DECLARAȚIA CARE ARUNCĂ ÎN AER ROMÂNIA!

default

Dimensiune font:

| 23-06-2014 10:59

 

Din culisele dorinței pentru Independența Transilvaniei: "Cu cât doreşte cineva mai mult autonomie, cu atât e un mai bun maghiar"

Conceptul de autonomie teritorială în discursul public din România a apărut în 1992, când la iniţiativa lui Tőkés László Consiliul Delegaţilor Naţionali (forul de conducere politică a UDMR de atunci) a adoptat o hotărâre privind includerea autonomiei între obiectivele politice ale uniunii.



UDMR însă – nici atunci, şi nici mai târziu – nu a considerat necesar să definească acest concept. Liderii politici s-au mulţumit cu explicaţii generale de gen „sistem administrativ în care noi decidem în privinţa problemelor noastre” şi „preluarea unei părţi din suveranitatea naţională de către comunităţile locale) sau erau invocate modele din străinătate (autonomia bascilor din Spania, a nemţilor din Tirolul de Sud sau a suedezilor din insula finlandeză Åland). Nimeni nu a definit însă în mod concret modul de organizare a doritei regiuni autonome, instituţii specifice, competenţe, relaţionare între guvernul din Bucureşti şi administraţia autonomă etc..

Motivul pentru care conceptul de autonomie a rămas doar la nivelul unui obiectiv politic fără detalierea conţinutului a fost una eminamente politică, mai precis susţinătorii proiectului de autonomie foloseau acest concept ca mijloc de luptă împotriva conducerii UDMR care era reticentă să înceapă o dezbatere publică despre autonomie cu societatea românească, pentru că nu dorea să conflictualizeze relaţia, şi aşa sensibilă, româno-maghiară de atunci. Elementul cheie a retoricii opoziţiei interne a conducerii UDMR, condusă pe vremea aceea de Tőkés László, era teza că dorinţa de autonomie este un fel de aparat de măsură a conştiinţei naţionale. Cu cât doreşte cineva mai mult autonomie, cu atât e un mai bun maghiar; dimpotrivă, cine nu doreşte este trădătorul cauzei maghiarimii. Această teză era credibilizată prin faptul că toată clasa politică românească era ostilă ideii de autonomie teritorială (deşi nici ei nu ştiau care este conţinutul acesteia).
Merită menţionat faptul că – având în vedere sensibilitatea naţională şi emoţională a acestui subiect – nici partizanii şi nici adversarii taciţi ai conceptului de autonomie nu au dorit să definească în mod amănunţit proiectul lor, tocmai pentru a nu se expune criticilor celeilalte părţi. Astfel conceptul nedefinit a funcţionat ca un ecran pe care fiecare a putut proiecta dorinţele cele mai ascunse. Mai mult, conceptul nedefinit a devenit şi un subterfugiu pentru inactivitatea sau eşecurile politicienilor maghiari, care puteau să se apere, că de aceea nu au putut realiza angajamentele lor faţă de electorat pentru că nu există autonomie. În lipsa unei definiţii clare a conceptului din partea UDMR primul care a venit cu o oarecare descriere a conţinutului autonomiei teritoriale, a fost Guvernul României, prin Ministerul de Externe. Vorbind despre solicitarea UDMR, Teodor Meleşcanu, pe vremea aceea ministru de externe, a folosit sintagma „autonomie teritorială pe criterii etnice” sugerând faptul că într-o astfel de regiune conducerea administrativă ar fi exercitată exclusiv de persoane de naţionalitate maghiară, deci persoane care nu au această naţionalitate ar fi excluse de la decizii publice. În urma acestei „definiţii” conceptul de autonomie putea să fie catalogat clar contrar Constituţiei, care declara egalitatea de drepturi a cetăţenilor indiferent de naţionalitate. În consecinţă poziţia partidelor politice româneşti s-a consolidat în jurul ideii de refuzare a autonomiei teritoriale, dar cu menţiunea că doresc consolidarea autonomiei locale, promovarea descentralizării, dar care ar trebui să fie egală pentru toate regiunile ţării, indiferent că este vorba despre Harghita, Covasna, sau Teleorman.

Este interesant că UDMR – deşi nu a susţinut niciodată o autonomie bazată pe criteriul etnic – nu a considerat necesar să conteste definiţia dată de Meleşcanu, dimpotrivă a insistat că dorita autonomie teritorială trebuie să aibă în vedere specificităţile regiunilor locuite majoritar de minorităţile naţionale. Putem constata, deci, că în jurul conceptului de autonomie s-au desfăşurat două discursuri. Unul în interiorul UDMR, iar altul între reprezentanţii comunităţii maghiare şi partidele politice româneşti fără ca vreunul din actorii dezbaterii să ştie care este conţinutul conceptului pe care îl doreşte sau îl refuză. Prima tentativă de definire a conceptului de autonomie a venit de la fostul senator UDMR Csapó József care a elaborat aşa numitul Statut de autonomie a Ţinutului Secuiesc, pe care UDMR l-a depus la Parlamentul României. Acest proiect însă a rămas dator cu descrierea amănunţită a instituţiilor şi competenţelor acestora, lăsând soluţionarea mai tuturor problemelor pe seama unor acte ulterioare ale Guvernului, care ar fi trebuit să elaboreze hotărâri pentru executarea legii – evident, în cazul în care Parlamentul ar fi aprobat acest proiect. Din punct de vedere politic însă domnul senator Csapó se pare că a fost influenţat de definiţia lui Meleşcanu, pentru că în aliniatul 4 al primului articol stabileşte: „Autonomia comunităţii reprezintă dreptul şi capacitatea efectivă a colectivităţii majoritare autohtone a ţinutului istoric de a dispune de prerogativele de autoadministrare şi de unele prerogative de ordin statal, în scopul preluării sub propria ei responsabilitate şi în interesul întregii colectivităţi, o parte importantă a problemelor de interes public, în conformitate cu principiul subsidiarităţii.” Analizând acest text ajungem la concluzia că subiectul ”prerogativelor de autoadministrare şi unele prerogative de ordin statal” nu putea să fie decât „colectivitatea majoritară autohtonă”, adică cetăţeni, care dintr-un anumit punct de vedere sunt majoritari în regiunea respectivă. Deşi autorul nu nominalizează criteriul pe baza căruia se stabileşte majoritatea autohtonă, este greu să ne gândim la altceva decât la criteriul etnic, aşa că proiectul lui Csapó practic reia într-o formulare mai eufemistică definiţia meleşcanistă a autonomiei teritoriale.
După ce acest proiect de lege a fost respins de două ori fără nici o dezbatere în parlament, iar conducerea UDMR a fost supusă la presiuni din ce în ce mai mari că nu doreşte autonomia maghiarilor, deci nu ar avea legitimitatea reprezentării comunităţii, UDMR a declarat anul trecut la Congresul din Miercurea Ciuc că în curând va elabora un proiect de lege privind autonomia Ţinutului Secuiesc. Deşi termenul pentru depunerea acestui proiect a fost depăşit de mai multe ori, UDMR nu a depus proiectul, liderii uniunii declarând că un grup de lucru analizează mai multe variante şi după o dezbatere publică în interiorul formaţiunii politice se va lua a o decizie politică. Trebuie menţionat că întârzierea depunerii proiectului se explică şi prin faptul că UDMR a intrat la guvernare în primăvara acestui an alături de USD. Asumarea unui astfel de demers probabil că ar tensiona relaţiile dintre partenerii de coaliţie, mai ales că în preajma alegerilor prezidenţiale PSD nu ar putea să sprijine un astfel de proiect.



Faptul că autonomia teritorială este un concept eminamente administrativ şi nu politic şi că aplicarea lui pentru o regiune sau alta poate să fie benefică sau nu, în funcţie de conţinutul reglementării şi de situaţia specifică economică, socială sau geografică a ţării, nu a interesat niciodată factorii politici din România. Dezbaterea pe această temă a devenit pur politică (nu o dată politicianistă). Această dezbatere însă nu s-a păstrat în interiorul graniţelor ţării. UDMR, împreună cu alţi reprezentanţi ai minorităţilor naţionale – pentru a lărgi sprijinul faţă de demersul său – a iniţiat anul trecut în Parlamentul European aşa numitul Minority Safe Pack Initiative, care conţinea o serie de norme pe care UE ar fi trebuit să le recomande ţărilor membre, inclusiv crearea de regiuni autonome acolo, unde minorităţile naţionale sunt majoritare. Însă UE a respins demersul invocând faptul că reglementările propuse exced competenţele organizaţiei. Cu toate acestea, recent, PPE – facţiunea cea mai numeroasă a Parlamentului European – a inclus în programul său electoral elaborarea unei set de norme europene pentru protecţia minorităţilor, fără însă să vorbească explicit despre autonomie teritorială.
Recent Orbán Viktor, primul-ministru al Ungariei, a declarat că guvernul său sprijină eforturile comunităţilor maghiare din Ucraina şi din România privind obţinerea autonomiei. Această declaraţie însă, în contextul evenimentelor din Ucraina, mai degrabă a micşorat, decât a mărit şansele unei dezbateri serioase despre autonomia teritorială.

Autor: Székely Ervin 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
Bancul Zilei

05:36

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Gura Vaii, cu sediul social in comuna Gura Vaii, satul Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau, cod postal 607220, telefon 0371/407.500, fax 0372/002.112, e-mail: primariaguravaii@yahoo.com, cod fiscal 4278108. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: - teren in suprafata de 316 mp, situat in intravilanul comunei Gura Vaii, satului Rotunda, nr. Cadastral 62185, CF 62185, apartinand domeniului privat al Comunei Gura Vaii, conform H.C.L. Comunei Gura Vaii nr. 09/22.01.2024, caietului de sarcini si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartimentul Achizitii Publice sau se poate consulta pe site-ul: www.uatcomuna guravaii.ro, sectiunea -Anunturi. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: de la Compartimentul Achizitii Publice, din cadrul Comunei Gura Vaii, comuna Gura Vaii, sat Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau in contul de trezorerie RO17 TREZ 0625 006X XX00 0079, deschis la Trezoreria Onesti, cod fiscal: 4278108. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 27.03.2024, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 04.04.2024, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Registratura Comunei Gura Vaii, comuna Gura Vaii, sat Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 05.04.2024, ora 09.00, Comuna Gura Vaii, comuna Gura Vaii, sat Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Judecatoria Onesti, cu sediul in municipiul Onesti, Str. Tineretului nr. 1, judetul Bacau, telefon 0234/311.913, fax 0234/326.170, e-mail: jud-onesti-reg@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 08.03.2024.
ANUNȚ DE LICITAȚIE. Primăria Comunei Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CUI 16384625, tel 0232/272590, e-mail: primaria_valealupului@yahoo.com, patrimoniu@comuna-valealupului.ro, organizează în data de 29.03.2024, licitație în vederea vânzării terenului intravilan în suprafață de 16.000,00 mp, nr. cadastral 96128, CF nr. 96128, zona Dedeman. 1. Informaţii generale privind concedentul, în special denumirea, codul fiscal, adresa, numărul de telefon, telefax şi/sau adresa de e-mail a persoanei de contact etc: UAT Comuna Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CIF 16384625, tel 0232/272590, e-mail: primaria_valealupului@yahoo.com, patrimoniu@comuna-valealupului.ro 2. Informații generale privind obiectul procedurii de licitație publică, în special descrierea și identificarea bunului care urmează să fie vândut: teren intravilan în suprafață de 16.000 mp, situat în Sat Uricani, Comuna Miroslava, județul Iași, zona Dedeman, nr. cadastral 96128, CF nr. 96128, teren proprietate privată a Comunei Valea Lupului 3. Informații privind documentația de atribuire: se regăsesc în caietul de sarcini 3.1 Modalitatea sau modalitățile prin care persoanele interesate pot intra în posesia unui exemplar al documentației de atribuire: la cerere, de la sediul autorității sau de pe site-ul autorității wwww.comuna-valealupului.ro 3.2 Denumirea și datele de contact ale serviciului/compartimentului din cadrul vânzătorului, de la care pot obține un exemplar din documentația de atribuire: de la Registratura primăriei, Aleea Irisului nr. 8, sat Valea Lupului, Comuna Valea Lupului, județul Iași sau de pe site-ul autorității: www.comuna-valealupului.ro 3.3 Costul și condițiile de plată pentru obținerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: gratuit 3.4 Data-limită pentru solicitarea clarificărilor: 20.03.2024, orele 16.00 4. Informații privind ofertele: se regasesc în caietul de sarcini 4.1 Data-limită de depunere a ofertelor: 29.03.2024, orele 09.00 4.2 Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, Județul Iași 4.3 Numărul de exemplare în care trebuie depusă oferta: un singur exemplar original 5. Data și locul la care se va desfașura ședința publică de deschidere a ofertelor: 29.03.2024, orele 11.00, Primăria Comunei Valea Lupului - Sala de consiliu, Aleea Irisului nr. 8, Comuna Valea Lupului, Județul Iași 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon și/sau adresa de e-mail ale instanței competente în soluționarea litigiilor apărute și termenele pentru sesizarea instanței: Tribunalul Iași, Strada Elena Doamna nr. 1A, telefon: 0232.260.600, 0232.248.000, 0332.403.666, Fax: 0332.435.700, e-mail: tr-iasi-reg@just.ro PRIMAR, Florin-Liviu DULGHERU
Unde sunt banii Securitatii si cum scapa marii vinovati. Nu exista mare privatizare in Romania fara un securist in poveste
29/12/2019 05:53

 Dupa un scurt moment de recul in 1990, Securitatea s-a repliat si s-a salvat pe toate caile posibile: nu exista mare privatizare in Romania care sa nu aiba undeva in povestea ei o figura importanta din Se ...

VIDEO Au apărut imaginile cu momentul în care Klaus Iohannis e apostrofat, când depune o coroană, la Arcul de Triumf, de Ziua Națională: Nu vă mai bateți joc
03/12/2019 12:10

 Klaus Iohannis a fost tinta unor atacuri verbale, de Ziua Natională, la parada militară de la Arcul de Triumf din Bucuresti! În timp ce depunea o coroană in memoria eroilor, un bărbat a pro ...

Rezultate finale la alegerile prezidentiale: Iohannis - 66,09 %, Dancila - 33,91%
28/11/2019 14:32

 Purtatorul de cuvant al Biroului Electoral Central (BEC), Mircea Preotescu, a anuntat, joi la amiaza, rezultatul final al alegerilor prezidentiale. Astfel, Klaus Iohannis a obtinut 66,09 % din numarul ...

Peste 770.000 de ieşeni, aşteptaţi la vot
23/11/2019 00:00

  * peste 18 milioane de romani cu drept de vot sunt aşteptaţi, maine, la vot, la turul al doilea al alegerilor prezidenţiale * romanii au de ales intre Klaus Iohanis, actualul preşedinte al Romaniei, ...

Dan Lungu: „Voi vota împotriva reciclării analfabetei de tristă amintire”
09/11/2019 00:00

  Alianţa 2020 USR-PLUS locală a semnalat, printr-un eveniment electoral desfăşurat la Iaşi, importanţa participării comunităţii la vot, duminică. Membrii celor două filiale ieşene menţioneaz ...

Hai la vot!
09/11/2019 00:00

  * romanii merg duminică la vot, la alegeri prezidenţiale * in cazul in care niciunul dintre candidaţi nu adună jumătate plus 1 din voturi, raportat la totalul listelor, pe 24 noiembrie 2019 se va o ...

Şi deţinuţii se înghesuie să voteze
09/11/2019 00:00

  * 621 de deţinuţi din Penitenciarul Iaşi şi-au exprimat intenţia de a participa la vot, maine Astfel, duminică, in ziua votării, incepand cu ora 8, cate o echipă formată din cel puţin 2 membr ...

Păcatele candidaţilor la Preşedinţie
08/11/2019 00:00

  * după ce a fost analizată integritatea candidaţilor propuşi de principalele partide pentru alegerile prezidenţiale, s-a constatat că 7 dintre aceştia sunt in zona roşie * sunt prezentate inform ...

  Campania „candidaţilor laşi” /  Iohannis – Dăncilă, finala aşteptată de toată lumea!
07/11/2019 00:00

  * şeful statului se bucură de 38,9% din intenţiile de vot, fiind urmat de Viorica Dăncilă (PSD) - 22,6%, şi de candidatul USR-PLUS, Dan Barna, cu 19,1% Peste 18 milioane de romani sunt aşteptaţ ...

Maricel Popa: „Parlamentarii au trădat voinţa poporului”
06/11/2019 00:00

  * liderul social-democraţilor ieşeni consideră că, „pentru liberali, depesedizarea Romaniei inseamnă concedieri masive in intreg sistemul bugetar, in urma cărora sute de mii de romani şi-ar ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei