Criza medicamentelor, provocată de... modificarea ambalajelor!

1 gabriela tataranga
1medicamente

Dimensiune font:

| 22-01-2020 07:54

 

 

La finalul anului trecut, o veste privind retragerea unor medicamente de pe piaţă a provocat panică printre pacienţi, în special cei cu afecţiuni cronice. În cazul unor produse expirau preţurile, în cazul altora era vorba despre alte motive. Din medicamentele indisponibilizate, cele mai multe sunt pentru afecţiunile cardio-vasculare şi oncologice.

Potrivit preşedintelui Colegiului Farmaciştilor Iaşi, conf. univ. dr. Gabriela Tătărângă, nu este vorba despre o retragere, ci despre o indisponibilitate temporară pentru cele mai multe dintre ele. „Sunt, într-adevăr, probleme cu un număr mare de medicamente, dar pentru cele mai multe dintre ele este vorba despre o indisponibilitate temporară motivată de faptul că, pe de o parte, majoritatea ţărilor din UE trebuie să se conformeze unei directive legate de serializarea medicamentului pentru a împiedica utilizarea de către populaţie a produselor contrafăcute. Pe de altă parte, producătorii au modificat şi unele ambalaje. Spre exemplu, de la cutii de 28 sau 30 de comprimate vor fi cutii cu 60, iar acest lucru necesită timp pentru că trebuie modificată linia de fabricaţie”, a spus Gabriela Tătărângă. Lista a fost anunţată pe siteul Agenţiei Naţionale a Medicamentului. Procedura cere ca producătorul să informeze agenţia, apoi reprezentanţii companiilor anunţă, de obicei, şi farmaciile. „Acesta este un aspect pentru că ne aliniem şi schimbăm forma farmaceutică ori modul de condiţionare. Pe de altă parte, unele medicamente lipsesc şi din cauza acelui export paralel, prin care unele produse din România pleacă spre o piaţă mai scumpă. Ar fi etic să se facă un astfel de export doar dacă există un exces pe piaţa din România, altfel nu. Nu sunt de acord că pacienţii să nu aibă acces la un anumit medicament pentru că producătorul pune preţ mai mult pe câştig”, a continuat Gabriela Tătărângă.

O altă cauză a fost trecută şi în dreptul importatorilor, care renunţă la unele medicamente mai ieftine, câştigul lor fiind mult mai important decât decât sănătatea oamenilor. Probabil că la nivel naţional se va stabili o altă strategie de calcul pentru aceste medicamente. „Eu vreau să cred că toţi cei care am ales să lucrăm în acest domeniu am vizat sănătatea şi nu exclusiv câştigul. Trebuie să existe un echilibru între financiar şi sprijinul oferit pacienţilor”, a completat preşedintele Colegiului Farmaciştilor.

Tratamentele, greu de procurat de peste hotare

Evident, vestea a stârnit panică printre pacienţi. Unii şi-au făcut stocuri, alţii au apelat la alte produse. Cât despre posibilitatea ca tratamentele să fie procurate de pe piaţa externă, preşedintele Colegiului Farmaciştilor a atras atenţia că lucrurile stau diferit: „Oriunde în lume, medicamentele se eliberează pe bază de prescripţie. Eu, ca pacient, chiar dacă am cunoştinţe pe hotare, ar trebui să trimit reţeta, iar lucrurile se complică. Există variante locale şi chiar dacă medicamentul pe care l-au folosit nu este de găsit, pot apela la un alt produs, după un dialog cu medicul. Este posibil ca pe piaţă să existe şi un alt produs cu aceeaşi concentraţie şi aceeaşi substanţă activă, dar pot exista diferenţe. Fiecare producător are reţeta lui de fabricaţie, care este foarte importantă pentru că dictează şi efectul terapeutic”.

O altă cauză este şi taxa de clawback, lucru susţinut de către producătorii români, care spun că este o povară, fiind vorba despre foarte mulţi bani pe care trebuie să-i plătească.

Maura ANGHEL

 

Evenimentul pe WhatsApp – cele mai tari știri, direct pe telefon!

Ești mereu pe fugă? Noi îți trimitem zilnic cele mai importante 3 știri din Iași, Moldova și țară – scurt, clar, fără spam.

Plus: alerte locale de urgență, noutăți exclusive și acces rapid la anunțuri importante.

► Intră pe canalul nostru oficial:

⇒ Încearcă 3 zile. Dacă nu-ți place, poți ieși oricând.

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

1. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale autoritatii contractante: Comuna Roma, comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma@yahoo.ro, cod fiscal 3372114. 2. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se poate solicita documentatia de atribuire. Daca este cazul, costul si conditiile de plata in vederea obtinerii documentatiei de atribuire: Biroul Achizitii Publice, din cadrul Comunei Roma, cu sediul in comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma@yahoo.ro, cod fiscal 3372114. Documentatia de atribuire in format electronic este pusa de catre Autoritatea Contractanta cu titlu gratuit la dispozitia ofertantilor care au inaintat o solicitare in acest sens. 3. a) Locul prestarii serviciilor: Comuna Roma, cu satele apartinatoare Roma si Cotargaci, judetul Botosani. b) Obiectul concesionarii; natura si dimensiunea prestarilor: Serviciul de utilitate publica de distributie a gazelor naturale in Comuna Roma, cu satele apartinatoare Roma si Cotargaci, judetul Botosani, conform art. 8 H.G.209/2019. c) Termenul de finalizare sau durata contractului: 49 de ani. 4. a) Termenul de depunere a ofertelor: 20.06.2025, ora 10.00. b) Adresa la care trebuie transmise ofertele: Comuna Roma, Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma @yahoo.ro. c) Limba sau limbile in care trebuie redactate ofertele: romana. d) Data, ora si locul deschiderii ofertelor: 20.06.2025, ora 11.00, Comuna Roma, comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani. 5. Conditiile personale, tehnice si financiare pe care trebuie sa le indeplineasca ofertantii: conform documentatiei de atribuire. 6. Criterii utilizate la atribuirea contractului: conform documentatiei de atribuire. 7. Dupa caz, procentajul minim din lucrari care trebuie acordat partilor terte: conform documentatiei de atribuire. 8. Data trimiterii spre publicare a anuntului de participare: 30.04.2025. 9. Denumirea si adresa organismului competent de rezolvare a contestatiilor si, dupa caz, de mediere. Informatii exacte privind termenele de depunere a contestatiei si, dupa caz, denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se pot obtine aceste informatii: Tribunalul Botosani, Sectia de Contencios -Administrativ, cu sediul in orasul Botosani, Str. Maxim Gorki nr. 8, judetul Botosani, telefon 0231/511.739, fax 0231/531.832, email: tr-botosani@just.ro.
1. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale autoritatii contractante: Comuna Duda-Epureni, comuna Duda-Epureni, sat Epureni, Str. Paltinului nr. 1, judetul Vaslui, telefon/fax 0235/473.888, e-mail: primaria dudaepureni@yahoo.com, cod fiscal 3394350. 2. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se poate solicita documentatia de atribuire. Daca este cazul, costul si conditiile de plata in vederea obtinerii documentatiei de atribuire: Compartiment Achizitii publice, Comuna Duda-Epureni, comuna Duda Epureni, sat Epureni, Str. Paltinului nr. 1, judetul Vaslui, telefon/fax 0235/473.888, e-mail: primariaduda epureni@ yahoo.com, cod fiscal 3394350. Documentatia de atribuire este pusa cu titlu gratuit la dispozitia solicitantilor care au inaintat o cerere in acest sens. 3. a) Locul prestarii serviciilor: Comuna Duda-Epureni, sat Epureni, judetul Vaslui; b)Obiectul concesionarii; natura si dimensiunea prestarilor: Serviciulul public de alimentare si distributie gaze naturale din Comuna Duda-Epureni, sat Epureni, judetul Vaslui, conform art. 8 H.G. nr. 209/2019; c) Termenul de finalizare sau durata contractului: 49 de ani. 4. a) Termenul de depunere a ofertelor: 21.07.2025, ora 10.00; b) Adresa la care trebuie transmise ofertele: Sediul Comunei Duda-Epureni, comuna Duda-Epureni, sat Epureni, Str. Paltinului nr. 1, judetul Vaslui, telefon/fax 0235/473.888, e-mail: primariaduda epureni@ yahoo.com; c) Limba sau limbile in care trebuie redactate ofertele: romana; d) Data, ora si locul deschiderii ofertelor: 21.07.2025, ora 12.00, sediul Comunei Duda-Epureni, comuna Duda-Epureni, sat Epureni, Str. Paltinului nr. 1, judetul Vaslui, e-mail: primaria dudaepureni @yahoo.com. 5. Conditiile personale, tehnice si financiare pe care trebuie sa le indeplineasca ofertantii: conform documentatiei de atribuire. 6. Criterii utilizate la atribuirea contractului: conform documentatiei de atribuire. 7. Dupa caz, procentajul minim din lucrari care trebuie acordat partilor terte: conform documentatiei de atribuire. 8. Data trimiterii spre publicare a anuntului de participare: 03.06.2025. 9. Denumirea si adresa organismului competent de rezolvare a contestatiilor si, dupa caz, de mediere. Informatii exacte privind termenele de depunere a contestatiei si, dupa caz, denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se pot obtine aceste informatii: Tribunalul Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, cod postal 730171, telefon 0335/417.861, fax 0235/311.582, e-mail: tr-vaslui@just.ro.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Oras Flamanzi, cu sediul in oras Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, judetul Botosani, telefon/fax 0231/552.351, 0231/552.626, E-mail: orasflamanzi @yahoo.com, cod fiscal 3372173. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Pasune cu suprafata totala de 30 ha, situata in extravilanul orasului Flamanzi, apartinand domeniului privat al Orasului Flamanzi, conform caietului de sarcini, H.C.L. Flamanzi nr. 67/30.05.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019, situata astfel: -Tarlaua Velnita Poiana -10ha; -Tarlaua Voloca Fata I -2 ha; -Tarlaua Voloca Fata II -8 ha; -Tarlaua Velnita Flamanzi -10ha. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin formularea si inregistrarea unei solicitari scrise la sediul Orasului Flamanzi. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Juridic din cadrul Orasului Flamanzi, oras Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, judetul Botosani. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 20 Lei/exemplar, care se achita la Casieria Orasului Flamanzi. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 30.06.2025, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 08.07.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Oras Flamanzi, oras Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, jud.Botosani. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: 1 exemplar in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 09.07.2025, ora 10.00, Sala de sedinte a Orasului Flamanzi, oras Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, jud. Botosani. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Botosani, municipiul Botosani, Str. Maxim Gorghi nr. 8, judetul Botosani, cod postal 710171, telefon 0231/511.739, fax 0233/831.832, e-mail: tr-botosani @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 13.06.2025.
1. INFORMATII generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si /sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Urecheni, cu sediul in comuna Urecheni, sat Urecheni, Str. Principala nr. 30, judetul Neamt, telefon /fax 0233784005, e-mail: primaria _urecheni @yahoo.com, cod fiscal 2614260. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: Parcele de teren, apartinand domeniului public al Comunei Urecheni, situate in comuna Urecheni, avand destinatia de pajiste -pasune natural, dupa cum urmeaza: Sat Ingaresti: -Parcela 1, Lot Putul Dediului, CF -52716 -Urecheni -12,35 ha; -Parcela 2 Lot Putul Dediului, CF -52716 -Urecheni -12,35 ha; Sat Urecheni: -Parcela 1, Lot Andrei-Cioate, CF -52714 -Urecheni -30 ha; -Parcela 2, Lot Andrei-Cioate, CF -52714 -Urecheni -30 ha; -Parcela 3, Lot Andrei-Cioate, CF -52714 -Urecheni -15 ha; -Parcela 4, Lot Andrei-Cioate, CF -52714 -Urecheni -35ha; Sat Ingaresti: -Parcela 1, Lot Rupturi, CF -52715 -Urecheni -3 ha; -Parcela 2, Lot Rupturi, CF -52715 -Urecheni -5 ha; -Parcela 3, Lot Rupturi, CF -52715 -Urecheni -7 ha; -Parcela 4, Lot Rupturi, CF -52715 -Urecheni -6,88 ha; -Parcela 5, Lot Rupturi, CF -52715 -Urecheni -2 ha; Sat Urecheni: -Parcela 1, Lot Zavoiul Moldovei- CF -52717 -Urecheni -18,41 ha; -Parcela 2, Lot Zavoiul Moldovei- CF -52717 -Urecheni -23,59 ha si CF -52720 -Urecheni -1,45 ha. Concesiunea se face conform O.U.G. nr. 57/03.07.2019, Hotararii Consiliului Local Urecheni nr. 37/04.06.2025 si a caietului de sarcini. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: Se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere de la sediul Comunei Urecheni. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Juridic, Comuna Urecheni, comuna Urecheni, sat Urecheni, Str. Principala nr. 30, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 25 Lei/exemplar, la Casieria Comunei Urecheni. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 20/06/2025, ora 15.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 30/06/2025, ora 15.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Urecheni, comuna Urecheni, sat Urecheni, Str. Principala nr. 30, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: 1 (un) exemplar in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 01/07/2025, ora 09.00, Comuna Urecheni, comuna Urecheni, sat Urecheni, Str. Principala nr. 30, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 05/06/2025.
 Proteste în Educație. Profesorii anunță acțiuni simbolice pe fondul propunerilor controversate ale Guvernului
14/06/2025 13:12

Sindicatele din educatie anuntă proteste simbolice in scoli si universităti, miercuri, ca răspuns la o serie de propuneri guvernamentale care riscă să afecteze grav statutul si veniturile personalului din ...

 Ziua Transportatorului 2025 – Artă, tehnologie și recunoștință pentru cei care pun Iașul în mișcare
14/06/2025 11:01

În luna iunie, Iasul isi onorează transportatorii – oamenii care zi de zi transformă distantele in apropiere si infrastructura in pulsul viu al orasului. Cu ocazia Zilei Transportatorului, Compani ...

The Color Run Iași 2025. Start colorat cu peste 2.500 de participanți în Piața Palatului
14/06/2025 11:00

Iasul prinde viată si culoare in această după-amiază, odată cu cea de-a opta editie a evenimentului The Color Run, găzduită in Piata Palatului Culturii. Peste 2.500 de participanti de toate varstele sunt ...

 Iașul nevăzut de sâmbătă dimineață. Piețe locale, ulițe fără nume și comori de grădină
14/06/2025 09:42

Sambăta dimineata, Iasul respiră altfel. Nu grăbit, nu turistic, ci tihnit, ca un oras care isi dă voie să fie el insusi, fără machiaj. Începand cu ora 7:30, dincolo de Copou, Palas si Piata Unirii ...

 Festivalul Internațional al Familiei la Șah – Generații unite pe tabla de joc, în inima Iașului
14/06/2025 09:25

Duminică, 15 iunie 2025, de la ora 14.00, centrul Iasului va găzdui un eveniment aparte, aflat deja la cea de-a unsprezecea editie: Festivalul International al Familiei la Sah, organizat de Asociatia Club Spo ...

Iașul continuă electrificarea transportului public. 25 de autobuze noi au intrat în garajul CTP
13/06/2025 15:43

Transportul public din Iasi face un pas important spre modernizare si sustenabilitate. Cele 25 de autobuze electrice achizitionate prin Planul National de Redresare si Rezilientă (PNRR) au fost livrate integra ...

FOTO -- Jurnale cu aripi
13/06/2025 15:21

La Scoala Primară „Carol I”, in clasa cu nume de poveste — Croitorii de Aripi —, scrisul a devenit mai mult decat o temă: a fost o călătorie in sine. Copiii au fost invitati de Clubu ...

Nicio rachetă nu va putea penetra spațiul aerian al Iașului!
13/06/2025 15:13

* „Moldova este sensibilă din cauza proximitătii cu Ucraina si Republica Moldova, dar si din cauza densitătii mai mici de infrastructură militară grea. Totusi, aceasta este compensată de mobilitatea ...

 COMUNICAT DE PRESĂ. FINALIZAREA PROIECTULUI „MODERNIZARE GRĂDINIȚA NR. 10, MUNICIPIUL DOROHOI, JUDEȚUL BOTOȘANI” COD SMIS: 120872
13/06/2025 15:00

 COMUNICAT DE PRESĂ. FINALIZAREA PROIECTULUI „MODERNIZARE GRĂDINITA NR. 10, MUNICIPIUL DOROHOI, JUDETUL BOTOSANI” COD SMIS: 120872 

FOTO -- La Școala Gimnazială „Ionel Teodoreanu”, copiii au devenit mici maeștri ai vorbirii în public
13/06/2025 14:55

Într-o scoală unde fiecare zi incepe cu un fosnet de ghiozdane si plină de curiozităti, in mijlocul unui an in care clopotelul n-a fost singura voce care a răsunat cu emotie, a crescut frumos o initia ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei