Tramvaie poloneze pe străzile Iaşului
Dimensiune font:
La licitaţia pentru furnizarea a 16 tramvaie noi, cu o lungime de 30 metri, a participat un singur ofertant: polonezii de la PESA * termenul limită pentru evaluarea tehnică şi financiară este luna noiembrie * valoarea totală estimată a contractului este 184.000.000 lei, fără TVA (aproximativ 38,73 milioane de euro), adică maxim circa 2,42 milioane de euro, fără TVA, pentru fiecare tramvai * cele 16 tramvaie sunt destinate rutelor 1, 13, 3, 7 și 8 * directorul de marketing al firmei poloneze este un român cu studiile finalizate la Iaşi
Unul dintre cele mai moderne tramvai din Europa ar putea ajunge să circule şi pe străzile din Iaşi. Este vorba de vagoane fabricate de firma poloneză PESA, singurul ofertant la la licitaţia organizată de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Admninistraţiei Publice, care va cumpăra pentru Municipiul Iaşi 16 tramvaie lungi de 30 de metri. Deşi termenul pentru evaluarea tehnică şi financiară este luna noiembrie, pare greu de crezut că producătorul polonez nu va fi declarat câştigător în condiţiile în care licitaţiile anterioare au dus lipsă de ofertanţi.
Afaceri cu Clujul
PESA (Pojajzdy Szynowe Pesa Bydgoszcz) produce trenuri şi tramvaie în două fabrici din Polonia, produsele ajungând în mai multe ţări din Europa. În ultimii şapte ani, compania a produs peste 600 de tramvaie în condiţiile în care a investit 120 milioane de euro în cercetare şi dezvoltare. În România, PESA a livrat tramvaie în Cluj-Napoca, în 2012, când municipalitatea din acest oraş a cumpărat un lot de 12 tramvaie PESA Swing, la preţul de 1,5 milioane de euro pe bucată, cu un termen de garanţie de 6 ani. Tramvaiul PESA are o capacitate de 296 de călători, dintre care 44 pe scaune, patru uşi duble şi două simple, wireless, rampe de acces pentru persoanele cu dizabilităţi, monitoare, afişaj electronic, sistem de monitorizare, aer condiţionat, 19 computere de bord, sistem video. Tramvaiul dispune de dotări WI-FI care permit utilizarea conexiunii de internet pentru călători. Acest sistem permite şi realizarea legăturile de comunicare dintre vatman şi centrul de comandă. Mai mult, tramvaiul poate fi comandat şi din spate prin panoul de comandă amplasat în capătul garniturii, fără ca vatmanul să se mute din faţă în spate.
Românul cu studii la Iaşi, promotorul afacerii PESA
Într-o vizită efectuată în 2016 în inima celei mai mari fabrici de tramvaie din Europa, jurnaliştii cotidianului „Evenimentul regional al Moldovei” au luat act de avantajele pe termen lung pe care le poate avea dotarea unui parc de tramvaie cu material rulant nou. În acest demers jurnalistic, reporterii Evenimentul au avut plăcerea de a-l avea ca şi ghid pe unul dintre specialiştii acestui colos industrial, Liviu Pecican, directorul de marketing al PESA pentru pieţele occidentale/vestice de desfacere. Român originar din Braşov, cu studiile finalizate la Iaşi, Lucian Pecican ne-a prezentat în detaliu secretele din spatele colosului care furnizează material rulant în mai toate marile capitale si regiuni ale Europei.
Trei săptămâni, perioada de fabricare a unui tramvai
Un ciclu de montare al unui tramvai, de la stadiul crud, de sudură a carcasei, şi până la verificările finale, durează doar 21 de zile. Practic, de la predarea carcasei metalice şi până la ieşirea la stradă a tramvaiului, muncitorilor polonezi nu le trebuiesc decât 3 săptămâni pentru finalizarea procesului de echipare a unui tramvai, timp în care au loc procedurile de cablare la reţele electrice, fiind vorba de 18.000 de metri de cabluri numai pentru un tramvai, lipirea cabinelor şi utilarea interioară. Odată cu livrarea tramvaielor către piaţa de consum, PESA poate susţine şi mentenanţa acestora, cât şi instruirea personalului beneficiarului.
Astăzi expiră termenul pentru depunerea ofertelor la autobuzele electrice
Tot prin intermediul unei licitații organizate de Ministerul Dezvoltării Regionale și cu termen de depunere a ofertelor astăzi, 17 iulie, la Iași ar urma să ajungă 24 de autobuze electrice cu lungimea de 10 metri. Procedura implică achiziția a 70 de astfel de mijloace de transport, valoarea totală a achiziţiei ridicându-se la aproape 160 milioane lei. În program sunt incluse patru autorităţi publice din ţară: Iaşi (54,5 milioane lei), Județul Neamţ (21 autobuze, 48,1 milioane lei), Târgu Mureş (15 autobuze, 34,4 milioane lei) şi Tulcea (10 autobuze, 22,8 milioane lei). Conform caietului de sarcini, cele 24 de autobuze electrice vor fi folosite în transportul public local pe rutele 42 Copou - CUG (14) şi 52 Piaţa Alexandru cel Bun - pasaj Octav Băncilă - Copou (10). Autobuzele vor beneficia de 24 staţii de încărcare lentă şi 7 staţii de încărcare rapidă (în depouri şi la capete de traseu).
Ministerul Dezvoltării Regionale organizează în această perioadă și o altă procedură de licitaţie, de data aceasta pentru 20 de autobuze electrice de 12 metri, mijloacele de transport urmând să deservească rutele 28 (Triumf - Podu Roş - Mircea cel Bătrân - Dacia) şi 36 (Dacia - Gară - Copou - Breazu). Firmele interesate pot depunse oferte până pe 29 iulie. Valoarea proiectului de achiziţie a celor 20 de autobuze electrice cu lungimea de 12 metri este de 50.000.000 de lei, la care se adaugă șase staţii de încărcare rapidă (3.000.000 de lei) şi 20 de staţii de încărcare lentă (2.000.000 de lei).
Totodată, până pe 19 august municipalitatea așteaptă oferte pentru achiziționarea a 16 tramvaie de circa 26 de metri aferente celor trei proiecte menționate anterior, prevederea bugetară fiind de 142.721.280 lei, fără TVA. Tudor DAMASCHIN
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau