Moldova, cu avocaţii la uşă - Autostrada A8, doar „o linie pe hartă”
Dimensiune font:
* responsabilii guvernamentali susţin că studiul de fezabilitate pentru tronsonul Iaşi – Paşcani din Autostrada A8 este definitivat, urmând ca acesta să facă obiectul unui parteneriat public privat * procedura de licitaţie pentru stabilirea investitorului ar trebui să se încheie până la data de 1 martie 2019, anul viitor fiind cel al demarării efective a lucrărilor pentru autostradă * „Autostrada A8 este istorie şi, conform unui specialist din panel, Autostrada A8 este doar o linie pe hartă, iar pe harta MT în POIM 2021-2027 apare ca o alternativă de conectivitate la A13”, susţin cei de la Asociaţia Civică „Moldova Vrea Autostradă” * reprezentanţii asociaţiilor civice pentru autostradă susţin că se pregătesc cu avocaţii să atace orice încercare de nepunere în practică a legii pentru A8
Deputatul Varujan Vosganian s-a întâlnit joi, la Guvern, cu prim-ministrul Viorica Dăncilă, dar şi cu Darius Vâlcov - consilier de stat, şi cu Narcis Neaga - şeful Companiei de Drumuri şi Autostrăzi, discuţiile atingând, în mod firesc, studiul de fezabilitate pentru tronsonul Iaşi – Paşcani al Autostrăzii A8, care este definitivat, urmând ca acesta să facă obiectul unui parteneriat public privat. „Tema discuţiilor a constituit-o perspectiva investiţională pentru cele opt judeţe ale Moldovei în exerciţiul bugetar 2019. Printre subiectele abordate s-a numărat şi chestiunea autostrăzii Iaşi – Târgu Mureş. Potrivit informaţiilor oferite de responsabilii guvernamentali, studiul de fezabilitate pentru tronsonul Iaşi – Paşcani este definitivat, urmând ca acesta să facă obiectul unui parteneriat public privat. Potrivit informaţiilor primite, procedura de licitaţie pentru stabilirea investitorului ar trebui să se încheie până la data de 1 martie 2019”, se arată menţionat în comunicatul de presă emis de deputatul ALDE Varujan Vosganian.
Potrivit responsabililor guvernamentali, în aceste condiţii, anul 2019 ar putea să fie cel al demarării efective a lucrărilor pentru autostradă. În ipoteza în care procedura privind parteneriatul public – privat nu se derulează potrivit programului, Ministerul Finanţelor Publice s-a angajat să aloce sumele necesare pentru susţinerea, în continuare, a proiectului autostrăzii pe tronsonul respectiv.
Discuţiile s-au concentrat în jurul relaţiei Moldova - Transilvania
Adrian Covăsnianu, membru al Asociaţiei Civice „Moldova Vrea Autostradă” a participat la discuţiile tehnice, dar concluziile sale nu sunt deloc îmbucurătoare.
„Astăzi am aflat ce intuim deja, şi anume că analiza făcută de BEI PASSA a fost paravanul pentru a justifica autostrada A13 şi a o include în Programul Operaţional Infrastructura Mare (POIM) şi, implicit, de a elimina A8 din POIM”, a spus Covăsnianu”.
„Astăzi, la Ministerul Transporturilor, a avut loc întrunirea Grupului de Lucru Tematic Rutier din cadrul SubComitetului Sectorial de transport a Programului Operaţional Infrastructura Mare 2014-2020. Tema întâlnirii între reprezentanţii Ministerului Transporturilor (inclusiv ministrul Lucian Şova), CNAIR (inclusiv directorul general Narcis Neagă), asociaţiile civice ce militează pentru autostrăzi, experţi de mediu şi consultanţi, s-a concentrat în jurul relaţiei Est - Vest respectiv Moldova - Transilvania. Discuţiile au depăşit cele 2 ore estimate, iar în prima parte a dezbaterii s-a realizat un briefing şi un centralizator al proiectelor de infrastructură rutieră, pentru ca în partea a doua a întâlnirii să se prezinte de către BEI Passa analiza de costuri a relaţiei Est-Vest. Acel studiu a fost prezentat mai în detaliu, astfel că am putut avea acces (din prisma audierii prezentării) şi la datele de intrare. Deşi s-a observat din prezentare că pe locul 11 din 11 se află autostrada A13 Braşov – Bacău, către finalul prezentării s-a ajuns la concluzia că cea mai rentabilă investiţie în dauna relaţiei A8 (Ungheni-Iaşi-Târgu Mureş), Fălticeni - Cluj Napoca este autostrada A13”, a precizat Covăsnianu, membru al Asociaţiei Civice „Moldova Vrea Autostradă”.
Autostrada A8 este doar „o linie pe hartă”
Acesta a mai adăugat că au fost prezentate „aceleaşi date eronate despre trafic, în aceeaşi cheie de analiză tendenţioasă”. „Punctul Moldova Vrea Autostradă (MVA) a fost susţinut încă o dată cu argumente şi făcând apel la prioritizarea în MPGT şi respectarea priorităţilor asumate prin legea HG 666/2016. MVA a reiterat faptul că cele 2 proiecte de autostrăzi nu sunt concurente, şi nu se canibalizează. Fiecare proiect are rolul sau, doar că implicaţiile diferă”, a mai spus Covăsnianu, precizând că, pe POIM II 2021 – 2027, Autostrada A8 nu apare.
„Autostrada A8 este istorie şi, conform unui specialist din panel, Autostrada A8 este doar o „linie pe hartă”, iar pe harta MT în POIM 2021-2027 apare ca o alternativă de conectivitate la A13”, spune Covăsnianu.
Potrivit membrului Asociaţiei Civice „Moldova Vrea Autostradă”, autostrada A13 Sibiu - Braşov este fazată, propusă şi bugetată pe POIM 2014 - 2020 +POIM 2, iar pe POIM 2 2021 – 2027 apare ca deja construită, în operare, deşi nu avem nici măcar Studiul Fezabilitate pentru Autostrada Sibiu-Braşov. „Autostrada A8 nu mai este o prioritate în POIM 2014 2020. Pe POIM II 2021 - 2027 Autostrada A8 nu apare. Autostrada A8 este istorie”, susţine Covăsnianu.
„Se încearcă să se combată o lege printr-o analiză”
„Declaraţia lui Varujan Vosganian este una politică. Ei mint. Nimeni nu urmăreşte cursul, iar acum se încearcă să se combată o lege prin această analiză, care a ieşit prost pentru A8 din punct de vedere financiar” , a declarat Cătălin Urtoi, unul dintre liderii asociaţiei „Împreună pentru A8”.
Aceştia au declarat că vor informa Comisia Europeană, pe comisarul Corina Creţu, despre noua situaţie, şi că vor anunţa europarlamentarii români ce sprijină acţiunile lor „că are loc o măsluire ce nu ajută în niciun fel dezvoltarea Moldovei, ci o blochează, dorind totodată să trimită Ministerului Transporturilor un avertisment că folosesc informaţii false în rapoarte oficiale, şi că le vor face plângeri penale.
„Vom trimite un avertisment şi prim-ministrului României, că un minister din subordine foloseşte informaţii false pentru a bloca dezvoltarea Moldovei, o informare în acelaşi sens la Preşedinţia României. Ne pregătim foarte serios cu avocaţii noştri să atacăm orice încercare de amânare, de nepunere în practică a legii pentru A8”, spun reprezentanţii asociaţiilor civice pentru autostradă. Florentina SANDU
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau