Petru Movilă: „Pentru Autostrada Unirii ne trebuie avizul NASA, sau al lui Putin?”
Dimensiune font:
* „Nu văd, în jurul acestui proiect, decât părerologi şi oportunişti care-şi fac imagine dând din când în când câte un comunicat, însă fără să fi intrat vreodată la Ministerul Transporturilor sau la CNAIR. Din această categorie fac parte 95 la sută din politicienii locali”, a punctat deputatul ieşean Petru Movilă, iniţiator al legii Autostrăzii Unirii
Premierul Viorica Dăncilă a declarat, duminică, că doreşte declararea în Consiliul Suprem de Apărare a Ţării (CSAT) a autostrăzii Comarnic - Brașov ca fiind de importanţă naţională, pentru ca realizarea acesteia să se facă din fonduri guvernamentale. Dăncilă a invocat că la baza deciziei se află o „birocraţie destul de mare”, şi că în ţară „s-a format această instituţie a contestaţiilor”. Întrebată când ar putea începe construcţia autostrăzii, premierul a arătat că va face o evaluare după momentul votului din CSAT.
Deşi la sfârşitul anului trecut preşedintele Klaus Iohannis a promulgat Legea care stabileşte ca prioritate realizarea autostrăzii de la Ungheni (graniţa cu Republica Moldova) - Iaşi - Târgu Neamţ - Târgu Mureş, denumită Autostrada Unirii, lege care stipulează că demararea procedurilor se va face în 30 de zile de la intrarea în vigoare a acesteia, se pare că nici expresia clară a faptului că legiuitorul din România consideră această autostradă o prioritate şi că ea trebuie construită pare să nu mai conteze pentru Guvern.
Din perspectiva deputatului Petru Movilă (PMP), în calitate de iniţiator al legii Autostrăzii Unirii, parteneriatul public-privat i s-a părut încă de la început „un experiment la fel de sucit ca întreaga guvernare PSD – ALDE”, după spusele sale.„Tot de prin 2017 am spus că trebuie să facem toate demersurile necesare ca legea pentru construcţia autostrăzii Iaşi – Târgu Mureş să fie aplicată corect, şi nu speculată până să rămână fără un fundament real. Nu văd, în jurul acestui proiect, decât părerologi şi oportunişti care-şi fac imagine dând din când în când un comunicat, însă fără să fi intrat vreodată la Ministerul Transporturilor sau la CNAIR. Din această categorie fac parte 95 la sută din politicienii locali”, a spus Petru Movilă.
„Este clar că ceva trebuie restartat în ţara asta”
Acesta a incriminat şi comportamentul premierului Viorica Dăncilă, care şi-a dat seama abia acum că parteneriatul public – privat este eronat din toate punctele de vedere. „Când primul om al Guvernului se ascunde în spatele unei instituţii care are total alt rol în afară de a-şi da cu părerea despre autostrăzi, este trist, pentru că arată cât de slabi sunt cei din Guvern. Dacă pentru cei câţiva kilometri ai autostrăzii Comarnic – Braşov avem nevoie de aviz CSAT, pentru cei 300 de km ai autostrăzii Iaşi – Târgu Mureş oare ne trebuie avizul NASA, sau al lui Putin? Când avem nevoie de un paravan ca CSAT-ul pentru a construi o autostradă, este clar că ceva trebuie restartat în ţara asta. Şi trebuie început cu Guvernul!”, a punctat deputatul Petru Movilă.
Deputatul liberal Marius Bodea subliniază faptul că realizarea autostrăzii Moldova - Transilvania este un proiect convergent nu doar cu interesul naţional (legarea regiunilor istorice ale României şi reducerea decalajelor economice dintre acestea), ci şi cu politica de vecinătate a României şi a Uniunii Europene. „Regiunea de Nord-Est este una dintre cele mai sărace regiuni din Uniunea Europeană. Locuitorii din Moldova câştigă cu 40% mai puţin decât media naţională, iar investiţiile străine directe sunt insignifiante. Deşi Regiunea de Nord-Est are cea mai mare populaţie dintre toate regiunile de dezvoltare ale României, aportul la Produsul Intern Brut Naţional este de aproximativ 10%. În acelaşi timp, Regiunea de Nord-Est are cel mai scăzut PIB/ locuitor dintre regiunile Uniunii Europene (aprox. 25%), iar 70% din valoarea exporturilor realizate în regiunea de Nord-Est sunt orientate către statele din zona euro”, a precizat Bodea.
„Fantasma şi tâmpenia inventată şi numită parteneriat public-privat”
Şi asociaţiile civice din Moldova care militează pentru construcţia de autostrăzi monitorizează atent modul în care se derulează acţiunile pentru obiectivele majore de investiţii, iar declaraţia Vioricăi Dăncilă a stârnit indignare în rândul reprezentanţilor acestora. Astfel, unul dintre liderii asociaţiei Moldova Vrea Autostradă, Adrian Covăsnianu, consideră că nu autostrada A3 Ploieşti - Brasov ar trebui să fie declarată de interes naţional. „În niciun caz Ploieşti - Braşov! Poate Sibiu - Piteşti, care ar trebuie construită urgent şi într-o manieră accelerată s-ar încadra în categoria proiectelor de interes naţional şi economic! Autostrada A8/ Montana/ Unirii s-ar încadra la categoria proiectelor de interes naţional/ strategic/ prioritate zero”,a spus Covăsnianu.
Liderul asociaţiei civice apreciază faptul că autostrada A3 Ploieşti – Comarnic - Braşov „părăseşte fantasma şi tâmpenia inventată şi numită PPP (parteneriat public-privat)”, însă nu înţelege atitudinea potrivnică a Guvernului faţă de fondurile europene. „Reamintim faptul că relaţia Braşov - Ploieşti face parte din reţeaua extinsă TEN-T Comprehensive Core, cu termen de implementare până în 2050. Prin urmare, recomandăm Guvernului României să respecte priorităţile asumate prin MPGT, adică să construiască autostrada Piteşti - Sibiu”, a spus Adrian Covăsnianu.
Acesta a accentuat faptul că asociaţiile care militează pentru construirea de autostrăzi aşteaptă, în continuare, decizia Guvernului României de a renunţa la „această fantasmă” (PPP) şi pentru tronsonul de 68 km dintre Leţcani şi localitatea Soci/ DN2, şi de a pregăti documentaţia pentru accesare de fonduri europene (gratuite) la proiectul autostrăzii Unirii/ A8.
„PSD şi actualul Guvern nu se dezmint! Se renunţă la parteneriat public-privat pentru tronsonul de autostradă Comarnic - Braşov, şi s-a decis să se realizeze din bani de la buget prin declararea acestui proiect ca unul de grad zero, de interes naţional. Adică cum, este mai importantă Comarnic-Braşov decât Sibiu-Piteşti, ori decât A8, pentru care ai şi o lege?! V-aţi făcut autostradă spre mare din banii românilor şi acum vreţi să ajungeţi şi la munte? Un Guvern şi o gaşcă de politicieni care prin astfel de decizii vor rupe România”, a spus şi Cătălin Urtoi, liderul asociaţiei Împreună pentru A8. Florentina SANDU
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau