„Nunta lui Figaro”, la Ateneul Naţional
Dimensiune font:
După „Flautul fermecat”, prezentat publicului ieșean în anul 2015, reluat în 2016, „Don Giovanni” în 2017 și „Școala îndrăgostiților” în 2018, anul 2019 lansează cea de a patra producție mozartiană a Clasei de operă din cadrul Universității Naționale de Arte „George Enescu”. Din nou Mozart, căci studiul operelor sale este absolut necesar în formarea și dezvoltarea cântărețului-actor, de la acest stadiu deschizându-se ulterior poarta către abordarea marelui repertoriu al operei romantice, cea mult iubită. Spectacolul va avea loc pe 20 iunie, la Ateneul Naţional din Iaşi.
„De ce Nunta lui Figaro? Căci până astăzi, Nunta lui Figaro rămâne una dintre cele mai desăvârșite creații ale repertoriului liric. Ajuns la maturitate, la deplina stăpânire a stilului vocal și instrumental, având de luptat cu concurența operei italiene, susținută de gustul superficial al aristocrației, Mozart se îndreaptă către comedia satirică a lui Beaumarchais, pe care o transpune muzical cu ajutorul libretistului Lorenzo da Ponte. Comedia lui Beaumarchais îl atrage pe Mozart tocmai datorită realismului caracterelor, ritmului viu, dinamic al desfășurării acțiunii dramatice într-o singură zi nebună - La Folle Giornata - și mai ales datorită destăinuirii inteligente a personajelor, prin replici spirituale și fapte concrete”, a spus dirijorul Consuela Radu Ţaga, lector universitar la UNAGE, sub a cărui baghetă se va derula spectacolu.
Construită pe un conflict izvorât din realitățile sociale și politice ale vremii, opera „Nunta lui Figaro” se deosebește complet de toate tipurile dramatic-muzicale anterioare, configurându-se o stilistică specifică. Nu mai este vorba de opera cu situații ieșite din comun, în care eroii se află în ipostaze neobișnuite, aproape legendare, nici de drama muzicală a lui Gluck, în care idei abstracte îmbracă chipul unor personaje solemne și nici de opera buffa cu personajele sale mască. Mozart face o sinteză de stiluri, contopind tot ceea ce cultura și gustul său fin considera valabil în variatele subgenuri ale operei apărute până la el.
Păstrând structura operei tradiționale, Mozart este preocupat înainte de toate de muzică; aplică tehnica și principiile muzicii simfonice în muzica de scenă, conferind spectacolului cântat noi dimensiuni expresive date de simfonizarea spectacolului liric. Esența simfonică a gândirii mozartiene păstrează melodia drept element dominant, dar acompaniamentul câștigă mult în amploare. Uvertura, bogat colorată timbral, este considerată prototipul formei de lied-sonată, exercitând o puternică influență în lumea creatorilor de operă din romantism. Toți cei implicați în producția Clasei de operă sunt dornici să se întâlnească cu marele public, să se exprime vocal și scenic într-o formulă inedită, la realizarea căreia și-au dat mâna toate cele trei facultăți ale universității noastre (muzică, teatru și arte plastice), căci fiecare componentă a spectacolului „Nunta lui Figaro” este realizată de studenți îndrumați de cadre didactice ale Universității Naționale de Arte „George Enescu”. „De la descifrarea partiturii și până astăzi a fost un drum lung, dar frumos, pe care l-am parcurs împreună, colaborând atent și permanent. Îmi creşte ușor inima de mândrie urmărindu-i pe studenții-cântăreți care bat astăzi la porțile afirmării! Muncă asiduă, multă bucurie de a dărui, suflet și energie tinerească și, de ce nu... momente de distracție!”, a mai spus lector univ. dr. Consuela Radu-Țaga.
Maura ANGHEL
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau