Autonomia redusă a autobuzelor electrice provoacă îngrijorătoare la Iaşi
Dimensiune font:
„Sigur, vom lua aceste autobuze şi nu ne rămâne decât să sperăm că în următorii 5 ani tehnologia se va dezvolta atât de mult încât aceste baterii vor costa mult mai puţin, iar autonomia autobuzelor va creşte spectaculos, de la 120 la 300 km”, a spus viceprimarul Radu Botez
Viceprimarul municipiului Iaşi, Radu Botez, a declarat că autobuzele electrice pe care Primăria Iaşi le va achiziţiona cu fonduri europene nu sunt atât de rentabile, ţinând cont de autonomia redusă şi de costul enorm al bateriilor, care trebuie schimbate după 3-4 ani. „Există nişte semne de întrebare. În afară de această imagine a cumpărării de autobuze electrice, există acel calcul cât se poate de sec în ceea ce priveşte utilitatea acestor autobuze electrice. Ele au un randament redus şi semnul de întrebare mi-a venit din faptul că nu am văzut în niciun oraş din Germania sau din altă ţară o flotă de autobuze electrice. Autonomia lor este undeva de 100, 120, 140 de kilometri, asta în condiţiile în care nu dai drumul la căldură sau la aer condiţionat. Iaşul are cam 100 de kilometri pătraţi, ar însemna în funcţie de trasee, vreo 3 ture, adică foarte puţin. În afară de autonomie, apare problema economică. La două încărcări în 24 de ore, bateriile rezistă undeva la 5 ani, iar la 3 încărcări rezistă undeva între 3 şi 4 ani. Aceste baterii costă cât un autobuz Diesel Euro 6 la ora actuală, adică 160.000 de euro. O dată la patru ani ar trebui să plătim cât un autobuz pentru baterii. Ar însemna să avem undeva la 7 milioane de euro la 3-4 ani pentru a cumpăra baterii. Eu nu zic că e un lucru rău, dar sunt bani foarte mulţi. Eu ridic un semn de întrebare. Ar trebui să fim ceva mai atenţi la proiectele care vin pe partea aceasta a banilor europeni, pe care noi îi considerăm gratis. Sigur, vom lua aceste autobuze şi nu ne rămâne decât să sperăm că în următorii 5 ani tehnologia se va dezvolta atât de mult încât aceste baterii vor costa mult mai puţin, iar autonomia autobuzelor va creşte spectaculos de la 120 la 300 km”, a declarat Radu Botez.
Turcii şi chienzii se bat pentru autobuzele de 10 metri...
Municipiul Iaşi are în mod oficial asigurată finanţarea europeană pentru achiziţia a 44 de autobuze electrice. Licitaţiile sunt organizate de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, iar achiziţiile vor fi finanţate cu fonduri europene tot prin Programul Operaţional Regional - Axa 4.1. Pe 16 octombrie a fost emis ordinul nr. 4.846 al ministrului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice privind finanţarea proiectului „Achiziţie mijloace de transport public - autobuze electrice 10 metri deal - Iaşi, Consiliul Judeţean Neamţ, Târgu Mureş”. Valoarea totală a finanţării este de 167.227.763,88 lei, din care alocarea totală pentru cele 24 de autobuze electrice de 10 metri pentru Municipiul Iaşi de 65.509.808 lei (13.774.139,61 euro), adică maxim 573.992,5 euro pentru fiecare autobuz.
Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice a deschis pe 23 septembrie ofertele depuse la licitaţia de livrare de autobuze electrice pentru patru unităţi administrativ-teritoriale din ţară, printre acestea numărându-se şi Municipiul Iaşi. Concret, licitaţia a vizat achiziţia a 70 de autobuze electrice cu lungimea de 10 metri pentru Municipiul Iaşi (24 de autobuze, şapte staţii de încărcare rapidă şi 24 de staţii de încărcare lentă - 54,5 milioane lei, fără TVA), Judeţul Neamţ (21 autobuze - 48,1 milioane lei), Municipiul Târgu Mureş (15 autobuze - 34,4 milioane lei) şi Municipiul Tulcea (10 autobuze - 22,8 milioane lei). Valoarea totală a achiziţiei se ridică la circa 160.000.000 lei.
Companiile interesate de această licitaţie sunt Bozankaya Otomotiv MAK. IML. ITH. VE IHR. A. Ş. din Turcia şi asocierea Golden Dragon Bus – Xiamen Golden Dragon Bus CO LTD din China.
Cele 24 de autobuze electrice de 10 metri vor fi folosite în transportul public din Iaşi astfel: 14 pe ruta 42 (Copou - CUG) şi 10 pe traseul 52 (Piaţa Alexandru cel Bun - Pasaj Octav Băncilă - Copou).
… iar alte şase firme pentru cele de 12 metri
În ceea ce priveşte cele 20 de autobuze electrice cu o lungime de 12 metri, pe 24 septembrie a fost emis ordinul 4.808 al ministrului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, care prevede asigurarea unei finanţări totale de 202.154.031,35 lei, din care 66.753.064 lei (14.035.547,52 euro) pentru Municipiul Iaşi, adică maxim 701.777,4 euro pentru fiecare autobuz.
Termenul de depunere a ofertelor în cadrul licitaţiei organizate de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice a fost 12 august, iar nu mai puţin de şase firme şi asocieri au depus oferte. Procedura a avut o valoare de circa 365.000.000 lei şi vizează, în total, achiziţia a 131 de autobuze electrice de 12 metri, precum şi construirea a 39 de staţii de încărcare rapidă şi a 131 de staţii de încărcare lentă. Cele 131 de autobuze sunt repartizate astfel: Iaşi (20 autobuze, şase staţii de încărcare rapidă şi 20 de staţii de încărcare lentă), Piteşti (40 autobuze, 110,5 milioane lei), Târgu Mureş (32 autobuze, 89 milioane lei), Suceava (15 autobuze, 41,4 milioane lei), Sibiu (nouă autobuze, 25,1 milioane lei) şi Sighetu Marmaţiei (şapte autobuze, 19,4 milioane lei).
Firmele şi asocierile care au ofertat pentru toate cele şapte municipii sunt Bozankaya Otomotiv din Turcia, New Kopel Car Import din Israel, Anadolu Automobil Rom (importator ISUZU), Solaris Bus & Coach din Polonia şi Golden Dragon Bus din China, la licitaţie mai fiind înscrisă şi compania Sor Libchavy din Cehia, care a depus însă o ofertă doar pentru Sibiu.
În Iaşi, cele 20 de autobuze electrice de 12 metri vor deservi rutele 28 (Triumf - Podu Roş - Mircea cel Bătrân - Dacia) şi 36 (Dacia - Gară - Copou - Breazu). Dan CONSTANTINESCU
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau