Cozi la Casa de Sănătate: „E jale! Câteodată stai şi şapte ore la rând”
Dimensiune font:
În cadrul campaniei „Eve iese din tipare şi vine mai aproape de tine!”, echipa cotidianului „Evenimentul Regional al Moldovei” a ieri fost mai aproape de cititorii care s-au aflat la sediul Casei Judeţene de Asigurări de Sănătate Iaşi, din Copou * deşi s-a nimerit o zi fără cozi, cei mai mulţi cetăţeni au reclamat aglomeraţia obişnuită, fiind zile şi când au aşteptat câte şapte ore la rând pentru a obţine asigurarea medicală * alţii s-au plâns că după ora 12 se termină bonurile de ordine şi e haos, în timp ce unii au reclamat lipsa unei baze de date de la ANAF, care îi face să facă drumuri nenumărate la mai multe instituţii pentru a dovedi că-şi plătesc dările şi a obţine cele necesare
Zeci de ieşeni de toate vârste au fost, ieri, la Casa Judeţeană de Asigurări de Sănătate (CJAS) Iaşi pentru a-şi rezolva problemele, întâlnindu-se şi cu reporterii „Evenimentul Regional al Moldovei”, prezenţi fost acolo să le asculte nemulţumirile, în cadrul campaniei „Eve iese din tipare şi vine mai aproape de tine!”. Deşi nu a fost o zi cu cozi interminabile, cum e în majoritatea timpului, oamenii au recunoscut deschis că am nimerit „într-o zi norocoasă”. De la faptul că sunt zile în care se aşteaptă ore întregi la rând, până la birocraţia excesivă, nerespectarea programului la casierie ori faptul că după ora 12 se termină bonurile de ordine şi e haos, sunt doar câteva dintre nemulţumirile semnalate ieri de ieşeni. Spre exemplu, Constantin Ungureanu (63 de ani), era venit de la Ţibana pentru a obţine coasigurare medicală pentru soţie, plângându-se de timpul mare de aşteptare. „Aţi nimerit bine acum, că e liber. Am mai fost odată şi am stat aproape şapte ore pentru o hârtie. E mult timp de aşteptare pentru orice”, a spus acesta. De timpul de aşteptare mare au fost nemulţumiţi majoritatea oamenilor. „Stăm şi câte trei ore pentru o hârtie, funcţionarii sunt cum sunt, cu o atitudine nu tocmai potrivită, dar asta e situaţia. E şi volumul mare de muncă şi îi înţeleg câteodată”, a afirmat un ieşean venit pentru că şi-a pierdut cardul de sănătate.
Se mai întâmplă şi minuni...
Lipsa cardului de sănătate, care fie nu a ajuns la destinatar din motive necunoscute ori a fost pierdut, este o problemă des întâlnită la CJAS. „Am o fiică bolnavă de diabet. Nu are card, nu a ajuns şi vin periodic să solicit o adeverinţă în baza căreia pot să-i iau de la farmacie medicamentele necesare, în special insulina. Altfel, nu le-aş putea obţine”, a oftat o altă femeie. Cei mai mulţi s-au minunat însă de rapiditatea cu care le-au fost soluţionate cererile ieri, de regulă situaţia fiind alta. „De obicei stai aici cam jumătate de zi. Astăzi cred că a fost o minune. Nu mai spun că dacă vii la începutul ori sfârşitul lunii e o aglomeraţie de nedescris”, a spus un alt solicitant.
Închis la casierie, deşi era program
Alţi ieşeni au fost nemulţumiţi ieri şi de faptul că la casierie, deşi era program, nu era deschis şi au fost nevoiţi să aştepte. „Stau şi aştept pentru că mai am nevoie să intru acolo, dar dacă nu e nimeni, nu am ce face. Sper să nu mai dureze mult”, a declarat o ieşeancă de 43 de ani. Pentru alţii însă, principala problemă de la CJAS o constituie birocraţia excesivă şi faptul că nu există baze de date de la alte instituţii şi sunt nevoiţi să facă drumuri peste tot. „De ani de zile e o problemă faptul că cei de la ANAF nu discută cu CJAS şi nu au o bază de date comună şi suntem nevoiţi să mergem peste tot, să facem drumuri şi să aşteptăm la cozi, când soluţia ar fi la un click distanţă. Eu mi-am plătit toate dările, dar abia acum am putut ajunge ca să dovedesc asta, când ar fi putut fi mult mai simplu. Plus de asta, la ora 12 se termină bonurile de ordine şi stăm cum apucăm, intră cine vrea şi e debandadă totală”, a declarat o avocată din Iaşi. O altă problemă pusă în discuţie de ieşenii prezenţi ieri la Casa de Sănătate a fost lipsa unui xerox în apropiere, dar şi faptul că, de multe ori, pentru a se rezolva lucrurile e nevoie de stat la mai multe uşi. „Am un PFA, mi-am plătit tot, dar m-am trezit că nu sunt asigurat. Aveam programată operaţia şi acum am amânat, ca să vin să rezolv”, a declarat un ieşean venit pentru a-şi obţine asigurarea medicală. Tot pentru asigurare a venit şi o profesoară care a fost plecată cu o bursă în străinătate. Aceasta susţine că a avut asigurarea plătită acolo, dar când s-a întors, s-a trezit că nu mai are. „Credeam că se pune automat când mă întorc, pentru că mie mi-a oprit din salariu, am contribuit. Dar m-am trezit că nu figurez ca fiind asigurată medical şi am venit să rezolv”, a afirmat aceasta.
Mulţi dintre ieşeni au fost ieri la Casa de Sănătate pentru a solicita card european, fie că merg în excursie, la muncă ori în interes de serviciu peste hotare. „Lucrez în Italia şi vreau să mă asigur că totul va fi bine. Acum lucrez la negru, nu am contract, dar am lucrat şi cu contract. Să ştiţi că nu este uşor deloc, e multă muncă şi nu ştii niciodată unde nimereşti. Facem eforturi inimaginabile, în speranţa că vom prinde şi o pensie europeană. E mică, dar asta este. Ştiţi cumva de ce fel de acte este nevoie pentru cardul european?”, a întrebat o ieşeancă. „Plec în excursie, un circuit prin Europa şi vom ajunge şi în Franţa. Am văzut pe străzi gărzi şi nu vreau să risc. E important acest card”, a replicat o altă ieşeancă.
Deşi a fost o zi fără aglomeraţie, ieşenii prezenţi şi-au exprimat liber nemulţumirile şi ne-au chemat la finele lunii pentru o nouă întâlnire, „mai aproape de adevăr”. „Să veniţi la sfârşit de lună, să vedeţi ce e aici”, a declarat un ieşean venit să-i facă coasigurare soţiei.
Roxana NĂSTASĂ, Maura ANGHEL
Eve iese din tipare şi vine mai aproape de tine!
Echipa ziarului „Evenimentul Regional al Moldovei” a demarat o campanie estivală. Pentru a fi siguri că înţelegem corect problemele pe care le întâmpină locuitorii din Regiunea de Nord-Est, vom lua la rând instituţiile publice pentru a afla care sunt nevoile reale ale cititorilor noştri. Ne propunem ca în fiecare săptămână să fim în cele mai aglomerate instituţii din oraş pentru a informa corect şi rapid atât cititorii ziarului nostru în format print, cât şi pe cei din mediul virtual, care ne pot găsi oricând pe www.ziarulevenimentul.ro. Incursiunile noastre în instituţiile publice pot fi urmărite şi pe pagina noastră de Facebook. Dacă doriţi ca o echipă a ziarului „Evenimentul Regional al Moldovei” să ajungă într-o anumită instituţie publică, puteţi să ne transmiteţi mesajul dumneavoastră atât printr-un comentariu pe pagina noastră de social media, cât şi la 0752/266265. Cotidianul „Evenimentul Regional al Moldovei“ este singurul cu acoperire regională, cu 40 de pagini color şi cu şase apariţii săptămânale.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau