1gauri

Dimensiune font:

Gropile din asfalt, birocraţia şi mangleala din minerit

| 18-02-2019 00:00

E ca un ritual. An de an, încă de la primele tentative de topeală a ultimilor fulgi şi înaintea ghioceilor, peisajul patriei e aglomerat de găurile, găuroaiele, gropile şi gropălanele ce răsar pe şosele cu o viteză ca la acceleratorul de particule. Capcane de multe ori fatale în calea drumeţilor, fie ei pedeştri ori motorizaţi.

Traseul casă-serviciu, aproape oricine îl ştie cu ochii închişi. Dar nu şi-n perioada asta, cea mai efervescentă în ce priveşte surprizele rutiere de rit totalmente neplăcut.

Explicaţiile, mereu aceleaşi, pline de banalitate şi lipsite de soluţii. Că apa îngheaţă, îşi măreşte volumul, rupe asfaltul, ceva extemporal pentru evitarea corigenţei la un elev de clasa a V-a.

Cum se face că sunt străzi (deloc puţine şi chiar la noi în urbe) unde nu s-a peticit nimic de la debutul lui Dobrin la naţională, că prin alte părţi sunt autostrăzi perfecte din anii '30, iar aici, cu toate strofocările, cu toate investiţiile, cu tot know-how-ul, parc-am fi condamnaţi să rămânem în zodia lui Sfarmă-Piatră?

Unde-i lege, mai greu cu tocmeala

Bortele întunecate eclipsează ghioceii. Iar asta cam de prin primii ani post-decembrişti. Cu toate eforturile administraţiilor ce s-au perindat în tot acest răstimp. Asta pentru că la toate aceste inestetice modificări de decor şi-au dat mâna mai mulţi factori. Obiectivi şi subiectivi. Cam mulţi, aşa că mă rezum doar la cei mai influenţi.

În primul rând, legislaţia greoaie şi birocraţia fără de care, pare-se, nu se poate face nimic. În mod normal, inginereşte vorbind, asfaltările, plombările, cârpelile ar trebui făcute în mai-iunie, ca să se poată compacta asfaltul în chip natural. Dar trebuie licitaţii, vin apoi contestaţii, gâlceve de tot soiul şi, an de an, ne pomenim că utilajele ies la lucru cam când se coc strugurii. Handicap major. Deocamdată, obiectiv, că unde-i lege, mai greu cu tocmeala.

Standard de calitate de pe vremea lui Sinan-Paşa

Sunt destui care dau vina pe calitatea slabă a asfaltului. Hai să fim serioşi! La atâta progres tehnologic din ultima jumătate de veac, nu ai cum să ajungi la standard de calitate de pe vremea lui Sinan-Paşa. Şi, chiar dacă, aşa cum spuneam, semănatul bituminoaselor începe cu mare întârziere, tot n-ar trebui să recoltăm puzderia asta de găuroaie!

Dar intervine mangleala despre care am pomenit în titlu. Una importată din minerit şi care bagă bănuţii la greu în buzunarele constructorilor (da, şi ăştia cu asfaltările, tot la construcţii se încadrează). Fluxul e banal şi practic imposibil de dat pe faţă. Un exemplu clasic: cel care a câştigat lucrarea (executantul) ar trebui, conform proiectului, să treacă de 20 de ori cu compresorul pe acelaşi segment, pentru o compactare standard. Are vreun interes să facă aşa? Nicidecum. E mult mai mănos (atât pentru el, cât şi pentru angajaţi) să facă doar vreo 5 în mod real. La deviz scrie 20. 15 sunt fictive, încasează bani de combustibil, diverse consumabile şi, bineînţeles, manoperă. La asta din urmă, achită lucrătorului pentru 10 (ăstuia îi convine să fie plătit dublu, restul nu-l mai interesează), iar pentru restul de 10, azimut propriul buzunar. La trei puncte de lucru, cam ies bani frumoşi.

Teoretic, de faulturile astea ar trebui să se ocupe diriginţii de şantier. Ei sunt plătiţi de beneficiar şi-s obligaţi să lucreze strict în beneficiul lor, nu al executanţilor. Practic, nu prea au cum. Că un diriginte se ocupă de cel puţin cinci-şase şantiere simultan. N-are fizic cum să zăbovească mai mult de 30-40 de minute într-un singur loc. Pentru simplul fapt că n-are aparat de teleportat şi pierde o grămadă de timp cu drumurile. Pare ironie, dar nu-i.

Evident, executanţii au suficientă vreme pentru a-şi regla mersurile în unicul sens al folosului propriu. Iar ca să dovedeşti reaua lor credinţă e costisitor şi cu rezultat incert. Şi-n zona asta s-au inventat contestaţiile, expertizele şi contraexpertizele. Chestia cu „Plata Domnului” e mult mai sănătoasă. Nu-i deloc nevoie ca diriginţii să fie „unşi” de executanţi.

Garanţia, ca la ouăle de la gostat

Deşi, în mod logic, lucrările de asfaltare, facerea de drumuri şi şosele s-ar încadra la „bunuri de folosinţă îndelungată” (chiar foarte îndelungată), legea îi obligă pe prestatori doar la câţiva ani. Cam ca-n cazul ouălelor de la gostat, ţinute anarhic în soare, sub escorta muştelor. Iar aritmetica e simplă. Oricine preferă să refacă moca o porţiune de drumeag, an de an, până se face deceniul, dacă şi-a scos în prealabil biştari cât pentru juma' de autostradă... În concluzie, răbdare şi tutun, gropi şi ghiocei!

Marcel FLUERARU

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

 

 

ULTIMA ORA

 

 

 

 

 

PUBLICAŢIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iasi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al S.C. Danilux S.R.L., cu sediul în mun. Botoşani, str. Primaverii, nr. 25, sc. F, et. P, Jud. Botoşani, CUI RO12598561 J7/6/2000 numită conform Sentinţei nr. 144/23.02.2011, pronunţată de Tribunalul Botoşani în dosarul nr. 2715/40/2010, anunţă scoaterea la vânzare, prin licitaţie publică organizată la data de 04.07.2019, ora 14.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iaşi, str. Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iaşi, a următoarelor imobile: Nr. activ Denumire activ Valoare de evaluare (lei fără T.V.A.) Valoare de pornire a licitatiei (fără T.V.A.). Activul 1 Spațiu comercial situat în mun. Botosani, str. Calea Nationala, nr. 207, jud. Botoşani cu suprafaţa construită de 251,60 mp şi suprafaţa utilă de 219,39 mp şi teren aferent construcţiei cu suprafaţa de 363 mp, înscris în Cartea Funciară nr. 50743 (provenită din conversia de pe hârtie a CF 4646/N) cu numărul cadastral 1433-4470. 1.274.300,00 78.000,00 euro*. Activul 3 Proprietatea imobiliară situată în zona marginală a loc. Cătămărești Deal, com. Mihai Eminescu, jud. Botoșani, ce include: grajd cu suprafața construită de 745 mp și teren aferent construcției cu suprafața de 2.580,76 mp, înscrise în Cartea Funciară nr. 50184 (provenită din conversia de pe hârtie a CF 357/N) cu numărul cadastral 22/21/1/2/2/2/1 și bunuri mobile aferente, respectiv telefon mobil, birouri – 10 bucăți. 1.702.400,00 89.100,00 euro*. Sumă ce va fi achitată în lei la cursul valutar BNR din ziua plății. Poate participa la licitaţie orice persoană fizică sau juridică care depune până cel târziu la data de 03.07.2019, ora 12.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iaşi, str. Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iaşi, toate documentele prevăzute în caietul de sarcini, care se poate procura de la sediul lichidatorului judiciar, în fiecare zi de luni până vineri, orele 08.00 – 16.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la telefoanele: 0330/401589, 0758049901, 0749244377; 0232/243864, fax: 0232/212231. Lichidator judiciar, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L.
Sute de căprioare, cerbi şi capre negre vor fi împuşcate, în acest an, în Moldova
06/08/2019 09:33

Deşi vanatul a cam dispărut de prin codrii Moldovei, cotele de recoltă aprobate pentru speciile de faună de interes cinegetic sunt, de la an la an şi spre surprinderea generală, tot mai mari. Ordinul nr. ...

Parcare tip „Afganistan” în buricul târgului
17/06/2019 00:00

* renumitele denivelări şi hartoape de pe „Drumul Hoţilor” ori de pe strada ce duce către Dancu sunt nişte alintături suave faţă de gropile din spatele H-urilor de pe Anastasie Panu * parcar ...

Târgul de animale, sub dominaţia găinilor
20/05/2019 00:00

La inceputul anului 2018, atunci cand autorităţile au mutat targul de animale din locaţia tradiţională, de la Doi Băieţi, la Piaţa Dacia, motivarea a fost că, in noul amplasament, spaţiul e mult mai g ...

Izvorul cu apă vie din Nicolina FOTO
18/05/2019 14:55

Aflată intr-unul dintre cartierele Iaşului, Staţiunea Balneară „Nicolina”, parte a Societăţii de Tratament Balnear şi Recuperare a Capacităţii de Muncă, satisface cele mai exigente norme p ...

Marketing la graniţa cu înşelătoria
19/04/2019 00:00

De bună seamă, nu există vreun muşteriu al hiper-supermarketurilor care să nu fi fost măcar o dată intrigat că socoteala de la raft nu-i deloc aceeaşi cu aia de la casă. Cei mai mulţi inghit găluşc ...

FOTO - Parcul dintre bălării
16/03/2019 07:44

Nu există asfalt, reţea de apă potabilă sau canalizare. Crearea condiţiilor elementare necesare unui trai decent şi revitalizarea unor zone defavorabile răman, in Romania, doar un lux pentru omul de rand ...

  „Cioara mare” zboară de pe vremea lui Eisenhower!  Flota aeriană a Armatei Române, bazar de antichităţi
16/03/2019 07:36

La ora actuală, Armata Romană are in uz 97 de avioane şi 63 de elicoptere. Vorbim despre cele pilotate, cu oameni la bord. Din acestea, 22 sunt destinate transportului de trupe, armament şi alte echipamente ...

Junii pensionari şi pensiile lor deloc speciale
12/03/2019 00:00

Uneori invidiaţi şi barfiţi - „uite-l, dom'le, s-a invartit, leneveşte acasă pe banii statului!”, „Clar, a dat şpagă! Acum belfereşte!”, alteori, compătimiţi - „Vai de el ...

Fiecare ieşean cu farmacia sa
08/03/2019 00:00

Noi, localnicii, ne-am obişnuit de ani buni cu peisajul şi nu ne mai impresionează. Nu-l mai băgăm deloc in seamă. În schimb, un turist străin sau unul „instrăinat” cu valul de emigra ...

Restriştea hoţilor de buzunare
07/03/2019 00:00

Cu siguranţă, ultimul deceniu ceauşist a fost cel mai mănos pentru hoţii de buzunare. Dacă noi, călătorii obişnuiţi, ne amintim cu stress de acele vremuri, cand era foarte posibil să te dai jos &bdqu ...