Salubris a îmbogăţit un român din greşeală: i-a virat în cont peste 100.000 de lei!
Dimensiune font:
firma de salubritate din Iaşi a îmbogăţit un român din greşeală * reprezentanţii SC Salubris SA au virat peste 100.000 de lei în contul unei persoane fizice, în locul furnizorului de combustibil * acum, societatea încearcă să afle cine este norocosul şi să îşi recupereze banii
SC Salubris SA Iaşi a ajuns să se judece cu două bănci după ce a făcut în mod greșit plata unei facturi către un furnizor de combustibil. Astfel, peste 100.000 de lei au ajuns în contul unei persoane care a scos banii, iar reprezentanţii firmei de salubritate au rămas „cu ochii în soare”.
Judecătoria Iaşi a constatat recent că Salubris a solicitat obligarea unor instituții bancare la restituirea sumei de 131.702,98 lei. Cei de la Salubris au precizat în instanță că, în urma relațiilor contractuale pe care le are cu un furnizor de combustibil, pe data de 1 martie 2017, a primit o notificare din partea acestuia, prin care îi comunica numărul de cont în care urmau a fi efectuate plățile începând cu data de 1 martie 2017, iar, pe 3 martie 2017, a efectuat plata contravalorii unei facturi, în contul indicat de acea societate. Reprezentanţii Salubris au mai menționat că a fost virată suma amintită în contul indicat, dar fără a verifica dacă respectivul cont aparține furnizorului, conform procedurii uzuale și fără a sesiza faptul că plata făcută nu îi aparține respectivei firme, ci unei persoane fizice, care a retras suma de bani de la diferite bancomate.
„În ordinul de plată de pe 2 martie 2017, noi am indicat corect denumirea și Codul de Identificare Fiscală atât ale beneficiarului, cât și ale plătitorului, suma ce urma a fi plătită și ce reprezintă contravaloarea combustibilului conform facturii de pe 1 februarie 2017. Instituțiile bancare erau obligate să parcurgă o procedură de validare, procedură ce presupunea identificarea elementelor corespunzătoare contului, însă acestea nu și-au îndeplinit obligațiile ce le reveneau, validând și efectuând operațiunea prin care suma a fost direcționată către un beneficiar diferit de cel indicat de plătitor”, au precizat cei de la Salubris.
În plus, reclamanții au mai arătat că, deși au cerut restituirea sumei, solicitarea lor nu a primit un răspuns favorabil, iar băncile nu ar fi întreprins demersuri pentru recuperarea sumei decontate eronat în contul altui beneficiar decât cel indicat.
„Responsabilitatea îi revine clientului”
BRD SA a formulat o întâmpinare, prin care a cerut respingerea cererii, arătând, în esență că răspunderea sa ar putea fi antrenată exclusiv în temeiul normelor ce reglementează răspunderea contractuală.
„Nu sunt îndeplinite condiţiile răspunderii civile delictuale, dat fiind faptul că, potrivit dispoziţiilor contractuale şi a prevederilor legale aplicabile, banca nu are obligaţia de verificare sau de validare a plăţii, întreaga responsabilitate revenindu-i clientului (SC Salubris SA - n.r.), care are obligaţia de a completa ordinele de plată cu toate informaţiile corecte”, au spus cei de la BRD.
Ei au adăugat că nu sunt în culpă, întrucât şi-au executat întocmai obligaţiile asumate, operând transferul sumei indicate de Salubris SA în contul indicat de către aceasta, reclamanta fiind cea care nu şi-ar fi executat obligaţiile contractuale privind completarea corectă a ordinului de plată.
„În lipsa culpei, nu se poate reţine existenţa unei legături de cauzalitate între faptă şi prejudiciu, iar prejudiciul a fost cauzat atât printr-o faptă ilicită a unui terţ, cât şi prin neglijenţa reclamantei, care, cu o minimă diligenţă în ceea ce priveşte plata efectuată, ar fi putut constata la o analiză sumară a înscrisului prin care i se aducea la cunoştinţă necesitatea efectuării plăţii, existenţa unor inadvertenţe sau exprimări care ar fi trebuit să îi atragă atenţia şi să determine verificări suplimentare înainte de efectuarea plăţii”, au adăugat cei de la BRD.
Pe de altă parte, ING Bank NV România a formulat întâmpinare, prin care a solicitat respingerea cererii, arătând în esenţă că a realizat creditarea contului IBAN cu suma amintită, pe baza instrucţiunii de plată dată de ordonator, iar plata a fost procesată în mod automat, exclusiv pe baza codului IBAN, conform obligaţiilor care îi revin potrivit legislaţiei în vigoare, nefiind necesară şi nici obligatorie verificarea unor date suplimentare, cum ar fi concordanţa cu numele sau denumirea titularului contului.
Plângere la Poliţie
Magistraţii din cadrul Judecătoriei Iaşi au respins cererea SC Salubris SA. „Instanţa respinge cererea formulată de reclamantă, ca neîntemeiată. Respinge cererea reclamantei privind obligarea pârâtelor la plata cheltuielilor de judecată, ca nefondată”, au menţionat judecătorii ieşeni. Totuşi, cei de la Salubris au formulat apel, iar dosarul a ajuns acum la Tribunalul Iaşi.
Băncile nu au dezvăluit în contul cui au ajuns banii depuşi de Salubris SA, astfel că societatea s-a adresat şi Poliţiei cu o plângere penală pentru... înşelăciune. „A fost depusă o plângere la Inspectoratul Judeţean de Poliţie Iaşi, dosarul fiind la stadiul de cercetări“, a declarat ieri Anca Vîjiac, purtătorul de cuvânt al IPJ Iaşi. Ciprian NEDELCU
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau