achiziție cu 24 de autobuze electrice, valoarea estimată a contractului fiind de 54,5 milioane lei. Pe lista beneficiarilor mai sunt Consiliul Județean Neamț (21 autobuze – 48,1 milioane lei), municipiul Târgu Mureș (15 autobuze – 34,3 milioane lei) și municipiul Tulcea (10 autobuze – 22,8 milioane lei). Cele 24 de autobuze electrice de 10 metri vor fi folosite în transportul public din Iași astfel: 14 pe ruta 42 (Copou - CUG) și 10 pe traseul 52 (Piaţa Alexandru cel Bun - Pasaj Octav Băncilă - Copou).

Semne de întrebare asupra fiabilităţii autobuzelor electrice

Lăudabilă, fără îndoială, iniţitiva Guvernului de a asigura astfel de mijloace de transport celui mai mare oraş din Moldova nu este una rentabilă, ținând cont de autonomia redusă și de costul enorm al bateriilor, care trebuie schimbate după 3-4 ani. „Există niște semne de întrebare. În afară de această imagine a cumpărării de autobuze electrice, există acel calcul cât se poate de sec în ceea ce privește utilitatea acestor autobuze electrice. Ele au un randament redus și semnul de întrebare mi-a venit din faptul că nu am văzut în niciun oraș din Germania sau din altă țară o flotă de autobuze electrice. Autonomia lor este undeva de 100, 120, 140 de kilometri, asta în condițiile în care nu dai drumul la căldură sau la aer condiționat. Iașiul are cam 100 de kilometri pătrați, ar însemna în funcție de trasee, vreo 3 ture, adică foarte puțin. În afară de autonomie, apare problema economică. La două încărcări în 24 de ore, bateriile rezistă undeva la 5 ani, iar la 3 încărcări rezistă undeva între 3 și 4 ani. Aceste baterii costă cât un autobuz Diesel Euro 6 la ora actuală, adică 160.000 de euro. O dată la patru ani ar trebui să plătim cât un autobuz pentru baterii. Ar însemna să avem undeva la 7 milioane de euro la 3-4 ani pentru a cumpăra baterii. Eu nu zic că e un lucru rău, dar sunt bani foarte mulți. Eu ridic un semn de întrebare. Ar trebui să fim ceva mai atenți la proiectele care vin pe partea aceasta a banilor europeni, pe care noi îi considerăm gratis. Sigur, vom lua aceste autobuze și nu ne rămâne decât să sperăm că în următorii 5 ani tehnologia se va dezvolta atât de mult încât aceste baterii vor costa mult mai puțin, iar autonomia autobuzelor va crește spectaculos de la 120 la 300 km”, declara, cu ceva timp în urmă, viceprimarul  Radu Botez.

Discuţii despre troleibuze

Achiziţia celor 32 de tramvaie noi şi a autobuzelor electrice nu sunt singurele elemente care vor schimba din temelii transportul public. În următorii 20 de ani Iașul va beneficia exclusiv de un transport ecologic întrucât, conform directivelor Uniunii Europe, până la finele lui 2022, va trebui ca peste jumătate din capacitățile de transport să fie ecologice, iar până în 2030, să avem transport ecologic sută la sută. Deja în Iaşi, în fiecare zi, numărul tramvaielor scoase la stradă îl depăşeşte pe cel al autobuzelor (136 de vagoane faţă de 100 de autobuze, şi acelea EURO 6), însă la nivelul municipalităţii se discută de luni bune de reintroducerea troleibuzului în Iaşi. Mai precis, se doreşte implementarea de troleibuze care să nu depindă în totalitate de fire. „Tehnologiile au evoluat. Acum sunt troleibuze cu autonomie, merg pe fir, apoi se decuplează, continuă să ruleze ca un autobuz şi se recuplează sub cablaj. Totul se face automat, prin computer”, spune primarul Mihai Chirica.

Surse din Primăria Iaşi susţin că s-a lucrat luni bune la documentaţia tehnică trimisă deja la Agenţia Fondului de Mediu în ideea de a fi achiziţionate 40 astfel de troleibuze, împreună cu alte 40 de autobuze electrice. Iaşul are un mare avantaj comparatic cu alte municipii, în sensul că există deja o reţea mare de substaţii de redresare, care acoperă foarte bine oraşul. Cu o singură excepţie, acestea sunt comune tramvai-troleibuz, deci viitoarea lor modernizare va genera costuri mult mai mici în comparaţie cu o reţea complet nouă. Interesant este şi faptul că multe oraşe optează pentru troleibuze în defavoarea autobuzului electric, iar unul dintre acestea este Clujul, unde, deşi sunt exploatate autobuze electrice, se lucrează masiv pentru reconectarea reţelei de troleibuz care a fost în conservare aproape 20 de ani.

Ce zone sunt vizate

Dincolo de beneficiile asupra sănătăţii ieşenilor, reapariţia troleibuzelor va conduce către extinderea reţelei de transport. Deocamdată nu e nimic bătut în cuie, însă sunt propuse şapte trasee: trei trasee noi, trei foste trasee de troleibuz (în prezent operate de autobuze) şi încă unul care nu a fost niciodată traseu de troleibuz (de asemenea, pe care rulează autobuzele Isuzu). Ca şi zone pe care acestea vor opera în viitor se vorbeşte deja de Bucium, Păcurari, CUG, Tudor Vladimirescu, plus marile bulevarde şi cele două Splaiuri. Ca şi scenariu de transport, se vorbeşte de tranzitarea zonei Tudor Vladimirescu, după care rutele de troleibuz se „despart” spre Copou şi Păcurari. Tudor DAMASCHIN

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

ALFA & OMEGA INSOLV IPURL, lichidator judiciar al debitoarei S.C. Old Age S.R.L.– societate în faliment, dosar nr. 5193/99/2015(290/2015) aflat pe rolul Tribunalului Iași–Faliment, în temeiul dispozițiilor Legii nr. 85/2014, vinde prin licitație publică cu strigare următoarele bunuri proprietate ale debitoarei S.C. Old Age S.R.L.: 1. Bun imobil – Proprietate industrială situată în Comuna cadastrală UAT Ciurea, Sat Dumbrava, Jud. Iași – formată din : - teren intravilan în sup. de 1.976 mp și construcțiile C1 – hală (s.c. 681,33mp) și C2 – platformă betonată (s.c. 488,15 mp); - teren intravilan în sup. de 4.065 mp și construcțiile C1 – hală (grajd nr. 4 – s.c. 383,88 mp), C2 – platformă betonată (s.c. 227,21 mp) și C3 – magazie (s.c. 17,82 mp)- teren intravilan în sup. de 2.712 mp și construcțiile C1 – hală (s.c. 685,44 mp), C2 – platformă betonată (s.c. 422,46 mp) și C3 – hală (s.c. 695,86 mp) - Cota indiviză teren în suprafață de 810,62 mp din teren în suprafață totală de 2.326 mp, având nr. cad. 1519/10 înscris în CF nr. 3019 a UAT Ciurea, Jud. Iași. Preț de pornire 80% din valoarea de piață stabilită prin raportul de evaluare- 209.840 Euro (exclusivTVA). 2. Bunuri mobile de natura echipamentelor tehnologice și mijloacelor de transport- Preț de pornire 80% din valoarea de piață stabilită prin raportul de evaluare. Licitațiile vor avea loc în zilele de: 12,19,26.02.2021 respectiv 05,12 și 19.03.2021 ora 10.00, la biroul lichidatorului judiciar din Mun.Iași, Str. Grigore Ureche, nr.3, Bl. Gh. Şonțu, Demisol, Birou nr.4, Jud.Iaşi, putând participa orice persoană fizică sau juridică care va depune o ofertă care va conţine:  cerere de participare la licitaţie;  dovada achitării taxei de participare, astfel:  500 lei pentru bunurile mobile  2.000 lei pentru bunul imobil  dovada achitării caietului de sarcini de 1.000 lei fără TVA–pentru bunul imobil;  dovada achitării cauţiunii de 10% din preţul de pornire al licitaţiei, sumă care se va achita în contul colector RO47PIRB2400741082005000 deschis pe numele debitoarei S.C. Old Age S.R.L. la First Bank;  actele de identificare a persoanei juridice/fizice, împuternicire pentru persoana care reprezintă societatea cu menţiunea că are mandat de a licita indiferent de sumă, ştampila. Taxa de participare și contravaloarea caietului de sarcini se va achita în contul lichidatorului judiciar RO33PIRB2400738563001000 deschis la First Bank. Ofertele se vor depune la biroul lichidatorului judiciar, prin e-mail sau fax, cel târziu cu 1 zi lucrătoare înainte de ziua licitaţiei, până la ora 16.00. Ofertanţii care se înscriu la licitaţie, dar nu participă, pierd toate sumele avansate în vederea participării la licitaţie. Neplata preţului în termenul stabilit de 30 zile calendaristice de la data licitaţiei, duce la pierderea sumelor avansate pentru achiziţionarea bunurilor, care vor fi scoase din nou la vânzare în sarcina cumpărătorului. Oricine pretinde vreun drept asupra bunurilor scoase la vânzare,sub sancţiunea decăderii, se va adresa lichidatorului judiciar şi va face dovada până în ziua licitaţei. Informaţii suplimentare la tel: 0744520508, 0744994490; fax:0332814773, e-mail: alfa.omega.insolv@ gmail.com.
COVID-19 a ucis aproape 600 de ieșeni
26/02/2021 00:00

În ultimele 24 de ore, in judeţul Iaşi au fost inregistrate 135 de cazuri noi de infectare cu virusul SARS-CoV-2, in creştere faţă de ultima raportare, numărul total de infecţii de la inceputul pan ...

Şapte centre disponibile pentru vaccinarea profesorilor ieşeni
26/02/2021 00:00

Centrele municipale de vaccinare pentru cadrele didactice sunt deschise la Casa Corpului Didactic, UMF şi Clinica Almedra, iar in judet, la Targu Frumos (Centrul 2 Targu Frumos de la Casa de Cultură), Ciurea, ...

Ieșenii vor putea călători cu barca pe Bahlui
26/02/2021 00:00

    Astăzi, de la ora 10.00, este programată o nouă şedinţă de Consiliu Local, pe ordinea de zi figurand 28 de proiecte. Este vorba atat de planuri urbanistice zonale, de proiecte vizand reali ...

Infracţionalitatea a scăzut cu peste 50 la sută pe străzile ieșene
26/02/2021 00:00

    Dominat de pandemia de COVID-19, anul 2020 a fost unul special pentru lucrătorii Politiei Locale Iasi, care au trebuit să-si adapteze misiunile conform restrictiilor impuse de starea de urgent ...

Aparatură de ultimă generație pentru TUIASI
26/02/2021 00:00

Facultatea de Electronică, Telecomunicatii si Tehnologia Informatiei (ETTI) de la Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iasi (TUIASI) inaugurează, incepand cu semestrul al II-lea, un nou la ...

Ieșean condamnat pentru că a făcut sex „în mod repetat” cu soţia!
25/02/2021 23:57

Iulian (24 de ani) şi Ioana (19 ani) trăiesc de multă vreme o frumoasă poveste de dragoste rurală. Sunt impreună din 2014 şi au intemeiat o gospodărie frumuşică intr-un sat de langă Targu Frumos. Au ...

Afacerist păşcănean, la un pas de puşcărie din cauza centurii de siguranţă
25/02/2021 23:54

Constantin U. (48 de ani) este un respectabil om de afaceri din Paşcani, firma sa deruland afaceri atat in ţară, cat şi in Italia. Acolo, in Peninsulă, a obţinut, cu mulţi ani in urmă, permisul de condu ...

10.000 lei amendă penală pentru o alcoolemie de 3,5 la mie
25/02/2021 23:52

Dimineaţă, de cum s-a luminat, a ieşit din bloc şi s-a urcat, din reflex, in autoturismul său Audi A4 cu care venise la petrecere. Era atat de beat incat avea „filmul rupt”, dar a izbutit să p ...

Un băcăuan a ajuns pe cel mai înalt vulcan din lume
25/02/2021 17:28

Băcăuanul Radu Turtă a reusit să atingă sambătă, 23 ianuarie, varful Ojos del Salado (6893 m), cel mai inalt vulcan din lume, ce face parte din lantul muntos al Anzilor, la granita dintre Argentina si ...

Cel mai prolific hoţ din Moldova a încercat să-i  păcălească şi pe judecători
25/02/2021 16:56

Născut in Comăneşti, judeţul Bacău, acum 30 de ani, Costel Popa e, de departe, cel mai prolific hoţ şi spărgător care a existat vreodată in regiunea Moldovei. Nu există niciun judeţ din regiune in c ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei