Autostrada Târgu Neamţ - Iaşi - două miliarde euro!
Dimensiune font:
* iniţiatorul Legii privind construirea autostrăzii Unirii A8, deputatul ieşean Petru Movilă, consideră că Guvernul României ar trebui să îşi reevalueze poziţia în privinţa finanţării în regim parteneriat public-privat a tronsonului Iaşi - Târgu Neamţ şi să demareze de urgenţă procedurile „pentru a accesa fonduri europene, credite externe şi de la bugetul de stat”
Deputatul ieşean Petru Movilă (PMP) a declarat ieri, în cadrul unei conferinţe de presă, că, potrivit ultimelor informaţii din studiul de fundamentare care vizează autostrada Iaşi - Târgu Mureş, valoarea proiectului pentru tronsonul Târgu Neamţ – Paşcani - Târgu Frumos - Iaşi (61 de km) creşte considerabil prin parteneriat public-privat (PPP), costul final al acestui proiect ajungând astfel la aproximativ două miliarde de euro, de la valoarea iniţială de 1,2 miliarde euro.
Conform studiului de fundamentare, partenerul public (Ministerul Transporturilor, prin Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere) poate suporta maximum 25% din valoarea proiectului, în timp ce partenerul privat suportă minimum diferenţa de 75% din valoarea proiectului, adică statul român va plăti aproximativ 300 de milioane de euro din costul proiectării şi execuţiei autostrăzii. „Achiziţia publică prin parteneriat public-privat pentru tronsonul Târgu Neamţ - Paşcani - Târgu Frumos - Iaşi, un tronson de 61 de km, pe care Guvernul doreşte să îl facă în acest mod, este estimată la aproximativ 1,2 miliarde euro, cu o contribuţie iniţială a statului român de 300 milioane de euro, pentru că PPP asta presupune - statul 25%, iar restul partenerul privat. Aşadar, la finalul recepţiei lucrării, valoarea proiectului va fi de aproximativ două miliarde de euro. Partenerul public pe achiziţia PPP este Ministerul Transporturilor”, a declarat Petru Movilă în cadrul conferinţei.
Drept urmare, deputatul consideră că Guvernul României ar trebui să îşi reevalueze poziţia pentru acest tronson de drum şi să demareze de urgenţă procedurile „pentru a accesa fonduri europene, credite externe şi de la bugetul de stat”. „Chiar dacă în legea pe care am iniţiat-o am enumerat şi posibilitatea ca finanţarea autostrăzii Ungheni – Iaşi - Târgu Mureş să se facă şi prin PPP, consider că nu este o soluţie bună, corectă, este o soluţie costisitoare pentru statul român şi pentru români”, a menţionat acesta.
Deputatul PMP de Iaşi a mai precizat că nu s-a stabilit deocamdată traseul de autostradă de la Iaşi la Ungheni, din pricina faptului că nu este stabilită locaţia exactă a podului peste Prut. „Datele pe care vi le-am prezentat sunt foarte importante. De exemplu, acest tronson nu era prevăzut în nicio achiziţie publică de studiu de fezabilitate şi, de asemenea, mult mai important mi se pare faptul că pe parteneriatul public privat costul final al acestui tronson de 61 de km va fi de aproximativ 2 miliarde de euro, de la valoarea iniţială de 1, 2 miliarde. Voi face demersuri ca acest tronson să vină pe finanţare din fonduri europene, credite de la instituţii financiare internaţionale sau din piaţa liberă, dar şi din bugetul de stat”, a mai spus Petru Movilă.
Potrivit studiului de fundamentare, pe autostrada Târgu Neamţ - Iaşi se vor instala sisteme de taxare la Târgu Neamţ, Paşcani, Târgu Frumos, Iaşi. Taxa de utilizare a autostrăzii va fi percepută pe măsură ce diverse sectoare vor fi finalizate şi vor deveni operaţionale. Taxa de utilizare a autostrăzii care va fi plătită de un autoturism la 100 km de autostradă parcurşi este de 6,3 euro fără TVA, calculată funcţie de distanţa parcursă de vehicul. Nivelul taxei poate fi supus indexării, la data de 1 martie a fiecărui an, proporţional cu rata de creştere a salariului mediu net din anul anterior. Florentina SANDU
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau