Şefii Aeroportului Iasi, acuzaţi de favorizarea câştigătorului
Dimensiune font:
* două contestaţii depuse la CNSC reclamă nereguli majore în evaluarea ofertelor * analiza sesizărilor blochează pentru cel puţin o lună semnarea contractului de lucrări * contestatarii cer reluarea procedurilor
Licitaţia prin care a fost desemnat un constructor pentru noua pistă a Aeroportului Iaşi ar putea fi anulată. Doi dintre participanţii la selecţie, care au avut oferte financiare mai bune, acuză conducerea Aeroportului Internaţional Iaşi că a favorizat vădit asocierea de firme declarată câştigătoare. Principala neregulă sesizată de aceştia constă în faptul că regia ieşeană ar fi întocmit criteriile de atribuire în mod neclar şi ar fi indus în eroare patru din cei cinci constructori. Asocierea condusă de compania italiană Impressa Cavaleri Ottavio reclamă faptul că aeroportul Iaşi a clarificat unul dintre criterii cu doar o zi înainte de predarea ofertelor, în ciuda faptului că au existat mai multe solicitări anterioare în acest sens, inclusiv o decizie a Consiliului Naţional pentru Soluţionarea Contestaţiilor (CNSC). Criteriul invocat de Impressa a înclinat decisiv balanţa în atribuirea licitaţiei.
Factorul buclucaş: închiderea aeroportului, cumulată cu pierderile economice
Aeroportul Iaşi a avut în vedere două criterii pentru atribuirea contractului: preţul ofertei (50%) şi închiderea traficului aerian (50%). Acest ultim criteriu a avut două subcriterii de evaluare - închiderea propriu-zisă a aeroportului (30%) şi pierderile economice aferente (20%). Cei doi contestatari reclamă faptul că, deşi a fost stabilit prin documentaţia de atribuire un prag minim de 90 şi unul maxim de 150 zile în care aeroportul să fie închis, Aeroportul a declarat câştigătoare firma care a estimat o durată de închidere de doar şase zile, în condiţiile în care restul de patru ofertanţi au stabilit, la unison, 90 zile. „Pentru subcriteriul 1 se specifică foarte clar că nu se punctează suplimentar ofertarea unei durate de imobilizare a activităţilor operaţionale pe pista existentă pe perioada de execuţie a lucrărilor mai mică decât cea minim admisă (90 zile), fără a preciza însă dacă pentru subcriteriul 2 o durată mai mică de 90 zile se punctează suplimentar. Or, considerăm că motivul pentru care nu s-a specificat acest din urmă aspect estul unul evident şi anume că, într-o asemenea situaţie, oferta ar fi una neconformă, întrucât ar propune o durată de execuţie care nu se încadrează în limitele expres indicate în acest sens - durata minim admisă de 90 zile”, se arată în contestaţia Impressa, care a avut şi cea mai bună ofertă financiară la licitaţie. Compania adaugă faptul că subfactorul 2 este „nelegal şi presupune aprecieri de natură subiectivă ale comisiei de evaluare”. Cealaltă companie, Strabag, acuză la rândul ei în contestaţia depusă, aceleaşi nereguli sesizate şi de Impressa.
Atac la constructorul câştigător
În sesizarea Impressa, italienii fac şi o demonstraţie din punct de vedere tehnic menită să arate, în opinia acestora, că o închidere a aeroportului pe o perioadă de doar şase zile (câte o zi în aprilie şi mai, iar restul de patru în iunie) este „nerealistă şi nu este fezabilă”. În plus, aceştia reclamă antecedentele constructorului câştigător, Max Boegl, în privinţa unor lucrări similare, dând exemplul în acest sens problemele înregistrate la Aeroportul Sibiu. „Expertiza referitoare la alunecările de teren care au condus la prăbuşirea pistei a stabilit că respectivele alunecări s-au produs ca urmare a unor greşeli atât de proiectare, cât şi de execuţie, mai concret, este vorba de insuficienta sistemului de drenaj, respectiv utilizarea unor umpluturi necorespunzătoare. Datorită acestor aspecte, beneficiarul lucrării a încasat garanţia de bună execuţie de 1,3 milioane euro”, se arată în contestaţia depusă.
Oficialii aeroportului au negat încă de acum două zile acuzaţiile contestatarilor, apreciind că se încearcă o blocare intenţionată a licitaţiei. Asocierea Max Boegl - Vega 93 - UTI a câştigat licitaţia cu o ofertă de 139 milioane lei, în detrimentul celor doi contestatari care au avut oferte cu peste 10 milioane lei mai mici. (Alex Andrei)
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau