Parcul auto, ecologizat prin lege
Dimensiune font:
Parcurile auto din ţară ar putea fi înnoite cu forţa, conform unei propuneri legislative care a primit girul Senatului şi se află în analiză la Cameră. Astfel, autorităţile locale şi regiile publice de transport vor fi obligate să achiziţioneze mijloace de transport călători acţionate de motoare cu propulsie electrică, tehnologii verzi de tip Electrice, motoare cu propulsie de gaz natural comprimat, motoare cu propulsie de gaz natural lichefiat şi motoare cu propulsie de biogaz. Dacă va deveni lege, iniţiativa se va aplica începând cu 2020
Parlamentarii vor să rezolve problema poluării din condei, prin intermediul unei legi care obligă autorităţile locale şi regiile aflate în subordinea acestora să scoată de pe drumurile publice hârburile folosite la transportul public. Conform iniţiativei legislative care a primit girul Senatului şi a ajuns pentru dezbateri şi avizare în Camera Deputaţilor, „autorităţile publice locale, regiile autonome şi societăţile aflate în subordinea unităţilor administrativ-teritoriale vor achiziţiona mijloace de transport călători acţionate prin motoare cu propulsie electrică, tehnologii verzi de tip Electrice, Hybrid, Hybrid - Plug-In, Hydrogen (FCV), motoare cu propulsie de gaz natural comprimat, motoare cu propulsie de gaz natural lichefiat şi motoare cu propulsie de biogaz în proporţie de minim 30% din necesarul achiziţiilor viitoare”. Prevederile enunţate anterior vor urma să se aplice în cazul mijloacelor de transport şcolar. Nu vor scăpa de acestă regulă nici „societăţile cu capital privat care furnizează servicii publice de transport local şi metropolitan sau în cadrul unei asociaţii intercomunitare, inclusiv societăţile de taxi, care vor achiziţiona, începând din anul 2020, mijloace de transport călători” prietenoase cu mediul.
Iniţiativa se pare că este şi pe placul deputaţilor, nu doar al senatorilor care au votat-o, dat fiind că reprezentanţii din cadrul Comisia de Mediu i-au dat aviz favorabil. „Este un prim pas pentru a reduce poluarea excesivă, de a ne alinia standardelor UE şi de a evita ca România să devină cimitirul de tramvaie şi autobuze refuzate de Europa. Uniunea Europeană se îndreaptă tot mai mult spre vehicule cu emisii zero, prietenoase cu mediul înconjurător şi care nu pun în pericol sănătatea populaţiei, în timp ce la Iaşi, cu excepţia perioadei lui Nicolae Ceauşescu, nu s-au achiziţionat niciodată tramvaie noi, ci permanent s-a apelat la tramvaie ieşite din uz de prin parcurile auto din Elveţia şi Germania”, declară deputatul Costel Alexe, membru al Comisiei de mediu. Liberalul ieşean face trimitere şi la situaţia din teritoriu, sancţionându-i pe edilul Iaşului şi pe şeful judeţului pentru faptul că nu au reuşit să pună pe roate un sistem de transport public metropolitan demn de secolul XXI. „Imaginaţi-vă că în timp ce lumea merge spre o direcţie clară: transport ecologic, la Iaşi transportul metropolitan este nefuncţional, orgoliile între Consiliul Judeţean şi Primăria Iaşi fiind atât de mari încât blochează orice discuţie pe această temă. Imaginaţi-vă că primarul Mihai Chirica era revoltat că ieşenii îşi achiziţionează maşini second-hand, dar uită că parcul auto aflat în subordinea sa livrează lunar câte un autobuz către centrul de casare, la fel cum uită ca avea posibilitatea să acceseze fonduri europene pentru achiziţia de mijloace de transport ecologice şi nu a făcut-o”, susţine liberalul.
Citeşte şi Băcăuanii vor avea autostradă, ieşenii mai aşteaptă!
Iaşul „a furat startul”
În condiţiile în care autorităţile locale sunt primele vizate de prevederile acestei propuneri legislative, reporterii cotidianului „Evenimentul Regional al Moldovei” l-au contactat pe primarul municipiului Iaşi, Mihai Chirica, pentru a vorbi despre flota de autobuze de care dispune regia de transport public. „Pot spune că Iaşul a furat startul şi a făcut deja primul pas în implementarea acestui sistem EURO 6, care este compatibil cu normele impuse de Uniunea Europeană în ceea ce priveşte problema poluării, fără a aştepta să fim presaţi de lege. Concret, noi am început deja să schimbăm parcul auto cu cele 24 de autobuze noi aduse, până la finalul anului urmează să mai vină alte 50, iar în prima parte a lui 2018 vor veni restul, până la 100 de astfel de maşini”, susţine primarul Mihai Chirica. Potrivit acestuia, municipalitatea ia în calcul şi achiziţionarea de maşini cu motoare cu propulsie de gaz natural lichefiat, dacă se vor deschide linii de finanţare pe viitor pentru acestea. „Există deja discuţii despre astfel de maşini care să reducă gradul de poluare, în virtutea Tratatului de la Paris privind emisiile de gaze, şi pot să vă asigur că Iaşul se va regăsi printre primii aplicanţi, dacă vor apărea variante de finanţare pe acestă speţă”, a punctat edilul-şef. Pentru a arăta că încurajează transportul ecologic într-un oraş mare şi aglomerat cu este Iaşul, Mihai Chirica reaminteşte de faptul că municipalitatea va prioritiza transportul public prin alocarea unei benzi dedicate special autobuzelor, pe care vor avea însă voie să circule şi posesorii de maşini electrice.
Măsura este apreciată până şi de reprezentanţii taximetriştilor. „Cred că acestă măsură este benefică, dar contează cum va fi implementată. Dacă programul Rabla va fi extins şi se va da un sprijin mai mare pentru achiziţionarea de maşini electrice, cred că acestă iniţiativă este bună”, afirmă Mircea Manolache, patronul Parma Taxi şi preşedintele Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR). Anca BURNICHE
„Pot să vă asigur că Iaşul se va regăsi printre primii aplicanţi, dacă vor apărea variante de finanţare pe acestă speţă” - Mihai Chirica, primarul Iaşului
* * *
„Dacă programul Rabla va fi extins şi se va da un sprijin mai mare pentru achiziţionarea de maşini electrice, cred că acestă iniţiativă este bună” - Mircea Manolache, preşedinte COTAR
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau