Bătaie de joc pe bani publici

default

Dimensiune font:

| 03-12-2012 06:11

* paradoxal, românii au ajuns renumiţi în lume prin construcţiile durabile pe care le-au realizat * acasă, însă, se simt parcă „dezlegaţi” de orice reguli şi le pasă prea puţin dacă rezultatele muncii lor durează

În 2005, autorităţile din comuna suceveană Vama au primit o scrisoare de la un constructor austriac, prin care erau anunţate că un pod a ieşit din garanţie. Podul respectiv, construit de austrieci cu un secol în urmă, la intrarea în comună dinspre Gura Humorului, peste râul Moldoviţa (un afluent nu foarte mare al Moldovei), era considerat de localnici „solid de când lumea” şi niciodată nu a existat o problemă majoră legată de construcţie în acest interval, chiar dacă între timp podul a parcurs vremuri de război, inundaţii şi cutremure. Ceea ce pare absolut incredibil însă şi a rămas ca atare în aceste povestiri este şi faptul că pe timpul construirii podului nu s-a risipit ( am spune astăzi că nu s-a furat) nici o piatră măcar „nici de ei, care construiau, dar nici de ai noştri, de frica şi de ruşinea lor”. Austriecii au calculat apoi exact cât se va comporta exemplar rodul muncii lor şi a fost totul conform calculelor.

Ce pot alţii

Podul de la Vama nu a fost singura astfel de construcţie durabilă pe care străinii au ridicat-o în Moldova. Tot austriecii au mai făcut, de pildă, poduri metalice similare celui de la Vama în localităţile Solca, Vatra Dornei, Suceava şi Molid, tot în urmă cu mai bine de 100 de ani, poduri ce au fost refăcute ulterior şi nu prea mai păstrează mare lucru din arhitectura autorilor iniţiali. Italienii au făcut şi ei poduri durabile, la Mălini. Considerate printre cele mai trainice, construite în perioada 1902-1904 pe traseul numit încă de localnici „Drumul talienilor”, au trecut prin decenii fără să aibă nevoie de consolidări, chiar dacă traficul de la vremea când au fost construite era extrem de redus faţă de ceea ce se întâmplă azi. Povestea podurilor de acolo a început când italienii au abordat amenajarea drumului Mălini-Stânişoara-Borca, pentru a realiza legătura strategică între valea Moldovei şi valea Bistriţiei, pe la Borca. Cele trei poduri metalice de pe pârâul Suha, din grinzi cu zăbrele cu calea sus, şi podeţele în boltă din zidărie de moloane de piatră au fost considerate de specialişti mult timp după aceea adevărate lucrări de artă. În urma italienilor au rămas pe drumul spre Obcina Stânişoarei şi podeţele în boltă sau cantonul de drumuri ridicat în 1912, cu zidăria originală. De fapt, italienii au stat 12 ani în Mălini, timp suficient pentru a construi podurile, cantonul şi o şcoală, iar la capătul „Drumului talienilor”, în Obcina Stânişoarei au încununat lucrările cu o cruce din piatră.

Din crucea originală au rămas doar treptele de piatră pe care se urca până acolo, dar în apropiere au fost amplasate o cruce metalică de pe o biserică ce a fost mutată şi o alta, adusă de săteni. Locul se numeşte şi acum, în memoria constructorilor, Crucea talienilor şi a rămas intact chiar dacă acolo s-au dat crunte lupte în timpul celei de a doua conflagraţii mondiale.

Chiar şi ruşii, după război, au construit poduri solide, chiar dacă mai puţin durabile şi dichisite decât ale inginerilor din perioada antebelică. Între 1948 şi 1952, ruşii, prin SOVROM au ridicat între altele podurile de la Vereşti, Costâna, Milişăuţi şi Dăbâca.

Ai noştri, ieri şi azi

Dacă înainte de 1989 se putea face un pod de sute de metri în doi ani, realitatea a demonstrat că, odată intraţi în zodia lui „lasă că merge şi aşa”, alor noştri le-a trebuit tot atât numai ca să se urnească pentru a face un pod provizoriu, şi acela slab.

Exemplul l-a dat tot podul din comuna Vama. Exact după trecerea secolului de garanţie oferit de austrieci, bătrânul pod a început să scârţâie vârtos. Deşi era clar că siguranţa circulaţiei este afectată, specialiştii nu s-au grăbit foarte mult să rezolve problema. Iniţial s-a apelat la soluţii de moment, precum restricţii de tonaj la traficul pe pod, semafoare, restricţii de viteză. Ulterior s-a ajuns la concluzia că podul chiar ar trebui refăcut şi a început sarabanda birocratică pentru realizarea proiectului, alocarea banilor, alegerea constructorului. Greu ca un biet bătrân înţepenit, statul român s-a apucat într-un târziu de treabă şi pentru început s-a construit un pod provizoriu care să-l înlocuiască pe cel secular, până când podul „cel adevărat”, peste un an, doi sau trei, putea fi terminat. Situaţia s-a dovedit însă că nu e simplă dacă lucrurile nu se fac la timpul lor.

Cinci ani de la dezastru

În această vară s-au împlinit cinci ani de când podul vămean a dovedit că lucrul de mântuială, indolenţa altora şi furtul mărunt pot duce la dezastru. În 2007, o ploaie repede de vară a umflat apele Moldoviţei. Nu a fost o viitură straşnică, precum în alte dăţi, şi nici o rupere de nori pe pod. Localnicilor nu le-a venit să creadă ce s-a întâmplat în acea noapte. Unul dintre stâlpii de susţinere ai podului abia terminat a luat-o razna. Podul de piatră s-a sfărâmat, ca în cântecelul din copilărie. Pentru că podul nu a mai putut fi folosit o vreme, Bucovina a rămas ruptă de Ardeal şi tot traficul a fost deviat pe o distanţă mult mai mare, ceea ce a crescut costurile pentru agenţii economici şi a sporit disconfortul şi nemulţumirea generală. Toţi au arătat cu degetul spre proiectanţi şi constructori, dar pentru cei avizaţi a fost clar că nimeni, oricât de inconştient şi nepăsător ar fi, nu poate comite voluntar în timpul lucrărilor o astfel de gafă colosală.

Constructorii, o mare firmă ieşeană, au simţit pe propriul buzunar catastrofa de la Vama şi au refăcut până la urmă podul. Lucrarea finală a fost inaugurată în aplauzele localnicilor.

La fiecare ploaie însă, sătenii privesc cu grijă spre pod şi se întreabă dacă va rezista măcar pe un sfert din durata celui din timpul austriecilor.

Andrei Călătoru

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<<Click pe locatie pentru detalii>>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

„EuroBusiness LRJ” S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei ”FANYON”S.R.L., conform Hotărârii nr. 120/02.04.2018, pronunțată în dosarul nr. 2172/113/2017, de către Tribunalul Brăila, organizează în zilele de 20.08.2020, 10.09.2020, 24.09.2020, 08.10.2020, 22.10.2020, respectiv 05.11.2020, ora 14:00, la sediul ales al lichidatorului judiciar din Bucuresti, Bd. Magheru, nr. 31, et. 1, cam. 25, Sector, licitații în vederea valorificarii următoarelor bunuri imobil și mobile, proprietatea debitoarei: BUN IMOBIL, PREȚ DE PORNIRE LA LICITAȚIE (EUR, fără TVA). Proprietate imobiliară, teren, căsuțe de vacanță și anexe, situată în Sat Dragosloveni, Com. Soveja, Jud. Vrancea, înscrisă în CF nr. 50048 a Com. Soveja, compusă din: Teren intravilan în suprafață de 2.438,00 mp, amplasat în Sat Dragosloveni, Com. Soveja, Jud.Vrancea, CF nr. 50048 a Com. Soveja, nr. cad.50048, Construcția C1-magazie, nr. cad.50048-C1Sc=67,00 mp, Construcția C2-anexă, nr. cad.50048-C2, Sc=170,00 mp, Construcția C3-magazie, nr. cad50048-C3, Sc=12,00 mp, Construcția C4-grup sanitar, nr. cad.50048-C4, Sc=17,00 mp, Construcția C5-bucatarie, nr. cad.50048-C5, Sc=24,00 mp, Construcția C6-umbrar lemn, nr. cad.50048-C6, Sc=9,00 mp, Construcția C7-umbrar lemn, nr. cad.50048-C7, Sc=9,00 mp, Construcția C8-casă de vacanță, nr. cad.50048-C8, Sc=15,00 mp, Construcția C9-casă de vacanță, nr. cad.50048-C9, Sc=14,00 mp, Construcția C10-club, nr. cad.50048-C10, Sc=64,00 mp, Construcția C11-casă de vacanță, nr. cad.50048-C11, Sc=15,00 mp, Construcția C12-casă de vacanță, nr. cad.50048-C13, Sc=15,00 mp, Construcția C13-casă de vacanță, nr. cad.50048-C13, Sc=65,00 mp, Construcția C14-casă de vacanță, nr. cad.50048-C14, Sc=15,00 mp, Construcția C15-casă de vacanță, nr. cad.50048-C15, Sc=15,00 mp, Construcția C16-casă de vacanță, nr. cad.50048-C16, Sc=65,00 mp, Construcția C17-casă de vacanță, nr. cad.50048-C17, Sc=15,00 mp, Construcția C18-casă de vacanță, nr. cad.50048-C18, Sc=15,00 mp, Construcția C19-casă de vacanță, nr. cad.50048-C19, Sc=65,00 mp, Construcția C20-casă de vacanță, nr. cad.50048-C20, Sc=28,00 mp, Construcția C21-magazie, nr. cad.50048-C21, Sc=145,00 mp, Construcția C22-casă de vacanță, nr. cad.50048-C22, Sc=51,00 mp, Construcția C23-casă de vacanță, nr. cad.50048-C23, Sc=35,00 mp și Construcția C24 - wc, nr. cad.50048-C24, Sc=17,00 mp. 65.110,50 BUNURI MOBILE PREȚ DE PORNIRE LA LICITAȚIE (EUR, fără TVA) CARUCIOR + CUVA 7,27, MASINA GLAZURAT CIOCOLATA 3.236,26, Masina cernut faina 46,49, CARUCIOARE CU NIVELE pt cuptor 211,55, CUPTOR POLINI MOD.80100 211,55, CUPTOR POLINI MOD.8080190 211,55, CUPTOR ROTATIV ROTO 6080SR.200SC 2.531,01, CUPTOR WERNER REA 1280, 211,55, CUPTOR WERNER REA 1280, 211,55, MASINA ROTATIVA ROTOFORM, 4.489,66, Moara ptr. Preg. Probelor, 767,59, Balanta analitica, 412,62, Echip. Ptr. Determ. Aciditatii, 570,56, Etuva, 215,59, Balanta tehnica 176,30, Sist. Automat ptr. Determ. Azot 2.761,19, Sist. Autom. Ptr. Determ. Gras 2.563,97, Distilator apa 550,82, Aparat perf. Pt.Deter. Cant. De z 1.605,07, Incinta termostatare probe 471,85, Sistem aut. Amb. Prod. Gr.IP600 21.265,94, Aparat de realiz. Mixuri pt. Ret 3.026,27, Malaxor spiral cuva rabatabil 4.821,88, Linie pentru obtinere covrigi 57.418,17, Camera racire semifabricat 3.446,86, Cuptor rotativ, 7.048,60 Cuptor rotativ 7.048,60, Cuptor rotativ 7.048,60, Cuptoar rotativ 7.048,60, Cuptor rotativ 7.048,60, Cuptor rotativ 7.048,60, Cuptor rotativ 7.048,60, Masina de glazurat si uscat turta dulce 8.830,77, DEDURIZATOR FD-25, 418,00, LINIE PENTRU OBTINEREA CROCHETE 105.250,22, LINIE PENTRU OBTINERE COVRIGI 74.381,28, MALAXOR 7.023,99, Oala fierbere 233,69, DULAP FRIGORIFIC 381,22, AGENT FRIGORIFIC 77,01, ECHIPAMENT MIXER PLANETAR 8.207,35, MASINA PADO PT FURSEC SI TURTA 12.311,02, Masina taiat foi nap -Doina 263,51, Masina taiat nuga 441,19, Cuptor rotativ 2.078,25, CUPTOR FOI 12.232,98. Toate condiţiile de participare la licitaţie şi condiţiile de adjudecare se regăsesc în caietele de sarcini care pot fi procurate on-line de la lichidatorul judiciar, contravaloarea acestora fiind de 2.380,00 RON, TVA inclus, pentru bunuri mobile și 2.380,00 RON, TVA pentru bunul imobil/caiet de vanzare, dovada achiziţiei acestora fiind obligatorie pentru participarea la licitaţie, plata acestora efectuându-se în contul lichidatorului judiciar, nr.:RO93BUCU1031215949892 RON, deschis la Alpha Bank Iaşi. Persoanele care doresc să se înscrie la licitaţie au obligaţia de a depune garanţia de participare la licitaţie de 10% din preţul de pornire al licitaţiei, plata acesteia efectuându-se în lei, la cursul BNR din data plății în contul de lichidare al ”FANYON”S.R.L., nr.: RO76BUCU1032235342465 RON, deschis în lei la Alpha Bank S.A. Înscrierile la licitație se pot face până în preziua licitaţiei (zilele de miercuri), ora 14:00, scrisoarea de participare la licitaţie, împreună cu toate documentele menţionate în caietele de sarcini, urmând a fi trimise on-line pe adresele de e-mail : vanzari@lrj.ro și stefania.nitu@insolvency.ro. Vizitarea şi prezentarea activelor se poate face doar în conformitate cu prevederile legale în vigoare, în fiecare zi de luni până vineri, cu acceptul lichidatorului judiciar, la locul în care acestea se află. Lichidatorul judiciar va permite accesul ofertanţilor care vor achiziţiona caietul de sarcini, doar în prezenţa unui reprezentant al acestuia şi la solicitarea scrisă prealabilă însoţită de o programare în acest sens. Reprezentanţii lichidatorului judiciar vor furniza toate informaţiile suplimentare disponibile către cei care au achiziţionat caietul de sarcini. Vizualizarea activului imobil, respectiv a bunurilor mobile, este o condiție obligatorie pentru participarea la licitații. Informaţii suplimentare se pot obţine de pe site-ul lichidatorului judiciar.: www.lrj.ro, telefon: 0733.683.702, e-mail: vanzari@lrj.ro, telefon: 0737.242.544, e-mail: stefania.nitu@insolvency.ro, telefon: 0747.012.820, e-mail: paula.stoian@fanyon.ro.
Paradoxul parcărilor, în Iaşi!
01/10/2020 00:00

  Vegacomp Consulting, integrator de soluţii inteligente la cheie, a realizat prima analiză a parcărilor publice din Romania, iar raportul naţional este de aproximativ 1,2 milioane de locuri publi ...

Vasluienii vor construi o parcare supraetajată în Alexandru
01/10/2020 00:00

    Primăria Municipiului Iasi va construi o parcare supraterană in cartierul Alexandru cel Bun, pe strada Musatini, nr. 57, pe un teren cu o suprafată de 2.475 metri pătrati. Valoarea totală a ...

Patronul de la FC Botoşani, în cărţi pentru dotarea școlilor ieșene cu echipament audio-video
01/10/2020 00:00

    Primăria Municipiului Iasi va achizitiona sisteme digitale pentru crearea a 1.250 de centre de educatie online pentru unitătile de invătămant preuniversitar iesene. Municipalitatea organizea ...

Ieșenii sunt invitați la campania „Naţionala de Reciclare”
01/10/2020 00:00

  Asociaţia Alucro, in parteneriat cu GreenPoint Management, Penny, Coca-Cola HBC, Bergenbier S.A. şi Can Pack Recycling lansează astăzi, 1 octombrie, campania „Naţionala de Reciclare&rdquo ...

Ultimul mohican al bandei lui Dan Americanu rămâne în arest
30/09/2020 23:24

Originar din Pătrăuţi, judeţul Suceava, Solomon şi-a inceput cariera de infractor acum un deceniu, mai exact in noaptea de 12 spre 13 iulie 2010. Atunci, el a intrat in curtea unui sătean din Mitocu Drago ...

Opt din zece şomeri ieșeni provin din mediul rural
30/09/2020 23:22

Conform datelor statistice ale Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Muncă, rata somajului la nivelul judetului Iasi atinsese 3,14% la sfarsitul lunii august, fiind inregistrati 9.311 someri (din care 4 ...

Ieșenii, neinteresați de locurile de muncă vacante
30/09/2020 23:18

Cu excepţia industriei, piata muncii este total inhetată, la Iasi. Acelaşi număr de joburi şi exact aceleaşi posturi in comerţ (33), HoReCa (12) , servicii (altele decat cele menţionate, 275), confecţi ...

Alegerile locale in municipiul Botosani nu s-au finalizat inca. Catalin Flutur acuza fraude majore
30/09/2020 22:41

 La trei zile dupa inchiderea urnelor electorale, in municipiul Botosani inca nu a fost desemnat un castigator pentru functia de edil. Situatia survine ca urmare a neregulilor majore constatate in derulare ...

Coronavirusul ține la pat peste 15.000 de moldoveni
30/09/2020 21:34

* la Iasi, in septembrie au fost confirmate 1.950 de cazuri noi (83 doar ieri), mai multe decat se inregistraseră in cinci luni şi jumătate, de cand a fost spitalizat primul infectat * regiunea Moldova are i ...

Ceremonie restrânsă pentru deschiderea anului universitar la UAIC
30/09/2020 21:32

* la intregul eveniment au fost prezente doar 50 de persoane * a fost o măsură pentru respectarea regulilor impuse pe vremea pandemiei Studenţii de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Ia ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei