Goana după clasa 0
Dimensiune font:
La Iaşi, în topul celor mai căutate şcoli gimnaziale sunt, în continuare, Otilia Cazimir, Bogdan Petriceicu-Haşdeu, George Călinescu, Alexandru cel Bun, Ştefan Bârsănescu şi Titu Maiorescu, respectiv Carol I - ce ţine de Colegiul Naţional „Costache Negruzzi”, Gheorghe Asachi - ce ţine de Liceul Teoretic „Vasile Alecsandri” şi forma de învăţământ pregătitoare a Colegiului Naţional „Garabet Ibrăileanu”.
Înscrierea în clasa pregătitoare a copiilor de 6 ani se realizează în perioada 4 martie – 22 martie 2019, se arată în proiectul de ordin pe care ministrul Educației se pregătește să îl supună dezbaterii şi aprobării în zilele ce urmează. În acest interval, părinții trebuie să completeze, online sau la școala la care vor înscrierea copiilor, cererile-tip de înscriere.
Datele centralizate ale ministerului Educaţiei arată că, anul trecut, în cadrul primei sesiuni de înscriere, în Iaşi au fost depuse aproape 6.053 de cereri în clasa pregătitoare pentru copiii cu vârsta de 6 ani împliniţi până la data de 31 august (inclusiv) şi 1.001 de cereri pentru copiii care au împlinit vârsta de 6 ani începând cu data de 1 septembrie. Părinţii au avut la dispoziţie aproximativ 7.500 locuri.
În topul celor mai căutate şcoli gimnaziale sunt, în continuare, Otilia Cazimir, Bogdan Petriceicu-Haşdeu, George Călinescu, Alexandru cel Bun, Ştefan Bârsănescu şi Titu Maiorescu, respectiv Carol I - ce ţine de Colegiul Naţional „Costache Negruzzi”, Gheorghe Asachi - ce ţine de Liceul Teoretic „Vasile Alecsandri” şi forma de învăţământ pregătitoare a Colegiului Naţional „Garabet Ibrăileanu”.
Criterii de departajare generale și specifice.
În ceea ce priveşte componenţa claselor pregătitoare după numele elevilor, aceasta este stabilită în urma unei hotărâri a Consiliului de Administraţie din fiecare şcoală, iar decizia este pusa în practică de directorul instituţiei de învăţământ. „Atunci când vorbim de constituirea formaţiilor de lucru, a grupelor, a claselor, acest aspect intră în obligaţia directorului unităţii de învăţământ, cu acordul Consiliului de Administraţie, aşadar nu învăţătorul îşi constituie clasa”, a declarat Corneliu Constantin Ilie, inspector şcolar pentru învăţământul primar.
Totodată, acesta a precizat că dreptul la educaţie este asigurat pentru toţi copiii. „Conform metodologiei de până acum, orice părinte îşi poate înscrie copilul la orice unitate de învăţământ doreşte. Restricţia apare în momentul în care numărul copiilor din circumscripţia şcolară a unităţii de învăţământ respective este mai mare sau mai mic decât numărul de locuri alocat prin proiectul planului de şcolarizare. Dacă numărul de locuri nu se ocupa cu copiii din circumscripţia şcolară respectivă, era completat de cei din afara circumscripţiei”, a declarat Corneliu Constantin Ilie.
În situația în care, într-o școală, numărul cererilor de înscriere primite de la părinți care au domiciliul în afara circumscripției școlare este mai mare decât numărul de locuri libere, se aplică criterii de departajare generale și specifice.
Potrivit inspectorului ieşean, copiii cu cerinţe educaţionale speciale pot fi înscrişi în şcolile de masă numai după ce aceştia susțin evaluarea psihosomatică. „Copiii cu cerinţe educaţionale speciale sunt evaluaţi de către Centrul Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională. Cei care fac obiectul învăţământului de masă, sunt înscrişi, doar că există în metodologia veche dispensa ca vârsta la care să fie ei înscrişi să fie de până la 8 ani. Sau, în urma evaluărilor, dacă erau îndrumaţi spre învăţământul special, aceştia erau înmatriculaţi acolo. Însă doar după evaluare şcoala poate face înscrierea”, a precizat acesta.
Inspectorul a mai menţionat că învăţătorul cu care va începe copilul clasa pregătitoare va coordona colectivul până la sfârşitul clasei a IV-a. „Doar dacă apar probleme de resursă umană clasa va fi preluată de alt învăţător”, a declarat Corneliu Constantin Ilie, inspector şcolar pentru învăţământul primar.
Calendarul înscrierilor în clasa pregătitoare 2019
Pe 25 februarie, școlile vor face publice la sediile lor circumscripțiile școlare (străzile care le sunt arondate-n.red.), urmând ca în perioada 26 februarie – 9 martie școlile să organizeze Zilele porților deschise, în care acestea pot fi vizitate de părinți, iar până pe 22 martie se vor desfășura evaluările psihosomatice, conform documentului.
Afișarea la sediul școlilor și pe site-ul inspectoratului şcolar a procedurii specifice de repartizare a copiilor pe locurile disponibile va fi pe 1 aprilie, depunerea cererii-tip de înscriere la secretariatul școlii aflate pe prima poziție dintre cele trei opțiuni exprimate pentru etapa a doua urmând a se va face în perioada 2 aprilie – 8 aprilie, de către părinții copiilor care nu au fost cuprinși în nicio unitate de învățământ în etapa anterioară sau care nu au participat la prima etapă.
Afișarea la fiecare școală a listelor finale cu copiii înscriși în clasa pregătitoare va fi pe 11 aprilie, iar în perioada 12 aprilie – 19 aprilie se va desfăşura centralizarea și soluționarea de către Inspectoratul Şcolar a cererilor părinților copiilor care nu au fost încă înscriși la vreo unitate de învățământ.
Reguli de încriere în clasa pregătitoare 2019
Părinții cu copii care împlinesc 6 ani până la data de 31 august 2019 inclusiv sunt obligați să își înscrie copiii în clasa pregătitoare, iar cei care împlinesc vârsta de 6 ani în perioada 1 septembrie – 31 decembrie pot fi înscrişi în clasa pregătitoare numai după ce aceştia susțin evaluarea psihosomatică și dacă dezvoltarea lor psihosomatică este corespunzătoare.
Părinții copiilor care fac 6 ani în perioada 1 septembrie – 31 decembrie, care nu optează pentru înscrierea copiilor în clasa pregătitoare în anul școlar 2019-2020 sau pentru care evaluarea psihosomatică arată că nu pot parcurge cu succes clasa pregătitoare își vor înscrie copiii la grădiniță, în grupa mare. „În cazul în care există solicitări de înscriere în clasa pregătitoare a copiilor care împlinesc 6 ani după data de 31 decembrie 2019, inspectoratele școlare/unitățile de învățământ consiliază părinții privind nevoia de a lua decizii în interesul educațional al copilului și informează că solicitarea nu poate fi soluționată decât în urma evaluării dezvoltării psihosomatice care să ateste pregătirea copilului pentru parcurgerea cu succes a clasei pregătitoare. În cazul în care rezultatul evaluării arată că dezvoltarea psihosomatică nu poate asigura parcurgerea cu succes a clasei pregătitoare, copiii sunt înscriși în grupa mare din învățământul preșcolar. Rezultatul evaluării nu poate fi contestat”, se arată în proiectul de ordin care va fi supus dezbaterii în perioada următoare.
Proiectul de metodologie prevede că „inspectoratele școlare pot decide reconfigurarea circumscripțiilor școlare până la data începerii înscrierilor, astfel încât să asigure optimizarea procesului de cuprindere a copiilor în clasa pregătitoare, în situația în care capacitatea unei unități de învățământ nu permite cuprinderea în clasa pregătitoare a tuturor copiilor din circumscripția școlară stabilită în anul școlar anterior”.
În ceea ce priveşte Evaluarea dezvoltării psihosomatice a copiilor, aceasta se efectuează în grădinițele de stat și în Centrele județene de resurse și asistență educațională (CJRAE/CMBRAE). Florentina SANDU
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau