Iașul rămâne fără zonă cargo la Aeroport

1aeroport

Dimensiune font:

| 20-07-2020 08:14

* autoritățile județene consideră că o zonă cargo la Aeroportul Iași reprezintă unica șansă de dezvoltare a regiunii, în lipsa infrastructurii de transport rutier * din nefericire, din cauza imposibilităţii accesării de fonduri europene, dar şi din lipsa fondurilor de la bugetul propriu, planurile par tot mai departe de a prinde contur * mai mult, problemele se înmulțesc pe zi ce trece, existând serioase dubii că proiectul ar fi viabil în clădirea Aviației Utilitare din cauza unei diferențe de nivel a terenului * un teren care nu se mai află în administrarea aeroportului sau a Consiliului Județean!

Extinderea și modernizarea Aeroportului Iași continuă să dea de furcă autorităților județene. Pe lângă proiectele vizând construirea unui nou terminal de pasageri de cealaltă parte a pistei, în jurul căruia să se dezvolte aerogara, reprezentanții Aeroportului doresc creșterea capacității de operare pentru satisfacerea cererii de piață, creșterea numărului de pasageri procesați, îmbunătățirea condițiilor de mediu prin reducerea emisiilor unitare ale aeronavei în faza de rulaj, creșterea capacității de operare a pistei cu 40%, prin reducerea distantelor de rulaj și a timpului de eliberare a pistei.

Peste toate, însă, construirea unei zone cargo este declarată indispensabilă, deoarece ar reprezenta o unică șansă de dezvoltare a regiunii, în lipsa infrastructurii de transport rutier, fapt care ar necesita și prelungirea pistei actuale, la 3.000-3.500 de metri.

Directorul general al Aeroportului Internațional Iași, Cătălin Bulgariu, preciza, la finalul lunii februarie, că trebuie făcută o zonă cargo pe Masterplanul existent, pentru două avioane în acelaşi moment, pe partea de Est a pistei. „Investiţiile constau într-un terminal pentru cargo, ce reprezintă facilităţile din interior. Modul de organizare a fluxurilor de mărfuri din terminal sunt un pic diferite de celelalte şi este nevoie de foarte mult spaţiu pentru comisionare vamală pentru Poliţia de Frontieră. Dorim să transformăm paleţii cargo în paleţi rutieri, astfel încât bunurile care au fost transportate pe avion să ajungă la destinatari, la persoane fizice şi aşa mai departe. Deci, trebuie să existe o zonă de parcare specifică, cu rampă pentru încărcare, cu sensuri pentru încărcare mijloc de transport. În mod normal, în ceea ce priveşte propunerea noastră este pentru fonduri europene, în perioada 2020 -2023. În ceea ce priveşte platforma, ea nu este separată de celelalte platforme. Cea pentru avioane este într-un singur obiect, adică atât pentru cele de pasageri, cât şi pentru cele de cargo. Tot proiectul este estimat la peste 25 de milioane de euro”, declara, cu câteva luni în urmă, Cătălin Bulgariu.

Planul iniţial al autorităţilor ieșene viza construirea acestui terminal cu fonduri europene. Cum proiectul estimat la cinci milioane de euro nu a fost însă eligibil pentru finanţare de la Comisia Europeană, CJ Iaşi a anunțat că dorește să îl realizeze prin parteneriat public-privat. „Avem deja patru investitori interesaţi”, anunța atunci Maricel Popa, prezent la un eveniment dedicat PPP-urilor. El a menţionat că cei patru investitori sunt Fan Courier, Cargus, o firmă din Franţa şi una din Anglia.

Zonă cargo doar cu credit bancar

Astăzi, însă, la căteva luni distanță, amenajarea zonei cargo pentru Aeroportul Iaşi are toate şansele să fie amânată din cauza imposibilităţii accesării de fonduri europene, dar şi din lipsa fondurilor de la bugetul propriu. Singura soluţie propusă de directorul Aeroportului, Cătălin Bulgariu, ar fi creditul bancar pentru investiţia în zona cargo. Şi asta deoarece normativele europene nu permit depunerea unor proiecte cu finanţare de la Bruxelles.

În schimb, în august ar urma să fie gata prima parte din proiectul de peste 7 milioane de euro de la Aeroportul Iaşi privind platforma de parcare a avioanelor. Elementul de cash-flow, modul  în care am gândit lucrurile nu îmi permite, astăzi, să fac această investiție, tocmai pentru că trebuie să terminăm această platformă, în primul și în primul rând, pentru a da acces celor de la  Aerostar și pentru a mări gama de servicii pe care o oferă Aeroportul Iași. Abia după ce finalizăm acest lucru și după ce trece pandemia și putem avea un cash-flow pentru a accesa un credit la bancă, am putea merge pe varianta unei investiții și într-o zonă cargo”, a precizat, la sfârșitul săptămânii trecute, Cătălin Bulgariu. 

N-au început lucrările la zona cargo, dar au apărut... problemele

La  scurt timp, însă, liderul consilierilor județeni liberali, Romeo Vatră, a făcut unele precizări legate de afirmațiile directorului general al aerogării ieșene, care spune că nu se poate construi zona cargo în clădirea Aviației Utilitare din cauza unei diferențe de nivel a terenului pe care se află clădirea față de platforma de mișcare a avioanelor, care este în curs de extindere. Din acest motiv, ar fi necesară construirea unui zid de sprijin pentru cei aproape doi metri diferență de nivel. Mai mult, directorul Aeroportului a dat detalii că o soluție pentru zona cargo ar fi demolarea clădirii, ridicarea cotei pământului și construirea unei alte clădiri. „Nu înțeleg toată polologhia asta, în condițiile în care clădirea Aviației Utilitare și cei 5.300 mp de teren aferent sunt înstrăinate și nu se mai află în administrarea aeroportului sau a Consiliului Județean. Imobilul a fost dat în folosință gratuită la Inspectoratul General de Aviație prin Hotărâre de Consiliu Județean, anul trecut. Într-un an nu s-a întâmplat nimic acolo, nu s-a început nicio investiție. Nici nu se aude că s-ar fi făcut vreun demers... Așa cum nu s-a mișcat nicio investiție nici pe cei 7.800 mp, pe un teren alăturat, dați în concesiune unei companii din Republica Moldova pentru construirea unui hangar de reparații elicoptere. Noi nu am susținut aceste înstrăinări de suprafețe în proximitatea terminalului T3, deoarece pun în pericol dezvoltarea aeroportului pe zona de vest”, a menționat Romeo Vatră, punând la îndoială faptul că respectivele hotărâri ale Consiliului Județean au fost puse în aplicare.
Dacă, totuși, hotărârile au fost puse în aplicare, Vatră se întreabă cum a obținut Aeroportul autorizație pentru lucrările la zidul de sprijin la platforma de avioane pe o parcela care nu îi aparține. Iar în cazul în care nu au fost puse în aplicare asistăm, spune lidelul consilierilor județeni liberali, „la o încălcare a legii, deoarece hotărârile Consiliului Județean sunt obligatorii și trebuie puse în aplicare”. „Este necesară clarificarea acestor aspecte, deoarece directorul Aeroportului Iași vorbește despre clădirea Aviației Utilitare de parcă încă ar mai fi în administrarea Aeroportului”, menționează Romeo Vatră. Daniel BACIU

 

 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

05:57

COMUNA GROPNITA, JUDET IASI, sat BULBUCANI, tel/ fax 0232.414124, email: primariagropnita@gmail.com organizează licitație (etapa 2) în vederea concesionării spaţiilor din Dispensarul medical, aflate in domeniul public al comunei Gropniţa, judetul Iasi, în vederea amenajării de Cabinete medicale individuale şi Farmacie. Spațiile din Dispensarul Uman sunt identificate astfel: 3. Spaţiul nr. 3 - suprafaţă totală de 37,10 mp, situat la parterul clădirii Dispensarului medical (spaţiu de 16,55 mp-Administraţie+spaţiu de 3,75 mp-Oficiu+spaţiu de 8,80 mp-Hol+spaţiu de 4,20 mp-Depozitare+spaţiu de 3,80 mp-G.S.) 4. Spaţiul nr.4 - suprafaţa totală de 44,97 mp din care: 27,40 mp spaţii cabinete+17,57 mp spaţii comune, situat la etajul clădirii Dispensarului medical (spaţiu de 18,45mp-Camera pentru tratamente+ spaţiu de 8,95 mp-Centru personal); 5. Spaţiul nr. 5- suprafată totală de 32,47 mp din care: 14,90 mp spaţiu cabinet+17,57 spaţii comune ,situat la etajul clădirii Dispensarului medical (spaţiu 12,25 –cabinet stomatologie + 2,65 mp-Sterilizare). Concesionarea se face conform OUG nr. 57/2019 privind Codul Administrativ și Hotărârii Consiliului Local nr. 110 / 18.12.2020. Informații privind documentația de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. Documentația de atribuire se poate ridica de la sediul Primariei comunei Gropnita, Compartimentul achiziții publice. Costul și condițiile de plată pentru obținerea acestui exemplar este de 50 lei, se poate achita in numerar la casieria Primăriei comunei Gropnița. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 21.03.2021, ora 12:00. Ofertele se depun la sediul Primariei, data-limita de depunere a ofertelor: 26.03.2021, ora 10:00, intr- un exemplar. Data și locul la care se va desfășura ședința publică de deschidere a ofertelor: 26.03.2021, ora 11:00 la sediul Primăriei comunei Gropnița, judetul Iasi. Denumirea, adresa, numărul de telefon și/sau adresa de e-mail ale instanței competente în soluționarea litigiilor apărute și termenele pentru sesizarea instanței: Tribunalul Iasi, strada Elena Doamna, nr. 1A, CP 700398, tel 0232260600, fax 0332435700, email: tr-iasi-reg@just.ro
 Daruri și mărțișoare cu fire de iubire pentru 350 de bunici și mămici
09/03/2021 07:07

  Ziua de 8 martie a fost una specială pentru persoanele aflate in grija Centrului medico-social de la Bivolari si pentru cei de la Căminul de bătrani „Sfanta Parascheva” din Iasi. Cei pest ...

Iașul mai are doar 5 paturi ATI libere, în spitalele COVID
09/03/2021 00:00

  În ultimele 24 de ore, in judeţul Iaşi au fost inregistrate 54 de cazuri noi de infectare cu virusul SARS-CoV-2, in scădere faţă de ultima raportare, numărul total de infecţii de la inceput ...

EXCLUSIV  Străzile cele mai zgomotoase din Iași
09/03/2021 00:00

Primăria Municipiului Iasi a reactualizat harta strategică de zgomot a orasului, postand pe site-ul propriu planul de acţiune pentru gestionarea zgomotului şi a efectelor acestuia in municipiul Iaşi (ediţ ...

EXCLUSIV  Sute de ieșeni își cumpără, lunar, vechime în muncă
09/03/2021 00:00

  În condiţiile in care Guvernul a decis amanarea pentru 1 septembrie 2023 a intrării in vigoare a noii legi a pensiilor, cei care vor să işi cumpere vechime in muncă au la dispoziţie un singu ...

Noi restricţii de circulaţie şi schimbări de trasee pe ruta Iaşi - Dancu
09/03/2021 00:00

În perioada 9 martie – 30 decembrie 2021 constructorii contractati de Primăria Municipiului Iasi vor continua lucrările de construire aferente proiectului cu finantare europeană „Reabilitar ...

Șase luni de închisoare pentru un ieșean care și-a lovit vecinul în cap cu piatra
08/03/2021 23:58

Tirul a fost extrem de precis, cel luat drept ţintă fiind nimerit drept in frunte. Ameţit bine de lovitura primită, Nelu a reuşit, totuşi, să se refugieze in casă, unde s-a prăbuşit pe pat. Speriată, ...

Un violator profesionist vrea o nouă eliberare înainte de termen
08/03/2021 23:57

Iulian Acatrinei (34 de ani) execută, in Penitenciarul Iaşi, cea doua condamnare din viaţa sa, fiind inchis tot pentru viol. De data aceasta, pedeapsa a fost una mult mai dură, de 9 ani, intrucat victima av ...

Penitenciarul Iași, acuzat de încălcarea dreptului la asistenţă medicală și tratament
08/03/2021 23:53

Cătălin Daniel Rusu se află incarcerat, din 2015, in Penitenciarul Iaşi, unde execută o pedeapsă de 9 ani pentru tentativă de omor. Nu s-a impăcat niciodată cu ideea de a sta atata vreme după gratii ...

Diplome pentru șapte asistente maternale din Botoșani
08/03/2021 16:03

Şapte asistente maternale profesioniste din judeţul Botoşani au primit luni, cu prilejul zilei de 8 Martie, diplome de apreciere şi cate un buchet de flori "pentru toate imbrăţişările calde şi vor ...

FOTO/VIDEO - Câștigătorii concursului „Din Dragoste
08/03/2021 15:40

   Astăzi a avut loc extragerea la concursul „Din Dragoste".  Aflati castigătorii urmărind videoul de mai jos. Multumim participantilor si felicitări castigătorilor. Partene ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei