Autostrada A8 ar putea fi construită în perioada 2021-2027
Dimensiune font:
* noul ministru al Transporturilor şi-a asumat finalizarea studiilor de fezabilitate pe toată lungimea A8 până cel târziu în anul 2021, astfel încât în următorul exerciţiu financiar european – 2021-2027, să poată fi depusă cererea de accesare fonduri europene pentru construcţia autostrăzii A8 cu bani de la UE, de la buget şi împrumuturi bancare
La solicitarea asociaţiilor care militează pentru construirea autostrăzii A 8 - Târgu Mureş – Iaşi – Ungheni, joi a avut loc o întâlnire a liderilor „Împreună Pentru A8” şi „Moldova Vrea Autostradă” cu noul ministru al Transporturilor, Lucian Bode, la care au participat şi preşedintele Comisiei pentru Transporturi din Camera Deputaţilor, Marius Bodea, dar şi directorii generali din cadrul CNAIR.
În urma discuţiilor au fost acceptate toate propunerile asociaţiilor civice, „propuneri pe care încercăm de peste doi ani de zile să le punem în aplicare, doar că Guvernele PSD ne-au tratat cu aroganţă şi multă şmecherie”, supă cum susţine Cătălin Urtoi, umnul dintre liderii asociaţiei „Împreună Pentru A8”.
Asociaţiile civice au impus un consilier ministerial pentru problema A8
Printre soluţiile convenite a se aplica în perioada imediat următoare se numără renunţarea imediată la parteneriatul public-privat pentru tronsonul Leţcani – Târgu Neamţ şi trecerea acestuia la Ministerul Transporturilor, respectiv CNAIR, prin HG - termen luna decembrie 2019, finalizarea tuturor caietelor de sarcini pentru tronsoanele Târgu Neamţ – Iaşi, Iaşi – Vânători, Vânători - Ungheni cu privire la studiile de fezabilitate (SF) + proiectare, astfel încât în prima parte a anului viitor să fie ridicate pe SICAP şi pe parcursul anului 2020 să fie finalizate contractele. „Astfel se va termina definitiv cu povestea acestor SF-uri, fără de care nu putem afla valoarea reală a investiţiei, traseul şi nu putem obţine fonduri europene”, a precizat Cătălin Urtoi.
Totodată, s-a convenit să fie depusă, în paralel, o cerere de finanţare din POIM1 a acestor studii de fezabilitate, lucru pe care guvernele anterioare l-au refuzat permanent, finalizarea acestor SF-uri pe toată lungimea A8 până cel târziu în anul 2021, astfel încât în noul exerciţiu financiar european 2021-2027 să poată fi depusă cererea de accesare fonduri europene pentru construcţia autostrăzii A8 cu fonduri europene, de la buget, împrumuturi bancare etc.
Mai mult, s-a stabilit ca până luni, 2 decembrie 2019, să fie nominalizat un reprezentant din partea celor două asociaţii, care să monitorizeze permanent proiectul autostrăzii A8, din poziţia de consilier al ministrului Transporturilor. „Acest consilier va fi prezent pe teren şi la toate întâlnirile oficiale din cadrul Ministerului şi alte instituţii ale statului, atunci când sunt discuţii legate de acest proiect. Va fi un om activ şi va informa permanent opinia publică şi asociaţiile de stadiul proiectului autostrăzii A8. Noi vom căuta să venim în ajutorul executivului şi cu soluţii pentru a avansa cu acest proiect”, a menţionat Cătălin Urtoi.
Avem o derogare de trei ani pentru a absorbi fondurile europene neaccesate
Ieri, europarlamentarul liberal Siegfried Mureşan a precizat că, în ultimii trei ani, nu a fost depus la Comisia Europeană nici măcar un kilometru de autostradă. „S-au acumulat întârzieri la nivel central. Nu a fost depus la Comisia Europeană, în 3 ani de guvernare PSD, nici măcar un kilometru de autostradă, nu a fost depusă şoseaua de centură a Bucureştiului, drumul expres Craiova - Piteşti, autostrada Piteşti - Sibiu. Acum avem fonduri europene şi trebuie să nu le pierdem. Avem dreptul de a absorbi fonduri europene pe perioada 2014 - 2020 până la finalul lui 2023, printr-o derogare. Au trecut şase ani din şapte şi am absorbit doar 30% din aceste fonduri”.
Bugetul 2014 - 2020 e alcătuit după regula M+3, astfel încât banii alocaţi pe un an pot fi absorbiţi în anul respectiv sau în următorii trei ani. „Până la finalul anului 2023 putem absorbi banii alocaţi pentru perioada 2014 - 2020. Însă, în paralel, trebuie să încheiem negocierile pentru următoarea perioadă, 2021 - 2027. Mai avem bani de pe vechea perioadă, dar pe anumite categorii - autostrăzi, spitale regionale. Sunt altele - precum agricultură, bursele Erasmus şi cercetare (la nivel european) - unde au fost absorbite toate fondurile. Trebuie să absorbim vechile fonduri, să decidem bugetul la nivel european pe următorii şapte ani, apoi să adoptăm legislaţia la nivel naţional pentru ca banii pentru noile priorităţi şi pentru direcţiile unde se vor termina până la finalul anului următor să poată fi absorbiţi începând cu 1 ianuarie 2021”.
Mureşan consideră că prioritară este acum atragerea de fonduri pentru mari proiecte de infrastructură la nivel central. „În bugetul Uniunii Europene există suficiente fonduri pentru a achita imediat facturile ce vin la decontare pe fonduri structurale şi de coeziune. „Orice beneficiar de fonduri europene - fie că e autoritate publică, ONG, companie privată, tineri întreprinzători - ştie că îşi va primi banii pe lucrările efectuate la timp”, a menţionat Siegfried Mureşan.
„Un an de nepăsare, incompetenţă şi bătaie de joc la adresa Moldovei”
O altă asociaţie care militează pentru construcţia A8, Mişcarea pentru Dezvoltarea Moldovei, a lansat, online, un Cronometru pentru A8, care se va opri doar în momentul în care construcţia autostrăzii ce trebuie să scoată Moldova din izolare va deveni realitate, când se va putea circula liber de la Ungheni la Iaşi şi Târgu Mureş.
„A trecut un an de la promulgarea Legii 291/2018, numită şi Legea Autostrăzii Unirii. Pentru cei care au uitat, au trecut deja 365 de zile în care autorităţile române au refuzat în mod repetat construcţia Autostrăzii A8 prin utilizarea fondurilor europene, deşi investiţia este decontabilă până la 85% din total, 365 de zile în care fostul premier al României, care clama că este alături de fiecare român, nu a vrut să fie şi alături de fiecare moldovean care circulă pe drumurile dezastruoase ale regiunii, catadicsind să vină în judeţele Moldovei doar la întâlniri electorale şi doar cu elicopterul sau avionul, 365 de zile în care politicienii de top – inclusiv cei din Moldova – nu au pus presiune asupra guvernului, pentru a face Autostrada A8, şi nu o fac nici acum, deşi sunt interesaţi să capitalizeze electoral şi vor (re)veni peste câteva luni să ne convingă că le pasă de soarta regiunii, 365 de zile de când Autostrada A8 este blocată la stadiul semnării de contracte pentru reactualizarea Studiului de Fezabilitate, în care sunt prevăzute, în bătaie de joc, sume insuficiente pentru acest lucru, 365 de zile în care, din cauza lipsei infrastructurii, zeci de victime s-au adăugat miilor de morţi şi răniţi în accidentele ultimilor 30 de ani de pe şoselele Moldovei, 365 de zile în care, în ciuda promisiunilor de tot felul, singura certitudine rămâne abandonarea Moldovei de către guvernanţi”, se arată în comunicatul celor de la Mişcarea pentru Dezvoltarea Moldovei. Daniel BACIU
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau