Combaterea poluării, piatra de încercare a Primăriei ieşene
Dimensiune font:
Zilele trecute a fost publicat Raportul cu privire la stadiul realizării măsurilor din Planul de calitate a aerului pentru 2018 * dacă măsuri precum îmbunătăţirea parcului auto al CTP, Salubris şi Citadin au un grad mare de implementare, cele vizând realizarea unor variante ocolitoare pentru traficul greu există doar la nivel de intenţie
Municipalitatea ieşeană a lansat în dezbatere publică proiectul de hotărâreprivind aprobarea Raportului cu privire la stadiul realizării măsurilor din Planul de calitate a aerului în Iaşi, pentru indicatorul PM10 aferent anului 2018. Documentul reprezintă setul de măsuri cuantificabile din punct de vedere al eficienţei lor (diminuarea concentraţiilor de PM 10 în aer) pe care Primăria Municipiului Iaşi trebuie să le aplice, astfel încât să fie atinse valorile limită pentru particule în suspensie.
Prima măsură este şi cea mai avansată ca grad de îndeplinire, atât timp cât este vorba de modernizarea parcului auto destinat transportului public. Reprezentanţii Primăriei susţin că prin achiziţia celor 100 autobuze având norma de poluare Euro 6 şi a încă 44 autobuze electrice şi 32 de tramvaie (achiziţie care se va finaliza anul acesta), la care se adaugă două scări mecanice şi o automacara, stadiul realizării măsurii este de 90%.
Modernizarea parcului auto al SC Salubris este o altă măsură pusă deja în practică. În 2018 au fost cumpărate 20 autospeciale având norma de poluare Euro 6, iar pentru anul în curs au fost demarate procedurile de achiziţie pentru utilaje şi mijloace de transport cu aceeaşi normă de poluare. Este vorba de autogunoiere compactoare 12 mc cu sistem de cântărire, , autogunoiere compactoare de 7 mc cu sistem de cântărire, autospecială pentru curăţat albiile râurilor, autoutilitară cu 3 locuri si platformă cu prelată, autoutilitară cu 5 locuri şi benă, autocontainer, autobasculanta şi autovehicul multifuncţional pentru deszăpezire. Într-un stadiu ceva mai redus, de 55%, se află măsură referitoare la modernizare parcului auto al SC Citadin SA, cu menţiunea că durata de implementare a măsurilor este de doi ani.
Aer mai curat pe Şoseaua Naţională
În ceea ce priveşte infrastructura rutieră, sistematizarea zonei Pod de Piatră, s-a materializat prin edificarea unei noi străzi cu lungime de 6,235km, pentru decongestionarea traficului. Tot aici, lucrările de sistematizare rutieră au vizat modernizarea reţelei de termoficare aferente amplasamentului Şoseaua Naţională. „Ca urmare a implementării consecutive a trei proiecte diferite, coroborat cu toate condiţionalităţile impuse de operatorul de termoficare în virtutea obligaţiei ca acesta să asigure furnizarea continuă a agentului termic, inclusiv în zonele supuse intervenţiei, s-a înregistrat o întârziere în implementarea măsurii 1.4 din Planul de calitate a aerului cu aplicabilitate din august 2018”, spun oficialii Primăriei.
Greu cu rutele ocolitoare
Realizarea depozitului logistic de mărfuri lângă drumul de centură (produse farmaceutice, alimentare şi nealimentare) este o altă măsura cuprinsă în plan, care a fost implementată într-un procent de 10%. Eliminarea traficului greu în municipiul Iaşi prin crearea staţiilor de transfer, presupune ca la marginea oraşului să existe hale la care tirurile de marfă să aibă acces, marfa fiind preluată cu mijloace de transport de până la 3,5 tone, care vor transporta ulterior marfa la destinaţia finală, reducându-se astfel accesul mijloacelor de transport aferente traficului greu în municipiul Iaşi. Până în prezent s-a studiat necesitatea realizării unui parteneriat public - privat şi fundamentarea unui plan de afaceri, în condiţiile în care realizarea măsurii este condiţionată de modificările legislative ulterioare în domeniul parteneriatelor public private. Totodată edificarea investiţiei pe amplasamentul preconizat a fost stopată de hotărârile judecătoreşti definitive prin care terenul a intrat în posesia unor persoane fizice. „Acest fapt a condus la necesitatea găsirii unui nou amplasament pe raza UAT Comuna Miroslava, fapt ce implică necesitatea transferării măsurii în cadrul planului de menţinere a calităţii aerului. Suplimentar, având în vedere necesitatea optimizării traficului urban în municipiul Iaşi, în vederea conformării la Directivele Europene cu referire la mobilitatea urbană şi sănătatea populaţiei, pentru fundamentarea judicioasă a unui plan de măsuri ce urmează a fi aplicat şi a strategiei de transport (respectiv crearea de staţii transfer marfa) s-a solicitat reprezentanţilor supermarketurilor (marilor operatori locali) precum şi agenţilor economici cu volum foarte mare de activitate, completarea unui chestionar. Astfel, a fost posibilă analizarea situaţiei existente în municipiul Iaşi (un inventar al tranzitului comercial) în ceea ce priveşte volumul de marfă transportat, traseele şi destinaţiile semnificative, intervalul orar de operare şi timpii medii de descărcare a mărfii, corelate cu capacitatea mijloacelor de transport”, se arată în raport.
Dezvoltarea de rute ocolitoare pentru transportul de marfă este o altă măsură cuprinsă în plan. „Deşi la nord de municipiul Iaşi se prevede apariţia autostrăzii, aceasta nu va putea fi suficient de atractivă pentru traficul local şi nu va putea degreva reţeaua locală a municipiului Iaşi de traficul de tranzit de scurtă şi medie distanţă. De aceea acest proiect va descărca zona de nord a municipiului Iaşi de tranzitul traficului de marfă, îmbunătăţind conectivitatea reţelei în nordul municipiului unde legăturile inelare lipsesc”, se menţionează în document. Se vor realiza în acest scop 21,2 km drum, iar finalizarea acestei măsuri este în responsabilitatea CNAIR - Direcţia de Dezvoltare Drumuri Naţionale Poduri şi Variante Ocolitoare, datorită faptului ca tronsoanele de drum intră în raza de competenţă a unor alte UAT-uri. La fel stau lucrurile şi pentru reabilitarea străzii Trei Fântâni, care corespunde reabilitării ultimului tronson al variantei de ocolire sud. În acest caz urmează a se reabilita 4,22 km drum, în colaborare cu CNAIR
Piste pentru biciclişti şi spaţii verzi
La capitolul extindere artere de circulaţie figurează realizarea unei legături între zona comercială ERA - Centura uşoară Sud - DC 27. Legătura îmbunătăţeşte conectivitatea pe direcţia sud-vest şi va avea o lungime de 1,1 km. De asemenea, în cursul anului 2018 s-a realizat studiul pentru construirea a 3 poduri peste cursul de apă Bahlui care să optimizeze traficul auto uşor din zona Cicoarei. De asemenea au fost demarate procedurile de preluare a pasajului rutier din zona complexului comercial ERA şi a drumului perimetral.
Printre măsuri mai figurează stimularea introducerii vehiculelor electrice şi hibride în activitatea de taximetrie (realizare 5%), prin acordarea de facilităţi. De asemenea, prin proiectul „e-Move – Staţii de reîncărcare vehicule electrice în Municipiul Iaşi”, se are în vedere amplasarea a 9 staţii de reîncarcare vehicule electrice, în două etape de implementare. Dezvoltarea zonelor de acces pentru pietoni prin amenajarea de trotuare şi alei pietonale inclusiv piste pentru biciclişti, construirea unui pasaj suprateran cu o bandă carosabilă pe direcţia Podu de Piatră - Bd. Tudor Vladimirescu pe axul Splai Bahlui Mal Drept în continuarea arterei auto nou create şi a unui pasaj suprateran pe direcţia Bd. Prof Dimitrie Mangeron - Podu de Piatră pe axul Splaiului Bahlui Mal Stâng sau întreţinerea şi extinderea spaţiului verde sunt alte măsuri care, în opinia municipalităţii, vor duce la diminuarea gradului de poluare în oraş. Dan CONSTANTINESCU
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau