Ce model de regionalizare ar trebui aplicat în România?

default

Dimensiune font:

| 29-04-2013 05:00

* trei sunt cele vizate de autorităţi - polonez, german şi francez * niciunul nu poate fi aplicat însă ca „o mănuşă” * fiecare dintre sisteme are particularităţile sale, fiind necesar ca autorităţile române să vină cu propria expertiză * regionalizarea ar trebui implementată de la 1 ianuarie 2014

Cotidianul „Evenimentul Regional al Moldovei”continuă campania de informare a opiniei publice asupra oportunităţii regionalizării ţării. În ediţia de astăzi punem în oglindă cele trei sisteme vehiculate la nivel politic ca sursă de inspiraţie - polonez, francez şi german. Articolele publicate anterior în cadrul acestei campanii pot fi vizualizate pe wwww.ziarulevenimentul.ro la secţiunea „Regionalizare”.

Politicienii români au vorbit în contextul regionalizării de trei modele principale ca sursă de inspiraţie: polonez, francez şi german. Actualul sistem administrativ are la bază fundamente franceze, însă specialiştii afirmă că o implementare a regionalizării după modelul Franţei nu ar duce la o reducere a birocraţiei. Cel mai agreat este cel polonez, sistemul arătându-şi din plin eficienţa în contextul absorbţiei de fonduri europene, în timp ce modelul german este unul federalist, cu puţine şanse de aplicare în România. Planul autorităţilor române este ca proiectul regionalizării să intre în vigoare de la 1 ianuarie 2014, după ce, în toamna acestui an, va fi convocat un referendum pentru modificarea Constituţiei pentru introducerea regiunilor în legea fundamentală. Recent, vicepremierul Liviu Dragnea a precizat că proiectul regionalizării va fi adoptat, ulterior, prin asumarea răspunderii de către Guvern.


Modelul polonez, un succes cotestat
Procesul de descentralizare în Polonia a început încă din anul 1990 prin asigurarea autonomiei la nivelul administraţiei publice locale. Împărţirea în voievodate (regiuni) a venit mult mai târziu, după aproape zece ani. Cele 49 de unităţi administrativ-teritoriale au format un număr de 16 regiuni cu rol de conducere la nivel regional, cu un parlament local şi un consiliu executiv. Actul privind Autonomia Voievodatelor a fost adoptat în iunie 1998 şi a intrat în vigoare în ianuarie 1999. „Cele 16 voievodate formează nivelul cel mai înalt al împărţirii teritoriale a Poloniei. Puterile administrative sunt împărţite de către guvernatorul desemnat de guvernul central - voievodul şi consiliul ales de cetăţeni care alege executivul şi este condus de un mareşal. Un voievodat este o entitate juridică şi poate promulga legea la nivel local. Primul-ministru şi voievodul supraveghează activităţile administraţiei voievodatului, iar camera de audit - activităţile financiare”, se arată într-un studiu al Fundaţiei Soros. Baza reformei administrative s-a făcut pe un model nou structurat pe trei nivele: comună, district şi voievodat. Comunele sunt de două feluri, rurale şi urbane, şi au un sistem de conducere similar cu cel român. Districtele sunt entităţi cu o populaţie de circa 100.000 de locuitori.


Regiunile au controlat direct un sfert din fondurile UE
Polonia a intrat în Uniunea Europeană în 2004, iar în primul exerciţiu bugetar puterea regiunilor a fost una limitată. Însă, în perioada 2007 - 2013, cele 16 regiuni au avut control direct asupra unui sfert din fondurile europene oferite Poloniei, suma fiind de aproape 25 miliarde euro. Funcţionarea autorităţilor regionale ca organisme de management a dus statul polonez pe primul în Europa din punct de vedere al gradului de absorbţie. Potrivit unor studii europene, un aspect important în atingerea acestui deziderat a constat în forţa Poloniei de a negocia cu Comisia Europeană programe operaţionale regionale în funcţie de nevoile specifice ale fiecărui voievodat. În studiul realizat de Fundaţia Soros, se subliniază că cele mai multe priorităţi diferă de la regiune la regiune, iar punerea în aplicare a acestora se realizează în contextul structurii socio-economice şi a strategiei de dezvoltare zonală. Majoritatea atribuţiilor în implementarea programelor europene au fost delegate către autorităţi regionale de auto-guvernare, care au identificat proiectele şi au îndeplinit un rol de audit, monitorizare, certificare şi verificări ale plăţilor. Principalele linii de acţiune au fost infrastructura, sănătatea şi educaţia. Deşi succesul Poloniei în absorbţia fondurilor europene nu poate fi negat, sunt voci care găsesc unele vulnerabilităţi la modelul polonez, susţinând că acesta a adâncit decalajul economic dintre zonele sărace şi cele mai dezvoltate.


Modelul francez, sufocat de birocraţie
Primele discuţii concrete privind regionalizarea au apărut în la începutul anilor 1950. „În Franţa, regionalizarea a fost mai întâi administrativă. Structurat iniţial pe două paliere, sistemul administrativ francez s-a caracterizat, timp de aproape două secole, pe lângă centralizarea excesivă şi printr-o mare fragmentare. Este motivul pentru care în anii 1950 a fost instituit un nivel administrativ superior, regional. Delimitarea regiunilor a devenit efectivă în noiembrie 1956. (...) Transformarea regiunii în colectivitate teritorială deplină, în 1982, a fost modificarea legislativă cea mai importantă”, se arată într-un studiu de specialitate realizat în urmă cu câţiva ani. În 1969, generalul de Gaulle a propus introducerea regiunilor în Constituţie, dar referendumul constituţional a fost respins.


Regionalizarea Franţei a fost definitivată în 1992
Eforturile depuse de preşedintele Georges Pompidou au dus la înfiinţarea autorităţile regionale (Consiliul Regional şi Comitetul Regional Economic şi Social, acest ultim for cu rol consultativ) în 1972. Ulterior, o serie de atribuţii guvernamentale au fost delegate, iar în 1986 a avut loc prima alegere prin vot direct a consilierilor regionali. Şase ani mai târziu este finalizat şi procesul de regionalizare printr-o lege în care se reglementează că administrarea teritorială este asigurată de comunităţile regionale descentralizate şi de către serviciile transferate ale statului. Fundamentul constituţional a venit mult mai târziu, în anul 2003. Consiliul Regional este forul de conducere al regiunii cu rol executiv, corespondentul agenţiilor de dezvoltare regionale române fiind Autorităţile de Dezvoltare Regionale, secretariate generale care funcţionează în cadrul administraţiei regionale. În prezent, principalele atribuţii la nivel regional sunt în sectoare precum educaţia, pregătirea şi formarea profesională, iniţierea de proiecte regionale şi organizarea şi finanţarea transporturilor. Specialiştii afirmă că modelul francez este depăşit din cauza unei birocraţii excesive, precum se subliniază şi într-un raport întocmit la solicitarea fostului preşedinte al Franţei, Nicolas Sarkozy. Actul notează că atribuţiile autorităţilor regionale sunt similare cu cele dintr-un nivel administrativ inferior, concluzionând că „regiunile trebuie întărite, departamentele desfiinţate (100 la număr - n.r.), iar comunele comasate (de la 36.000 la 6.000 – n.r.)”.

 

 


Modelul german, aproape imposibil de aplicat în România
Un sistem cu puţine şanse de a fi aplicat în România din cauza particularităţii sale este cel german. Specialiştii afirmă că federalizarea Germaniei a avut două motoare specifice: apartenenţa cetăţenilor la regiuni istorice şi situaţia în care s-a aflat Germania după cel de-al Doilea Război Mondial. Neadoptarea unui sistem german este susţinută chiar şi de primarul Sibiului, Klaus Iohannis, care a subliniat, recent, că România nu poate prelua un astfel de model întrucât "Germania este republică federală, iar România stat naţional". Germania numără 16 landuri, fiecare având o constituţie proprie, în plus faţă de legea fundamentală a statului federal, propriul guvern şi propria legislaţie în domeniile care ţin de competenţa acestora, fiind vorba în special de educaţie, cultură şi poliţie. Prin propria reprezentanţă la nivel central, landurile intervin în politica generală, în condiţiile în care unele dintre acestea şi-au deschis birouri la Bruxelles pentru a influenţa decizia şi la nivel european, din această categorie făcând parte cele mai bogate state, Bavaria şi Hessen.

Ce modele a identificat Parlamentul României
Într-un studiu realizat de Parlamentul României în anul 2011 au fost identificate patru modele europene de regionalizare: francez, german, anglo-saxon şi scandinav. Cel mai răspândit este cel francez, tradiţia napoleniană fiind sursă de inspiraţie pentru Italia, Spania, Grecia, precum şi alte ţări din Europa Centrală şi de Est. Potrivit studiului citat, modelul se bazează pe centralizarea autorităţii, uniformitate şi simetrie. Austriecii şi olandezii au adoptat un model german care recunoaşte entităţi intermediare de autoritate, în timp ce modelul anglo-saxon, prezent în Marea Britanie, nu identifică statul ca personalitate juridică. Suedezii şi finlandezii au un sistem bazat pe modelul francez, aportul celor două ţării creând diferenţe mari în privinţa măsurilor de descentralizare. În majoritatea ţărilor în care s-a făcut procesul de regionalizare, reorganizarea administrativ-teritorială a venit la pachet cu transferul unor atribuţii guvernamentale privind colectarea taxelor şi împărţirea resurselor la nivel regional. „În multe state europene, procesul descentralizării a avut, în principal, tendinţa regionalizării, creându-se nivelul teritorial regional (Cehia, Slovacia, Danemarca, Slovenia) sau prin consolidarea autonomiei regionale existente (Germania, Spania, Italia, Franţa, Polonia). Crearea regiunilor în noile state membre (Ungarua, Lituania, România) a constituit prilej de noi experimentări”, se precizează în studiul parlamentar, citat de cursdeguvernare.ro.

Pagină realizată de Alex Andrei
 

Acum ne poți urmări și pe FACEBOOK

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
Bancul Zilei

04:09

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
FOTO-VIDEO: Reportaj la
02/08/2022 14:54

Într-un colţ de rai, pe ţinuturile Bucovinei, este situat varful Dadu. Pentru a ajunge la el, am ajuns pană in Iacobeni, iar de acolo am virat la dreapta pană la Carlibaba. Într-o zi de iulie, ...

Liberalii, ținta atacurilor unui deputat PSD
18/12/2019 10:54

    Deputatul social-democrat Răzvan Rotaru are o sumă de reprosuri pentru liberalii din Botosani care in urmă cu un an au votat impotriva bugetului de stat, iar acum se laudă cu alocările fina ...

Marea grijă a şoferului beat: să nu-i agite poliţistul petul cu bere
25/11/2019 18:53

 O nouă culme a impertinenţei manifestată de un conducător auto depistat la volan sub influenţă bahică a fost atinsă cu ocazia turului doi al alegerilor prezidenţiale. I.C., in varstă de 28 de an ...

„ZooMonetar - Fauna lumii pe bancnote şi monede”, la BNR Iaşi
22/11/2019 00:00

  * Sucursala Regională Iaşi şi Muzeul Băncii Naţionale a Romaniei au inaugurat, ieri, expoziţia „ZooMonetar - Fauna lumii pe bancnote şi monede” * proiectul este iniţiat in parteneria ...

Mecanica, marele pariu al învăţământului profesional ieşean
21/11/2019 00:00

  * domeniile cu cele mai mari solicitări din partea operatorilor economici pentru includerea in planul de şcolarizare 2019-2020 au fost cele de mecanică - 910 locuri * totodată, s-au format 5 noi cla ...

Puterea şi opoziţia din CJ se pun la aceeaşi masă, pentru a soluţiona soarta a 46 de proiecte
19/11/2019 00:00

  Consilierii judeţeni se vor intruni din nou maine, avand in dezbatere 46 de proiecte de hotărare. Printre acestea se află şi proiectul privind solicitarea de trecere din administrarea Consiliului Lo ...

Începe Postul Crăciunului
15/11/2019 11:11

      După Lăsatul Secului, petrecut ieri, in seara de Sfantul Filip, astăzi incepe Postul Crăciunului, una dintre cele patru mari perioade de ajunare randuite de Biserica Ortodoxă. Post ...

Un tânăr din Iași, beat și fără permis, nu a oprit la semnalul politistilor. Oamenii legii l-au urmarit 1km
10/11/2019 12:51

În jurul orei 01.00, in timp ce patrulau in zona Horlesti, politistii din Letcani au observat o masină cu un comportament destul de suspect in trafic. Oamenii legii au facut semn de oprire autoturismulu ...

Poliţiştii din Popricani, cei mai iscusiţi vânători de şoferi băuţi
09/11/2019 20:04

Datele statistice arată fără dubiu faptul că poliţiştii din Popricani sunt foarte dibaci in depistarea şi prinderea şoferilor ce conduc sub influenţa alcoolului. Numai in primele 10 luni din 2019, pe r ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei