Banii pentru A8 au fost cheltuiţi pe studii de fezabilitate prost făcute
Dimensiune font:
* este una dintre concluziile rezultate după o nouă întâlnire a asociaţiilor civice Împreună pentru A8, Moldova Vrea Autostradă şi Mişcarea pentru Dezvoltarea Moldovei cu membrii partidelor politice de stânga * reprezentanţilor asociaţiilor civice li s-au alăturat senatorul Vasile Toma (PSD), viceprimarul Radu Botez (ALDE) şi Vasile Roman (PRO România)
În pofida faptului că statul o promite de mai bine de un deceniu, Autostrada Unirii (A8) pare că se află şi acum tot în stadiul de proiect. Deşi în urmă cu jumătate de an Parlamentul a dat o lege prin care a obligat Ministerul Transporturilor să înceapă în regim de urgenţă procedurile pentru construcţia autostrăzii mult râvnită, se preconizează că asta nu se va întâmpla prea curând. În contextul acestor idei, ne întrebăm dacă iniţiativele grupurilor civice care militează pentru autostrada Iaşi-Târgu Mureş impulsionează în vreun fel Guvernul, care pare de neclintit în faţa proiectelor de autostrăzi atât de necesare dezvoltării Moldovei.
Asociaţiile civice au făcut tot ceea ce a depins de ele, de la marșuri până la București și Bruxelles, dezbateri şi memorii, până la audiență prezidențială şi ameninţarea cu darea în judecată a Guvernului României pentru nerespectarea Legii privitoare la construirea acestui obiectiv esențial de investiții pentru regiunea noastră.
Nu avem niciun proiect de infrastructură bine documentat. Ca să accesăm banii europeni, trebuie să întocmim studii de fezabilitate și să prezentăm oportunitatea economică pentru fiecare proiect de infrastructură. Se pare, însă, că banii au fost cheltuiţi numai pe studii de fezabilitate prost făcute care, în timp, s-au dovedit inutile. Asta şi din cauza miniștrilor care tot s-au perindat prin fruntea Ministerului Transporturilor și, implicit, a Companiei Naționale de Autostrăzi (CNADNR, în prezent CNAIR).
În schimb, senatorul ieşean Vasile Toma (PSD) susţine că stadiul discuţiilor a trecut de mult timp şi că acum este vremea acţiunii în ceea ce priveşte Autostrada A8.
A solicitat şi el premierului, ca mulţi alţi politicieni, ca Autostrada Unirii Ungheni - Iaşi - Târgu Mureş să aibă statut de obiectiv de interes naţional. Chiar şi aşa, se pare că proiectul tot nu beneficiază de o atenţie sporită din partea decidenţilor politici de la nivel naţional, având în vedere faptul că bate pasul pe loc.
De precizat că tot Guvernul Dăncilă a stabilit ca Autostrada Iaşi-Târgu Mureş să fie realizată în parteneriat public-privat, deşi soluţia a fost intens criticată. La fel şi în cazul tronsonului Iaşi-Târgu Neamţ. „Am avut o discuţie în această dimineaţă cu factorii de decizie, am trecut în revistă toate segmentele şi toate secţiunile autostrăzii (...) Deşi cei din societatea civilă solicită vehement renunţarea la procedura de parteneriat public privat, nu pot fi de acord cu acest demers, deoarece procedura este în curs de realizare. Nu poţi cere asta decât dacă, să spunem, după data de 5 august nu va fi înregistrată nicio ofertă de realizare a autostrăzii, ori dacă ofertele care vor fi depuse vor fi declarate neconforme, după analizarea acestora. Atunci ar trebui să o facem prin altă modalitate, însă chiar dacă s-ar renunţa la PPP şi s-ar face prin fonduri europene, tot presupune o serie de riscuri, care înseamnă timp şi bani”, a spus senatorul PSD de Iaşi, Vasile Toma.
Nici viceprimarul municipiului Iaşi, Radu Botez, nu se arată foarte entuziasmat în ceea ce priveşte acest proiect de anvergură. „Nu pot zice că sunt foarte optimist, într-adevăr sunt probleme financiare, birocratice, atât la nivel naţional, cât şi la nivel local, astfel că sunt foarte greu de realizat anumite proiecte. Vom vedea în această toamnă cum se va derula acest proiect, dacă va putea să existe parteneriatul public privat sau nu. Valorile pentru această autostradă sunt total false, iar una dintre şansele României este de a negocia cu Consiliul Europei anumite elemente care vizează gradul de îndatorare, de a scoate investiţiile ce ţin de infrastructură din categoria deficitului bugetar. România este la un grad redus faţă de media europeană, celelalte ţări din Uniunea Europeană beneficiind de aceste credite înainte de anii '90, perioadă în care nici într-un caz nu a existat această reţinere în ceea ce priveşte depăşirea deficitului bugetar”, a spus şi viceprimarul municipiului Iaşi, Radu Botez.
„Dacă spunem mereu că România este un stat naţional unitar, ar trebui să o tratăm ca atare, nu pentru unii mumă, pentru alţii ciumă”
Având în vedere faptul că premierul Viorica Dăncilă a anunţat săptămâna trecută că Guvernul renunţă la ideea realizării autostrăzii Comarnic - Braşov în parteneriat public-privat, precizând că vrea declararea în CSAT a acestei autostrăzi ca fiind de importanţă naţională şi realizarea acesteia din fonduri guvernamentale, reprezentanţii asociaţiilor civice din Iaşi consideră că se face o discriminare din partea Guvernului, şi că A8 nu este de interes naţional. „Credem că presiunea dinspre societate trebuie să crească, iar pentru asta trebuie să înţelegem că avem nevoie de coerenţă, care să înceapă dincolo de oraşul Iaşi, să se răspândească în toată Moldova. În acest moment nu avem suficientă forţă pentru a pune presiune pe Guvern, pentru a-l izbi, pur şi simplu, de pământ. Este o autostradă vitală pentru regiunea noastră, pentru întreaga ţară. Dacă spunem mereu că România este un stat naţional unitar, ar trebui să o tratăm ca atare, nu pentru unii mumă, pentru alţii ciumă”, a punctat Dorin Dobrincu, liderul asociaţiei civice Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei. Florentina SANDU
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau