Aeroportul Iaşi îşi schimbă faţa!
Dimensiune font:
* în următoarele 36 de luni, la Aeroportul ieşean va apărea un terminal de pasageri modular, o platformă parcare aeronave, o nouă cale de rulare, un turn control, terminal cargo, dar o pistă de decolare mărită cu 300 m * după ce actuala conducere a aerogării a anunţat că pe pistă au apărut peste 1.700 de puncte care acumulează apă şi care pot conduce la diverse probleme, a fost solicitată o expertiză asupra lucrării, pentru evaluarea situaţiei * lucrarea, făcută de asocierea Max Boegl - Vega ’93 Galaţi şi UTI Grup, iese în câteva săptămâni din garanţie
Ieri, directorul aerogării ieşene, Cătălin Bulgariu, a afirmat, în cadrul unei conferinţe de presă, că o expertiză finală ar urma să apară în câteva săptămâni. Însă, chiar dacă lucrarea iese din garanţie, constructorul va fi obligat să refacă totul pe cheltuiala proprie. În caz contrar, conducerea Aeroportului Iaşi va opri garanţia din cadrul contractului, fiind vorba de aproximativ patru milioane de lei, o parte din garanţia care a rămas la Aeroport până la recepţia finală a lucrării. „Concluziile preliminare arată că sunt probleme la stratul de uzură al pistei, asta înseamnă că utilizarea acestei piste nu pune în pericol nicio aeronavă, nu avem niciun fel de probleme în stratul de fundare, adică nu sunt nici fisuri, nici deplasări de teren, nici infiltraţii de apă, ceea ce înseamnă că structura şi stabilitatea pistei sunt conforme. La finalul expertizei, pe 23 noiembrie, vom face un raport pe care îl vom transmite proprietarului, respectiv Consiliul Judeţean, iar în acel raport vor fi şi propuneri pentru remedierea situaţiei existente. Vom vedea atunci spre ce direcţie ne îndreptăm. La momentul actul, dacă mă întrebaţi pe mine, ne îndreptăm, din nou, către instanţă”, a spus Cătălin Bulgariu, directorul aerogării ieşene.
De altfel, inclusiv preşedintele Consiliului Judeţean Iaşi, Maricel Popa, afirma luna trecută că vor anunţa instituţiile abilitate ale statului. „Vom acţiona în judecată firma respectivă.... Nu ştiu ce şanse avem, fiindcă ştim cine este Vega, ştim cine este UTI... Va fi greu, dar ne vom judeca cu ei”, a spus Popa.
Terminal modular şi turn de control nou
În ceea ce priveşte dezvoltarea aerogării, a fost întocmit, în prima faza, un masterplan legat de dezvoltarea infrastructurii aeroportuare pentru perioada 2019-2030, iar în cea de-a doua etapa se va întocmi un studiu de fezabilitate. Acesta ar urma să cuprindă un terminal pasageri modular, ce poate procesa 1.660 pasageri pe oră, o platformă parcare aeronave (minim 6.000 mp), o cale de rulare (minim 4.000 mp), un turn control (minim 400 mp amprenta la sol), un terminal cargo (1.500 mp), dar şi extinderea pistei de decolare-aterizare (cu minim 300 m), o parcare auto (minim 3.000 de locuri de parcare), cât şi un drum acces terminal, clasa tehnica II - intermodal şi sistemul de balizaj CAT III.
Realizarea investiţiei are termen 36 de luni de la aprobarea cererii de finanţare, cu demararea procedurilor în semestrul I al anului 2020. Sursa de finanţare pe care vrea să o acceseze Regia este Programul Operaţional de Infrastructura Mare (POIM).
Tot în cadrul conferinţei de ieri, directorul Aeroportului Iaşi a anunţat că şi-a mai fixat un obiectiv ambiţios, aliniat aeroporturilor europene: ca până în 2050 să reducă la zero emisiile de carbon.
Reamintim faptul că reprezentanţii aeroporturilor europene s-au angajat să reducă nivelul poluării generate de activitatea de gestiune a transporturilor aeriene. De aceea, aceste aeroporturi vor miza tot mai mult pe sursele de energie regenerabilă, mai ales pe energia fotovoltaică. „Dezvoltarea Aeroportului Iaşi intră în execuţie acum. Discutăm despre finalul licitaţiei la masterplan, banii sunt prevăzuţi în buget, din fondul de dezvoltare al Aeroportului. În conformitate cu caietul de sarcini, sunt maximum 3 luni pentru Masterplan şi 6 luni pentru Studiul de Fezabilitate, care să integreze toate posibilele scenarii existente astăzi pe Aeroportul Iaşi. Dacă arhitecţii găsesc şi alte soluţii, chiar mai bune decât cele actuale, le vom implementa pentru a face un aeroport nou şi modern la Iaşi, un aeroport care să ţină tendinţa aeroporturilor mondiale, adică ca în anul 2050 să fie zero emisii de carbon la nivelul aeroporturilor”, a spus Cătălin Bulgariu. Florentina SANDU
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau