Niciun investitor pentru Autostrada Târgu Neamţ – Iaşi!
Dimensiune font:
* termenul de depunere a ofertelor pentru licitaţia tronsonului de autostradă Târgu Neamţ – Iaşi a fost prelungit până pe 5 august 2019, deoarece niciun investitor nu şi-a arătat intenţia de a intra în această afacere cu statul român
Reţeaua de autostrăzi şi drumuri naţionale (bine puse la punct) are un impact important asupra potenţialului de dezvoltare socio-economică a ţării şi, implicit, al oricărui oraş. Facilitează accesul la zone funcţionale diferite (de locuire şi industriale), creându-se astfel condiţii pentru dezvoltarea mediului de afaceri şi creşterea calităţii vieţii cetăţenilor.
Principala motivaţie a construirii de autostrăzi ar trebui să fie satisfacerea nevoilor de trafic prezente şi viitoare, însă cele mai multe dintre proiectele de anvergură stagnează din cauza faptului că, la procedurile de licitaţie publică, nu se depun documentaţii din partea investitorilor.
Este şi cazul tronsonului Târgu Neamţ – Iaşi din Autostrada Unirii (A8), care ar urma să lege Moldova de vestul ţării, construit în parteneriat public privat (PPP).
Deşi Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză (CNSP) a prelungit termenul de depunere a ofertelor la licitaţie până pe 5 august 2019, invocând faptul că decizia a fost luată ca urmare a unor solicitări venite din partea operatorilor economici interesaţi de licitaţie, până la închiderea ediţiei niciun investitor nu şi-a (mai) arătat intenţia de a intra în această afacere cu statul român. „Termenul pentru tronsonul de autostradă Iaşi – Târgu Neamţ, 5 August, este de fapt ultimul termen avansat de către Ministerul Transporturilor şi Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză, după alte patru termene din 2018 şi până azi. În data de 8 Februarie 2019, asociaţiile noastre o avertizau pe Viorica Dăncilă că un Parteneriat Public Privat este o pierdere de timp, dar la acea dată afirmaţiile noastre au fost respinse. Deşi inclusiv Comisia Europeană a avertizat Guvernul României că nu este cea mai bună soluţie, iată că acest Guvern nu renunţă la această idee”, a spus Cătălin Urtoi, liderul asociaţiei Împreună Pentru A8.
La mijloc este vorba de o sumă colosală, ţinând cont că un kilometru de autostradă a fost evaluat la peste 15 milioane de euro. Astfel, Urtoi a subliniat faptul că asociaţiile insistă în continuare ca acest tronson să treacă la Ministerul Transporturilor, în cadrul CNAIR, şi să fie tratat serios, pentru a accesa fonduri europene. „Este obligatoriu ca în prima fază să se organizeze cât mai rapid licitaţie pentru Studiu de Fezabilitate şi Proiectare. Deja s-au pierdut mai bine de 8 luni de zile cu această variantă de PPP. Dacă nici pe 5 august nu se va da o soluţie, asociaţia noastră Împreună Pentru A8 intenţionează să aibă o nouă întrevedere cu prim-ministrul Viorica Dăncilă. Menţionăm că varianta prin Fonduri Europene este mult mai avantajoasă. Valoarea proiectului poate fi acoperită în proporţie de 85% prin contribuţia UE, iar diferenţa de 15% de către statul roman, în timp ce prin varianta PPP, statul român va trebui să contribuie cu maxim 25%”, a explicat liderul asociaţiei.
Asociaţiile neguvernamentale solicită o Comisie Mixtă pentru A8
Acesta a atras atenţia şi asupra faptului că varianta prin PPP va impune şi alte costuri ulterioare de recuperare a sumei investite de către partenerul privat, timp de 26 ani din cei 30, asta în condiţiile în care proiectul se finalizează. „Noi cerem în continuare actualului Guvern, aşa cum am făcut-o şi în data de 8 februarie 2019, să analizeze şi să înfiinţeze o Comisie Mixtă (reprezentanţi Guvern, CNAIR, parlamentari şi societatea civilă) pentru acest proiect, autostrada Unirii/A8, asta şi în contextul existenţei unei legi şi care deocamdată se aplică doar la nivel de strategii, SF şi multe promisiuni electorale”, a conchis liderul asociaţiei care care militează pentru construirea de autostrăzi în Moldova.
Deşi denumirea acestui proiect ne duce cu gândul la acest aspect, reamintim faptul că tronsonul Iaşi - Târgu Neamţ nu are nicio legătură cu oraşul Târgu Neamţ, lucrările fiind stabilite a începe la aproximativ 30 de km depărtare de acest oraş, între comunele Moţca şi Miroslăveşti, ambele în judeţul Iaşi.
Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză a publicat, la sfârşitul lunii mai, pe platforma publică de achiziţii publice anunţul pentru atribuirea contractului de realizare a Autostrăzii Târgu Neamţ - Iaşi prin parteneriat public- privat. Valoarea totală estimată a contractului este de 4.764.860.100 lei, fără TVA, adică aproximativ un miliard de euro
Conform documentului, autostrada va costa 1,2 miliarde de euro, cu TVA inclus, şi ar trebui să fie finalizată în 4 ani. Deputatul ieşean Petru Movilă (PMP) a arătat, de nenumărate ori, că la recepţia finală valoarea proiectului va ajunge de fapt la aproximativ 2 miliarde de euro, în loc de 1,2 miliarde cât se estimează că ar costa acum construirea acestui segment.
În cazul în care lucrările vor fi terminate în avans, constructorul va fi premiat cu 80 de milioane de euro, iar în cazul în care va întârzia finalizarea autostrăzii va fi amendat cu 80 de milioane de euro. Contractul ar urma să se deruleze pe o perioadă de 30 de ani, primii patru ani fiind pentru închidere financiară, proiectare şi execuţie, iar următorii 26 ani pentru operare.
Dezvoltarea infrastructurii de transport ar putea spori accesibilitatea regiunilor mai puţin dezvoltate, atât la zone situate în interior, cât şi în afara graniţelor ţării, îmbunătăţind astfel flexibilitatea pieţei forţei de muncă şi competitivitatea economică a regiunilor ce beneficiază de proiecte de dezvoltare.
În pofida faptului că proiectul Autostrăzii Unirii, aşa cum a fost supranumită autostrada Târgu Mureş - Iaşi – Ungheni, a fost aprobat printr-o lege în Parlament, proiectul fiind iniţiat de parlamentari ai PMP (cu susţinerea tuturor formaţiunilor politice) se pare că toată atenţia din partea politicului a rămas, deocamdată, doar pe hârtie. Florentina SANDU
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau