Şoseaua de centură a Iaşului, motiv de dispută între Consiliul Judeţean şi Primărie
Dimensiune font:
Maricel Popa, preşedintele Consiliului Judeţean Iaşi şi lider al social-democraţilor din capitala Moldovei, crede că primarul Mihai Chirica blochează proiectul variantei de centură pentru traficul greu din municipiu „din incompetenţă, din calcul politic meschin sau din interes pentru dezvoltatorii imobiliari de la botez” * proiectul în cauză nu poate fi realizat din fonduri europene deoarece nu face legătura între două drumuri naţionale şi la un moment dat cuprinde porţiuni de drumuri judeţene * în replică, reprezentanţii Primăriei susţin că instituția responsabilă pentru realizarea șoselelor de centură este Guvernul României, prin Ministerul Transporturilor, respectiv Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere SA
Preşedintele Consiliului Judeţean şi al PSD Iaşi, Maricel Popa, a readus ieri în discuţie subiectul şoselei de centură a Iaşului, varianta de ocolire pentru traficul greu. În sistemul electronic de achiziţii publice (SICAP) a fost postat anunţul de participare pentru procedura de atribuire licitaţie deschisă, având ca obiect Proiectare şi Execuţie „Varianta de Ocolire a Municipiului Iaşi - Etapa I - Varianta Sud Obiect 3 - Varianta trafic greu, Sector km 19+690 (Selgros) – km 26+460 (DN28)”, care avea ca termen de depunere a ofertelor data de 19 august 2019. Potrivit reprezentanţilor Ministerului Transporturilor, termenul a fost devansat cu o lună, în opinia şefului PSD Iaşi vinovată fiind Primăria Iaşi. „Mihai Chirica, primarul Iaşului, blochează proiectul variantei de centură pentru traficul greu din municipiul Iaşi din incompetenţă, din calcul politic meschin sau din interes pentru dezvoltatorii imobiliari de la botez. Pe 19 august a expirat termenul de depunere a ofertelor la proiectarea şi execuţia lucrărilor la varianta de ocolire pentru traficul greu (7 km între Selgros şi ieşirea în DN 28). Pe 19 august puteam avea un constructor care să înceapă proiectarea şi execuţia acestui tronson. Din cauza lui Mihai Chirica nu se vor întâmpla acum aceste lucruri”, a spus liderul social-democraţilor ieşeni.
Refuzuri constante
Preşedintele PSD Iaşi a explicat care sunt motivele pentru care consideră că Primăria Iaşi întârzie sau blochează această investiţie atât de importantă pentru ieşeni, în mod deosebit pentru descongestionarea traficului greu din municipiu. „Aşa cum a transmis şi ministrul Răzvan Cuc, în urma vizitei de la Iaşi, de săptămâna trecută, avem o mare problemă. Primăria Iaşi refuză să răspundă unor solicitări ale autorităţii contractante - CNAIR, cu privire la clarificarea activităţii de mutare/protejare a utilităţilor pe sectoarele de suprapunere a variantei de ocolire cu arterele rutiere din municipiul Iaşi. Solicitarea CNAIR a venit urmare a unor clarificări cerute de constructorii interesaţi să înscrie o ofertă pentru execuţia acestei lucrări. Motivat de acest fapt termenul de depunere al ofertelor a fost prelungit până pe 19 septembrie. Până atunci, să sperăm că Primăria Iaşi va oferi un răspuns asupra unor aspecte legate de acest obiectiv”, a mai spus Popa.
Primăria, responsabilă cu relocarea utilităţilor
În caietul de sarcini întocmit de CNAIR nu au fost prinse costuri legate de relocarea utilităţilor pe sectoarele de suprapunere a variantei de ocolire cu arterele rutiere din municipiul Iaşi, lucru asumat de municipalitatea ieşeană.
„Primăria Iaşi şi-a asumat realizarea acestor lucruri încă din 2009. Citez din adresa 78015/25.08.2009: Susţinem în continuare necesitatea lărgirii bd. Poitiers de la 4 la 6 benzi, cu menţiunea că relocarea utilităţilor şi refacerea trotuarelor se va finanţa şi executa de către intituţia noastră (n.r. - Primăria Iaşi), document semnat la acea vreme de Mihai Chirica, în calitate de director tehnic. Totodată, în sprijinul acestui demers stau şi HCL 267/29.05.2009 şi HCL 349/30.07.2009. Cu toate că Guvernul, Consiliul Judeţean, Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Iaşi (DRDPI) încearcă deblocarea lucrurilor, Primăria Iaşi refuză să colaboreze şi nu îşi asumă niciuna dintre obligaţiile care îi revin. Sunt nevoit să arăt spre Mihai Chirica, primarul Iaşului, care intenţionat blochează acest proiect. Fie o face în scop electoral, fie pentru că trebuie să apere interesele imobiliare ale celor cărora le-a dat autorizaţie de construire în zona unui obiectiv de investiţii de interes judeţean şi acum nu ştie cum să dreagă lucrurile. Dacă o să mergeţi pe acest traseu o să înţelegeţi ce spun. Sunt blocuri care se vor construi chiar la limita drumului”, a mai spus preşedintele CJ Iaşi.
Tertipuri birocratice
În replică, reprezentanţii Primăriei susţin că instituția responsabilă pentru realizarea șoselelor de centură este Guvernul României, prin Ministerul Transporturilor, respectiv Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere SA. Astfel, și întârzierea licitației este responsabilitatea instituțiilor menționate. Similar, municipalitatea este responsabilă de o serie de investiții în modernizarea infrastructurii din oraș, de exemplu șoseaua Nicolina, Splai Bahlui – Mal Drept, bulevardul Primăverii, aleea Tudor Neculai etc. „Pentru demararea lucrărilor efective la acest obiectiv extrem de important pentru oraș, municipalitatea s-a angajat de peste 10 ani să susțină demersurile fostei Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR). Spre știința domnului Maricel Popa, Consiliul Local al Municipiului Iași a adoptat hotărârile 267 din 29 mai 2009 și 349 din 30 iulie 2009 privind transmiterea în administrarea Ministerului Transporturilor – CNADNR a sectoarelor de drum aflate pe traseul șoselei de centură – varianta Sud. Și acum, la mai bine de 10 ani de la predarea sectoarelor de drum, Primăria Municipiului Iași reiterează angajamentele asumate atunci. Cu toate acestea, nu putem să nu observăm tergiversarea de către instituțiile abilitate, prin tot felul de tertipuri birocratice și adrese inutile, a materializării acestui proiect atât de important pentru municipiul Iași, după cum nu putem uita că în ultimii trei ani nu s-a făcut nimic în acest sens!”, se arată într-un comunicat al Primăriei.
„Lăsați cucurile”
Potrivit primarului Chirica, această tragere de timp are o singură semnificație: Ministerul Transporturilor dovedește că nu știe, nu vrea și nici nu poate duce la bun sfârșit acest proiect! „Din păcate, aceasta pare să fi și situația unui alt proiect vital pentru Iași și pentru întreaga regiune, Spitalul Regional de Urgență, în cazul căruia, deși municipalitatea a făcut toate demersurile necesare, Guvernul se dovedește incapabil să le continue. Timp de trei ani s-a dormit la Ministerul Transporturilor și acum s-au trezit din somn, mai ales că se apropie campania electorală! Și suntem ca în bancurile de la Radio Erevan: deși am făcut toate eforturile care au ținut de noi, tot noi suntem acuzați că punem în pericol realizarea șoselei de centură. Domnul Maricel Popa s-a trezit și el vorbind și ne întreabă pe noi dacă mai sunt valabile hotărârile de Consiliu Local din 2009, ca și cum acestea ar fi putut dispărea de la sine... Cu siguranță dacă situația ar fi stat altfel, ar fi fost obligația noastră să anunțăm Ministerul Transporturilor de schimbări. Iar dacă domnul consilier județean tot vorbește de relocarea utilităților, știe care sunt acestea, unde trebuie relocate și care sunt costurile?! Oare domnul Maricel Popa înțelege că ar fi absurd ca municipalitatea să demareze aceste lucrări, când nu știm sigur că măcar licitația va fi dusă la bun sfârșit?! Domnule ministru, lăsați cucurile și apucați-vă de treabă! Iar dacă nu știți, nu vreți și nu puteți, asumați-vă eșecul acestui proiect, plecați acasă și lăsați niște profesioniști să se ocupe de el!”, a declarat primarul Mihai Chirica.
Şosea de centură prin oraş
Aşa numitul „Obiectiv 3 - varianta de trafic greu” porneşte, pe hartă, din Lunca Cetăţuii (acolo unde se termină fragmentul de centură făcut deja), continuă spre oraş pe DJ 248, intră pe la CUG, coboară până în Nicolina la Selgros, se continuă pe bulevardul Poitiers, intersecţia cu şoseaua Bucium, apoi pe strada Trei Fântâni (Drumul Hoţilor) şi iese pe Drumul Naţional 28, cel ce dă spre Tomeşti. Valoarea estimată a contractului este de 126.883.000 lei fără TVA, iar durata contractului este de 30 de luni, din care 6 luni perioada de proiectare (include Proiectul pentru Autorizaţia de construire) şi 24 luni perioada de execuţie lucrărilor. Proiectul nu poate fi realizat din fonduri europene deoarece nu face legătura între două drumuri naţionale şi la un moment dat cuprinde porţiuni de drumuri judeţene. Proiectului şoselei de centură a Iaşului a presupus, până acum, recepţionarea primul tronson pe ruta Metro - Uricani - Valea Ursului (2010), finalizarea tronsonului Valea Ursului - Dancaş - Lunca Cetăţuii (2012) şi modernizarea celor 3,3 kilometri, din Lunca Cetăţuii spre intrarea în Iaşi, la Tehnopolis (2015). Tudor DAMASCHIN
* * *
„La sfârşitul anului trecut am făcut tot ce a fost necesar pentru ca proiectul acesta să fie bugetat. Guvernul a alocat 46,39 milioane de lei credite bugetare şi 187,68 milioane de lei credite de angajament pentru continuarea lucrărilor” - Maricel Popa, preşedintele PSD Iaşi
* * *
„Timp de trei ani s-a dormit la Ministerul Transporturilor și acum s-au trezit din somn, mai ales că se apropie campania electorală! (...) Maricel Popa s-a trezit și el vorbind și ne întreabă pe noi dacă mai sunt valabile hotărârile de Consiliu Local din 2009, ca și cum acestea ar fi putut dispărea de la sine...” - Mihai Chirica, primarul Iaşului
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau