Consens politic local pentru construirea drumului Iaşi - Suceava
Dimensiune font:
* consilierii judeţeni au votat ieri suplimentarea fondurilor necesare realizării celui mai mare proiect regional de infrastructură - „Axa rutieră strategică 1: Iaşi - Suceava”, devizul general actualizat ajungând la 486,78 milioane lei, de la 327 milioane lei, iniţial * avansul de care vor beneficia firmele care vor câştiga licitaţia pentru execuţia lucrărilor va fi de 30 de procente din valoarea contractului
Suplimentarea fondurilor pentru drumul Iaşi – Suceava s-a făcut în principal ca urmare a modificării preţurilor la materii prime şi materiale de construcţie, în special la bitum, în perioada 2016-2019, cu impact semnificativ asupra tuturor cheltuielilor din cadrul devizului.
Documentaţia tehnică, aferentă depunerii cererii de finanţare, s-a realizat în 2016, recepţia studiului de fezabilitate şi a devizului general a avut loc în luna noiembrie a aceluiaşi an, când, preţul materialelor de construcţie era semnificativ mai mic.
Proiectul „Regiunea Nord-Est - Axa rutieră strategică 1: Iaşi-Suceava” face parte din Planul de Dezvoltare Regională Nord – Est 2014 – 2020, Axa prioritară 6: Îmbunătăţirea infrastructurii rutiere de importanţă regională, Prioritatea de investiţii 6.1: Stimularea mobilităţii regionale prin conectarea nodurilor secundare şi terţiare la infrastructura TEN-T, inclusiv a nodurilor multimodale şi prevede reabilitatea a 170 de km de drum din judeţele Iaşi şi Suceava
Astfel, 22 de comune şi oraşe vor fi conectate la reţeaua trans-europeană de transport (TEN-T). Comunele ieşene care vor beneficia de noul proiect sunt: Rediu, Movileni, Gropniţa, Coarnele Caprei, Cotnari, Focuri, Belceşti, Cepleniţa, Scobinţi, Lespezi, Sireţel. În judeţul Suceava, axa rutieră va traversa comunele Ipoteşti, Bosanci, Udeşti, Stroieşti, Dărmăneşti, Todireşti, Moara şi Şcheia, oraşele Dolhasca şi Liteni şi municipiul Suceava.
Reamintim faptul că licitaţia pentru reabilitarea drumului judeţean Iaşi – Suceava (92 km) a fost lansată de Consiliul Judeţean (CJ) la începutul lunii iunie, dar niciun constructor nu s-a arătat interesat de proiect.
Valoarea contractului a fost, de la început, subevaluată
Prezent la întrunirea extraordinară aleşilor judeţeni de ieri, deputatul Petru Movilă (PMP) a declarat că valoarea contractului a fost, de la început, subevaluată, precizând că modificările din sectorul construcţiilor introduse prin Ordonanţa 114 nu au fost luate în calcul atunci când s-a estimat valoarea proiectului. „Nu au fost depuse oferte întrucât valoarea estimată a investiţiei nu se încadrează în preţurile actuale ale pieţei, ţinând cont de creşterea din ultima perioadă a preţurilor, în contextul Ordonanţei 114”, a afirmat Petru Movilă. Acesta a accentuat faptul că uzura fizică şi morală a sistemului rutier existent este vizibilă prin multitudinea de porţiuni degradate din judeţ, amintind şi de cei 2,3 km care despart satele Gârbeşti şi Glodenii Gândului din comuna Ţibăneşti, porţiune nimicită de ignoranţa autorităţilor, de peste 3 ani, dar şi de drumul judeţean Ţibăneşti – Dagâţa. „Este responsabilitatea integrală a Consiliului Judeţean Iaşi, care ar trebui să nu se abată de la cadrul logic de abordare a proiectelor de infrastructură. Nu este posibil să dureze aproape un an ca o instituţie publică să răspundă la o adresă referitoare la un proiect de importanţă majoră pentru ieşeni, având în vedere faptul că am transmis încă din 2018 o adresă la CJ, referitoare la situaţia juridică a contractului de reabilitare a drumului judeţean Iaşi - Dagâţa. Astăzi, mi-au spus că voi primi un răspuns în 2020”, a spus deputatul Petru Movilă.
Liderul consilierilor judeţeni ai PNL, Romeo Vatră, a declarat că „au votat proiectul, fiind conştienţi de urgenţa necesităţii de a reabilita această legătură rutieră". "Sigur că PSD şi-ar fi dorit să treacă proiectul fără a fi amendaţi pentru greşelile guvernului Dăncilă - Dragnea, care ne-au adus în situaţia de a creşte costurile lucrărilor de infrastructură cu un procent situat între 30% şi 100%, costuri suportate exclusiv din bugetul judeţean. Aceste creşteri aduc cu ele certitudinea că nu vom avea fonduri şi pentru alte drumuri judeţene sau alte investiţii. În urma dezbaterilor, a fost devoalat faptul că s-a ştiut de la stadiul de proiectare că devizul investiţiei Axa 1 a fost în mod intenţionat subevaluat, doar pentru a se încadra în limita fondurilor nerambursabile puse la dispoziţie", a spus şi Romeo Vatră. Florentina SANDU
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau