Autostrada Unirii caută... peţitori!
Dimensiune font:
* astăzi va avea loc, la Iaşi, semnarea contractului revizuirii studiului de fezabilitate a segmentului de autostradă Târgu Neamţ - Târgu Mureş, la care va participa şi ministrul Transporturilor, Răzvan Alexandru Cuc
Autostrada mult râvnită de Moldova - Târgu Mureş – Ditrău – Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni, a adunat în ultimii ani nenumărate studii de prefezabilitate şi fezabilitate, care s-au dovedit fără nicio utilitate şi care au consumat resurse importante financiare, de ordinul milioanelor de euro. Autorităţile au început, încă din 2010, să facă studii de fezabilitate în baza cărora să o poată construi. Problema care „le-ar fi dat planurile peste cap” a fost documentaţia... insuficient de detaliată, aşa că a trebuit revizuită. Până la urmă, contractul de revizuiri a intrat în atenţia Curţii de Conturi, iar proiectul autostrăzii a fost abandonat într-un sertar, pentru a fi scos eventual în preajma alegerilor. Astfel, pe 7 noiembrie anul trecut, la insistenţele societăţii civile şi la iniţiativa deputatului Petru Movilă, susţinută de 70 de parlamentari, Parlamentul a adoptat o Lege prin care obliga Ministerul Transporturilor să demareze de urgenţă procedurile pentru construcţia Autostrăzii Târgu – Mureş – Iaşi - Ungheni.
Semnarea unui nou contract pentru A8
Acum, în febra alegerilor europarlamentare, reprezentanţii Consiliului Judeţean Iaşi au anunţat că astăzi va avea loc semnarea contractului revizuirii studiului de fezabilitate a segmentului de autostradă Târgu Neamţ - Târgu Mureş, la care va participa şi ministrul Transporturilor, Răzvan Alexandru Cuc.
Reamintim faptul că ministrul, prezent la Iaşi şi pe 20 aprilie, susţinea că în următoarele săptămâni va fi desemnat câştigătorul pentru revizuirea studiului de fezabilitate pentru Autostrada Unirii, care leagă Modova de Transilvania. „Avem (termen – n.r.) 15 mai - cele două tronsoane Târgu Mureş - Ditrău – Târgu Neamţ, pentru desemnarea câştigătorilor, pentru revizuirea studiului de fezabilitate... Domnul Ion Ghizdeanu, preşedintele Comisiei Naţionale de Strategie şi Prognoze, şi-a luat angajamentul să lanseze procedura pentru tronsonul Târgu Neamţ - Iaşi. Până în 30 iunie lansăm proiectarea şi execuţia pentru tronsonul de Autostradă Iaşi - Ungheni, inclusiv podul peste Prut”, preciza Răzvan Cuc, la Iaşi.
Pe de altă parte, secretarul Comisiei pentru transporturi din Camera Deputaţilor, liberalul Marius Bodea consideră că „PSD nu mai păcăleşte pe nimeni cu astfel de anunţuri de imagine”. „România ultimilor ani sub PSD a însemnat doar desene cu carioca la flipchart, doar poze de grup când se semnează diverse hârtii. România reală, însă, este în criză profundă. Nicio autostradă încheiată, niciun spital regional, nicio şosea de centură nouă, nimic. Doar praf în ochi. Epopeea autostrăzii A8 începe să devină enervantă, de acum. Ca şi acest desant populist la Iaşi, pentru a semna o achiziţie de hârtii, căci despre asta este vorba, până la urmă. Studii peste studii, şi reactualizări de studii. Este a nu ştiu câta oară în aceşti ani când văd sceneta asta proastă. Le sugerez celor care se adună mâine să dea dovadă de decenţă, să lase propaganda asta nefirească, şi să ne cheme pe toţi când încep efectiv lucrările de construcţie la acest obiectiv fundamental, important pentru noi. Căci de hârtii suntem sătui!”, a spus Marius Bodea, deputat PNL de Iaşi.
Costuri uriaşe
Autostrada Unirii a fost împărţită în două jumătăţi. Tronsonul Târgu Neamţ - Iaşi va fi de 68 de kilometri, şi va fi construit în parteneriat public - privat, pentru care şoferii vor plăti o taxă. Cealaltă jumătate - Târgu Mureş - Târgu Neamţ, a fost preluată de CNAIR, care a lansat un contract pentru studiul de fezabilitate al porţiunii, prin munţi. Autostrada Târgu Mureş – Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni, din care face parte şi tronsonul Târgu Neamţ – Iaşi, va străbate judeţele Mureş, Harghita, Neamţ şi Iaşi şi va avea o lungime totală de aproximativ 320 de km.
Potrivit proiectului, Autostrada Unirii se finanţează de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor, din credite externe şi din fonduri europene nerambursabile şi/sau prin parteneriat public-privat. În fiecare lege bugetară anuală, pe durata implementării proiectului, se vor aloca acestui obiectiv credite bugetare conform necesarului de finanţare comunicat de Ministerul Transporturilor.
Segmentul de autostradă Târgu Neamţ – Iaşi, în lungime de 61 km va costa 1,2 miliarde de euro, va fi realizat în parteneriat public – privat, iar taxele ce vor fi percepute sunt între 6,3 şi 12,6 euro/100 km, conform studiului de fundamentare. Florentina SANDU
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau