Bătaie de joc pe bani publici

default

Dimensiune font:

| 03-12-2012 06:11

* paradoxal, românii au ajuns renumiţi în lume prin construcţiile durabile pe care le-au realizat * acasă, însă, se simt parcă „dezlegaţi” de orice reguli şi le pasă prea puţin dacă rezultatele muncii lor durează

În 2005, autorităţile din comuna suceveană Vama au primit o scrisoare de la un constructor austriac, prin care erau anunţate că un pod a ieşit din garanţie. Podul respectiv, construit de austrieci cu un secol în urmă, la intrarea în comună dinspre Gura Humorului, peste râul Moldoviţa (un afluent nu foarte mare al Moldovei), era considerat de localnici „solid de când lumea” şi niciodată nu a existat o problemă majoră legată de construcţie în acest interval, chiar dacă între timp podul a parcurs vremuri de război, inundaţii şi cutremure. Ceea ce pare absolut incredibil însă şi a rămas ca atare în aceste povestiri este şi faptul că pe timpul construirii podului nu s-a risipit ( am spune astăzi că nu s-a furat) nici o piatră măcar „nici de ei, care construiau, dar nici de ai noştri, de frica şi de ruşinea lor”. Austriecii au calculat apoi exact cât se va comporta exemplar rodul muncii lor şi a fost totul conform calculelor.

Ce pot alţii

Podul de la Vama nu a fost singura astfel de construcţie durabilă pe care străinii au ridicat-o în Moldova. Tot austriecii au mai făcut, de pildă, poduri metalice similare celui de la Vama în localităţile Solca, Vatra Dornei, Suceava şi Molid, tot în urmă cu mai bine de 100 de ani, poduri ce au fost refăcute ulterior şi nu prea mai păstrează mare lucru din arhitectura autorilor iniţiali. Italienii au făcut şi ei poduri durabile, la Mălini. Considerate printre cele mai trainice, construite în perioada 1902-1904 pe traseul numit încă de localnici „Drumul talienilor”, au trecut prin decenii fără să aibă nevoie de consolidări, chiar dacă traficul de la vremea când au fost construite era extrem de redus faţă de ceea ce se întâmplă azi. Povestea podurilor de acolo a început când italienii au abordat amenajarea drumului Mălini-Stânişoara-Borca, pentru a realiza legătura strategică între valea Moldovei şi valea Bistriţiei, pe la Borca. Cele trei poduri metalice de pe pârâul Suha, din grinzi cu zăbrele cu calea sus, şi podeţele în boltă din zidărie de moloane de piatră au fost considerate de specialişti mult timp după aceea adevărate lucrări de artă. În urma italienilor au rămas pe drumul spre Obcina Stânişoarei şi podeţele în boltă sau cantonul de drumuri ridicat în 1912, cu zidăria originală. De fapt, italienii au stat 12 ani în Mălini, timp suficient pentru a construi podurile, cantonul şi o şcoală, iar la capătul „Drumului talienilor”, în Obcina Stânişoarei au încununat lucrările cu o cruce din piatră.

Din crucea originală au rămas doar treptele de piatră pe care se urca până acolo, dar în apropiere au fost amplasate o cruce metalică de pe o biserică ce a fost mutată şi o alta, adusă de săteni. Locul se numeşte şi acum, în memoria constructorilor, Crucea talienilor şi a rămas intact chiar dacă acolo s-au dat crunte lupte în timpul celei de a doua conflagraţii mondiale.

Chiar şi ruşii, după război, au construit poduri solide, chiar dacă mai puţin durabile şi dichisite decât ale inginerilor din perioada antebelică. Între 1948 şi 1952, ruşii, prin SOVROM au ridicat între altele podurile de la Vereşti, Costâna, Milişăuţi şi Dăbâca.

Ai noştri, ieri şi azi

Dacă înainte de 1989 se putea face un pod de sute de metri în doi ani, realitatea a demonstrat că, odată intraţi în zodia lui „lasă că merge şi aşa”, alor noştri le-a trebuit tot atât numai ca să se urnească pentru a face un pod provizoriu, şi acela slab.

Exemplul l-a dat tot podul din comuna Vama. Exact după trecerea secolului de garanţie oferit de austrieci, bătrânul pod a început să scârţâie vârtos. Deşi era clar că siguranţa circulaţiei este afectată, specialiştii nu s-au grăbit foarte mult să rezolve problema. Iniţial s-a apelat la soluţii de moment, precum restricţii de tonaj la traficul pe pod, semafoare, restricţii de viteză. Ulterior s-a ajuns la concluzia că podul chiar ar trebui refăcut şi a început sarabanda birocratică pentru realizarea proiectului, alocarea banilor, alegerea constructorului. Greu ca un biet bătrân înţepenit, statul român s-a apucat într-un târziu de treabă şi pentru început s-a construit un pod provizoriu care să-l înlocuiască pe cel secular, până când podul „cel adevărat”, peste un an, doi sau trei, putea fi terminat. Situaţia s-a dovedit însă că nu e simplă dacă lucrurile nu se fac la timpul lor.

Cinci ani de la dezastru

În această vară s-au împlinit cinci ani de când podul vămean a dovedit că lucrul de mântuială, indolenţa altora şi furtul mărunt pot duce la dezastru. În 2007, o ploaie repede de vară a umflat apele Moldoviţei. Nu a fost o viitură straşnică, precum în alte dăţi, şi nici o rupere de nori pe pod. Localnicilor nu le-a venit să creadă ce s-a întâmplat în acea noapte. Unul dintre stâlpii de susţinere ai podului abia terminat a luat-o razna. Podul de piatră s-a sfărâmat, ca în cântecelul din copilărie. Pentru că podul nu a mai putut fi folosit o vreme, Bucovina a rămas ruptă de Ardeal şi tot traficul a fost deviat pe o distanţă mult mai mare, ceea ce a crescut costurile pentru agenţii economici şi a sporit disconfortul şi nemulţumirea generală. Toţi au arătat cu degetul spre proiectanţi şi constructori, dar pentru cei avizaţi a fost clar că nimeni, oricât de inconştient şi nepăsător ar fi, nu poate comite voluntar în timpul lucrărilor o astfel de gafă colosală.

Constructorii, o mare firmă ieşeană, au simţit pe propriul buzunar catastrofa de la Vama şi au refăcut până la urmă podul. Lucrarea finală a fost inaugurată în aplauzele localnicilor.

La fiecare ploaie însă, sătenii privesc cu grijă spre pod şi se întreabă dacă va rezista măcar pe un sfert din durata celui din timpul austriecilor.

Andrei Călătoru

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

10:43

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
FOTO-VIDEO: Reportaj la
02/08/2022 14:54

Într-un colţ de rai, pe ţinuturile Bucovinei, este situat varful Dadu. Pentru a ajunge la el, am ajuns pană in Iacobeni, iar de acolo am virat la dreapta pană la Carlibaba. Într-o zi de iulie, ...

Liberalii, ținta atacurilor unui deputat PSD
18/12/2019 10:54

    Deputatul social-democrat Răzvan Rotaru are o sumă de reprosuri pentru liberalii din Botosani care in urmă cu un an au votat impotriva bugetului de stat, iar acum se laudă cu alocările fina ...

Marea grijă a şoferului beat: să nu-i agite poliţistul petul cu bere
25/11/2019 18:53

 O nouă culme a impertinenţei manifestată de un conducător auto depistat la volan sub influenţă bahică a fost atinsă cu ocazia turului doi al alegerilor prezidenţiale. I.C., in varstă de 28 de an ...

„ZooMonetar - Fauna lumii pe bancnote şi monede”, la BNR Iaşi
22/11/2019 00:00

  * Sucursala Regională Iaşi şi Muzeul Băncii Naţionale a Romaniei au inaugurat, ieri, expoziţia „ZooMonetar - Fauna lumii pe bancnote şi monede” * proiectul este iniţiat in parteneria ...

Mecanica, marele pariu al învăţământului profesional ieşean
21/11/2019 00:00

  * domeniile cu cele mai mari solicitări din partea operatorilor economici pentru includerea in planul de şcolarizare 2019-2020 au fost cele de mecanică - 910 locuri * totodată, s-au format 5 noi cla ...

Puterea şi opoziţia din CJ se pun la aceeaşi masă, pentru a soluţiona soarta a 46 de proiecte
19/11/2019 00:00

  Consilierii judeţeni se vor intruni din nou maine, avand in dezbatere 46 de proiecte de hotărare. Printre acestea se află şi proiectul privind solicitarea de trecere din administrarea Consiliului Lo ...

Începe Postul Crăciunului
15/11/2019 11:11

      După Lăsatul Secului, petrecut ieri, in seara de Sfantul Filip, astăzi incepe Postul Crăciunului, una dintre cele patru mari perioade de ajunare randuite de Biserica Ortodoxă. Post ...

Un tânăr din Iași, beat și fără permis, nu a oprit la semnalul politistilor. Oamenii legii l-au urmarit 1km
10/11/2019 12:51

În jurul orei 01.00, in timp ce patrulau in zona Horlesti, politistii din Letcani au observat o masină cu un comportament destul de suspect in trafic. Oamenii legii au facut semn de oprire autoturismulu ...

Poliţiştii din Popricani, cei mai iscusiţi vânători de şoferi băuţi
09/11/2019 20:04

Datele statistice arată fără dubiu faptul că poliţiştii din Popricani sunt foarte dibaci in depistarea şi prinderea şoferilor ce conduc sub influenţa alcoolului. Numai in primele 10 luni din 2019, pe r ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei