Aeroportul Iaşi se mută de cealaltă parte a pistei!
Dimensiune font:
* lucrările ar urma să cuprindă un terminal pasageri modular, ce poate procesa 1.660 pasageri pe oră, o platformă parcare aeronave, o cale de rulare, un turn control, un terminal cargo, dar şi extinderea pistei de decolare-aterizare, cu minim 300 metri * pe lângă acestea, vor fi amenajate o parcare auto nouă, cu minim 3.000 de locuri de parcare, un drum acces terminal şi sistemul de balizaj CAT III * termen asumat pentru finalizarea modernizării aerogării ieşene - decembrie 2023
Realizarea investiţiei are termen 36 de luni de la aprobarea cererii de finanţare, cu demararea procedurilor în semestrul I al anului 2020. Sursa de finanţare pe care vrea să o acceseze regia este Programul Operaţional de Infrastructură Mare (POIM). Termenul de finalizare înaintat de directorul aerogării ieşene Cătălin Bulgariu este sfârşitul anului 2023.
Când vine vorba despre traficul aerian, Iaşul are un potenţial al zonei de pasageri deloc de neglijat. Aşadar, dezvoltarea infrastructurii aeroportuare reprezintă elementul cheie pentru ca aeroportul să poată profita de oportunităţile oferite de poziţionarea geografică, de prezenţa unui număr important de persoane plecate să lucreze în străinătate, precum şi de potenţialul turistic al zonei, de dezvoltarea economică viitoare a regiunii.
Calculele companiilor aeriene arată că, în statele dezvoltate, un locuitor al zonei de acoperire a aeroportului efectuează patru călătorii pe an. Luând în considerare nivelul actual de dezvoltare al aeroporturilor din zona noastră, se presupune că, până în anul 2030, un locuitor de aici va face două călătorii pe an, iar asta înseamnă un trafic aerian foarte ridicat.
Patru milioane de pasageri până în 2030
Prin urmare, un lucru este clar: Iaşul va trebui să găsească soluţii pentru a opera 4 milioane de pasageri până în 2030. Asta înseamnă construirea unui terminal nou, deoarece infrastructura actuală este depăşită. Practic, în orele de vârf, într-un terminal în care ar trebui să fie procesaţi 320 de pasageri pe oră, se procesează 1.000!
În acest context, directorul general al aerogării ieşene, Cătălin Bulgariu, a anunţat încă de la începutul anului că există deja studii, aflate în diferite etape, fie că vorbim de extindere de platformă, de construcţie de zonă tehnică sau terminal de pasageri.
Primele două etape de modernizare a Aeroportului Internaţional Iaşi vizează un masterplan integrat şi un studiu de fezabilitate (SF), în valoare de 4 milioane lei (851.064 euro cu TVA), costuri suportate integral de R.A. Aeroportul Iaşi, din fondul de dezvoltare. Extinderea platformei aeroportuare costă 64 milioane de lei şi ar trebui realizată în acest an. Termenul de finalizare a fost estimat la 31 decembrie 2019.
Din 2020, în momentul în care va fi extinsă platforma, lucrurile se vor schimba, cei de la Aeroportul Iaşi estimând o nouă creştere importantă a indicatorilor de trafic. „Dacă terminăm platforma până la sfârşitul anului, în 2020 vor veni mult mai multe companii aeriene. Practic, cei care acum ştiu că este greu de operat la Iaşi vor veni aici, pentru că vor avea unde parca, unde degivra avionul, vor avea pistă, platformă, pasageri, de toate”, explică Cătălin Bulgariu.
În ceea ce priveşte costurile extinderii Terminalului T3, acestea ar depăşi 116 milioane de euro, fiind calculate la extinderea în zona de est, de cealaltă parte a pistei, în variantă maximală.
Se caută creditori pentru 50 la sută din valoarea investiţiei
Conducerea Aeroportului ia în calcul contractarea unui împrumut pe termen lung pentru acoperirea a 50 la sută din valoarea investiţiei (cofinanţare), ceea ce ar reprezenta 7 sau 8 ani, până când traficul va intra în parametrii de profitabilitate.
Un calcul optimist arată că, după studii, proiecte şi lucrări, totul ar fi gata în 2023.
Aeroportul va întocmi, în primă fază, un masterplan legat de dezvoltarea infrastructurii aeroportuare pentru perioada 2019-2030, iar în cea de-a doua etapă se va întocmi un studiu de fezabilitate. Acesta ar urma să cuprindă un terminal pasageri modular, ce poate procesa 1.660 pasageri pe oră, o platformă parcare aeronave (minim 6.000 mp), o cale de rulare (minim 4.000 mp), un turn control (minim 400 mp amprentă la sol), un terminal cargo (1.500 mp), dar şi extinderea pistei de decolare-aterizare (cu minim 300 m), o parcare auto (minim 3.000 de locuri de parcare), cât şi un drum acces terminal, clasa tehnica II - intermodal şi sistemul de balizaj CAT III.
Realizarea investiţiei are termen 36 de luni de la aprobarea cererii de finanţare, cu demararea procedurilor în semestrul I al anului 2020. Sursa de finanţare pe care vrea să o acceseze regia este Programul Operaţional de Infrastructură Mare (POIM). Termenul de finalizare înaintat de directorul aerogării ieşene Cătălin Bulgariu este sfârşitul anului 2023. „Din martie 2020, de când vom avea SF, până în septembrie, vom merge la toate băncile, să facem co-finanţarea pentru acest program cu Banca Europeană de Investiţii (BEI). Trebuie să semnez contractul de finanţare până la data de 31 decembrie 2020. Practic, când voi recepţiona SF, cel mai târziu în martie 2020, şi până în septembrie încercăm să facem înscrierea proiectului, astfel încât să fie aprobată partea de co-finanţare. Obligatoriu, până în decembrie 2023 se va termina totul. Dacă nu, tot ceea ce nu am consumat din fondurile europene până în acel an, le plătim din fonduri proprii. Aşadar, până cel târziu decembrie 2023 se va merge pe actuala infrastructură”, a spus Cătălin Bulgariu ieri, în cadrul unei conferinţe de presă.
Costurile principalelor investiţii propuse de actuala conducere a aeroportului
Obiectivele principale au o valoare estimată la 109,2 milioane euro. Terminalul de pasageri modular– min. 4 milioane pasageri/an, 1.660 PAX/h – sunt estimate la 48,5 milioane euro; platforma parcare aeronave (minim 6.000 mp) şi căi de rulare (minim 4.000 mp), însumează 27 milioane euro; turn control (minim 400 mp amprentă la sol – 3 milioane de euro; terminal cargo (minim 1.500 mp – 7,2 milioane euro); extinderea pistei de decolare-aterizare, cu minim 300 m, se ridică la 5 milioane euro; parcare auto (minim 300 de locuri de parcare) şi drum acces terminal – 7,5 milioane euro; noul sistem de balizaj este estimat la 10,9 milioane de euro.
Proiectul mai prevede şi 17 obiective secundare, de la măsuri de protecţia mediului şi până la posturi control acces şi celula pentru distribuţie secundară, denumită şi „celula de post trafo”, pentru care s-au prevăzut aproximativ 16 milioane euro. Astfel, suma totală pentru dezvoltarea Aeroportului va ajunge la 125 milioane de euro. Florentina SANDU
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau