Autostrada Moldovei, mutată în Parlament
Dimensiune font:
Având în vedere că moldovenii aşteaptă de mai bine de zece ani să li se facă măcar un kilometru de autostradă prin directiva Guvernului, deputatul Petru Movilă şi-a propus să aducă problema infrastructurii pe masa Legislativului. Astfel, reprezentantul PMP vrea să forţeze, prin lege, Ministerul Transporturilor să demareze lucrările aferente autostrăzii Montana
Autostrada A8, proiect al marilor deziluzii, revine în atenţia ieşenilor datorită unei iniţiative legislative iniţiată de deputatul PMP de Iaşi Petru Movilă. Deşi tronsonul de drum este inclus deja în Masterplanul Naţional de Transport, deputatul PMP a recurs la varianta propunerii legislative pentru a se asigura că drumul care ar fi trebui să lege Moldova de Vestul ţării, de mai bine de 10 ani de zile, nu rămâne doar o gogoriţă şi pe viitor. „Acest proiect de lege, semnat de peste 70 de parlamentari de la toate formaţiunile politice şi din toate regiunile României, se află în dezbatere la Senat, primind puncte de vedere favorabile de la Comisia de Buget şi Comisia de Transporturi pentru aprobare, ceea ce înseamnă că, cel mai probabil, va intra în dezbatere în Plenul Senatului săptămâna viitoare. Sper să primească un vot favorabil pentru acest proiect”, declară Petru Movilă. Potrivit acestuia, dacă iniţiativa legislativă ajunge să fie validată de chiriaşii Casei Pătrate, lucrările pentru tronsonul de drum aşteptat de moldoveni de mai bine de zece ani ar putea fi demarate, în cele din urmă.
Europenii, înduioşaţi de sărăcia şi izolarea moldovenilor
Pentru a-i convinge pe mai marii statului român de necesitatea construirii unei autostrăzi care să lege Moldova de restul ţării, deputatul Petru Movilă a dus proiectul acestui tronson de drum peste graniţe, acolo unde s-a apucat să facă lobby şi să strângă semnături pentru demararea investiţiei. „Săptămâna acesta am participat la conferinţa Diaspora românească în Uniunea Europeană, ce a avut loc la Bruxelles, acolo unde participanţii prezenţi al această manifestare au adoptat o rezoluţie prin care solicită Guvernului şi Parlamentului României să susţină proiectul autostrăzii Ungheni-Iaşi-Târgu Mureş. Este un lobby care mi se pare foarte sănătos, deoarece reprezentanţii diasporei, români plecaţi acolo pentru a lucra, au în ţară familii, şi-au făcut case, au investit bani şi vor să ştie că atunci când se întorc vor avea parte de condiţii decente pentru secolul în care trăiesc”, explică Movilă.
În ceea ce priveşte identificarea sursei de finanţare pentru acestă instituţie, deputatul PMP este de părere că nu vor exista probleme, atât timp cât va fi bunăvoinţă din partea Executivului. „Fără nicio problemă există surse de finanţare. (...) Finanţarea poate fi mixtă: indiscutabil vor fi bani de la bugetul de stat, se pot aloca bani din bugetul european al României pentru perioada 2014-2020, dar trebuie luată în calcul şi varianta parteneriatului public-privat”, conchide Pentru Movilă, amintind deopotrivă de împrumuturile cu dobânzi infime pe care le acordă băncile pentru astfel de investiţii.
Explicaţii venite din Parlament
Dat fiind că epopeea autostrăzii menită să scoată Moldova din izolare a făcut obiectul declaraţiilor politice de mai bine de zece ani, un parlamentar de Timiş a ieşit public şi a explicat unde s-a împotmolit investiţia. „Autostrada e împărţită în trei mari sectoare (Tg. Mureş-Ditrău, Ditrău-Tg. Neamţ şi Tg. Neamţ-Iaşi-Ungheni, cu podul peste Prut). Pentru fiecare există nişte studii de fezabilitate fără un nivel de detaliu suficient pentru a permite lansarea unor licitaţii de construcţie. Aşa se făceau studiile în anii 2000, fără foraje geotehnice conform standardelor şi investigaţii detaliate de teren. Pe aşa ceva nu se poate merge la o licitaţie de construcţie decât pentru a amăgi opinia publică că am lansat ceva. În anul 2015 a fost semnat un contract pentru actualizarea la nivelul de detaliu necesar a sectorului Tg. Mureş-Ditrău. Din păcate, nici în prezent acest contract. Nu a demarat. Deci, atenţie! Avem contract semnat! Dar, din motive birocratice şi din lipsă de asumare a răspunderii, Compania de drumuri CNAIR ţine contractul suspendat. În 12 aprilie 2017 am făcut o interpelare parlamentară pe această temă către ministrul Transporturilor. Răspunsul primit de la ministrul Cuc spunea că în luna iunie va fi desuspendat contractul. Rezultatul? Azi, în luna noiembrie, e tot suspendat”, susţine deputatul USR Cătălin Drulă, precizând că toată tergiversarea acestei investiţii a avut la bază indiferenţa politicienilor.
Legea pentru autostradă urmează să intre în dezbaterea Plenului senatului săptămâna viitoare. Anca BURNICHE
„Cel mai probabil, legea va intra în dezbatere în Plenul Senatului săptămâna viitoare” - Petru Movilă, deputat PMP de Iaşi
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau