Municipalitatea nu renunţă la modernizarea drumului spre Dancu!
Dimensiune font:
* „Guvernanţii ne-au promis suplimentări de fonduri, am investit timp, bani şi resurse umane pentru a scrie proiecte, am organizat şi licitaţiile aferente, pentru ca acum să ni se spună că Guvernul a ajuns la fundul sacului şi nu este în stare să onoreze angajamentul luat”, a declarat primarul Mihai Chirica * acesta a ţinut să precizeze că nu va renunţa la proiectul din zona Dancu, indiferecnt dacă va trebui să facă împrumuturi pentru acest lucru * proiectul „Reabilitarea infrastructurii de tramvai Iaşi – Dancu” vizează reabilitarea infrastructurii de tramvai şi a drumului rutier Iaşi – Dancu, reabilitarea podului Ciurchi II şi achiziţionarea a patru tramvaie
În urma apariţiei în spaţiul public a unor „speculaţii nefondate”, conducerea Primăriei Municipiului Iaşi a făcut o serie de precizări „necesare pentru corecta informare a opiniei publice în ceea ce priveşte proiectul modernizării drumului spre Dancu”.
Astfel, conducerea Primăriei susţine că, în cadrul Programului Operaţional Regional - Axa 4 „Sprijinirea dezvoltării urbane durabile”, municipiului Iaşi i-a fost alocată iniţial suma de 58.348.400 euro. Cea mai mare parte a sumei, anume 47.390.570 euro, a fost alocată pentru Axa 4.1 „Reducerea emisiilor de carbon în municipiile reşedinţă de judeţ prin investiţii bazate pe planurile de mobilitate urbană durabilă”, restul fondurilor fiind alocate astfel: Axa 4.2 - 5.263.026 euro, Axa 4.3 - 2.473.972 euro, Axa 4.4 - 2.176.395 euro, Axa 4.5 - 1.044.436 euro. Astfel de alocări au fost acordate şi comunicate tuturor municipiilor din ţară, acestea având posibilitatea de a-şi stabili, între anumite limite, priorităţile în funcţie de specificul local.
Un angajament neonorat
Dat fiind gradul foarte mic de absorbţie a fondurilor europene la nivel naţional şi experienţa anterioară pe alte axe de finanţare europeană, Autoritatea de Management a Programului Operaţional Regional (AMPOR), prin Agenţia pentru Dezvoltare Regională Nord-Est (ADRNE), a solicitat municipiilor să întocmească proiecte cu o valoare totală de până la 200% faţă de alocarea iniţială. Angajamentul AMPOR a fost că, din economii făcute în urma licitaţiilor şi prin realocări între axele de finanţare, vor fi făcute suplimentări consistente ale fondurilor europene, astfel încât municipiile să beneficieze de finanţări mai mari faţă de cele iniţiale.
La fel ca alte autorităţi locale, Primăria Municipiului Iaşi s-a conformat şi a redactat proiecte cu o valoare semnificativ mai mare faţă de cea sigură. Astfel, pe Axa 4.1 municipalitatea ieşeană a realizat şi depus pentru evaluare cinci proiecte: „Reabilitarea infrastructurii de tramvai în municipiul Iaşi – Reorganizarea circulaţiei pe bulevardul Tudor Vladimirescu” cu o valoare totală de 114,197,308.33 lei (aproximativ 24 de milioane de euro), „Reabilitarea infrastructurii de tramvai în Municipiul Iaşi” cu o valoare totală de 114.359.729,95 lei (aproape 24 milioane de euro), „Reabilitarea infrastructurii de tramvai Iaşi – Dancu” cu o valoare totală de 104.022.632 lei (circa 22 milioane de euro), „Sistem alternativ de mobilitate urbană utilizând staţii automate de închiriere a bicicletelor – Iaşi VeloCity” cu o valoare de 22.226.523,64 lei (circa 4,7 milioane de euro) şi „Sistem de management al transportului public şi e-ticketing”, cu o valoare de 12.645.900,88 lei (aproape 2,7 milioane de euro), în total aproape 77,5 milioane de euro.
Primăriile, sfătuite să renunţe la unele proiecte, sau să le finanţeze singure
Toate aceste proiecte au fost evaluate, au obţinut punctaje peste limita minimă de 70 de puncte, însă doar în cazul primelor două au fost semnate contractele de finanţare europeană cu ADRNE. Între timp, la aceleaşi recomandări ale AMPOR, prin ADRNE, Primăria Municipiului Iaşi a organizat şi licitaţiile pentru lucrările de infrastructură şi achiziţia de tramvaie prevăzute în primele trei proiecte enumerate, însă procedurile au fost încheiate doar în cazul primelor două.
În ciuda angajamentelor iniţiale şi eforturilor de a redacta proiecte, de a le depune şi de a organiza licitaţiile aferente făcute de Primăria Municipiului Iaşi, la fel ca majoritatea autorităţilor locale din ţară, AMPOR - ADRNE a comunicat recent municipiilor că finanţările disponibile sunt cele iniţiale, 47.390.570 euro în cazul Iaşului pe Axa 4.1, astfel încât primăriile trebuie fie să renunţe la o parte dintre proiectele deja depuse şi evaluate, fie să le finanţeze singure, cu fonduri din bugetele locale.
De altfel, pe 21 august, la sediul ADRNE din Piatra Neamţ a avut loc o şedinţă a conducerii Agenţiei cu primarii celor şase municipii reşedinţă de judeţ din regiune care beneficiază de fonduri prin Axa 4, aceştia convenind atunci să trimită AMPOR o solicitare de aprobare a unei supracontractări pentru Axa 4 din Programul Operaţional Regional care să permită realizarea proiectelor a căror valoare excede alocarea iniţială.
Chirica: „Ne vom împrumuta dacă trebuie, dar ne vom onora promisiunea”
Potrivit analizei făcute în cadrul şedinţei de la ADRNE, în cazul municipiului Iaşi pe Axa 4.1 alocarea iniţială a fost de 225.536.463, 97 lei, în timp ce valoarea proiectelor depuse a fost de 298.833.720,71 lei, adică 132,5% faţă de alocarea iniţială. În condiţiile în care AMPOR nu va suplimenta finanţarea europeană, aşa cum s-a angajat în faţa municipiilor, aceasta înseamnă că, pentru a realiza proiectele menţionate, Primăria Municipiului Iaşi va trebui să aloce din fonduri proprii încă 73.297.256,74 lei (circa 15.5 milioane de euro). Concret, în loc să contribuie la finanţarea unui proiect precum „Reabilitarea infrastructurii de tramvai Iaşi – Dancu” cu 2% din valoarea totală, municipiul Iaşi va trebui practic să finanţeze proiectul aproape integral. „Situaţia este generală la nivelul municipiilor nu doar din Regiunea Nord-Est, ci din întreaga ţară, şi demonstrează încă o dată incompetenţa şi iresponsabilitatea Guvernului României, cu efecte din cele mai dramatice asupra municipiilor, polii de creştere şi dezvoltare ai ţării. Guvernanţii ne-au promis suplimentări de fonduri, am investit timp, bani şi resurse umane pentru a scrie proiecte, am organizat şi licitaţiile aferente, pentru ca acum să ni se spună că Guvernul a ajuns la fundul sacului şi nu este în stare să onoreze angajamentul pe care şi l-a luat în faţa noastră, a primarilor, şi, mai ales, în faţa milioanelor de români din municipiile din România. În ciuda bătăii de joc strigătoare la cer a Guvernului faţă de comunităţile locale, aşa cum am declarat şi în ultima şedinţă a Consiliului Local, nu vom renunţa la proiectul de modernizare a căii de rulare a tramvaielor şi drumului spre Dancu. Ne vom împrumuta dacă trebuie, vom face sacrificii, dar ne vom onora promisiunea faţă de locuitorii Iaşului şi ai comunei Holboca!”, a declarat primarul Mihai Chirica.
Proiectul „Reabilitarea infrastructurii de tramvai Iaşi – Dancu” vizează reabilitarea infrastructurii de tramvai şi a drumului rutier Iaşi – Dancu, reabilitarea podului Ciurchi II şi achiziţionarea a patru tramvaie. Daniel BACIU
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau