Dezastru economic la Botoșani
Dimensiune font:
Pentru recuperarea decalajelor este nevoie de investiţii masive * edililor nu le pasă că zona în care trăiesc este la un pas de colaps * deficitul forței de muncă este imens, cel mai mare la categoria de vârstă 30-49 de ani * din Regiunea de Nord-Est, județul Botoșani este singurul care are zero kilometri de cale ferată electrificată
Camera de Comerț Industrie și Agricultură Botoșani a realizat o Radiografie economică a județului, care a scos în evidență realitățile crunte din punct de vedere economic și social.
Pe lângă problemele economice mari ale județului, și tendința migraționistă pare să fie de neoprit în rândul tinerilor.
Deși pentru prima oară problemele economice ale județului sunt trecute negru pe alb într-un document oficial, autoritățile locale nu au avut nicio reacție la radiografia realizată de Camera de Comerț.
Omul de afaceri Valeriu Iftime, președintele Camerei de Comerț Botoșani, a declarat că rezultatele proiectului sunt incredibil de proaste pentru economia județului.
„E jale! 8 din 10 elevi vor să plece din județ, în străinătate sau în alte județe cum ar fi Cluj sau Iași”, a fost descrierea pe scurt făcută de Valeriu Iftime rezultatului Radiografiei economice a județului Botoșani.
Edililor nu le pasă
Autoritățile locale nu a avut nicio reacție la rezultatele publicate de Camera de Comerț deși proiectul a fost co-finanțat de Consiliul Județean. Nici Costică Macaleți, președintele Consiliului Județean, și nici Cătălin Flutur, primarul municipiului, nu au comentat în niciun fel dezastrul economic-social reieșit din analiza Camerei de Comerț, drept urmare nici nu se anunță prea curând o strategie a celor două instituții pentru a schimba ceva.
„Am fost contactat doar de Doina Federovici și deputatul Marius Budăi să mă întrebe despre această analiză. În rest, primarul municipiului, președintele Consiliului Județean nu m-au sunat, nu m-au contactat să mă întrebe ceva sau să mă anunțe că am putea face o strategie comună pentru a schimba viitorul”, a declarat Valeriu Iftime.
Liderul actualului partid de guvernământ, senatorul Doina Federovici, președintele PSD Botoșani, a declarat că rezultatele analizei Camerei de Comerț sunt triste, dar că în ultimii doi ani s-au depus eforturile necesare pentru ca situația să se schimbe.
„Fără a avea aceste date concrete, noi am încercat să facem cât mai multe pentru județul Botoșani după ce am venit la guvernare, să atragem cât mai multe investiții publice în infrastructura de bază în primul rând, drumuri, apă, canalizare, iar apoi în educație și sănătate. Și mă refer aici în primul rând la licitația de 80 milioane euro pentru drumul european Botoșani-Târgu Frumos”, a declarat Doina Federovici.
Liderul PSD Botoșani a enumerat investițiile începute în ultimii doi ani pentru modernizarea județului: asfaltare drum național de pământ Manoleasa-Rădăuți Prut; covoare asfaltice pe drumurile naționale Botoșani-Dorohoi-Darabani, Botoșani-Săveni-Manoleasa, Dorohoi-Suceava, Cucorăni-Vârfu Câmpului; reînceprea investiției la barajul de pe Siret de la Vârfu Câmpului; investiții în regularizarea cursurilor de râuri; investiții în irigații prin readucerea la viață a stațiilor de pompare din Prut de la Manoleasa și Stânca; construirea de locuințe ANL pentru tineri și medici; construirea primului spital de după Revoluție; prin PNDL investiții în drumuri județene, comunale, în școli pentru autorizații sanitare și ISU.
Cifrele dezastrului economic din Botoșani
Populația județului a scăzut de la 447.107 în 2010 la 390.404 în 2017.
Populația ocupată a scăzut de la 145.000 în 2010 la 131.600 în 2016.
Există un deficit al forței de muncă, respectiv categoria 30-49 de ani, categorie prezentă mai puțin în județul Botoșani decât media națională.
Numărul kilometrilor de drumuri din județul Botoșani a crescut de la 2.122 km în 2010 la 2.561 km în 2017, spre comparație în Suceava a crescut de la 2.672 km în 2010 la 3.144 în 2017, în timp ce în Iași a crescut de la 2.374 km la 2.488 km, iar în Neamț de la 1.875 km la 2.039 km.
Din Regiunea de Nord-Est, județul Botoșani este singurul care are 0 kilometri de cale ferată electrificată. Neamț are 89 km, Suceava 248, iar Iași 137 km.
Județul Botoșani are cele mai puține localități cu instalații de canalizare, respectiv 22, față de 37 în Iași, 23 în Neamț și 54 în Suceava.
Dramatică este situația localităților cu instalații distribuire gaze, respectiv doar 6, comparativ cu 25 în Iași, 17 în Neamț și 13 în Suceava.
Și la localități cu rețele de apă potabilă județul Botoșani este pe ultimul loc în regiune, cu doar 57 de localități, în timp ce în Iași sunt 72, în Neamț 58, iar în Suceava 64.
Alina CALINIUC
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau