Şoferii vor fi şcoliţi să acorde primul ajutor
Dimensiune font:
Statisticile negre care vorbesc despre miile de decese cauzate de accidentele rutiere ar putea fi schimbate. Acest lucru poate fi realizat cu ajutorul unei iniţiative legislative care-i obligă pe şoferi să înveţe să acorde primul ajutor, astfel încât participanţii la trafic să poată deveni salvatori
Situaţiile limită în care ajung să fie puşi şoferii, datorită sutelor de accidente care au loc pe drumurile publice, au arătat că majoritatea participanţilor la trafic nu au cunoştinţele minime pentru a acorda primul ajutor, proceduri ce salvează de cele mai multe ori vieţi. Pentru a schimba „statistica morţii”, parlamentarul PSD de Iaşi Tudor Ciuhodaru aduce în atenţia colegilor o propunere legislativă prin care toţi cei care vor să obţină permisul de conducere ar putea fi obligaţi să promoveze şi un curs de prim ajutor în trafic. Potrivit iniţiatorilor, procedura, care este deja implementată în 16 ţări din Uniunea Europeană (UE), nu ar presupune niciun cost suplimentar din partea cursanţilor şi ar ajuta la reducerea numărului de decese cauzate de accidentele rutiere. „Dacă tot şoferii sunt obligaţi prin lege să aibă în maşină o trusă de prim ajutor, cred că normal este ca aceştia să ştie să o şi folosească. Pornind de la faptul că 80% din accidentele care se produc pe drumurile din România au loc în afara localităţii, este clar că orice minut care se scurge până la venirea medicilor este important, iar primii care ajung la locul accidentului sunt ceilalţi participanţi la trafic. Trebuie să ţinem cont de faptul că 50 la sută din decesele provocate de accidente au loc în primele 8 minute de la producere, ceea ce înseamnă că oricare dintre noi am putea interveni pentru salvarea unui om, dacă am avea minime cunoştinţe”, susţine medicul şi deputatul ieşean Tudor Ciuhodaru.
Mai mult, social-democratul povesteşte despre o situaţie limită întâlnită pe drumurile din judeţ, unde minimele cunoştinţe de resuscitare au salvat o viaţă: „Eram simplu pasager într-o maşină, îndreptându-mă spre Sculeni, când am asistat la un accident rutier. Una dintre persoanele implicate a avut nevoie de o intervenţie pentru degajarea căilor aeriene, procedură pe care am făcut-o eu, dar care putea fi făcută de orice persoană care face cursurile de prim ajutor”, conchide Ciuhodaru.
Citeşte şi Partidele se pregătesc de alegeri
Păreri din trafic
Având în vedere că iniţiativa parlamentarului de Iaşi îi vizează pe viitori şoferi, reporterii cotidianului „Evenimentul Regional al Moldovei” i-au consultat în acest sens pe cursanţi şi pe instructori, pentru a vedea ce părere au despre posibilele modificări. „Numărul foarte mare al accidentelor rutiere mă sperie, motiv pentru care până la 28 de ani nu am dat de carnet. Ca viitor şofer, cred că mi-ar fi util să ştiu să acord primul ajutor, iar ideea că şi ceilalţi participanţi la trafic ştiu să facă acest lucru este pentru mine echivalentă cu o şansă în plus la viaţă, în cazul unui accident”, ne-a declarat Alina R., tânără care astăzi ia primele lecţii de şofat. O părere similară are şi instructorul acesteia: „La câte nenorociri se întâmplă pe drumurile noastre, orice cunoştinţă ce ar putea salva o viaţă este utilă. Cred că vor fi contestatari, aşa cum au fost în momentul în acre chestionarele auto au început să aibă şi întrebări de mecanică, moment în care o parte dintre cursanţi s-au revoltat, considerând că legiuitorul vrea să-i facă mecanici, dar nu a fost aşa”, povesteşte instructorul.
O părere avizată în domeniul legislaţiei rutiere vine şi de la Emil Farst, reprezentant al Centrului de Pregătire şi Perfecţionare a Personalului în Domeniul Transporturilor Rutiere. „Este o iniţiativă foarte bună, mai ales că actuala legislaţie are foarte multe lacune. Din păcate, întrebările din actualele chestionare sunt făcute de poliţişti care au impresia că sunt buni la toate, deşi nu au minimele cunoştinţe de acordare a primului ajutor, ceea ce le face dea-a dreptul caraghioase. Pregătirea unui viitor şofer presupune mai multe etape, multe dintre acestea fiind trecute pe repede-nainte, iar consecinţele acestui heirupism se văd pe drumurile publice”, susţine Emil Farst.
Propunerea parlamentarului Tudor Ciuhodaru se află pe ordinea de zi a Senatului, for decizional fiind însă Camera Deputaţilor. Anca BURNICHE
* * *
Dintre cele 2.300 de decese prin accidente rutiere din România, doar 20%,echivalentul a 450 cazuri, au avut loc în urban, unde, teoretic, sunt mai multe resurse medicale disponibile. Restul s-au petrecut în afara localităţilor, ceea ce creşte timpul de intervenţie a echipajelor medicale şi scade şansele de viaţă
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau