Lucrările la drumul Iaşi – Suceava ar putea începe în 2020
Dimensiune font:
* drumul Iaşi – Suceava reprezintă cel mai mare proiect realizat vreodată la Iaşi cu fonduri europene * autorităţile ieşene au scos din nou proiectul la licitaţie, pe 9 august * se prevede reabilitarea a 170 de km de drum, devizul general actualizat ajungând la 486.783.115 lei, inclusiv TVA * la final, 22 de comune şi oraşe din cele două judeţe vor fi conectate la reţeaua trans-europeană de transport (TEN-T), iar peste 800.000 de locuitori vor beneficia de drumuri modernizate
Primarii comunelor traversate de drumul Iaşi - Suceava au făcut presiuni, ani la rând, pentru repararea drumurilor judeţene prinse în această axă, însă mereu s-au lovit de acelaşi răspuns: nu se poate interveni, proiectul fiind prevăzut pentru o finanţare europeană. De atunci şi până în prezent, autorităţile locale au bâlbâit proiectul şi au înaintat diverse termene.
Vorbim despre tronsonul de drumuri judeţene prinse în Axa 1: Iaşi-Suceava, cu o lungime de 167,933 km (92,194 km aparţin UAT Judeţul Iaşi, iar 75,739 km aparţin UAT Judeţul Suceava), care va reabilitat / modernizat în perioada următoare, o investiţie de aproape 487 milioane lei.
Finanţarea a venit prin Programul Operaţional Regional 2014-2020, Axa prioritară 6 Îmbunătăţirea infrastructurii rutiere de importanţă regională şi locală, Prioritatea de investiţii 6.1 Stimularea mobilităţii regionale prin conectarea nodurilor secundare şi terţiare la infrastructura TEN-T, inclusiv a nodurilor multimodale.
Ca să se încheie la termenul prevăzut iniţial - mai 2021, lucrările ar fi trebuit să înceapă cel mai târziu în iunie anul acesta. Însă, la contractul de achiziţie publică pentru execuţia lucrărilor, scos la licitaţie în luna iunie a.c., nu s-a prezentat nimeni. Amintim că proiectarea intervenţiei asupra actualelor drumuri judeţene a fost realizată anul trecut de o firmă clujeană. Proiectul, în valoare de 487 milioane de lei, finanţat cu fonduri europene şi de la bugetul de stat, prevede modernizarea mai multor segmente de drum judeţean pe o distanţă totală de 167,6 km, dintre care 91,7 km în judeţul Iaşi.
103 milioane de euro pentru 167 km de drum
Fondurile necesare realizării celui mai mare proiect regional de infrastructură - ”Axa rutieră strategică 1: Iaşi-Suceava” au fost suplimentate în cadrul şedinţei extraordinare din 5 august a aleşilor judeţeni, devizul general actualizat ajungând la 486.783.115,25 lei, inclusiv TVA, (103 milioane de euro). Majorarea este justificată, în principal, de reprezentanţii CJ, de modificarea preţurilor la materii prime şi materialele de construcţie, în special la bitum, în perioada 2016-2019, cu impact semnificativ asupra tuturor cheltuielilor din cadrul devizului.
Reamintim că cele două licitaţii organizate de CJ Iaşi şi Suceava la începutul lunii iunie au eşuat, întrucât proiectul nu a prezentat interes pentru niciun operator economic.
Una dintre cauzele care se reflectă în acest impas major poate fi Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 114 din 2018, foarte discutată şi contestată de mediul de afaceri, bancar şi energetic, care a adus o serie de modificări importante în domeniul construcţiilor.
După ce niciun constructor nu s-a prezentat nici la Iaşi, nici la Suceava la licitaţiile pentru modernizarea celor aproape 170 km de drum judeţean între municipiul Iaşi şi Dărmăneşti – Suceava, liderul de proiect, Consiliul Judeţean Iaşi, a propus actualizarea devizului general stabilit la semnarea contractului de finanţare europeană.
Însă reprezentanţii CJ Iaşi precizează, într-un comunicat, că documentaţia tehnică aferentă depunerii cererii de finanţare s-a realizat în 2016, iar recepţia studiului de fezabilitate şi a devizului general a avut loc în luna noiembrie a aceluiaşi an, când preţul materialelor de construcţie era semnificativ mai mic.
Pe de altă parte, în urma dezbaterilor din cadrul şedinţelor de CJ, a fost devoalat faptul că s-a ştiut încă de la stadiul de proiectare că devizul investiţiei Axa 1 a fost în mod intenţionat subevaluat, doar pentru a se încadra în limita fondurilor nerambursabile puse la dispoziţie.
În consecinţă, conducerea CJ Iaşi, lider de proiect, a propus actualizarea devizului general stabilit la semnarea contractului de finanţare europeană. Astfel, cele 73 de milioane de euro (327 milioane de lei), din septembrie 2017, au devenit 103 milioane de euro (487 de milioane de lei), în august 2019.
Proiectul a fost scos din nou la licitaţie
În opinia liderului consilierilor judeţeni ai PNL, Romeo Vatră, suplimentarea prin credit de angajament de către Consiliul Judeţean va ridica mari probleme, diferenţa de 34 milioane de euro urmând să fie asigurată proporţional din bugetele locale ale judeţelor Iaşi şi Suceava. „Un efort bugetar imens pentru un judeţ”, apreciază liberalul.
Pentru a atrage constructorii, avansul de care vor beneficia firmele care vor câştiga licitaţia pentru execuţia lucrărilor va fi de 30% din valoarea contractului. „O sumă importantă, care arată disperarea CJ de a atrage cât mai repede un constructor, deoarece vin alegerile”, spune Romeo Vatră.
Zilele trecute, autorităţile ieşene au scos din nou proiectul la licitaţie, mai exact vineri, 9 august. În judeţul Iaşi, pentru a putea atrage constructori, acesta a fost împărţit în trei loturi: Lotul 1 – DJ 282 limita Iaşi – Rediu – Movileni – Gropniţa – DJ 281D, în lungime de 29,584 km, Lotul 2 -DJ 281D de la Coarnele Caprei – Focuri – Gropniţa şi DJ 281B Coarnele Caprei – Belceşti (DJ 281) în lungime de 22,001 km şi Lotul 3, DJ 281 de la Belceşti – Cepleniţa – DN 28B şi DJ 281 de la DN 28B – Scobinţi – Lespezi în lungime de 40,610 km.
Firmele pot licita pentru oricare dintre acestea. Durata de execuţie a fiecărui tronson menţionat este de 24 de luni de la emiterea ordinului de începere a lucrărilor.
După licitaţie, care durează 30 de zile, există posibilitatea să apară contestaţii, iar rezolvarea problemei acestora blochează marile lucrări de infrastructură din România.
Birocraţia legislativă în domeniul achiziţiilor publice în general şi, în particular, procesul greoi al analizării contestaţiilor au fost acuzate, în ultimii ani, de numeroşi beneficiari ai fondurilor europene ca fiind principalele vinovate de încheierea târzie a contractelor, ceea ce conduce implicit la derularea cu întârziere a lucrărilor/ activităţilor şi efectuarea cu întârziere a plăţilor.
„Banii sunt, doar să nu fie contestaţii!”
Problemele au fost resimţite mai ales în cazul unor mari proiecte de infrastructură de transport şi mediu, procedurile achiziţiilor publice, inclusiv cele de soluţionare a contestaţiilor, fiind vorba despre sume mari în cadrul unor contracte care au stat în stand-by mai multe luni, aşteptând hotârârile din justiţie. „Toată procedura durează 75 de zile. Se face licitaţia, evaluarea, respectiv contestaţiile, dacă apar. Aşadar, teoretic, după 75 de zile ar trebui să avem o concluzie. Dacă nu vor fi contestaţii, s-ar putea începe lucrările mai devreme, dar tot va fi tardiv, căci ne apropiem de lunile septembrie, octombrie, luni cu ploi. Aşadar, cel mai probabil lucrările vor începe cu primăvara anului 2020, în contextul alegerilor”, consideră Romeo Vatră.
În replică, consilierul judeţean Marius Ostaficiuc (PSD) a spus că „normal ar fi ca lucrările să înceapă cât mai repede. Cu toţii ne dorim asta. Având în vedere că sunt evenimente şi în noiembrie, tendinţa oricărui executiv ar fi să spună că vor începe atunci. Dacă veţi întreba primarii din zonă, vor spune că vor începe în luna mai a anului viitor. (...) Multe proiecte au fost blocate sau au avut probleme cu ceea ce înseamnă partea tehnică. Mă refer la tot ceea ce înseamnă proiectanţi, la cei care evaluează valoarea unei licitaţii. Atunci când este subapreciată valoarea unei licitaţii, se constată că nu se prezintă nimeni, se face iar licitaţie... se măreşte considerabil perioada de timp. Sperăm să participe acum la licitaţie un constructor, unul care să nu aibă probleme, pentru a începe şi a duce lucrarea la bun sfârşit, având în vedere că banii sunt... doar să nu fie contestaţii”, a conchis Marius Ostaficiuc. Florentina SANDU
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau