Se caută constructor pentru Autostrada Târgu Neamţ – Iaşi
Dimensiune font:
* partenerul privat al statului va putea încasa o „primă de succes” de 80 milioane euro şi câte o primă de disponibilitate de aproximativ 61 milioane euro pe an, timp de 26 de ani
Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză a dat startul etapei de depunere a ofertelor pentru proiectarea şi construirea segmentului Iaşi - Târgu Neamţ. Conform datelor din platforma de achiziţii publice SICAP, constructorii interesaţi de proiect îşi pot depune candidaturile până pe 3 iulie 2019. Următoarea etapă va fi selectarea câştigătorului. Valoarea totală a investiţiei este estimată la 1,2 miliarde de euro, iar perioada de proiectare şi realizare a autostrăzii este preconizată să dureze 48 de luni, prin parteneriat public privat (PPP).
Valoarea totală estimată a contractului este de un miliard de euro, fără TVA, iar criteriul de atribuire este cel mai bun raport calitate - preţ, în care componenta tehnică are o pondere de 45%.
Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză a publicat în urmă cu şase luni studiul de fundamentare pentru realizarea prin PPP a autostrăzii Târgu Neamţ – Iaşi. Contractul se va derula pe o perioadă de 30 de ani, primii patru ani fiind pentru închidere financiară, proiectare şi execuţie, iar următorii 26 ani pentru operare.
În situaţia devansării lucrărilor perioadei de 48 luni aferentă lucrărilor de proiectare şi execuţie, partenerul privat va primi din partea partenerului public o primă de succes echivalentă cu ponderea într-un an a perioadei de devansare, valoarea totală a primei de succes fiind de 80 milioane euro/an. În situaţia întârzierii finalizării perioadei de proiectare şi execuţie, partenerul privat va plăti partenerului public o amendă corespunzătoare ponderii în an a perioadei de întârziere, amenda anuală fiind de 80 milioane euro.
Prime de succes şi de disponibilitate
De asemenea, realizarea prin PPP a autostrăzii Târgu Neamţ - Iaşi implică o plată anuală de disponibilitate pe perioada de operare de maximum 61 milioane euro (fără TVA). „Această autostradă la implementare necesită o plată de disponibilitate pentru a putea fi fezabilă prin PPP”, se precizează în studiul de fundamentare.
Aportul în numerar la capitalul societăţii de proiect al partenerului public constă în sumă de maximum 25% din valoarea totală a investiţiei. Autorii studiului propun o participare a partenerului public, adică a statului român, cu minim 15%. Partenerul public va fi Ministerul Transporturilor, prin Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere.
Potrivit deputatului ieşean Petru Movilă (PMP), iniţiatorul legii privind construcţia Autostrăzii Unirii, Iaşi – Târgu Mureş, „la recepţia finală, valoarea proiectului va ajunge la aproximativ 2 miliarde de euro, nicidecum 1,2 miliarde euro, cât se estimează că ar costa acum construirea acestui segment”.
Deputatul susţine că acest uriaş cost suplimentar vine în contextul în care partenerul privat va putea încasa o „primă de succes” de 80 milioane euro şi câte o primă de disponibilitate de aproximativ 61 milioane euro pe an, timp de 26 de ani. La acestea se mai adaugă încă 300 milioane euro, bani care reprezintă cei 25 la sută pe care trebuie să-i dea pentru proiectare şi execuţie, din valoarea totală de 1,2 miliarde de euro. Cu alte cuvinte, un total de circa 2 miliarde de euro pentru cei 68 de kilometri de autostradă.
Devizul, doar după finalizarea Studiului de Fezabilitate
Studiul de Fezabilitate pentru autostradă se va finaliza odată cu obţinerea Acordului de Mediu. Aşadar, va exista un Deviz numai după finalizarea Studiului de Fezabilitate, la fel şi Hotărârea de Guvern (HG) privind aprobarea indicatorilor tehnico – economici. Costurile investiţiei constau în costuri pentru proiectare şi execuţie – 1,001 miliarde euro (fără TVA), costuri sisteme de taxare – 12 milioane euro (fără TVA), costuri sisteme de securitate – 2 milioane euro (fără TVA).
Valoarea investiţiei totale de capital pentru construcţia autostrăzii este de 1,201 miliarde euro (cu TVA), eşalonată pe o perioada de 4 ani, cu procentele de eşalonare conform graficului de eşalonare a investiţiei.
Autostrada Târgu Neamţ - Iaşi are o lungime de 61 km, la care se adaugă 7 km reprezentând bretelele nodurilor DN28 şi Km 61+000, bretele ce vor fi de asemenea la profil de autostradă. Lungimea totală a traseului construit la profil de autostradă va fi de 68 km.
Traseul autostrăzii Târgu Neamţ – Iaşi începe de la intersecţia cu DN2 / E85, inclusiv nodul rutier aferent, şi se termină la intersecţia cu bypass Iaşi. Tronsonul de autostradă cuprins între Târgu Mureş şi Târgu Neamţ, până la nodul rutier de la intersecţia cu DN2/E85, este implementat în cadrul CNAIR SA.
Prin construirea unui pod peste Prut şi, implicit, a tronsonului de autostradă pe relaţia Iaşi - Ungheni, se poate realiza legătura cu reţeaua rutieră din republica Moldova, inclusiv cu capitala acestei ţări, distanţa dintre Iaşi şi Chişinău fiind diminuată cu 25 km. Florentina SANDU
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau