După cinci ani de aşteptări Iaşul va avea un Centru de Screening şi Diagnostic al Bolilor Oncologice

1IRO1

Dimensiune font:

| 20-11-2019 18:47

* „Va fi un spaţiu unde se vor adresa persoane asimptomatice care doresc să îşi facă controale periodice. Intenţia noastră este să depistăm orice boală la timp”, a declarat Mirela Grosu, managerul IRO Iaşi * Centrul de Screening şi Diagnostic în Boli Oncologice nu va primi pacienţi care se prezintă într-o fază acută a unei boli deja diagnosticate, în urgenţă, nu va avea linii de gardă şi nici cameră de gardă * IRO are în evidenţă, tratament şi monitorizare 12.632 pacienţi, dintre care 1.440 cazuri noi depistate în primele şase luni ale anului!

Lucrările la „Centrul de screening şi diagnostic în bolile oncologice” vor demara la începutul săptămânii viitoare. Pentru a ajunge în acest stadiu, cei de la Institutul Regional de Oncologie Iaşi au aşteptat... cinci ani. Astfel, clădirea noului Centru de screening şi diagnostic în bolile oncologice va funcţiona în strada Codrescu nr.6, pe un teren primit în 2015 în comodat de la Consiliul Judeţean, pentru o perioadă de 49 ani. Terenul are o suprafaţă de 1.385 metri pătraţi. Certificatul de urbanism a fost emis abia în noiembrie 2016. O lună mai târziu, cei de la IRO au depus la MDRAP documentaţia necesară în vederea includerii în Lista sinteză a obiectivelor de investiţii din cadrul Subprogramului Unităţi sanitare din mediul urbana proiectului „Centrul de screening şi diagnostic în bolile oncologice, judeţul Iaşi”.

În iulie 2018, Centrul a primit aviz favorabil în vederea finanţării, iar exact un an mai târziu a fost semnat contractul de proiectare şi execuţie a lucrărilor, autorizaţia de construire fiind obţinută în luna octombrie.

Ieri, spre bucuria tuturor, a fost primit ordinul de începere a lucrărilor, care vor trebui finalizate în termen de un an.

Valoare totală a lucrărilor este de 29.878.185 lei, din care finanţarea prin Compania Naţională de Investiţii este de 23.014.429 lei. „Încă de la înfiinţare, Institutul şi-a îndreptat atenţia spre activitatea de screening, pentru depistarea la timp a bolii canceroase. Ne-am dat seama foarte devreme că spaţiul de care dispunem este insuficient pentru această acţiune de screening. Atunci, în 2015, ne-a venit ideea să construim un centru de screening pentru diagnosticul bolilor oncologice, iar ieri s-a primit ordinul de începere a lucrărilor, de la Compania Naţională de Investiţii. Este o investiţie de 30 de milioane de lei, fonduri de la stat, prin CNI, iar aproape 8 milioane de lei este investiţia IRO şi a Ministerului Sănătăţii, în echipamente medicale. Este o construcţie demisol - parter - patru nivele care va fi ridicată aproape de Institut. Credem noi că va fi un spaţiu unde se vor adresa persoane asimptomatice care doresc să îşi facă controale periodice. Intenţia noastră este să depistăm orice boală la timp”, a declarat Mirela Grosu, managerul IRO Iaşi.

Centrul de screening nu este pentru pacienţi, ci este pentru oameni sănătoşi”

Necesitatea edificării Centrului de Screening şi Diagnostic în Boli Oncologice în Iaşi a apărut datorită accentului pus de personalul de specialitate al Institutului pe activitatea de screening şi prin creşterea adresabilităţii populaţiei pentru această activitate. Progresele în domeniul oncologiei sunt astăzi foarte rapide: de la creşterea utilizării medicaţiei moleculare până la apariţia şi succesul imuno-oncologiei, inclusiv a medicinei bazate pe genomică, toate au transformat şi redefinit modalităţile de tratament oncologic contribuind la ameliorarea semnificativă a rezultatelor terapiilor pacienţilor cu cancer.

Dotările IRO Iaşi în domeniul investigaţiilor imagistice (CT, RMN, PET-CT, Gamma Camera, Mamografie, etc.) şi ale radioterapiei oncologice au contribuit substanţial la creşterea adresabilităţii pacienţilor din întreaga regiune a Moldovei şi nu numai. Nu în ultimul rând, intervenţiile chirurgicale oncologice înalt specializate practicate, noile tehnologii de diagnostic molecular a tumorilor, funcţionarea Comitetelor de Decizie terapeutică multidisciplinară au contribuit la asigurarea unor servicii de înaltă expertiză oncologică. „Centrul de screening nu este pentru pacienţi, ci este pentru oameni sănătoşi. Este dorinţa noastră de a ieşi în întâmpinarea populaţiei care are nevoie să înţeleagă că trebuie să îşi facă un control periodic pentru ca astfel să depistăm cancerul în faze precoce, situaţii în care vindecarea este foarte probabilă. Centrul va avea o platformă mare de diagnostic şi va permite cu adevărat să se desfăşoare programe de screening pentru prima oară la noi în Iaşi”, a declarat dr Gabriel Dimofte, directorul medical al Institutului Regional de Oncologie.

Peste 12.000 de pacienţi la IRO Iaşi

În prezent, consultaţiile acordate în regim ambulatoriu din toate cele 11 specialităţi medicale şi chirurgicale se desfăşoară la parterul institutului, spaţiile fiind supraaglomerate. „Pentru a creşte gradul de satisfacţie al pacienţilor (număr mai mare de cabinete şi de medici şi asistenţi medicali, scurtarea timpilor de aşteptare) se impune asigurarea unui spaţiu mai generos pentru acordarea acestui tip de serviciu medical. Menţionăm că în prezent avem în evidenţă, tratament şi monitorizare 12.632 pacienţi, din care 1.440 cazuri noi depistate în primele şase luni ale anului 2019, iar trendul este crescător. Având în vedere dimensiunea, complexitatea şi urgenţa pe care o reprezintă cancerul ca problemă prioritară de sănătate publică, Institutul Regional de Oncologie acordă asistenţă medicală specializată pentru aproximativ 4 milioane locuitori din regiunea Nord – Est şi nu numai”, a spus dr Dimofte.

Oportunitatea construirii acestui centru se bazează pe faptul că screening-ul periodic este important în diagnosticul bolii în stadii incipiente, dar şi în prevenţia anumitor boli. „Aceste servicii medicale constau într-o consultaţie iniţială, recomandarea şi efectuarea unor investigaţii paraclinice: de la analize medicale de laborator la cele imagistice şi radiologice, şi consultaţia în care se analizează dosarul medical şi se fac recomandări. La recomandarea investigaţiilor, se va ţine seama de sexul şi vârsta pacientului, dar şi de factorii de risc existenţi în antecedentele personale şi cele familiale, din modul de viaţă. Adică, dacă este consumator de alcool, fumător, sedentar, consumator de droguri, parteneri sexuali multiplii, obiceiuri alimentare, dar şi de condiţiile de lucru - mediu toxic, mediu cu alergeni-mucegaiuri, ciuperci, animale”, a spus dr Dimofte.

Screening-ul periodic urmăreşte prevenţia primară: evitarea apariţiei bolii prin combaterea factorilor de risc; prevenţia secundară: detectarea precoce a bolii sau pentru a reduce progresia ei; prevenţia terţiară: prevenirea complicaţiilor date deja de o boală existentă în organism.

După darea în folosinţă a Centrului de Screening şi Diagnostic în Boli Oncologice, pacienţii care prezintă simptomatologie oncologică vor fi dirijaţi spre tratament medical şi chirurgical de specialitate către Institutul Regional de Oncologie Iaşi.

Centrul de Screening şi Diagnostic în Boli Oncologice nu va primi pacienţi care se prezintă într-o fază acută a unei boli deja diagnosticate, în urgenţă, nu va avea linii de gardă şi nici cameră de gardă. Laura RADU, Maura ANGHEL

 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Gura Vaii, cu sediul social in comuna Gura Vaii, satul Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau, cod postal 607220, telefon 0371/407.500, fax 0372/002.112, e-mail: primariaguravaii@yahoo.com, cod fiscal 4278108. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: - teren in suprafata de 316 mp, situat in intravilanul comunei Gura Vaii, satului Rotunda, nr. Cadastral 62185, CF 62185, apartinand domeniului privat al Comunei Gura Vaii, conform H.C.L. Comunei Gura Vaii nr. 09/22.01.2024, caietului de sarcini si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartimentul Achizitii Publice sau se poate consulta pe site-ul: www.uatcomuna guravaii.ro, sectiunea -Anunturi. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: de la Compartimentul Achizitii Publice, din cadrul Comunei Gura Vaii, comuna Gura Vaii, sat Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau in contul de trezorerie RO17 TREZ 0625 006X XX00 0079, deschis la Trezoreria Onesti, cod fiscal: 4278108. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 27.03.2024, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 04.04.2024, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Registratura Comunei Gura Vaii, comuna Gura Vaii, sat Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 05.04.2024, ora 09.00, Comuna Gura Vaii, comuna Gura Vaii, sat Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Judecatoria Onesti, cu sediul in municipiul Onesti, Str. Tineretului nr. 1, judetul Bacau, telefon 0234/311.913, fax 0234/326.170, e-mail: jud-onesti-reg@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 08.03.2024.
ANUNȚ DE LICITAȚIE. Primăria Comunei Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CUI 16384625, tel 0232/272590, e-mail: primaria_valealupului@yahoo.com, patrimoniu@comuna-valealupului.ro, organizează în data de 29.03.2024, licitație în vederea vânzării terenului intravilan în suprafață de 16.000,00 mp, nr. cadastral 96128, CF nr. 96128, zona Dedeman. 1. Informaţii generale privind concedentul, în special denumirea, codul fiscal, adresa, numărul de telefon, telefax şi/sau adresa de e-mail a persoanei de contact etc: UAT Comuna Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CIF 16384625, tel 0232/272590, e-mail: primaria_valealupului@yahoo.com, patrimoniu@comuna-valealupului.ro 2. Informații generale privind obiectul procedurii de licitație publică, în special descrierea și identificarea bunului care urmează să fie vândut: teren intravilan în suprafață de 16.000 mp, situat în Sat Uricani, Comuna Miroslava, județul Iași, zona Dedeman, nr. cadastral 96128, CF nr. 96128, teren proprietate privată a Comunei Valea Lupului 3. Informații privind documentația de atribuire: se regăsesc în caietul de sarcini 3.1 Modalitatea sau modalitățile prin care persoanele interesate pot intra în posesia unui exemplar al documentației de atribuire: la cerere, de la sediul autorității sau de pe site-ul autorității wwww.comuna-valealupului.ro 3.2 Denumirea și datele de contact ale serviciului/compartimentului din cadrul vânzătorului, de la care pot obține un exemplar din documentația de atribuire: de la Registratura primăriei, Aleea Irisului nr. 8, sat Valea Lupului, Comuna Valea Lupului, județul Iași sau de pe site-ul autorității: www.comuna-valealupului.ro 3.3 Costul și condițiile de plată pentru obținerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: gratuit 3.4 Data-limită pentru solicitarea clarificărilor: 20.03.2024, orele 16.00 4. Informații privind ofertele: se regasesc în caietul de sarcini 4.1 Data-limită de depunere a ofertelor: 29.03.2024, orele 09.00 4.2 Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, Județul Iași 4.3 Numărul de exemplare în care trebuie depusă oferta: un singur exemplar original 5. Data și locul la care se va desfașura ședința publică de deschidere a ofertelor: 29.03.2024, orele 11.00, Primăria Comunei Valea Lupului - Sala de consiliu, Aleea Irisului nr. 8, Comuna Valea Lupului, Județul Iași 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon și/sau adresa de e-mail ale instanței competente în soluționarea litigiilor apărute și termenele pentru sesizarea instanței: Tribunalul Iași, Strada Elena Doamna nr. 1A, telefon: 0232.260.600, 0232.248.000, 0332.403.666, Fax: 0332.435.700, e-mail: tr-iasi-reg@just.ro PRIMAR, Florin-Liviu DULGHERU
FOTO-VIDEO: Reportaj la
02/08/2022 14:54

Într-un colţ de rai, pe ţinuturile Bucovinei, este situat varful Dadu. Pentru a ajunge la el, am ajuns pană in Iacobeni, iar de acolo am virat la dreapta pană la Carlibaba. Într-o zi de iulie, ...

Liberalii, ținta atacurilor unui deputat PSD
18/12/2019 10:54

    Deputatul social-democrat Răzvan Rotaru are o sumă de reprosuri pentru liberalii din Botosani care in urmă cu un an au votat impotriva bugetului de stat, iar acum se laudă cu alocările fina ...

Marea grijă a şoferului beat: să nu-i agite poliţistul petul cu bere
25/11/2019 18:53

 O nouă culme a impertinenţei manifestată de un conducător auto depistat la volan sub influenţă bahică a fost atinsă cu ocazia turului doi al alegerilor prezidenţiale. I.C., in varstă de 28 de an ...

„ZooMonetar - Fauna lumii pe bancnote şi monede”, la BNR Iaşi
22/11/2019 00:00

  * Sucursala Regională Iaşi şi Muzeul Băncii Naţionale a Romaniei au inaugurat, ieri, expoziţia „ZooMonetar - Fauna lumii pe bancnote şi monede” * proiectul este iniţiat in parteneria ...

Mecanica, marele pariu al învăţământului profesional ieşean
21/11/2019 00:00

  * domeniile cu cele mai mari solicitări din partea operatorilor economici pentru includerea in planul de şcolarizare 2019-2020 au fost cele de mecanică - 910 locuri * totodată, s-au format 5 noi cla ...

Puterea şi opoziţia din CJ se pun la aceeaşi masă, pentru a soluţiona soarta a 46 de proiecte
19/11/2019 00:00

  Consilierii judeţeni se vor intruni din nou maine, avand in dezbatere 46 de proiecte de hotărare. Printre acestea se află şi proiectul privind solicitarea de trecere din administrarea Consiliului Lo ...

Începe Postul Crăciunului
15/11/2019 11:11

      După Lăsatul Secului, petrecut ieri, in seara de Sfantul Filip, astăzi incepe Postul Crăciunului, una dintre cele patru mari perioade de ajunare randuite de Biserica Ortodoxă. Post ...

Un tânăr din Iași, beat și fără permis, nu a oprit la semnalul politistilor. Oamenii legii l-au urmarit 1km
10/11/2019 12:51

În jurul orei 01.00, in timp ce patrulau in zona Horlesti, politistii din Letcani au observat o masină cu un comportament destul de suspect in trafic. Oamenii legii au facut semn de oprire autoturismulu ...

Poliţiştii din Popricani, cei mai iscusiţi vânători de şoferi băuţi
09/11/2019 20:04

Datele statistice arată fără dubiu faptul că poliţiştii din Popricani sunt foarte dibaci in depistarea şi prinderea şoferilor ce conduc sub influenţa alcoolului. Numai in primele 10 luni din 2019, pe r ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei