Bunătăţile din „Ograda din Cămară”, apreciate de ieşeni
Dimensiune font:
Timp de două zile, ieșenii s-au putut bucura de bunătățile din „Ograda din Cămară”, un proiect inițiat de Asociația magazinelor de proximitate „La Băcănie” din Iași, în parteneriat cu Primăria. La standuri au fost producători locali cu legume proaspete, salate asortate, produse apicole, vin, produse lactate, produse din carne, produse pe bază de lavandă, siropuri, sos de ardei iute fermentați și chiar hăinuțe pentru copii. „Evenimentul își dorește să promoveze produsele locale, cumpărătorii pot cumpăra direct de la producători. Scopul este de a susține consumul produselor românești, de a sprijini economia locală”, au spus inițiatorii proiectului.
Ieșenii s-au bucurat de produsele apicole oferite de Robert Bălteanu, de celebrele rețete de zacuscă puse la punct de Gica Neamțu (produse cu atestat de la „Pofta Focului”), au stat la coadă pentru bunătățile aduse de Liliana Cristina Lungu, Marius Lungu și Paul Gabriel Ioan de carne de la „Fabrica de fum” și pentru brânzeturi oferite de Andrei Croitoru (Erbiceni). Familia Hoșliag, din Târgu Frumos, a adus gustoasele legume de acasă, iar Gheorghe Roșca - salatele asortate. Nu putea lipsi și vinul, adus de Crama Varzari din Cotnari. Tudor Gall a impresionat cu sosul de ardei iuţi fermentați, pe care pofticioșii au reușit să-l stingă cu siropul de la Orange Valley (Târgu Neamț) ori cu cel de lavandă preparat de Cristian Ioniță. Familia Hrițcu, din Lețcani, a impresionat mămicile cu hăinuțele pentru copii, iar Laura și Andrei Ignătoaie cu săpunuri, uleiuri și alte preparate produse pe bază de lavandă.
Poveştile temerarilor
Afacerile promovate de către Asociația magazinelor de proximitate „La Băcănie” sunt tinere, dar cu rezultate foarte bune. Tudor Gall are doar un an de când prepară sosul de ardei iuți fermentați și deja are clienţi care îl caută constant. „Prima dată când l-am făcut, eu și asociatul meu am zis să fie pentru consumul nostru și al câtorva prieteni dar am rămas foarte repede fără el și am mai preparat o altă cantitate, care iarăși s-a vândut foarte bine, Am vrut să facem altceva, iar condimentele merg bine mereu. Clienților le place și ne caută”, a spus Tudor Gall, apoi ne-a îmbiat să gustăm un nachos bine învelit în sos. Gustos și fierbinte, iar papilele care au luat foc au fost domoloite cu sucuri de lavandă și afine la Cristian Ioniță. „Am început cu o plantație de lavandă, apoi am extins gama de sucuri. Îmi place acest domeniu al produselor curate, fără adaosuri”, am aflat de la producător. Sucuri, însă din cătină, prepară și cei de la Orange Valley, care au adus și ulei de nucă. „Suntem din Târgu Neamț, acolo avem și livada de nuci, și plantația de cătină. Am vrut să valorificăm ceea ce aveam, dar și să oferim un produs nou cumpărătorilor”, au spus temerarii de la Orange Valley.
Afacere cu banii de la nuntă
Gheorghe Roșca și soția lui au adus de peste Prut o serie de rețete delicioase pentru salate și a pus pe roate o afacere inedită – „Ograda cu legume”. „Cu banii de la nuntă am zis să pornim o afacere. Am adunat rețetele de la bunica, le-am combinat și ne-am apucat de lucru. Folosim doarte legume bio, crescute fără chimicale”, a spus Gheorghe Roșca.
Flavia Hrițcu a început afacerea cu hăinușe pe când primul ei npscut avea opt luni. „Eram în concediu de maternitate și mă tot gândeam la modele de hăinuțe pentru bebeluși. Am căutat materiale naturale, folosim numai bumbac, apoi diferite modele care să fie confortabile și pentru cei mici, dar și pentru părinţi la îmbrăcat copilul. Nu aveam experiență în ale croitoriei, m-am documentat mult, am învățat. Primul meu set vândut a ajuns la Caraș Severin, departe. Atunci a fost momentul în care hăinuțele au început să fie tot mai căutate”, am aflat de la Flavia Hrițcu.
Alături de standul ei, Laura și Andrei Ignătoaie, de la Lavanda Laurei, ofereau explicații tuturor celor interesați de cu săpunuri, uleiuri și alte preparate produse pe bază de lavandă. „Auzisem despre lavandă cu un an înainte de a înfiinţa cultura. Am început să ne documentăm cu privire la îngrijire, cultivare și beneficiile ei. Aşa am descoperit că are o multitudine de întrebuinţări: de la alungarea insectelor, până la scopuri terapeutice cum ar fi combaterea stresului, a oboselii şi anxietăţii, relaxant muscular. A fost o investiție de câteva mii de euro doar pentru dotări, ca să nu mai vorbesc de chirie și utilități. Sunt cheltuieli, dar avem și mulțumirea lucrului bine făcut. O suprafaţă mică, aşa cum este a noastră, poate fi considerată neprofitabilă, dacă doreşti să vinzi doar floare de lavandă. În momentul în care o transformi în produse, adică ulei, apă, sapun, putem vorbi de o muncă în plus, dar şi de un profit considerabil chiar şi la suprafețe mici”, au spus Laura și Andrei Ignătoaie. Când ai culturi în câmp, afacerea poate fi o loterie. Ploile din acest an le-au afectat foarte mult producția, care a fost la jumătate față de anul trecut, însă cu cheltuieli la fel de mari. Ei nu renunță, iar mulțumirea se vede în ochii lor când ieșenii le caută produsele.
Proiectul „La Băcănie”, iniţiat de către Iustinian Cozma Rusu împreună cu doi prieteni, a reuşit să adune mai mulţi producători sub un brand comun. „Vrem să adunăm la un loc toate magazinele alimentare de cartier şi să facem un mic lanţ, care să aibă aceiaşi furnizori şi aceleaşi preţuri, ca să poată concura cu supermarketurile. Producem local, consumăm local, investim local, dezvoltăm comunitatea noastră, mai simplu spus: banii noştri rămân în Iaşi“, a spus Iustinian Cozma Rusu.
„Ograda din Cămară” va fi organizată o dată la două săptămâni în diferite cartiere din municipiul Iași, cu sprijinul municipalității.
Maura ANGHEL
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau