Cozile interminabile de la ITM au devenit istorie
Dimensiune font:
Cotidianul „Evenimentul Regional al Moldovei” continuă campania „Eve iese din tipare şi vine mai aproape de tine!” Ieri, echipa cotidianului a mers la sediul ITM Iaşi, pentru a sta de vorbă cu cetăţenii. Surprinzător, cozile interminabile au dispărut, datorită apariţiei registrelor electronice ale angajaţilor. Chiar şi aşa, unele nemulţumiri tot mai există
Reporterii cotidianului „Evenimentul Regional al Moldovei” au continuat campania „EVE iese din tipare şi vine mai aproape de tine!”, poposind la Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM) Iaşi. Contrar aşteptărilor, odată intrat pe uşile acestei instituţii, orice ieşean va constata că vremea cozilor interminabile a apus, astăzi un cetăţean stând, în medie, zece minute la un ghişeu. „Am venit aici deoarece am o problemă cu vechimea în muncă. Mai exact, în cartea de muncă, toată perioada în care am lucrat la Cooperativă nu are parafa, motiv pentru care acei ani nu pot fi luaţi în calcul la vechime. I-am explicat doamnei de la ghişeu, mi-a zis că problema mea se poate rezolva şi că voi primi un plic acasă. Spre deosebire de perioadele în care stăteam la rând câte jumătate de zi, acum a fost foarte bine”, a declarat o ieşeancă. Pe parcursul primei jumătăţi a zilei a apărut, totuşi, o nemulţumire în rândul cetăţenilor, care şi-ar fi dorit ca, la intrare, să existe un agent de pază care să-i ghideze. „Fiind avocat, vin foarte des la ITM, iar acum caut Oficiul Juridic... M-am tot învârtit pe aici, dar nu l-am găsit”, a spus un alt ieşean.
Un pas spre normalitate
Faptul că sălile ITM sunt goale reprezintă o surpriză plăcută pentru toţi cei care trec pragul acestei instituţii. Despre cozile de odinioară şi modalitatea în care au fost acestea au dispărut ne-a vorbit George Albulescu, directorul ITM Iaşi. „Începând cu 1 ianuarie 2011, din momentul în care carnetul de muncă (cartea de muncă - n.r.) a încetat să mai existe ca dovadă a executării raporturilor de muncă şi s-a trecut la programul de evidenţă electronică a salariaţilor, cozile de la Inspectoratul Teritorial de Muncă au dispărut. Astăzi, la Inspectorat se prezintă de regulă ceva mai mult public în zilele de început de lună, când angajatorii sunt obligaţi să depună situaţia zilierilor, o chestiune care, în mod normal, ar trebui să dispară prin transformarea din registru scris în registru electronic. De regulă, în fiecare zi vin persoanele nemulţumite de raportul de muncă pe care îl au cu angajatorul, care depun reclamaţii”, explică George Albulescu.
Angajaţii ITM îşi aduc aminte şi de tevatura stârnită de băncile care dădeau credite de nevoi personale doar cu buletinul, pentru ca, mai apoi, să se solicite şi dovada veniturilor şi a unui loc de muncă, chestiuni atestate de cartea de muncă. Astfel, în acea perioadă, ghişeele erau mult mai ocupate, unii venind să-şi ridice actele, alţii - să le returneze.
Cozi la început de lună
Şi astăzi mai sunt perioade în care numărul celor care stau în faţa ghişeelor ITM creşte, acest fenomen fiind specific începutului de lună. „Numărul mare de angajatori prezenţi în unele perioade se datorează faptului că, potrivit prevederilor Legii nr. 52/2011 (Legea privind angajarea zilierilor – n.r.), ar fi trebuit să existe astăzi un registru electronic care să fie transmis online, ca şi Registrul General de Evidenţă a Salariaţilor. Având în vedere disconfortul creat pentru angajator, ITM a început demersurile pentru a găsi o formulă comună cu marii angajatori care folosesc zilierii, de a ne transmite într-un format electronic, acceptat şi de noi, şi de ei, informaţiile până la apariţia sistemului oficial, astfel încât să nu mai fie nevoie să stea la rând, la ghişeu”, a conchis George Albulescu. În prezent, la începutul lunii, angajatorii încă vin cu teancurile de hârtii la sediul ITM.
Din punct de vedere al logisticii, trebuie precizat că arhiva ITM a fost împărţită, arhiva operativă a Inspectoratului fiind şi astăzi în sediul din Păcurari, în timp ce arhiva angajatorilor a fost mutată într-un spaţiu de Bulevardul Chimiei, nr. 12, unde mai sunt depozitate arhiva şomajului şi a Casei de Pensii. Anca BURNICHE, Ciprian NEDELCU
* * *
Lunar, un inspector din cadrul ITM desfăşoară, în medie, 12 controale, în instituţie fiind 12 astfel de persoane. Deopotrivă, angajaţii ITM efectuează, pe lângă controalele de rutină, şi verificări în urma unor sesizări venite de la angajaţi - şi nu numai.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau