Judecătorii trebuie să dezlege misterul... pateului
Dimensiune font:
* reprezentanţii unui important lanţ de hypermarketuri s-au luat la sfadă în instanţă cu inspectorii de la Protecţia Consumatorilor * motivul controversei e unul mai puţin obişnuit: cât ficat de gâscă trebuie să conţină... pateul de gâscă?
Magistraţii Judecătoriei au pe masă un proces deschis de un gigant al comerţului, din cauza unei... cutii de pateu de ficat. Conducerea Carrefour România s-a luat la trântă în instanţă cu inspectorii Comisariatului Regional pentru Protecţia Consumatorului (CRPC). Luna trecută, aceştia au amendat societatea cu 2.000 de lei şi au dispus oprirea pateului de la comercializare.
Lucrătorii CRPC au reproşat faptul că se vindea pateu Hame cu ficat de gâscă, în care însă ingredientul care dădea denumirea era în proporţie de doar… 5 la sută. În schimb, ficatul de pui avea o proporţie de 15 la sută! În aceste condiţii, au considerat inspectorii, eticheta inducea în eroare cumpărătorii.
Şefii Carrefour susţin că au respectat condiţiile impuse de lege în privinţa etichetei. Aceasta ar trebui să conţină elemente precum denumirea, ingredientele produsului şi cantităţile acestora, greutatea netă a mărfii, termenul de valabilitate, condiţiile de depozitare sau de folosire, locul de provenienţă, datele de contact ale producătorului, importatorului şi distribuitorului. „Nu am indus în eroare consumatorii, pentru că produsul comercializat de noi conţine ficat de gâscă şi, în acelaşi timp, prin etichetare s-a asigurat informarea corespunzătoare a acestora cu privire la conţinutul de ficat de gâscă existent în produs”, le-a spus judecătorilor conducerea gigantului comercial.
Mai mult, inspectorii CRPC sunt traşi de urechi, pe motiv că nu mai ştiu ce-au aprobat: „Pateul de gâscă la care se face referire a fost analizat anterior introducerii pe piaţă prin prisma legislaţiei privind etichetarea alimentelor şi a legislaţiei privind protecţia consumatorilor, primind avizul favorabil al ANPC”.
Procesul se află deocamdată în faza premergătoare, prevăzută de noul Cod de procedură civilă. Carrefour nu este însă singurul lanţ comercial care a ajuns în vizorul Protecţiei Consumatorului din cauza pateului de ficat de gâscă. De sancţiuni au avut parte şi magazine din reţeaua Kaufland sau Penny Market. De cele mai multe ori, cei de pe ale căror rafturi cumpărăm marfa se apără spunând că ieşeanul nu a fost înşelat privind cantitatea ingredientului aşa-zis principal. Câtă lume citeşte însă atent eticheta, pentru a se lămuri că pateul de ficat de gâscă are de fapt mai mult... pui? Iar dilema e valabilă şi pentru multe alte produse. Poate, dacă ieşenii ar fi mai atenţi la ce cumpără, nici n-ar mai fi nevoie de vigilenţa Protecţiei Consumatorului. (Ştefana Czeller)
Ce mai trebuie urmărit la alimente
La lapte, pe etichetă trebuie precizat conţinutul de grăsime exprimat în procente şi procedeul de tratament termic. La carne şi produsele pe carne, sunt necesare informaţii suplimentare privind speciile de animale de la care provin şi procedeul de fabricaţie -- produs fiert, afumat, congelat, refrigerat, obţinut prin injectare etc. În plus, etichetele produselor alimentare trebuie să conţină date despre valoarea energetică şi cantităţile de substanţe nutritive -- proteine, glucide-zaharuri, lipide, fibre, sodiu, vitamine, minerale.
Acum ne poți urmări și pe FACEBOOK
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau