1autostradaa

Dimensiune font:

Autostrada Unirii, sufocată de incompetenţa guvernamentală

| 30-04-2019 00:00

* parteneriat public-privat (PPP) - cu probleme în toată Europa * un raport al Curţii Europene de Conturi arată că autostrăzile europene construite în regim PPP nu au fost gata la timp şi au costat peste estimarea iniţială * în cazul tronsonului Târgu Neamţ - Iaşi, valoarea proiectului va ajunge la aproximativ 2 miliarde de euro, în loc de 1,2 miliarde, cât se estimează că ar costa acum construirea acestui segment

Încă din primăvara anului trecut, după ce analizase mai multe proiecte prin parteneriat public-privat (PPP), Curtea de Conturi a Uniunii Europene trăgea un semnal de alarmă. Astfel, după ce au fost analizate 12 contracte PPP din Spania, Grecia, Franţa, Irlanda, dintre care şase erau contracte pentru autostrăzi, a reieşit faptul că parteneriatele public-privat din Uniunea Europeană sunt afectate de deficienţe generalizate şi prezintă beneficii limitate. Raportul arată că autostrăzile construite în regim PPP nu sunt gata la timp şi de cele mai multe ori ajung să coste mai mult decât era estimat iniţial, întrucât proiectele sunt slab pregătite şi bazate pe studii incomplete sau pe estimări mult prea optimiste ale traficului şi ale încasărilor obţinute din taxele plătite de şoferi.

Grecia a plătit scump greşelile făcute în derularea proiectelor de parteneriat public-privat. Nici una dintre cele trei autostrăzi construite în PPP şi analizate de auditorii europeni – Moreas, Olympia şi autostrada Greciei Centrale – nu a fost gata la timp. Întârzierile au fost, în medie, de 4 ani. În plus, pentru că pe aceste autostrăzi au circulat mai puţine vehicule decât se estimase iniţial, contribuabilii eleni au fost nevoiţi să suporte costuri suplimentare de peste 1,2 miliarde de euro. Asta în condiţiile în care în urma renegocierii contractelor s-a amânat oricum construirea unor tronsoane importante din toate cele trei şosele de mare viteză.

De exemplu, ca urmare a plăţii din partea statului către concesionari şi a creşterii substanţiale a costurilor financiare, costul total per km al proiectului autostrăzii Greciei Centrale a crescut cu 47%, de la valoarea iniţială de 13,7 milioane de euro la 20,2 milioane de euro per km, în timp ce lungimea tronsonului care trebuia construit a fost redusă cu 55%.

România poate pierde miliarde de euro din fonduri europene

În cazul tronsonului Târgu Neamţ - Iaşi, valoarea proiectului va ajunge la aproximativ 2 miliarde de euro, în loc de 1,2 miliarde, cât se estimează că ar costa acum construirea acestui segment.

Comisarul european Corina Creţu a criticat în repetate rânduri guvernul Dăncilă pentru că ignoră fondurile UE şi nu trimite proiecte mari de infrastructură pentru aprobare la Comisia Europeană.

Prin demararea acestor proiecte în PPP, România va pierde miliarde de euro din fonduri europene prin neaccesarea acestora. Vom asista la întârzieri şi costuri suplimentare nepermis de mari, în condiţiile în care unele din aceste proiecte au fost, deja, demarate. Aceste intenţii de realizare a proiectelor prin PPP reprezintă o încercare de mascare a incompetenţei personalului din ministere, aspect pe care l-a recunoscut şi preşedintele PSD Liviu Dragnea, aflat săptămâna trecută la Iaşi, care a declarat că Guvernul „are bani, dorinţă şi putinţă” pentru a reuşi să ducă la bun sfârşit proiectele de dezvoltare ale României, însă se loveşte de ignoranţa şi incompetenţa angajaţilor din instituţiile publice, dar şi de companiile străine, care „câştigă contractul, intră în insolvenţă şi pe urmă nu vor să mai lucreze”.

Unul dintre proiectele guvernului Dăncilă proiectate pentru a fi realizate prin PPP, în loc de construirea cu ajutorul fondurilor europene gratuite, este şi autostrada Târgu Neamţ – Iaşi, care se desfăşoară pe teritoriul judeţului Iaşi şi are o lungime de 61 km, la care se adaugă 7 km reprezentând bretelele nodurilor DN28 si Km 61+000, bretele ce vor fi de asemenea la profil de autostradă. Lungimea totală a traseului construit la profil de autostradă va fi de 68 km.

Potrivit Studiului de fundamentare, investiţia este estimată la peste un miliard de euro (1,001 miliarde euro construcţia, costuri sisteme de taxare – 12 milioane euro, costuri sisteme de securitate – 2 milioane euro), sumă ce ar trebui asigurată de partenerul privat (firma) care va intra în parteneriat cu statul român. O parte va fi însă suportată şi de bugetul de stat.

După construcţia autostrăzii, care va dura 4 ani, beneficiarul privat (firmă) va opera autostrada timp de 2 de ani. Partenerul public va fi Ministerul Transporturilor, prin Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere.

Dat fiind că va fi realizată pe cheltuiala (parţială) a unei firme, autostrada va avea o taxă de utilizare pentru fiecare autoturism. Astfel, taxa de utilizare a autostrăzii care va fi plătită de un autoturism la 100 km de autostradă parcurşi este de 6,3 euro fără TVA, calculată funcţie de distanţa parcursă de vehicul. Pentru un vehicul din categoria LGV se plăteşte, pentru fiecare 100 km autostradă 8,8 euro fără tva, iar pentru un HGV şi un Bus se plăteşte 12,6 euro fără tva. Nivelul taxei poate fi supus indexării, la data de 01 martie a fiecărui an, proporţional cu rata de creştere a salariului mediu net din anul anterior.

Riscul de trafic va fi doar la „partenerul” privat?

Există serioase semne de întrebare dacă pe noua autostradă, atunci când va fi gata, vor circula suficiente maşini, astfel încât constructorul privat să-şi acopere investiţia din taxele achitate de şoferi.

Bineînţeles, românul este foarte sensibil când vine vorba de a da bani, astfel că este greu să anticipezi cât va scădea traficul în condiţiile introducerii acestui tarif, în contextul în care valoarea nu este de neglijat. Pentru parcurgerea a 160 de kilometri un automobilist va plăti, fără TVA, 10 euro, aşadar vreo 55 de lei cu TVA sau 110 lei dus - întors. Apare, inevitabil, întrebarea dacă se vor înregistra valorile de trafic la nivelul autostrăzii - ipoteza autostradă cu taxă- (estimate pentru intervalul 2020-2050) în Studiul de fundamentare - aproximativ 75% din autoturisme rămân pe autostradă în varianta cu taxă, - aproximativ 85% din LGV rămân pe autostradă în varianta cu taxă, - aproximativ 90 % din HGV rămân pe autostradă în varianta cu taxă, - aproximativ 90 % din BUS rămân pe autostradă în varianta cu taxă. Estimări optimiste.

În plus, scenariul luat în calcul este unul lung, în care nimeni nu ştie ce se poate întâmpla. Potrivit Comisiei Naţionale de Prognoză, riscul de trafic nu este la stat, ci este la „partenerul” privat. Aceasta se întâmplă doar teoretic, căci practic partenerul privat va primi constant bani de la stat cu titlul de plăţi de disponibilitate din care vor fi scăzute încasările „partenerului” din trafic.

Guvernul României ar trebui să îşi reevalueze poziţia”

Deputatul Petru Movilă, iniţiatorul Legii Autostrăzii Unirii, a arătat, pe baza documentaţiei care stă la baza achiziţiei publice în sistem PPP pentru tronsonul Târgu Neamţ - Iaşi că, la recepţia finală, valoarea proiectului va ajunge la aproximativ 2 miliarde de euro, în loc de 1,2 miliarde, cât se estimează că ar costa acum construirea acestui segment.

Deputatul Movilă a explicat că acest cost suplimentar vine din prima de disponibilitate în valoare de 79,6 milioane de euro pe care Guvernul o va plăti în fiecare dintre cei 26 de ani de operare a autostrăzii în regim de parteneriat public privat (PPP). În total, aproximativ 2 miliarde de euro, la care se adaugă 300 de milioane de euro partea statului român (prin Ministerul Transporturilor) în cadrul PPP, şi o eventuală primă de succes dacă sunt respectaţi termenii contractului, respectiv alţi 80 de milioane de euro din care se scad circa 550 de milioane, estimarea încasărilor din taxa de autostradă.

Drept urmare, deputatul consideră că Guvernul României ar trebui să îşi reevalueze poziţia pentru acest tronson de drum şi să demareze de urgenţă procedurile „pentru a accesa fonduri europene, credite externe şi de la bugetul de stat”. Chiar dacă în Legea pe care am iniţiat-o am enumerat şi posibilitatea ca finanţarea autostrăzii Ungheni – Iaşi - Târgu Mureş să se facă şi prin PPP, consider că nu este o soluţie bună, corectă, este o soluţie costisitoare pentru statul român şi pentru români”, este de părere Petru Movilă, deputat PMP de Iaşi.

Florentina SANDU

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA

ANUNT LICITAȚIE ÎNCHIRIERE PRIMĂRIA MUNICIPIULUI ONEȘTI reorganizează licitație publică deschisă cu oferta în plic închis. 1) Informații privind locatorul: MUNICIPIUL ONEȘTI, reprezentat legal prin PRIMAR –Ing. Nicole Gnatiuc, cu sediul în B-dul Oituz, nr. 17, municipiul Onești, județul Bacău, Cod poștal 601032, Telefon: 0234/324.243, Fax: 0234/313.911, e-Mail: primarie@onesti.ro, www.onesti.ro având cont de virament nr. RO29TREZ06221A300530XXXX, deschis la Trezoreria Onești; 2) Informații privind obiectul închirierii: Informații privind obiectul închirierii conform HCL nr. 200/14.11.2019, anexa nr. 1: Nr. Crt.; Adresă amplasament; Suprafaţă mp; Preţ lei/mp/lună; Durata; Destinaţia. 1. B-dul Oituz nr. 12, 4,00 mp, 10,00 lei, 10, Amplasare totem; 2. Calea Bacăului (parte dreaptă a DN Oneşti -Bacău), 4,90 mp, 2,50 lei, 10, Amplasare panou publicitar; 3. Calea Bacăului (partea stângă a DN Oneşti -Bacău), 4,90 mp, 2,50 lei, 10, Amplasare panou publicitar; 3) Informații suplimentare si Documentația de atribuire pot fi obținute: -în format tipărit la Serviciul Patrimoniu și Pază din cadrul Primăriei Municipiului Onești, etaj VII, cam. 703, în urma achitării contravalorii de 20 lei/exemplar (în numerar la casierie sau în contul RO33TREZ0612118025XXXXX –CUI 4353250 beneficiar Municipiul Oneşti) -data limită pentru solicitarea clarificărilor: 17.02.2020, ora 16.00; 4) Informații privind ofertele: -Data limită de depunere a ofertelor: 25 februarie 2020, ora 12.00. -Ofertele se vor depune într-un număr de 1 (unu) exemplare la adresa: B-dul Oituz nr.17, municipiul Onești, județul Bacău, Cod poștal 601032; -Data licitaţiei: 26 februarie 2020, ora 12.00; 5) Locul desfăşurării şedinţei de licitaţie: la parterul Primăriei Municipiului Oneşti, la sala mică de şedinţe; 6) Denumirea, adresa, numărul de telefon, telefax și/sau adresa de e-mail a instanței competente în soluționarea litigiilor apărute și termenele pentru sesizarea instanței: Tribunalul Bacău; Adresa: Bacău, Str. Ştefan cel Mare nr. 4 cod 600356, tel: 0234514419, fax 023452521; email: tr-bacau-reg2@just.ro; 7) Data transmiterii anunţului de licitaţie către instituţiile abilitate, în vederea publicării: 04.02.2020..
S.C. Remat S.A., cu sediul în mun. Iaşi, str. Aurel Vlaicu, nr. 88, jud. Iaşi, O.R.C. J22/286/1991, C.U.I. RO1977144, prin lichidator judiciar Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., potrivit Hotărârii nr. 1230/12.07.2016, pronunţată de Tribunalul Iaşi, Secția a II-a Civilă-Faliment, în dosarul nr. 9134/99/2014, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în data de 14.02.2020, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iaşi, Aleea Nicolina, nr. 82, a următoarelor active: Nr. activ Descrierea comercială a activelor - Valoare de evaluare (lei, fără T.V.A.) - Valoare de pornire (lei, fără T.V.A.). Activ 7 Teren intravilan construit în mun. Dej, str. Bistriţei, nr. 44, pe sensul către Cuzdrioara, jud. Cluj (zona industrială, la ieşire spre Bistriţa Năsăud, înainte de S.C. Someşul S.A.), St teren-7.149 m.p., curţi-construcţii, St construită-1.659,16 m.p., regim de înălţime: P+1parţial, împrejmuit, betonat (100%), învecinat cu S.C. Somtrans S.A., S.C. Samus Mex S.A., S.C. Com-Beton S.A., deschidere la stradă aprox. 53 m.l.; Identif. imobil: nr. cds. 837/2/1 în C.F. nr. 18837/N a localităţii Dej (nr. cds. nou 53437 al C.F. 53437/mun. Dej); - 2.732.400,00 lei; - 683.100,00 lei. Activ 16 PROPRIETATE IMOBILIARĂ, compusă din teren în suprafață totală de 3.914 m.p. și construcții în suprafață totală de 1.117 m.p., situată în oraş Mărăşeşti, str. Doinei, nr. 2, jud. Vrancea, la 6km de nodul rutier Tișița. Este alcătuită din: - Imobil situat în oraşul Mărăşeşti, str. Doinei, nr. 2, T25, P1735, jud. Vrancea, Imobilul a fost dobândit prin Contractul de vânzare-cumpărare autentificat sub nr. 1111/22.03.2001 de B.N.P. Tanase Rodica. - Împrejmuire depozit Mărăşeşti (degradat, nr. inv. 2088), platformă betonată 1.040 m.p. (degradat, nr. inv. 2092); Proprietatea are deschidere frontală la str. Doinei și este pretabilă pentru activități industriale având în vedere și caracterul zonei în care este amplasat imobilul. - 437.600,00 lei; - 80.000,00 lei. Activ 46 Construcție metalică demontată în mun. Iași, Șos. Iași – Tomești, nr. 6, jud. Iași. - 46.000,00 lei; - 7.000,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 13.02.2020, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iaşi, Aleea Nicolina, jud. Iaşi. Bunurile se vând libere de sarcini. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare, precum şi condiţiile de participare (inclusiv condiţia prezentării dovezii de depunere a garanţiei de participare în valoare de 10% din valoarea de pornire a licitaţiei), sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iaşi, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iaşi, în fiecare zi de luni până vineri, orele 09.00 – 16.00, până pe data de 13.02.2020, ora 13.00, în baza unei cereri prealabile (24 de ore). Relaţii suplimentare se pot obţine la e-mail vanzari@insolventa.ro, fax: 0232/212231, tel. 0232/243864, 0755132473..
Subscrisul Cabinet Individual de Insolvenţă Opriş Irina, în calitate de lichidator judiciar al debitorului S.C. SALIX FARM IMPEX S.R.L, conform Încheiere nr. 137 din data de 16.10.2018, emisă de Secţia a II a Civilă a Tribunalului Iaşi-Faliment, anunţă, scoaterea la vânzare, prin licitaţie publică cu strigare, în data de 09.03.2020, orele 14.00, a imobilului situat în localitatea Popeşti, parter, ap.1, judeţul Iaşi, la 9.037,50 euro fără TVA, reprezentand 75% din valoarea de piaţă stabilită prin Raportul de evaluare. Licitaţia se va desfăşura la sediul lichidatorului judiciar din Iaşi, str. Pictor Octav Băncilă, nr.1, jud. Iaşi în conformitate cu regulamentul de vânzare, ce va fi afişat la loc vizibil, cu cel puţin 5 zile înaintea ţinerii şedinţei de licitaţie. Preţul de la care începe licitaţia este echivalentul în Ron la cursul BNR din ziua licitaţiei a 75% din valoarea stabilită prin Raportul de evaluare a imobilului, la care se adaugă TVA. În cazul în care la licitaţia din data de 09.03.2020 nu se va reuşi valorificarea imobilului, se vor organiza noi licitaţii, în aceleaşi condiţii, pe 16.03.2020, respectiv 23.03.2020 orele 14,00. Toţi cei care posedă un drept real asupra imobilului scos la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, de a face lichitatorului dovada acestuia, până în preziua licitaţiei. Imobilul se va vinde liber de orice sarcini conform art. 91 alin. 1 din Legea 85/2014. Poate participa la licitatie orice persoană fizică sau juridică care depune cu cel puţin o zi înaintea ţinerii şedinţei de licitaţie, până la ora 12.00, la sediul lichidatorului documentele prevăzute în caietul de sarcini, care se poate procura de la sediul lichidatorului judiciar, în fiecare zi de luni până vineri, între orele 08.00-16.00. Garanţiei de participare este în procent de 20% din preţul de pornire la licitaţiei. Informaţii suplimentare se pot obţine la telefon 0751103771.
Tribunalul Iaşi, prin lichidatorul judiciar desemnat în dosarul nr. 4383/99/2017 (210/2017), în conformitate cu prevederile Legii nr. 85/2014, privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență, precum și a Codului de procedură civilă, anunță scoaterea la vânzare prin licitație publică cu strigare a bunurilor din patrimoniul debitoarei S.C. „Ago – Parus” S.R.L. Iaşi, cu sediul în municipiul Iaşi, str. Sf. Lazăr nr. 4, bl. Peneş Curcanu, tronson 5, biroul 9, în NH Bussiness Company, la sediul Cabinetului de Avocat Daniela Arhire, etj. 1, județul Iași, după cum urmează: Nr. crt. - DENUMIRE ACTIV – Componenţa – Valoare -lei- 1. Bunuri mobile - Aparate de joc electronice slot machine - 22.605,00. Preţul de pornire al licitației pentru bunurile scoase la vânzare este cel de mai sus, iar vânzarea se va face conform regulamentului de vânzare și hotărârea Adunării creditorilor din data de 10.03.2019. Vânzarea prin licitație publică va avea loc la data de 16.04.2020, ora 10.00 și se vor organiza 6 ședinţe la un interval de 7 zile, respectiv la data de 23.04.2020, 30.04.2020, 07.05.2020, 14.05.2020 și 21.05.2020, la sediul lichidatorului judiciar. Până la data și ora licitației, ofertanții vor depune la sediul lichidatorului judiciar dovada achitării taxei de participare de 10% din prețul de pornire al bunului licitat, a garanţiei de participare la licitaţie de 30% din preţul de pornire al bunului licitat și a caietului de sarcini, respectiv 100 lei, cât şi documentele de înfiinţare şi împuternicirea dată persoanei fizice de către persoana juridică pentru participare la licitație, iar pentru persoanele fizice buletinul de identitate. Neplata bunurilor la termenul stabilit prin procesul-verbal de licitație, duce la pierderea garanţiei de participare la licitație, cât și a celorlalte sume achitate în contul bunurilor, iar bunurile vor fi scoase din nou la vânzare în contul adjudecatarului. Toţi cei care pretind vreun drept asupra bunurilor scoase la vânzare, au obligația să anunțe lichidatorul judiciar înainte de data stabilită pentru vânzare. Informaţii suplimentare se pot obţine la sediul lichidatorului judiciar din Huşi, str. 1 Decembrie, nr. 32, localitatea Huşi, judeţul Vaslui sau la telefoanele 0335/566035 şi 0727/850575..
843 de ieşeni au fost amendaţi, în week-end, cu jumătate de milion de euro!
06/04/2020 23:11

* aceştia au fost sancţionaţi pentru nerespectarea ordonanţelor militare, valoarea totală a amenzilor aplicate de oamenii legii ridicandu-se la 2.156.715 lei!   În doar două zile de la sfar ...

Taxele și impozitele locale, în cădere liberă
06/04/2020 20:59

* incasările au scăzut in ultimele săptămani, din cauza amanării scadentei primului termen de plată pentru principalele impozite locale (impozit pe clădiri, impozit pe teren si impozit asupra mijloacelor ...

Primarul Iașului propune Spitalul de Recuperare ca unitate COVID-19
06/04/2020 20:35

* unitatea are 520 de paturi si dispune de toate dotările necesare tratării pacientilor infectati cu noul coronavirus   Primarul municipiului Iasi, Mihai Chirica, a declarat astăzi că are „te ...

La Iași sunt internați 73 de pacienți COVID din alte județe
06/04/2020 19:18

* la nivelul Iasului se pot face acum, zilnic, aproximativ 450 de teste COVID-19 Dr Carmen Dorobăt, managerul Spitalului de Boli Infectioase „Sf.Parascheva”, din Iasi, a declarat astăzi că la se ...

Se caută spații pentru cazarea cadrelor medicale ieșene
06/04/2020 19:00

* 98 de cadre medicale se află in autoizolare in spatii de cazare apartinand Universitătii Tehnice si Inspectoratului Scolar Mihai Chirica, primarul municipiului Iasi, a precizat astăzi că hotelul Universi ...

Al patrulea deces la Iași...
06/04/2020 16:17

În urmă cu putin timp, la Iasi a fost inregistrat un nou deces cauzat de noul coronavirus, al patrulea in total si al doilea astăzi. Este vorba despre decesul numărul 159 la nivel national, un bărbat ...

Coronavirusul loveşte mortal la Iaşi
06/04/2020 11:05

Noul coronavirus a făcut o nouă victimă, de această dată la Iaşi. Aici, la Spitalul de Boli Infecţioase „Sf.Parascheva”, a fost inregistrat astăzi decesul cu numărul 157 la nivel naţional ...

GRUPUL SESE, garanţia calităţii în transporturi
06/04/2020 11:00

Cu peste 3.000 de vehicule şi aproape 25 de ani de experienţă in domeniu, Grupul Sese oferă un serviciu diferenţiat de transport, oferind clienţilor soluţii flexibile, rapide şi eficiente, care le permi ...

Antibiotice Iaşi poate produce cantităţi mari de hidroxiclorochină
06/04/2020 00:00

Nu e greu de făcut hidroxiclorochină. O spune Ioan Nani, directorul companiei Antibiotice Iaşi. Din punctul de vedere al complexităţii tehnologice este un produs obişnuit. Problema nu e asta, ci acc ...