Autostrada Unirii, sufocată de incompetenţa guvernamentală

1autostradaa

Dimensiune font:

| 30-04-2019 00:00

* parteneriat public-privat (PPP) - cu probleme în toată Europa * un raport al Curţii Europene de Conturi arată că autostrăzile europene construite în regim PPP nu au fost gata la timp şi au costat peste estimarea iniţială * în cazul tronsonului Târgu Neamţ - Iaşi, valoarea proiectului va ajunge la aproximativ 2 miliarde de euro, în loc de 1,2 miliarde, cât se estimează că ar costa acum construirea acestui segment

Încă din primăvara anului trecut, după ce analizase mai multe proiecte prin parteneriat public-privat (PPP), Curtea de Conturi a Uniunii Europene trăgea un semnal de alarmă. Astfel, după ce au fost analizate 12 contracte PPP din Spania, Grecia, Franţa, Irlanda, dintre care şase erau contracte pentru autostrăzi, a reieşit faptul că parteneriatele public-privat din Uniunea Europeană sunt afectate de deficienţe generalizate şi prezintă beneficii limitate. Raportul arată că autostrăzile construite în regim PPP nu sunt gata la timp şi de cele mai multe ori ajung să coste mai mult decât era estimat iniţial, întrucât proiectele sunt slab pregătite şi bazate pe studii incomplete sau pe estimări mult prea optimiste ale traficului şi ale încasărilor obţinute din taxele plătite de şoferi.

Grecia a plătit scump greşelile făcute în derularea proiectelor de parteneriat public-privat. Nici una dintre cele trei autostrăzi construite în PPP şi analizate de auditorii europeni – Moreas, Olympia şi autostrada Greciei Centrale – nu a fost gata la timp. Întârzierile au fost, în medie, de 4 ani. În plus, pentru că pe aceste autostrăzi au circulat mai puţine vehicule decât se estimase iniţial, contribuabilii eleni au fost nevoiţi să suporte costuri suplimentare de peste 1,2 miliarde de euro. Asta în condiţiile în care în urma renegocierii contractelor s-a amânat oricum construirea unor tronsoane importante din toate cele trei şosele de mare viteză.

De exemplu, ca urmare a plăţii din partea statului către concesionari şi a creşterii substanţiale a costurilor financiare, costul total per km al proiectului autostrăzii Greciei Centrale a crescut cu 47%, de la valoarea iniţială de 13,7 milioane de euro la 20,2 milioane de euro per km, în timp ce lungimea tronsonului care trebuia construit a fost redusă cu 55%.

România poate pierde miliarde de euro din fonduri europene

În cazul tronsonului Târgu Neamţ - Iaşi, valoarea proiectului va ajunge la aproximativ 2 miliarde de euro, în loc de 1,2 miliarde, cât se estimează că ar costa acum construirea acestui segment.

Comisarul european Corina Creţu a criticat în repetate rânduri guvernul Dăncilă pentru că ignoră fondurile UE şi nu trimite proiecte mari de infrastructură pentru aprobare la Comisia Europeană.

Prin demararea acestor proiecte în PPP, România va pierde miliarde de euro din fonduri europene prin neaccesarea acestora. Vom asista la întârzieri şi costuri suplimentare nepermis de mari, în condiţiile în care unele din aceste proiecte au fost, deja, demarate. Aceste intenţii de realizare a proiectelor prin PPP reprezintă o încercare de mascare a incompetenţei personalului din ministere, aspect pe care l-a recunoscut şi preşedintele PSD Liviu Dragnea, aflat săptămâna trecută la Iaşi, care a declarat că Guvernul „are bani, dorinţă şi putinţă” pentru a reuşi să ducă la bun sfârşit proiectele de dezvoltare ale României, însă se loveşte de ignoranţa şi incompetenţa angajaţilor din instituţiile publice, dar şi de companiile străine, care „câştigă contractul, intră în insolvenţă şi pe urmă nu vor să mai lucreze”.

Unul dintre proiectele guvernului Dăncilă proiectate pentru a fi realizate prin PPP, în loc de construirea cu ajutorul fondurilor europene gratuite, este şi autostrada Târgu Neamţ – Iaşi, care se desfăşoară pe teritoriul judeţului Iaşi şi are o lungime de 61 km, la care se adaugă 7 km reprezentând bretelele nodurilor DN28 si Km 61+000, bretele ce vor fi de asemenea la profil de autostradă. Lungimea totală a traseului construit la profil de autostradă va fi de 68 km.

Potrivit Studiului de fundamentare, investiţia este estimată la peste un miliard de euro (1,001 miliarde euro construcţia, costuri sisteme de taxare – 12 milioane euro, costuri sisteme de securitate – 2 milioane euro), sumă ce ar trebui asigurată de partenerul privat (firma) care va intra în parteneriat cu statul român. O parte va fi însă suportată şi de bugetul de stat.

După construcţia autostrăzii, care va dura 4 ani, beneficiarul privat (firmă) va opera autostrada timp de 2 de ani. Partenerul public va fi Ministerul Transporturilor, prin Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere.

Dat fiind că va fi realizată pe cheltuiala (parţială) a unei firme, autostrada va avea o taxă de utilizare pentru fiecare autoturism. Astfel, taxa de utilizare a autostrăzii care va fi plătită de un autoturism la 100 km de autostradă parcurşi este de 6,3 euro fără TVA, calculată funcţie de distanţa parcursă de vehicul. Pentru un vehicul din categoria LGV se plăteşte, pentru fiecare 100 km autostradă 8,8 euro fără tva, iar pentru un HGV şi un Bus se plăteşte 12,6 euro fără tva. Nivelul taxei poate fi supus indexării, la data de 01 martie a fiecărui an, proporţional cu rata de creştere a salariului mediu net din anul anterior.

Riscul de trafic va fi doar la „partenerul” privat?

Există serioase semne de întrebare dacă pe noua autostradă, atunci când va fi gata, vor circula suficiente maşini, astfel încât constructorul privat să-şi acopere investiţia din taxele achitate de şoferi.

Bineînţeles, românul este foarte sensibil când vine vorba de a da bani, astfel că este greu să anticipezi cât va scădea traficul în condiţiile introducerii acestui tarif, în contextul în care valoarea nu este de neglijat. Pentru parcurgerea a 160 de kilometri un automobilist va plăti, fără TVA, 10 euro, aşadar vreo 55 de lei cu TVA sau 110 lei dus - întors. Apare, inevitabil, întrebarea dacă se vor înregistra valorile de trafic la nivelul autostrăzii - ipoteza autostradă cu taxă- (estimate pentru intervalul 2020-2050) în Studiul de fundamentare - aproximativ 75% din autoturisme rămân pe autostradă în varianta cu taxă, - aproximativ 85% din LGV rămân pe autostradă în varianta cu taxă, - aproximativ 90 % din HGV rămân pe autostradă în varianta cu taxă, - aproximativ 90 % din BUS rămân pe autostradă în varianta cu taxă. Estimări optimiste.

În plus, scenariul luat în calcul este unul lung, în care nimeni nu ştie ce se poate întâmpla. Potrivit Comisiei Naţionale de Prognoză, riscul de trafic nu este la stat, ci este la „partenerul” privat. Aceasta se întâmplă doar teoretic, căci practic partenerul privat va primi constant bani de la stat cu titlul de plăţi de disponibilitate din care vor fi scăzute încasările „partenerului” din trafic.

Guvernul României ar trebui să îşi reevalueze poziţia”

Deputatul Petru Movilă, iniţiatorul Legii Autostrăzii Unirii, a arătat, pe baza documentaţiei care stă la baza achiziţiei publice în sistem PPP pentru tronsonul Târgu Neamţ - Iaşi că, la recepţia finală, valoarea proiectului va ajunge la aproximativ 2 miliarde de euro, în loc de 1,2 miliarde, cât se estimează că ar costa acum construirea acestui segment.

Deputatul Movilă a explicat că acest cost suplimentar vine din prima de disponibilitate în valoare de 79,6 milioane de euro pe care Guvernul o va plăti în fiecare dintre cei 26 de ani de operare a autostrăzii în regim de parteneriat public privat (PPP). În total, aproximativ 2 miliarde de euro, la care se adaugă 300 de milioane de euro partea statului român (prin Ministerul Transporturilor) în cadrul PPP, şi o eventuală primă de succes dacă sunt respectaţi termenii contractului, respectiv alţi 80 de milioane de euro din care se scad circa 550 de milioane, estimarea încasărilor din taxa de autostradă.

Drept urmare, deputatul consideră că Guvernul României ar trebui să îşi reevalueze poziţia pentru acest tronson de drum şi să demareze de urgenţă procedurile „pentru a accesa fonduri europene, credite externe şi de la bugetul de stat”. Chiar dacă în Legea pe care am iniţiat-o am enumerat şi posibilitatea ca finanţarea autostrăzii Ungheni – Iaşi - Târgu Mureş să se facă şi prin PPP, consider că nu este o soluţie bună, corectă, este o soluţie costisitoare pentru statul român şi pentru români”, este de părere Petru Movilă, deputat PMP de Iaşi.

Florentina SANDU

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
Bancul Zilei

05:36

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Gura Vaii, cu sediul social in comuna Gura Vaii, satul Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau, cod postal 607220, telefon 0371/407.500, fax 0372/002.112, e-mail: primariaguravaii@yahoo.com, cod fiscal 4278108. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: - teren in suprafata de 316 mp, situat in intravilanul comunei Gura Vaii, satului Rotunda, nr. Cadastral 62185, CF 62185, apartinand domeniului privat al Comunei Gura Vaii, conform H.C.L. Comunei Gura Vaii nr. 09/22.01.2024, caietului de sarcini si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartimentul Achizitii Publice sau se poate consulta pe site-ul: www.uatcomuna guravaii.ro, sectiunea -Anunturi. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: de la Compartimentul Achizitii Publice, din cadrul Comunei Gura Vaii, comuna Gura Vaii, sat Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau in contul de trezorerie RO17 TREZ 0625 006X XX00 0079, deschis la Trezoreria Onesti, cod fiscal: 4278108. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 27.03.2024, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 04.04.2024, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Registratura Comunei Gura Vaii, comuna Gura Vaii, sat Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 05.04.2024, ora 09.00, Comuna Gura Vaii, comuna Gura Vaii, sat Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Judecatoria Onesti, cu sediul in municipiul Onesti, Str. Tineretului nr. 1, judetul Bacau, telefon 0234/311.913, fax 0234/326.170, e-mail: jud-onesti-reg@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 08.03.2024.
ANUNȚ DE LICITAȚIE. Primăria Comunei Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CUI 16384625, tel 0232/272590, e-mail: primaria_valealupului@yahoo.com, patrimoniu@comuna-valealupului.ro, organizează în data de 29.03.2024, licitație în vederea vânzării terenului intravilan în suprafață de 16.000,00 mp, nr. cadastral 96128, CF nr. 96128, zona Dedeman. 1. Informaţii generale privind concedentul, în special denumirea, codul fiscal, adresa, numărul de telefon, telefax şi/sau adresa de e-mail a persoanei de contact etc: UAT Comuna Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CIF 16384625, tel 0232/272590, e-mail: primaria_valealupului@yahoo.com, patrimoniu@comuna-valealupului.ro 2. Informații generale privind obiectul procedurii de licitație publică, în special descrierea și identificarea bunului care urmează să fie vândut: teren intravilan în suprafață de 16.000 mp, situat în Sat Uricani, Comuna Miroslava, județul Iași, zona Dedeman, nr. cadastral 96128, CF nr. 96128, teren proprietate privată a Comunei Valea Lupului 3. Informații privind documentația de atribuire: se regăsesc în caietul de sarcini 3.1 Modalitatea sau modalitățile prin care persoanele interesate pot intra în posesia unui exemplar al documentației de atribuire: la cerere, de la sediul autorității sau de pe site-ul autorității wwww.comuna-valealupului.ro 3.2 Denumirea și datele de contact ale serviciului/compartimentului din cadrul vânzătorului, de la care pot obține un exemplar din documentația de atribuire: de la Registratura primăriei, Aleea Irisului nr. 8, sat Valea Lupului, Comuna Valea Lupului, județul Iași sau de pe site-ul autorității: www.comuna-valealupului.ro 3.3 Costul și condițiile de plată pentru obținerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: gratuit 3.4 Data-limită pentru solicitarea clarificărilor: 20.03.2024, orele 16.00 4. Informații privind ofertele: se regasesc în caietul de sarcini 4.1 Data-limită de depunere a ofertelor: 29.03.2024, orele 09.00 4.2 Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, Județul Iași 4.3 Numărul de exemplare în care trebuie depusă oferta: un singur exemplar original 5. Data și locul la care se va desfașura ședința publică de deschidere a ofertelor: 29.03.2024, orele 11.00, Primăria Comunei Valea Lupului - Sala de consiliu, Aleea Irisului nr. 8, Comuna Valea Lupului, Județul Iași 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon și/sau adresa de e-mail ale instanței competente în soluționarea litigiilor apărute și termenele pentru sesizarea instanței: Tribunalul Iași, Strada Elena Doamna nr. 1A, telefon: 0232.260.600, 0232.248.000, 0332.403.666, Fax: 0332.435.700, e-mail: tr-iasi-reg@just.ro PRIMAR, Florin-Liviu DULGHERU
FOTO-VIDEO: Reportaj la
02/08/2022 14:54

Într-un colţ de rai, pe ţinuturile Bucovinei, este situat varful Dadu. Pentru a ajunge la el, am ajuns pană in Iacobeni, iar de acolo am virat la dreapta pană la Carlibaba. Într-o zi de iulie, ...

Liberalii, ținta atacurilor unui deputat PSD
18/12/2019 10:54

    Deputatul social-democrat Răzvan Rotaru are o sumă de reprosuri pentru liberalii din Botosani care in urmă cu un an au votat impotriva bugetului de stat, iar acum se laudă cu alocările fina ...

Marea grijă a şoferului beat: să nu-i agite poliţistul petul cu bere
25/11/2019 18:53

 O nouă culme a impertinenţei manifestată de un conducător auto depistat la volan sub influenţă bahică a fost atinsă cu ocazia turului doi al alegerilor prezidenţiale. I.C., in varstă de 28 de an ...

„ZooMonetar - Fauna lumii pe bancnote şi monede”, la BNR Iaşi
22/11/2019 00:00

  * Sucursala Regională Iaşi şi Muzeul Băncii Naţionale a Romaniei au inaugurat, ieri, expoziţia „ZooMonetar - Fauna lumii pe bancnote şi monede” * proiectul este iniţiat in parteneria ...

Mecanica, marele pariu al învăţământului profesional ieşean
21/11/2019 00:00

  * domeniile cu cele mai mari solicitări din partea operatorilor economici pentru includerea in planul de şcolarizare 2019-2020 au fost cele de mecanică - 910 locuri * totodată, s-au format 5 noi cla ...

Puterea şi opoziţia din CJ se pun la aceeaşi masă, pentru a soluţiona soarta a 46 de proiecte
19/11/2019 00:00

  Consilierii judeţeni se vor intruni din nou maine, avand in dezbatere 46 de proiecte de hotărare. Printre acestea se află şi proiectul privind solicitarea de trecere din administrarea Consiliului Lo ...

Începe Postul Crăciunului
15/11/2019 11:11

      După Lăsatul Secului, petrecut ieri, in seara de Sfantul Filip, astăzi incepe Postul Crăciunului, una dintre cele patru mari perioade de ajunare randuite de Biserica Ortodoxă. Post ...

Un tânăr din Iași, beat și fără permis, nu a oprit la semnalul politistilor. Oamenii legii l-au urmarit 1km
10/11/2019 12:51

În jurul orei 01.00, in timp ce patrulau in zona Horlesti, politistii din Letcani au observat o masină cu un comportament destul de suspect in trafic. Oamenii legii au facut semn de oprire autoturismulu ...

Poliţiştii din Popricani, cei mai iscusiţi vânători de şoferi băuţi
09/11/2019 20:04

Datele statistice arată fără dubiu faptul că poliţiştii din Popricani sunt foarte dibaci in depistarea şi prinderea şoferilor ce conduc sub influenţa alcoolului. Numai in primele 10 luni din 2019, pe r ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei