Autostrada Unirii va intra în CSAT pentru a fi „unsă” ca obiectiv de importanţă naţională
Dimensiune font:
* ministrul Transporturilor a afirmat la Iaşi că Guvernul are un plan de rezervă pentru tronsonul de autostradă Târgu Neamţ – Iaşi, prin care vor fi alocate fonduri de la bugetul de stat * „În cazul în care ofertanţii vor trena şi nu vor veni să semnăm un contract, în condiţiile în care statul este dispus să ofere şi garanţii pentru implementarea proiectului, vom renunţa la parteneriatul public-privat”, a declarat ministrul Cuc
Premierul Dăncilă şi Ministrul Transporturilor Răzvan Cuc au avut în cursul dimineţii o întrevedere cu reprezentanţii mai multor asociaţii neguvernamentale care militează pentru construirea autostrăzii Ungheni – Iaşi - Târgu Mureş. Întâlnirea a avut loc la primele ore ale dimineţii, la Prefectura Iaşi. La discuţiile purtate în spatele uşilor închise au participat şi membrii asociaţiilor civice „Moldova vrea Autostradă” şi „Împreună pentru A8”, dar şi viceprim-ministrul Mihai Fifor, preşedintele Consiliului Judeţean Iaşi - Maricel Popa, prefectul Marian Şerbescu şi senatorul Vasile Toma.
În urma discuţiilor, premierul României a promis că obiectivul integral al Autostrăzii Ungheni – Iaşi - Târgu Mureş va fi declarat de importanţă naţională, intrând în categoria infrastructurii critice, în cadrul următoarei şedinţe a Consiliului Suprem de Apărare a Ţării (CSAT), care va avea loc în septembrie 2019. „Din discuţiile cu reprezentanţii asociaţiilor de profil, au reieşit următoarele lucruri: faptul că vom introduce în următorul CSAT şi autostrada Marii Uniri ca obiectiv de importanţă naţională, adică tronsoanele Târgu Mureş – Târgu Neamţ, Târgu Neamţ - Iaşi, Iaşi - Ungheni, inclusiv podul de peste Prut. Vom păstra legătura, să spunem, o dată la două săptămâni, ne vom întâlni să vedem exact toţi paşii care s-au făcut până acum pe aceste obiective. Pentru că eu, faţă de o parte dintre dânşii mi-am luat nişte angajamente în luna aprilie, când am fost la Iaşi, angajamente pe care le-am respectat ca şi termene, dar şi dânşii au avut o viziune vizavi de strategia de implementare de care este foarte bine să ţinem cont în momentul în care vom implementa acest obiectiv. Tocmai de asta trebuie să existe un parteneriat între Guvern şi opinia publică, foarte fortificat, să se nască produsul acestei autostrăzi”, a declarat ministrul Transporturilor.
Ministrul Transporturilor a reamintit că pe 9 mai a fost semnat contractul pentru revizuirea studiului de fezabilitate pentru tronsonul Târgu Mureş - Târgu Neamţ şi a fost lansat un parteneriat public privat pentru obiectul Târgu Neamţ – Iaşi. „Sunt depuse patru oferte, iar pe tronsonul Ungheni - Iaşi, inclusiv podul peste Prut, ceea ce am discutat cu dânşii, ne-am menţinut promisiunea, dar au venit şi dânşii cu nişte variante foarte bune pe care le vom lua în calcul într-o şedinţă de lucru în perioada următoare, când vor avea disponibilitatea să vină la Ministerul Transporturilor, să discutăm şi în Compania de Autostrăzi”, a declarat ministrul Cuc.
Cifrele care ucid proiectele!
Membrii asociaţiilor civice au ridicat problema sumelor insuficiente pentru revizuirea, pentru completarea studiilor de fezabilitate. „Cel mai flagrant exemplu este legat de cei 200 de km între Târgu Neamţ şi Târgu Mureş, unde pentru completarea SF-ului s-au prevăzut doar 17.580.000 de lei. Ministrul Transporturilor susţine că suma alocată aceasta va rămâne. În schimb, asociaţiile civice sunt îngrijorate în legătură cu nivelul calitativ al studiului de fezabilitate făcut cu bani atât de puţini comparativ cu lungimea şi complexitatea acestui segment (zonă preponderent montană)”, se arată într-un comunicat de presă remis ieri de asociaţiile civice.
Poate în contrapartidă la obiecţiile asociaţiilor civice, oficialii au prezentat proiectul centurii Iaşi (nord), la profil de autostradă, evaluată, conform unui studiu de fezabilitate mai vechi, la suma de 831.000.000 de euro pentru 17 km. „În opinia noastră, este vorba de cifre cu rol manipulator, mai ales că această sumă nu a fost vehiculată până acum, după cunoştinţa noastră, în spaţiul public. Este responsabilitatea Ministerului Transporturilor să revadă calitatea SF-ului, să-l refacă potrivit prevederilor legale, să facă tot ceea ce trebuie pentru ca acest segment de autostradă să fie realizat cât mai repede şi fără costuri inutile”, se mai arată în comunicat.
Parteneriatul public privat, în suspans
Încă o dată, asociaţiile civice şi-au exprimat îngrijorarea în legătură cu oportunitatea realizării tronsonului Iaşi - Târgu Neamţ al A8 în parteneriat public-privat. Având în vedere istoricul acestei metode în România, există mari şanse ca PPP-ul să eşueze şi în acest caz. Prim-ministrul Viorica Dăncilă a susţinut că dacă PPP-ul eşuează în cazul tronsonului Iaşi-Târgu Neamţ, se va merge pe soluţia alocării de fonduri de la bugetul de stat şi pentru acest tronson.
Ministrul Transporturilor a spus că parteneriatul public-privat a fost scos pentru mai multe obiective de lucrări publice din ţară. „Acelaşi lucru îl vom face şi pentru autostrada Marii Uniri Târgu Mureş – Iaşi, în cazul în care ofertanţii de la parteneriatul public-privat vor trena şi nu vor veni să semnăm un contract, în condiţiile în care statul este dispus să ofere şi garanţii şi tot ce şi-a asumat să dea pentru implementarea proiectului. Noi avem un plan de rezervă prin care mergem şi alocăm bani de la bugetul de stat, dar banii se vor aloca pentru proiectele care au partea cea mai matură, adică sectorul Târgu Neamţ - Iaşi”, a declarat ministrul Cuc.
Totodată, asociaţiile au propus o soluţie de deblocare a subproiectului Podul de la Ungheni, „ţinut în loc” din motive de mediu, respectiv mutarea amplasamentului. „Ministerul Transporturilor se opune acestei soluţii, care este cea mai simplă variantă de deblocare a subproiectului”, mai spun reprezentanţii.
S-a convenit ca între asociaţiile civice şi Ministerul Transporturilor să continue dialogul, să existe un program de lucru, să existe întâlniri şi discuţii ori de câte ori va fi necesar. Laura RADU, Florentina SANDU
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau