Ieşenii, dezinteresaţi de modul în care vor fi cheltuiţi banii publici
Dimensiune font:
Puţini ieşeni s-au încumetat să participe la prima dezbatere publică asupra bugetului local * majoritatea celor prezenţi au venit din Bucium, zonă aflată în plină dezvoltare imobiliară, solicitând asfaltarea căilor de acces şi rezolvarea problemelor referitoare la canalizare * alte amendamente formulate de ieşenii care au dezbătut bugetul local se referă la amenjarea unor parcări, treceri de pietoni şi la modificarea unor trasee ale CTP Iaşi
La sfârşitul săptămânii trecute, Primăria Iaşi a organizat o dezbatare cu cetăţenii despre proiectul bugetului municipiului Iaşi pe anul 2019. Este prima întâlnire cu locuitorii oraşului din seria celor două iniţiate de municipalitate (a doua are loc astăzi, de la ora 17.00), urmând ca pe 24 aprilie proiectul bugetului să fie trimis spre analiză consilierilor locali. Din păcate, dezbaterea nu a atras o audienţă numeroasă, semn că ieşenii par dezinteraţi de modul cum vor fi cheltuiţi banii lor, aceasta în ciuda faptului că mediul virtual abundă de solicitări şi reproşuri referitoare la faptul că municipalitatea ieşeană nu catadicseşte să repare străzi unde de ani buni s-a mai turnat asfalt. De neînţeles este şi absenţa consilierilor locali de la o dezbatere unde s-au discutat problemele oraşului, doar masiva prezenţă a directorilor din subordinea municipalităţii întârindu-le celor prezenţi convingerea că cineva va ţine cont de propunerile lor.
„Vorbesc cu angajaţii Primăriei mai des decât cu soră-mea”
Primul vorbitor a făcut referire la strada Timpului, care, în opinia sa necesită o reparare urgenţă. Pentru a demonstra acest lucru, ieşeanul a prezentat fotografii cu noroaiele din zonă, afirmând că nu se află la primul său demers în ceea ce priveşte sistematizarea străzii. „Am ajuns să vorbesc cu colega dumneavoastră din Direcţia tehnică mai des decât cu sora mea: vă rog, mai puneţi piatră, mai îndreptaţi un pic... Prima poză este făcută în ianuarie, iar a doua ieri. Vă asigur că bătrâna din fotografie nu se dă cu schiurile, foloseşte un baston, deşi există o hotărâre de refacere a străzii încă din 2017. Potriviţi indicatorilor tehnico-economici, costurile pentru repararea străzii ar costa cât o Dacia Logan”, a spus acesta. În replică, primarul a afirmat că strada este prinsă în planul de reparaţii al municipalităţii .
La rândul său, ieşeanul Marius Vaida a vorbit în numele locuitorilor de pe strada Margareta Baciu. „Prin eforturi exclusiv proprii, am adus utilităţile pe stradă: apă, electricitate, gaz. Am pietruit-o cu un vibrocompactor de 10 tone, însă neexistând o rigolă, se face noroi, iar toate aluviunile din zona Iaşi - Bârnova ajung aici. Având în vedere lucrările de pe Şoseaua Iaşi - Bârnova şi faptul că pe planşele de proiectare, primi 20 de metri din strada noastră sunt prinşi, vă rugăm să ne ajutaţi în sistematizarea străzii”, a spus acesta. Primarul a replicat că în zona respectivă nu se mai fac proceduri referitoare la proiectarea unor străzi decât după finalizarea tronsonului Iaşi – Bârnova, dispunând directorului Citadin o vizitare a străzii în vederea unor reparaţii temporare.
Bitum sau beton?
Nu au lipsit nici contrele dintre vorbitori şi edili, una dintre dispute având ca subiect superioritatea drumurilor din beton comparativ cu cele din asfalt. Primarul Mihai Chirica a adus şi argumente în acest sens. „România nu mai are staţie de bitum de mulţi ani. Datorită faptului că în ultimele 6-8 luni, preţul bitumului s-a triplat, datorită faptului că Ungaria a declanşat cel mai mare program de autostrăzi, la fel ca şi Polonia, străzile din asfalt vor devenit o problemă, România este deja unul dintre cei mai mari importatori de bitum. Se va trece la drumuri de beton rutier, cele mai stabile din lume. Un drum de beton are o durată de viaţă dublă în comparaţie cu unul din bitum”, a spus edilul-şef.
Transport public pe C.A. Rosetti
Un alt ieşean a solicitat introducerea unor curse de transport public care să prindă cu zone încă netranzitate de autobuzele CTP Iaşi. „Am o cerere din luna august anul trecut, însoţită de un tabel cu 800 de semnături. Am dori înfiinţarea unei linii de transport în comun în Şoseaua Ştefan cel Mare, dar şi pe C.A. Rosetti”, a spus Vasile Ceauşu. În replică, directorul CTP Iaşi a afirmat că a analizat situaţia şi că există posibilitatea apariţiei unui astfel de traseu, fie printr-o legătură cu C.A. Rosetti, fie cu ieşire în Copou au Tg. Cucu, doar dacă sunt achiziţionate microbuze. „Străzile nu se pretează la un transport cu autobuzele, nu avem mijloace de transport care să se strecoare pe acolo, în condiţiile în care mai sunt şi maşini parcate”, a afirmat Cristian Stoica.
WC-ul public din strada Petru Culianu
O altă problemă a fost ridicată de locuitorii din Păcurari. „Aţi vorbit de strada şi stradela Petre Culianu. Aceasta a fost asfaltată, dar acolo e o gravă problemă: ploaia generează un adevărat iad, iar noi suntem nevoiţi să traversăm un imens WC. Grădinile noastre, strada noastră, sunt un adevărat WC un aer liber. Vorbim de o canalizare subdimensionată. Nu poate ieşi un copil în curte să se joace. Am făcut diverse cereri la ApaVital, şi la cei de la Mediu, de 8 ani nu ştim ce să mai facem. Totul este groaznic”, a spus o ieşeancă. În replică, primarul Chirica a promis sprijin imediat. „Este pentru prima dată când aud de astfel de probleme. Promit să încerc ca împreună cu cei de la ApaVital să văd ce se întâmplă. Noi nu gestionăm reţeaua de apă şi canalizarea, dar asta nu înseamnă că nu vă putem sprijini. Există posibilitatea să se întâmple ceva similar cu strada Sf. Lazăr. Cei de la ApaVital au spus că reţeaua este subdimensionată sub incidenţa ploilor masive. Am dat deoparte toate capacele de canalizare, inclusiv cele dintre blocuri şi am scos bolovani cât jumătate de masă. După ce am extras un metru cub de beton din canalizare, dintr-o dată nu s-a mai inundat. Bănui că apar geigere înfundate, grămezi de piatră împinse accidental în reţelele canalizare, cred că s-au colmatat pe undeva”, a spus primarul.
Platbanda stradală, greu de desfiinţat
Un alt subiect l-a constituit poluarea din oraş, iar una din cauze o constituie maşinile parcate pe pământ, care-l transportă în oraş. Primarul a vorbit despre disensiunile dintre Primărie şi Agenţia pentru Protecţia Mediului.
„Am încercat de un an de zile să convingem APM că mai există o variantă, cea cu dale de înierbare. Au zis că nu. Ne chinuim de doi ani să-i determinăm să desfiinţăm platbandele stradale. Ei spun că fac parte din spaţii verzi. Le explicăm că acolo ajunge sarea de iarnă, plus că se urcă cu maşinile pe spaţiul verde. Nu ne-au dat voie să le sigilăm, cu toate că sărurile omoară vegetaţia. Le-am propus să excavăm pământul infestat, venim din spate cu plantaţii de arbori, iar în alte locuri acoperim cu pavaj şi facem parcări în spic pe trotuare. Iar acolo unde nu putem schimba destinaţia, am pus ţepuse. Adevărul este că numărul de maşini depăşeşte numărul de locuri de parcare posibil de a fi făcute”, a afirmat primarul.
Solicitări din cartiere
Dezbaterea a durat aproape patru ore, interval în care au fost trecute în revistă şi solicitările venite din cartiere, prin intermediul unor formulare depuse la centrele municipalităţii. Astfel, în ceea ce priveşte infrastructura rutieră a fost relevată necesitatea modernizării mai multor artere rutiere. Printre acestea se numără străzile Gloriei, Timpului şi Hlincea din Nicolina. B-dul Poitiers, Radu Vodă şi Plantelor din Frumoasa. Stejar, Trei Fântâni din Tătăraşi sau B-dul Dacia, Muşatini şi strada Tabacului din Alexandru cel Bun. Ieşenii au mai solicitat modernizarea zonei Ţicău, răspunsul oferit de reprezentanţii municipalităţii fiind că în prezent se elaborează un studiu de fezabilitate privind consolidarea versantului din acea zonă.
Totodată, în urma unor sesizări emise în cadrul dezbaterii, executivul Primăriei a luat act de necesitatea proiectării şi execuţiei lucrărilor de refacere a trotuarelor din mai multe zone, montarea de bănci, înfiinţarea de noi spaţii de joacă, măsuri vizând îmbunătăţirea salubrizării oraşului şi a siguranţei publice.
A doua dezbatere are publică are loc astăzi, de la ora 17.00. Tudor DAMASCHIN
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau