descărcare

Dimensiune font:

Istoria celei mai mari înmormântări colective din România

| 25-08-2018 21:18

 foto:teotrandafir.ro

* ... pe 25 august 1988 au fost înmormântaţi toţi, în aceeaşi zi, în acelaşi cimitir, la aceeaşi oră. De pe fiecare uliţă ieşea câte un sicriu. Erau aşezate în faţa bisericii, la rând, li s-a făcut slujbă la toţi, după care, cu maşinile, câte doi, trei, patru sau cinci în fiecare maşină, morţii au fost duşi la cimitir... * În ziua înmormântării, satul s-a umplut de miliţieni, de securişti, erau peste tot, întreaga operaţiune fiind supravegheată de pe un deal, de un zbir, de un secretar al partidului, de la judeţ * de la tragedie, în fiecare an, în biserica din sat se oficiază o slujbă de pomenire în memoria celor 23 de morţi în cumplitul accident

În urmă cu exact 30 de ani, pe 25 august 1988, în comuna Faraoani din judeţul Bacău a avut loc cea mai mare înmormântare colectivă din România, după ce 27 de localnici au pierit într-un cumplit accident rutier petrecut pe drumul Dărmăneşti - Valea Uzului, la graniţa cu judeţul Harghita. 19 oameni din Faraoani, patru din Valea Mare şi patru din Orbeni, majoritatea tineri de 13-17 ani, şi-au găsit sfârşitul în seara duminicii de 21 august 1988, în timp ce se îndreptau cu un camion şi cu o remorcă spre judeţul Harghita, la recoltatul cartofilor. După trecerea unui pod, pe la ora 19.10, pe drumul forestier Dărmăneşti - Covasna, malul râului s-a surpat, remorca cu bagaje a derapat, apoi s-a răsturnat şi a antrenat în cădere prăbuşirea întregii maşini în albia râului. Unii s-au înecat sub lada maşinii răsturnate, alţii au fost striviţi de obloane. Din cele 63 de persoane, 27 au murit. Era în timpul comunismului. Mergeau la recoltat cartofi, să câştige o bucată de pâine.

Tragedia

În remorcă au pus bagajele, plecau pentru zece zile, în maşină, pe bănci, au stat înghesuiţi toţi, dar nu conta. Veselie mare, copiii cântau, glumeau, salutau oamenii pe drum. Destinaţia era localitatea Sânmărtin-Simeon, judeţul Harghita. Nu au mai ajuns. Şoferul, de frica Miliţiei, a luat hotărârea să părăsească drumul principal, Comăneşti – Miercurea Ciuc, şi a preferat unul lăturalnic, mai scurt, Dărmăneşti –Valea Uzului, în cea mai mare parte un drum forestier, greu. „Să ştiţi că de la plecare a fost cu ghinion, maşina era să se răstoarne când a întors, în sat, iar pe drum, şoferul a fost amendat pentru că eram prea mulţi în maşină şi nici nu era destinată pentru persoane”, spune Iacinta Pal Fărcaş, o supravieţuitoare a carnagiului. Era ora 19.00. Maşina se deplasa greu pe drumul forestier. Se făcuse linişte. Trebuiau să treacă peste un pod, din faţă venea o maşină mică, o Dacie roşie, unii spun că era de culoare neagră. Şoferul de pe Saviem, camionul în care se aflau muncitorii, încărcat la maxim, instabil, a ferit Dacia, care ar fi forţat intrarea pe pod, a tras dreapta, a trecut podul, însă remorca s-a agăţat de capul de pod, a alunecat pe marginea moale, a tras şi maşina după ea, care s-a răsturnat în râu, cu roţile în sus, iar remorca a venit peste ea. Fracţiuni de secundă. Pasagerii din partea stângă au fost aruncaţi în apă sau pe malul celălalt, alţii, din partea dreaptă şi din mijloc, au fost prinşi sub caroserie, sub obloane. Secundele se scurgeau. Linişte totală. Apoi valea s-a umplut de strigăte, vaiete, chemări, plânsete. Unii au murit imediat striviţi de obloane, alţii înecaţi, mulţi răniţi.

La înmormântare, satul-înconjurat de securişti în civil

Morţii au fost duşi la morga din Bacău, răniţii la spitalul din Moineşti. Parohul de Moineşti de pe vremea aceea, pr. Ioan Purcaru, care a mers la spital pentru a-i îngriji, îşi aminteşte: „Am intrat în salonul mare unde i-am spovedit şi i-am împărtăşit pe toţi... În salon erau bărbaţi şi femei în jurul vârstei de 50-60 ani, dar şi tineri între 13 şi 17 ani, cu feţele arse de soare, crăpate, palmele pline de bătături, privirea pierdută şi neîncrezătoare. În timp ce scriam lista cu numele lor, o fată cu mâinile în semn de implorare şi cu vocea tremurândă mi-a adresat această întrebare - strigăt de durere a unui copil inocent... Unde este mama mea? N-aţi auzit de cutare?... Unde este?... Am rămas pentru o clipă perplex, dar imediat am adăugat: O voi căuta... Nu mai era printre cei vii”.

Mulţi îşi amintesc şi astăzi cum în urmă cu 30 de ani de pe fiecare uliţă veneau oamenii cu sicriele. Au fost aşezate în semicerc în faţa bisericii. Oamenii plângeau şi se rugau. Mulţi îşi conduceau copii pe ultimul drum. Pe 25 august au fost înmormântaţi toţi, în aceeaşi zi, în acelaşi cimitir, la aceeaşi oră. De pe fiecare uliţă ieşea câte un sicriu. Erau aşezate în faţa bisericii, la rând, li s-a făcut slujbă la toţi, după care, cu maşinile, câte doi, trei, patru sau cinci în fiecare maşină, morţii au fost duşi la cimitir. Cortegiul funerar a pornit către cimitir, mii de oameni i-au condus spre locul de veci. Un fluviu de oameni, un fluviu de suferinţă. Coroane, flori, lacrimi, strigăte de durere. Totul s-a oprit în loc când clopotul de la vechea biserică din cimitir a bătut. Fiecare sicriu şi-a găsit locul, lângă rude, bunici, părinţi. 23 de gropi au cuprins trupurile copiilor, ale celor în vârstă, la aceeaşi oră, aşa cum le-a fost şi moartea. Afară au rămas doar crucile, cu un nume pe ele. Afară au rămas şi părinţii, fraţii, surorile, prietenii, pentru a-i plânge şi pentru a se ruga, în fiecare zi, în fiecare ceas. În ziua înmormântării, satul s-a umplut de miliţieni, de securişti, erau peste tot, întreaga operaţiune fiind supravegheată de pe un deal, de un zbir, de un secretar al partidului, de la judeţ. „Îmi amintesc înmormântarea de parcă a fost ieri: 23 de sicrie erau în semicerc, lângă biserică, iar lângă ele rudele. Pe drum spre biserică văzusem deja fluviul de procesiuni de pe toate uliţele. Au fost multe familii care au pierdut atunci pe cineva... Pentru mine a fost foarte greu să le spun oamenilor ceva în acele momente. Mi-a venit ideea să le vorbesc despre suferinţa mai mare a unui nevinovat, Isus”, a spus PS Petru Gherghel, care a oficiat înmormântarea acum 30 de ani.

Înnaintea înmormântării au adus în sat zahăr şi ulei

Cei patru ortodocşi decedaţi au fost înmormântaţi separat, la Orbeni. Satul Faraoani fusese împresurat cu securişti în civil, de teamă să nu izbucnească vreo revoltă. În zilele precedente înmormântării au adus în sat zahăr şi ulei.

Evident, în ziarele vremii nu s-a scris nimic. Erau notate accidentele din Occident, tinerii care mureau din cauza alcoolului sau drogurilor din SUA. La noi, era totul bine. Nu trebuia să transpară ideea că oamenii sufereau de foame şi, în căutarea de lucru, munceau până şi copiii. La comemorarea de acum zece ani, ca şi la comemorarea de anul acesta, printre participanţi a fost şi Augustin Bărbuţ, preot carmelit, supravieţuitor al accidentului. Avea 15 ani când s-a întâmplat tragedia. De la tragedie, în fiecare an, în biserica din sat se oficiază o slujbă de pomenire în memoria celor 23 de morţi în cumplitul accident. Florin CRĂCIUN

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA

Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitorului S.C. TEOCLINIK S.R.L. Vaslui, cu sediul social în Mun. Vaslui, str. Victoriei, nr. 100, bl. 100, sc. A, etaj 2, ap. 1, jud. Vaslui, Nr. de înreg. ORC: J37/422/2007, CUI RO 21973910, potrivit Sentinţei civile nr. 373/F/2015 din data de 25.11.2015, pronunţată de Tribunalul Vaslui, Secția civilă, în dosarul nr. 4262/89/2013, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică la data de 04.02.2020, ora 12.00, a activelor S.C. TEOCLINIK S.R.L. Vaslui, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași: Nr. activ Denumire şi descriere activ Valoare de evaluare (preț fără T.V.A.) Valoare de pornire a licitaţiei (preț fără T.V.A.) Activ 1 ANALIZOR AUTOMAT PENTRU COAGULARE SYSMEX CA-560, SN A4276, anul fabricării 01/2010, nr. inv. 114; COMPUTER TOMOGRAF SOMATOM EMOTION 6 SLICE (DE), marca Siemens, fabricat în Germania, anul fabricării 2010, model nr. 10046766, SN 80109; RMN MAGNETOM ESSENZA, marca Siemens – fabricat în Germania, anul fabricării 2010, model nr. 10352127, SN 49097. - 2.424.500,00 lei, - 1.939.600,00 lei; Activ 2 ANALIZOR AUTOMAT DE HEMATOLOGIE, marca Siemens, model Advia 2120i, S/N IR10031042, nr. inv. 117. - 134.910,00 lei, - 107.928,00 lei; Activ 3 ANALIZOR AUTOMAT DE IMUNOLOGIE, Immulite 1000, SN I2221/2010, frecvența 50 Hz, anul fabricării 2010, nr. inv. 112. - 63.600,00 lei, - 50.880,00 lei; Activ 4 APARATURĂ MEDICALĂ PENTRU LABORATOR - Aalizor ioni Medica Easy Lyte Plus Na/K/CI, SN 31075BNKC, nr. inv. 6; - Aparat electrochirurgie, model Surtron 120, fabricat în Italia, clasa I CF, SN 00467/4008, anul fabricării 2008; - Centrifuga, model MPW-223e, SN 10223e141607, anul fabricării 2007 viteza max. 1/min 4000 rpm; - Concentrator oxigen EverFlo / OPI, SN 0016499, max. O2: 96%; - Fotometru portabil BioMérieux, model Densimat, SN IDN012623, fabricat în Italia; - Sistem ECG Computerizat CARDIAX, SN 0607031420, fabricat în Ungaria; - Videocolposcop Fiber Optic, model Dr Camscope (XGA), SN DCSM – 11C – 145, anul fabricării 03/2011, fabricat în Korea; MOBILIER ȘI APARATURĂ BIROTICĂ - Notebook Toshiba 17.3, model SATELLITE C75-A-10W, SN 9D024769C, procesor Intel I3; - Acvariu cu filtre TETRATEC și FLUVIAL FX5; - Aer condiționat- 3 buc; - Calculator Dualcore; - Casă marcat; - Copiator Color Minolta, Bizhub C220, SN A0ED023036217; - Mobilier farmacie (demontat); - Sistem Dualcore + monitor 19 ''; - Sistem Intel; - Sistem supraveghere (aferent spațiului închiriat). Tâmplărie PVC (montata). - 52.470,00 lei, - 41.976,00 lei; Activ 5 MIJLOACE DE TRANSPORT FIAT 500 ABARTH - AUTOTURISM, CAROSERIE -AB BERLINACU HAYON, MARCA FIAT, TIP - 312/AXD1A/500 ABARTH, NR. IDENTIFICARE ZFA31200000252581, NORMA POLUARE EURO 4, AN FABRICAȚIE 2008, MASA PROPRIE 1110 KG, NUMAR LOCURI 4, CILINDREE 1368 CMC, PUTERE 99 KW (134,5 CP), SURSA ENERGIE BENZINĂ, TRACȚIUNE FAȚĂ, CULOARE NEGRU, CO2- 155 G/KM, CAPACITATE REZERVOR 35 L, DATA PRIMEI ÎNMATRICULĂRI ÎN ROMÂNIA 2009, NR. ÎNMATRICULARE VS-67-TLK, KM LA BORD - 142.202. Stare tehnică – turbină defectă, mâner portieră rupt, parbriz spart - 31.470,00 lei, - 25.176,00 lei. Pentru bunurile mobile se percepe T.V.A. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 03.02.2020, ora 12.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iaşi, Aleea Nicolina, nr. 82, C.P. 700221, jud. Iaşi. Poate participa la licitaţie orice persoană fizică sau juridică care depune până la data de 03.02.2020, ora 12.00, la sediul lichidatorului judiciar mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, documentele prevăzute în caietul de sarcini, care se poate procura de la sediul lichidatorului judiciar, în fiecare zi de luni până vineri, orele 08.00 – 16.00. Relaţii suplimentare se pot obţine de pe site-ul www.insolventa.ro ș la numerele de telefon: tel. 0232/43864, 0757544544, 0755132470 sau e-mail vanzari@insolventa.ro..
Fiecare ieşean cu farmacia sa
17/01/2020 12:00

Noi, localnicii, ne-am obişnuit de ani buni cu peisajul şi nu ne mai impresionează. Nu-l mai băgăm deloc in seamă. În schimb, un turist străin sau unul „instrăinat” cu valul de emigra ...

Ultimul sticlar al Iaşului FOTO-VIDEO
17/01/2020 11:45

 Într-un colţ de atelier, inconjurat de zeci de cioburi care mai de care mai colorate şi acompaniat de o flacără imensă, aşa işi desfăşoară activitatea, zilnic, singurul sticlar rămas in I ...

Sfânta Parascheva leagă prietenii strânse
10/10/2019 23:43

Au ajuns primii pelerini care s-au aşezat la rand pentru a se inchina la moaştele Sfintei Parascheva, după ce acestea vor fi scoase din Catedrala Mitropolitană. Sunt două femei din judeţul Neamţ. Alte su ...

Sute de căprioare, cerbi şi capre negre vor fi împuşcate, în acest an, în Moldova
06/08/2019 09:33

Deşi vanatul a cam dispărut de prin codrii Moldovei, cotele de recoltă aprobate pentru speciile de faună de interes cinegetic sunt, de la an la an şi spre surprinderea generală, tot mai mari. Ordinul nr. ...

Parcare tip „Afganistan” în buricul târgului
17/06/2019 00:00

* renumitele denivelări şi hartoape de pe „Drumul Hoţilor” ori de pe strada ce duce către Dancu sunt nişte alintături suave faţă de gropile din spatele H-urilor de pe Anastasie Panu * parcar ...

Târgul de animale, sub dominaţia găinilor
20/05/2019 00:00

La inceputul anului 2018, atunci cand autorităţile au mutat targul de animale din locaţia tradiţională, de la Doi Băieţi, la Piaţa Dacia, motivarea a fost că, in noul amplasament, spaţiul e mult mai g ...

Izvorul cu apă vie din Nicolina FOTO
18/05/2019 14:55

Aflată intr-unul dintre cartierele Iaşului, Staţiunea Balneară „Nicolina”, parte a Societăţii de Tratament Balnear şi Recuperare a Capacităţii de Muncă, satisface cele mai exigente norme p ...

Marketing la graniţa cu înşelătoria
19/04/2019 00:00

De bună seamă, nu există vreun muşteriu al hiper-supermarketurilor care să nu fi fost măcar o dată intrigat că socoteala de la raft nu-i deloc aceeaşi cu aia de la casă. Cei mai mulţi inghit găluşc ...

FOTO - Parcul dintre bălării
16/03/2019 07:44

Nu există asfalt, reţea de apă potabilă sau canalizare. Crearea condiţiilor elementare necesare unui trai decent şi revitalizarea unor zone defavorabile răman, in Romania, doar un lux pentru omul de rand ...

  „Cioara mare” zboară de pe vremea lui Eisenhower!  Flota aeriană a Armatei Române, bazar de antichităţi
16/03/2019 07:36

La ora actuală, Armata Romană are in uz 97 de avioane şi 63 de elicoptere. Vorbim despre cele pilotate, cu oameni la bord. Din acestea, 22 sunt destinate transportului de trupe, armament şi alte echipamente ...