0000   917418852800

Enigma diapauzei: Cum reușesc animalele să își suspende temporar sarcinile

| 01-12-2019 15:42

Suspendarea sarcinii până la timpul potrivit pentru naștere pare o idee desprinsă dintr-un film SF. Însă, pentru circa 130 de specii de mamifere, diapauza embrionară este o parte esențială a procesului de creștere a puilor.

Se știe încă din anii ’50 ai secolului XIX că unele animale au această abilitate, însă abia acum începem să înțelegem cum am putea trage învățăminte prețioase din acest fenomen, care ne-ar putea ajuta în privința sarcinilor umane, a celulelor stem și a cancerului, potrivit unui studiu realizat de The Company of Biologists.

Ce animale își pot suspenda sarcina?

Femelă cangur cenușiu cu un pui în marsupiu. Foto: Wikimedia

Peste 130 de specii de mamifere își pot pune sarcina „pe pauză”. Pauza poate dura între câteva zile și 11 luni. La cele mai multe specii (în afară de unii lilieci, care fac asta ceva mai târziu), fenomenul are loc atunci când embrionul este o bilă minusculă de aproximativ 80 de celule, înainte de a se atașa de uter.

Și nu este vorba despre un singur grup de mamifere. Se pare că mai multe specii au dezvoltat această abilitate pentru a se reproduce. Cele mai multe carnivore își pot pauza sarcinile, inclusiv urșii și aproape toate speciile de foci, însă și multe rozătoare, căprioare, tatuul și ursul furnicar

Peste o treime dintre speciile care iau o pauză în timpul gestației sunt din Australia, inclusiv unii oposumi și toate speciile de cangur, cu excepția a trei dintre ele.

Deținătorul recordului pentru cea mai lungă pauză este cangurul pitic, care a fost studiat intens pentru abilitatea sa de suspenda dezvoltarea embrionilor timp de 11 luni.

De ce activează animalele diapauza embrionară?

diapauza embrionară
Tatu, o altă specie care își poate suspenda sarcina. Foto: Wikimedia

Conform revistei Nature, principalul avantaj al acestei practici este că introduce o separație între împerechere și naștere. Există două modalități principale prin care animalele reușesc acest lucru.

• Prima modalitate este să se împerecheze imediat după ce au adus puii pe lume, pentru a avea o sarcină de rezervă în caz că nou-născuților li se întâmplă ceva. Stresul generat de lactație declanșează o pauză care durează pe toată perioada alăptării și sarcina continuă după ce puii sunt înțărcați.
  • A doua modalitate este de a suspenda orice sarcină până la momentul potrivit (de obicei, în funcție de anotimp).

De exemplu, nurcile se împerechează pe la începutul lui martie, însă pun pe pauză dezvoltarea embrionilor până după echinocțiul de primăvară (21 martie), când zilele devin mai lungi în emisfera nordică. Astfel, nurcile se asigură că puii lor se nasc primăvara, când condițiile se îmbunătățesc, și nu iarna.

Cangurul pitic combină aceste două metode (alăptând în prima jumătate a anului), suspendând sarcina timp de aproape un an și dând naștere în ianuarie. Astfel, puii părăsesc marsupiul în primăvara următoare și nu în miezul verii australiene fierbinți.

Ce putem învăța de la diapauza embrionară?

diapauza embrionară
Un grup de lilieci frugivori (vulpi zburătoare) din Australia. Și femelele din această specie își pot suspenda sarcina. Foto: Wikimedia

Diapauza embrionară a fost descoperită în 1854, după ce vânătorii din Europa au observat că sarcina unor specii de căprioare dura mai mult decât ar fi fost normal, potrivit Live Science.

De atunci, biologii sunt fascinați de acest proces care ne-a putea ajuta să aflăm mai multe despre procesele de reproducere ale tuturor mamiferelor. Însă abia în 1950 am adunat destule cunoștințe pentru a confirma fenomenul pe care vânătorii îl observaseră cu 100 de ani înainte.

Totuși, felul în care acest proces funcționează la nivel molecular rămâne un mister. Până de curând, nu părea să existe nicio legătură între speciile care foloseau această tehnică și cele care nu o foloseau și nu părea să existe nici vreun mecanism comun al felului în care sarcina era pusă pe pauză.

Până și hormonii care controlează diapauza embrionară sunt diferiți între diferite grupuri de mamifere. Însă unele cercetări recente arată că, indiferent de modalitatea în care hormonii afectează uterul, semnalele moleculare dintre uter și embrion sunt conservate, cel puțin la șoareci, nurci și la cangurii pitici.

diapauza embrionară
Foci Weddel, mamă și pui, surprinse sub gheață. O vreme, dezvoltarea puiului a fost pusă pe pauză. Foto: Wikimedia

Mai mult, cercetătorii din Polonia au pus pe pauză dezvoltarea embrionilor de oaie (o specie ce nu are diapauză) după ce i-au transferat într-un uter de șoarece și apoi înapoi la oaie, fără efecte vătămătoare.

Asta arată că toate mamiferele dețin potențialul de diapauză embrionară, inclusiv oamenii

„Perfect! Când pot să-mi pun sarcina pe pauză?”

Este puțin probabil că suspendarea sarcinii va deveni o normă pentru oameni. În primul rând, o femeie ar trebui să știe că este însărcinată în mai puțin de cinci zile de la momentul conceperii pentru a activa diapauza embrionară.

Înțelegerea felului în care mamiferele își pun sarcinile pe pauză are implicații semnificative pentru producerea unor embrioni sănătoși. Momentul în care embrionul intră în diapauză este identic cu momentul în care, în cazul fertilizării in vitro, embrionul este transferat în uter.

O șobolancă își cară puiul. Foto: Wikimedia

Diapauza ar putea îmbunătăți felul în care dezvoltăm embrioni sau ne-ar putea ajuta să recunoaștem care este „cel mai bun” embrion pentru transfer.

De asemenea, diapauza ar putea ajuta la crearea unor celule stem mai bune și la depistarea de noi tratamente pentru cancer. Primele celule stem izolate de savanți proveneau dintr-un embrion de șoarece aflat în diapauză, moment în care ciclul celular al embrionului era oprit.

De asemenea, celulele stem sunt foarte asemănătoare cu cele ale unui embrion aflat în diapauză.

Așa că, dacă vom înțelege cum funcționează diapauza embrionară la nivel molecular, am putea dezvolta noi terapii de oprire a diviziunii celulare sau de identificare a markerilor pentru celule stem tumorale, despre care se crede că sunt responsabile de metastază în cazul cancerului.

Subscrisul Cabinet Individual de Insolvenţă Opriş Irina, în calitate de lichidator judiciar al debitorului S.C. SALIX FARM IMPEX S.R.L, conform Încheiere nr. 137 din data de 16.10.2018, emisă de Secţia a II a Civilă a Tribunalului Iaşi-Faliment, anunţă, scoaterea la vânzare, prin licitaţie publică cu strigare, în data de 09.03.2020, orele 14.00, a imobilului situat în localitatea Popeşti, parter, ap.1, judeţul Iaşi, la 9.037,50 euro fără TVA, reprezentand 75% din valoarea de piaţă stabilită prin Raportul de evaluare. Licitaţia se va desfăşura la sediul lichidatorului judiciar din Iaşi, str. Pictor Octav Băncilă, nr.1, jud. Iaşi în conformitate cu regulamentul de vânzare, ce va fi afişat la loc vizibil, cu cel puţin 5 zile înaintea ţinerii şedinţei de licitaţie. Preţul de la care începe licitaţia este echivalentul în Ron la cursul BNR din ziua licitaţiei a 75% din valoarea stabilită prin Raportul de evaluare a imobilului, la care se adaugă TVA. În cazul în care la licitaţia din data de 09.03.2020 nu se va reuşi valorificarea imobilului, se vor organiza noi licitaţii, în aceleaşi condiţii, pe 16.03.2020, respectiv 23.03.2020 orele 14,00. Toţi cei care posedă un drept real asupra imobilului scos la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, de a face lichitatorului dovada acestuia, până în preziua licitaţiei. Imobilul se va vinde liber de orice sarcini conform art. 91 alin. 1 din Legea 85/2014. Poate participa la licitatie orice persoană fizică sau juridică care depune cu cel puţin o zi înaintea ţinerii şedinţei de licitaţie, până la ora 12.00, la sediul lichidatorului documentele prevăzute în caietul de sarcini, care se poate procura de la sediul lichidatorului judiciar, în fiecare zi de luni până vineri, între orele 08.00-16.00. Garanţiei de participare este în procent de 20% din preţul de pornire la licitaţiei. Informaţii suplimentare se pot obţine la telefon 0751103771.
Tribunalul Iaşi, prin lichidatorul judiciar desemnat în dosarul nr. 4383/99/2017 (210/2017), în conformitate cu prevederile Legii nr. 85/2014, privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență, precum și a Codului de procedură civilă, anunță scoaterea la vânzare prin licitație publică cu strigare a bunurilor din patrimoniul debitoarei S.C. „Ago – Parus” S.R.L. Iaşi, cu sediul în municipiul Iaşi, str. Sf. Lazăr nr. 4, bl. Peneş Curcanu, tronson 5, biroul 9, în NH Bussiness Company, la sediul Cabinetului de Avocat Daniela Arhire, etj. 1, județul Iași, după cum urmează: Nr. crt. - DENUMIRE ACTIV – Componenţa – Valoare -lei- 1. Bunuri mobile - Aparate de joc electronice slot machine - 22.605,00. Preţul de pornire al licitației pentru bunurile scoase la vânzare este cel de mai sus, iar vânzarea se va face conform regulamentului de vânzare și hotărârea Adunării creditorilor din data de 10.03.2019. Vânzarea prin licitație publică va avea loc la data de 16.04.2020, ora 10.00 și se vor organiza 6 ședinţe la un interval de 7 zile, respectiv la data de 23.04.2020, 30.04.2020, 07.05.2020, 14.05.2020 și 21.05.2020, la sediul lichidatorului judiciar. Până la data și ora licitației, ofertanții vor depune la sediul lichidatorului judiciar dovada achitării taxei de participare de 10% din prețul de pornire al bunului licitat, a garanţiei de participare la licitaţie de 30% din preţul de pornire al bunului licitat și a caietului de sarcini, respectiv 100 lei, cât şi documentele de înfiinţare şi împuternicirea dată persoanei fizice de către persoana juridică pentru participare la licitație, iar pentru persoanele fizice buletinul de identitate. Neplata bunurilor la termenul stabilit prin procesul-verbal de licitație, duce la pierderea garanţiei de participare la licitație, cât și a celorlalte sume achitate în contul bunurilor, iar bunurile vor fi scoase din nou la vânzare în contul adjudecatarului. Toţi cei care pretind vreun drept asupra bunurilor scoase la vânzare, au obligația să anunțe lichidatorul judiciar înainte de data stabilită pentru vânzare. Informaţii suplimentare se pot obţine la sediul lichidatorului judiciar din Huşi, str. 1 Decembrie, nr. 32, localitatea Huşi, judeţul Vaslui sau la telefoanele 0335/566035 şi 0727/850575..
Tribunalul Iași, prin lichidatorul judiciar desemnat în dosarul nr. 8669/99/2017 (526/2017), în conformitate cu prevederile Legii nr. 85/2014, privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență, precum şi a Codului de procedură civilă, anunță scoaterea la vânzare prin licitație publică cu strigare a bunurilor din patrimoniul debitoarei S.C. „Tutun și Ziare” S.R.L. Iași, cu sediul în municipiul Iași, str. Bălţii nr. 6, judeţul Iaşi, după cum urmează: Nr. crt. DENUMIRE ACTIV – Valoare -lei- 1. Chioşcuri ziare dezafectate - 10.906,00; 2. Utilitare dacia Logan - 10.230,00. Preţul de pornire al licitației pentru bunurile scoase la vânzare este cel de mai sus, iar vânzarea se va face conform regulamentului de vânzare și hotărârea Adunării creditorilor din data de 10.03.2020. Vânzarea prin licitație publică va avea loc la data de 13.04.2020, ora 10.00 și se vor organiza 6 ședinţe la un interval de 7 zile, respectiv la data de 27.04.2020, 04.05.2020, 11.05.2020, 18.05.2020 și 25.05.2020, la sediul lichidatorului judiciar. Până la data și ora licitației, ofertanții vor depune la sediul lichidatorului judiciar dovada achitării taxei de participare de 10% din prețul de pornire al bunului licitat, a garanției de participare la licitație de 30% din prețul de pornire al bunului licitat și a caietului de sarcini, respectiv 100 lei, cât și documentele de înființare și împuternicirea dată persoanei fizice de către persoana juridică pentru participare la licitație, iar pentru persoanele fizice buletinul de identitate. Neplata bunurilor la termenul stabilit prin procesul-verbal de licitație, duce la pierderea garanției de participare la licitație, cât şi a celorlalte sume achitate în contul bunurilor, iar bunurile vor fi scoase din nou la vânzare în contul adjudecatarului. Toți cei care pretind vreun drept asupra bunurilor scoase la vânzare, au obligația să anunțe lichidatorul judiciar înainte de data stabilită pentru vânzare. Informații suplimentare se pot obține la sediul lichidatorului judiciar din Huşi, str. 1 Decembrie, nr. 32, localitatea Huşi, județul Vaslui sau la telefoanele 0335/566035, 0727/850575 și 0744/291653..
Mararul, un adevarat doctor din gradina ta
30/05/2020 07:45

Mararul, un adevarat doctor din gradina ta       Planta anuala, cu flori de culoare galbena, care creste pe orice fel de teren bogat in umiditate. In scop fitoterapeutic se exploat ...

Scapam lumea de coronavirus sau de foamete?alegeti!  http://clahar.eu/
29/05/2020 17:33

Traim vremea cand masca chirurgicala a devenit cel mai vandut obiect vestimentar, economia are picioare de lut si oamenii capata paloarea deprimarii din cauza nesigurantei.viitorul vine sigur, dar nimeni ...

Guvernul a decis noi măsuri pentru bolnavi, după relaxarea din 1 iunie
29/05/2020 16:33

Guvernul a decis noi măsuri pentru acordarea si decontarea serviciilor medicale, a medicamentelor si dispozitivelor medicale in spitale si policlinici, cu cardul de sănătate, după relaxarea restrictiilor di ...

Avem 191 de cazuri noi de coronavirus: Ne apropiem de 19.000 de imbolnaviri
29/05/2020 14:00

Am ajuns la 18.982 de cazuri de COVID-19 in Romania, anunta, vineri la amiaza, Grupul de Comunicare Strategica (GCS). In ultimele 24 de ore, au fost confirmate 191 de noi cazuri de imbolnavire. Dint ...

De ce este oul atât de sănătos și cum îl consumăm pentru a aduce beneficii organismului
27/05/2020 11:19

Dacă v-ati intrebat de ce specialistii recomandă mai mereu să consumăm ouă, răspunsul este pentru că au nenumărate beneficii pentru organism. Medicul Daniel Stan explică de ce sunt sănătoase ouă ...

Cinci simptome rare de coronavirus: De la ”degetul Covid” la furnicături
27/05/2020 06:30

Organizatia Mondială a Sănătătii a pus pe o listă cele mai intalnite simptome ale Covid-19: fiind febră, oboseală si tuse seacă. De asemenea, sunt trecute secretiile nazale, durerile in gat, nasul ...

Cei care suferă de alergii sau astm alergic sunt mai puțin expuși la infecția cu coronavirus
26/05/2020 13:48

Desi in mod normal sunt afectati de boli respiratorii, cei care suferă de alergii sau astm alergic sunt mai putin expusi la infectia cu SARV-COV2, anuntă Societatea Mondială de Alergologie. Medicii au ...

S-a descoperit in ce fel anticonceptionalele afecteaza starea de spirit. Iata de ce apar schimbarile bruste de dispozitie
26/05/2020 08:40

Femei din toata lumea folosesc anticonceptionalele, chiar stiind ca acestea au o serie de efecte adverse, printre care si schimbarile de dispozitie. Pentru unele, aceste efecte sunt atat de puternice, inc ...

AFINELE medicament si ce trateaza. Efecte impresionante
26/05/2020 08:00

Desi este vremea vacantelor, a soarelui arzator si a bucuriei ultimei luni de vara, natura se pregateste de... iarna. Cele mai puternice fructe si legume terapeutice apar acum, ca un ajutor oferit tuturo ...

Durerile de spate - de ce apar, cat de grave sunt, cum le tratam
24/05/2020 22:48

Intense sau usoare, persistente sau pasagere, uneori violente si insuportabile, durerile de spate reprezinta unul dintre principalele motive de prezentare la medic. Ele interfereaza cu performanta la serv ...

CTP IASI- Totul pentru sanatatea ta!