Cum au construit elvețienii ce mai lung tunel din lume și uimitoarea rețea feroviară subterană din Alpi

0000   0141700

Dimensiune font:

| 27-04-2020 12:56

 Elvețienii au investit mult în trenuri și în tuneluri lungi care au fost terminate la timp și fără depășirea bugetului inițial, lucru rar în domeniu. Cel mai lung tunel din lume a fost terminat în 2016, are 57 de km și cele mai rapide trenuri îl străbat în doar 20 de minute. Elveția face tuneluri care bat recorduri încă de acum aproape 150 de ani, dar nu se oprește aici, iar mai jos puteți citi nu doar cum a fost construit uriașul tunel Gotthard Base, dar și cum vrea țara cantoanelor să mute pe tren marfa transportată cu sute de mii de camioane.

Tunelurile din Alpi - Greu de construit, dar uimitor de folositoare

Tunelurile feroviare au schimbat pentru totdeauna modul în care se călătorește în Alpi și peste tot în Europa. În 1853 un tunel feroviar de nici 4 km de lângă Geneva era cel mai lung din lume și constituia, fără exagerare, o minune a ingineriei din acele vremuri.
 
Foto SBB


Între orașe alpine situate la 200 km unul de altul drumul putea fi parcurs chiar și în peste 20 de zile înainte de apariția trenurilor. Primele trenuri permiteau o călătorie de 5 - 7 ore, iar în prezent se poate vorbi și de sub două ore.

Tuneluri precum Montcenis sau Simplon sunt intens folosite. Montcenis se află la granița italo-franceză, are 13 km și a fost construit între 1857 și 1870. Un alt vechi tunel celebru este Simplon, la granița dintre Elveția și Italia, primul fir fiind deschis în 1906, după nouă ani de lucru. Simplon 19 km și, timp de șapte decenii, a fost cel mai lung tunel feroviar din lume (19 km), fiind în 1982 detronat de un tunel japonez (Seikan).
 

 
Primul proiect uriaș de infrastructură feroviară din Elveția a fost tunelul Gotthard de 15 km, construit între 1871 și 1881. Lucrările au durat zece ani, din cauza geologiei complicate a locului, iar în construcție a fost folosită și dinamita, inventată în 1867 de Alfred Nobel. Tunelul a fost construit pe linia Luzern - Chiasso (225 km). Până la primul război mondial, în afară de Simplon, elvețienii au mai construit un alt tunel, Lotschberg. Existența acestor tunele elvețiene a avut impact și asupra tracțiunii feroviare, ”țara cantoanelor” fiind un pionier al tracțiunii electrice, fiindcă în tuneluri atât de lungi era extrem de periculoasă folosirea locomotivelor cu aburi.


Elveția - Locul unde trenul este la mare cinste

Elveția este celebră pentru trenurile sale, iar elvețienii sunt mereu în top când este vorba de numărul de călătorii făcute anual cu trenul. În timp ce la noi abia se repară câțiva km de cale ferată anual, în Elveția există prognoze clare despre cum va crește numărul de pasageri până în 2040 și sunt în lucru numeroase proiecte pentru ca această creștere chiar să aibă cum să se producă.
 

Tunelul Gotthard Base (foto SBB)
 
Țara nu este celebră doar pentru peisajele superbe care se văd de la geamurile vagoanelor, ci și pentru punctualitatea trenurilor și pentru curățenie. Mai mult, Elveția este printre țările care au făcut o excelentă sincronizare între tren, autobuz și tramvaie, pentru ca timpii de așteptare să fie minimi. În Elveția poți merge 300 km dintr-o parte în alta a țării schimbând, spre exemplu, patru trenuri, cu timpi de schimbare între 3 și 4 minute între conexiuni.
 

alptransit.ch
 
Revenind la tuneluri, Elveția are în prezent proiecte mai îndrăznețe decât cele de acum 150 de ani, mai ales că vechiul tunel Gotthard avea capacitate redusă de trenuri și permitea viteze mult prea mici. După o serie de referendumuri, în anii '90, a fost aprobat un uriaș proiect de construcție a unor tuneluri feroviare care să mute o parte din marfa transportată cu camioanele pe șoselele alpine. Pentru acest plan au fost investiți peste 20 miliarde de dolari, în trei tuneluri ”de ultimul răcnet”
 
 
Acum mai bine de 20 de ani a început să fie derulat proiectul AlpTransit - Neue Eisenbahn Alpentransversale - care constă în câteva tunele uriașe care să permită trecerea trenurilor de mare viteză, dar și a celor de marfă, pentru ca șoselele alpine să aibă mai puține camioane. Deja au fost construite două tuneluri: cel mai lung din lume, Gotthard Base Tunnel și Lotschberg Base Tunnel (35 km între cantoanele Berna și Valois, deschis în 2006), dar și Ceneri Base Tunnel, care este aproape gata.


Gotthard Base - Un tunel ca de la București la Ploiești, dar cu viteze mai mari

Proiectul a primit aprobarea în 1992, după un referendum, ideea fiind de a muta cât mai mult pe calea ferată marfa transportată cu camioanele. Traseul exact al tunelului Gotthard Base a fost stabilit în 1995, iar primele pregătiri au început la Sedrun, un an mai târziu.
 

 
Costurile totale au fost de 12,5 miliarde dolari și lucrarea a fost complicată, fiindcă vorbim de un tunel super- adânc și de faptul că a fost săpat într-un peisaj geologic extrem de complicat, cu 73 de tipuri diferite de roci, de la unele dure precum granitul, până la unele moi precum zahărul. Nouă oameni au murit în timpul lucrărilor și 2.500 de oameni au lucrat. Schimbarea este uriașă, la calea ferată Semmering din Austria, acum mai bine 160 de ani, au lucrat 20.000 de oameni și au murit peste 700.

 

Tunelul Gotthard Base se întinde între localitățile Erstfeld și Bodio, iar după ce și alte tuneluri vor fi terminate, călătoria dintre Zurich și Milano va dura doar două ore și jumătate, față de 3 ore și 25 de minute în prezent. Între cele două orașe sunt 271 km, via Schwyz - Bellinzona - Lugano - Chiasso. Tunelul a scurtat distanța pe calea ferată cu 25 km între Zurich și Milano. Înainte de Gotthard Pass călătoria dura 4 ore.
 

 
Prin uriașul tunel trenurile de pasageri rulează cu până la 200 km/h, iar cele de marfă pot rula cu maxim 100 km/h. La teste, cele de pasageri au atins 250 km/h, iar cele de marfă, 160 km/h.

 

Au fost excavate 28 de milioane de tone de rocă la construcția uriașului tunel, cantitate ce ar încăpea într-un șir de vagoane de marfă ce s-ar întinde pe mai bine de 6.000 km. La construcția tunelul Ceneri Base care va fi gata la final de 2020, și care completează sistemul alpin de transport, au fost scoase la construcție 8 milioane de tone de rocă.
 

Tunelul ceneri Base (foto alptransit.ch)
 
Tunelul a reușit ceva rar: s-a încadrat în costurile inițiale, în timp ce mai toate ajung să coste chiar și dublu. Numele St Gotthard vine de la sfântul protector al negustorilor, iar trecătoarea din Elveția a fost mult timp impenetrabilă și primul serviciu poștal rudimentar s-a lansat în 1842. Din 1947 s-a vorbit despre un tunel feroviar direct în zonă, iar testele au început cu forezele în 1993, în timp ce lucrările propriu-zise au început în 1999 și s-au terminat 17 ani mai târziu. În 2011 au fost terminate cele două tunele de bază, dar a mai durat mult până la instalarea șinelor, a instalațiilor electrice și la construirea celor peste 150 de pasaje dintre cele două tunele principale.


Sute de mii de camioane mai puțin pe șoselele alpine

Obiectivul era inițial ca pe șoselele alpine elvețiene să nu treacă mai mult de 650.000 de camioane în 2018, dar ținta nu a putut fi atinsă, fiindcă au fost 941.000. Totuși, feroviarul a realizat un progres demn de toată lauda, fiindcă în 2000 treceau 1,4 milioane de camioane.
 

 
Tunelul este foarte adânc construit, la 550 metri altitudine peste nivelul mării, cu peste 2.300 metri sub piscurile alpine din zonă. În cele mai adânci zone s-a lucrat la peste +45 de grade Celsius. Sunt 307 km de linii și trenurile de viteză îl traversează în doar 20 de minute. Zilnic trec 50 de trenuri de pasageri și peste 250 de trenuri de marfă și sunt pasaje de legătură între cele două tuneluri la fiecare 300 de metri. Prin vechiul tunel Gotthard spiralat puteau trece 160-180 de trenuri.
 

Cum se vor reduce timpii de parcurs (foto SBB)
 
Ultima parte a proiectului este aproape gata, tunelul de 15 km Ceneri Base va fi deschis oficial traficului în decembrie 2020, iar lucrările au început la el în 2006. La final de februarie au început testele cu sisteme de management al traficului ETSC 2 și acestea vor permite trecerea a patru trenuri de marfă și șase de pasageri în fiecare oră.


Elveția face cele mai multe progrese pe așa-numitul coridor feroviar de marfă Rhin-Alpin, 1.500 km de la Rotterdam la Gonova, via Anvers - Koln - Frankfurt pe Main - Zurich - Milano. Elveția stă cel mai bine și, după noi investiții, unele camioane vor putea fi puse pe trenuri și nu vor mai polua și nici nu vor mai aglomera șoselele din Alpii elvețieni.

Surse: SBB, AFP, International Railway Journal, BBC, New York Times, CNN

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

 

Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., cu sediul în mun. Iași, șos. Aleea Nicolina, nr, 82, jud. Iași, tel: 0232-243.864; fax: 0232-212.231, e-mail: iasi@insolventa.ro, prin asociat coordonator Mititelu Corneliu, în calitate de lichidator judiciar al debitorului S.C. Starmod S.A. Suceava cu sediul social în mun. Suceava, str. Universității, nr. 29, jud. Suceava, nr. înregistrare în Registrul Comerţului J33/69/1991 , C.U.I. RO3177717, numită potrivit Sentinţei Civile nr. 19 din data de 25.01.2022, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 9819/86/2010**, invită toți agenții economici interesați ca, până la data de 11.11.2022, ora 16:00, să depună o ofertă financiară și o ofertă tehnică pentru efectuarea lucrărilor cadastrale de reglementare a situațiilor tehnico-cadastrale pentru bunurile imobile din patrimoniul societății Starmod S.A. Suceava. Condiții de formă: Ofertele vor fi depuse la sediul lichidatorului judiciar MANAGEMENT REORGANIZARE LICHIDARE IAȘI S.P.R.L., din Iași, str. Aleea Nicolina, nr. 82, într-un plic închis şi sigilat prin aplicarea ștampilei ofertantului, ce va conţine documentele de participare mai jos menţionate. Plicul va menţiona în mod obligatoriu şi limitativ: numele/denumirea ofertantului, adresa domiciliului/sediului social al ofertantului, precum şi menţiunea „ofertă servicii cadastrale, a nu se deschide înainte de data de 11.11.2022, ora 16.00”. Solicităm ca oferta financiară să conţină următoarele elemente obligatorii: -Preț (va fi exprimat în lei, fără T.V.A.); -Acordul expres al ofertantului ca plata prețului să se efectueze în conformitate cu dispozițiile Legii 85/2006, pe măsură ce se vor obține fonduri din valorificari de active din patrimoniul societății debitoare. Solicităm ca oferta tehnică să conţină următoarele elemente obligatorii: -Termen de execuţie; -Lista serviciilor cadastrale ce vor fi prestate pentru reglementarea situațiilor tehnico-cadastrale pentru bunurile imobile din patrimoniul societății Starmod S.A. Suceava. -Certificatul de atestare din care reiese că ofertantul este calificat şi atestat în vederea efectuării de operațiuni/servicii cadastrale. Va fi descalificată automat orice ofertă care nu conţine toate documentele sus-menţionate. Pentru cuantificarea preţului de executare a lucrării, accesul în incinta societăţii debitoare se face cu programare (48 de ore) şi este condiţionat de semnarea unui Protocol de vizitare a acesteia care cuprinde clauze de confidenţialitate. Pentru programare ofertanţii trebuie să-şi anunţe prin fax la 0232-243.864 sau e-mail iasi@insolventa.ro intenţia de vizitare. Relații suplimentare se pot obține de la: -tel. 0232-243.864 0755.132.473 -fax: 0232-212.231 -email: secretariat@insolventa.ro
VANZARE TEREN SI CONSTRUCTII PIATA NEAMT str. Piata Garii, nr.7, loc. Piatra Neamt, jud. Neamt. Subscrisa BDO BUSINESS RESTRUCTURING S.P.R.L. desemnata in calitate de administrator judiciar al debitoarei PERLA INVEST S.R.L., in reorganizare, prin Incheierea de sedinta nr. 236 din data de 19.04.2016, pronuntata in Dosarul nr. 2699/103/2015/a4, de Tribunalul Neamt – Sectia a II-a Civila, de Contencios Administrativ si Fiscal, organizeaza in data de 23.11.2022, ora 13:00, la sediul BDO BUSINESS RESTRUCTURING S.P.R.L., din Bucuresti, Str. Invingatorilor nr. 24, Victory Business Center, Et. 4, Sector 3, sedinta de licitatie publica cu strigare pentru vanzarea, in bloc, a proprietatii imobiliare compuse din: -teren intravilan, in suprafata de 1.000 mp, inscris in CF nr.54618 a Mun.Piatra Neamt, avand nr. cadastral 54618; -constructie in suprafata utila de 567,46 mp, inscrisa in CF nr.54618-C1-U1 a Mun. Piatra Neamt, avand nr. cadastral 54618-C1-U1; -constructie in suprafata utila de 1.707,65 mp, inscrisa in CF nr.54618-C1-U2 a Mun. Piatra Neamt, avand nr.cadastral 54618-C1-U2 situate in Mun. Patra Neamt, str. Piata Garii, nr.7, jud. Neamt. Pretul de pornire al sedintei de licitatie 1.379.000 EUR, exclusiv TVA. Detalierea componentei acelor blocuri de active poate fi solicitata administratorului judiciar la adresa de e-mail business.restructuring@bdo.ro. Ofertantii care doresc sa participe la licitatie trebuie sa depuna la sediul BDO BUSINESS RESTRUCTURING S.P.R.L., cel tarziu cu o zi lucratoare inaintea sedintei de licitatie publica la care doresc sa participe, personal sau prin curier, ora 17:00, toate documentele specificate in cuprinsul Caietului de sarcini, ce poate fi achizitionat de la sediul BDO BUSINESS RESTRUCTURING S.P.R.L. pentru suma de 1.000 Lei, exclusiv TVA. Plata Caietului de sarcini se va realiza prin transfer bancar in contul unic de insolventa al societatii PERLA INVEST S.R.L., pe baza facturii comunicate de catre administratorul judiciar. Pentru informatii suplimentare va rugam sa ne contactati la numarul 021.319.94.76 sau e-mail business.restructuring@bdo.ro.
China va lansa capsula Shenzhou-15 către staţia sa spaţială
28/11/2022 11:13

China va lansa capsula Shenzhou-15 către staţia sa spaţială pe 29 noiembrie, ora locală 23:08 (15:08 GMT), a anunţat luni Agenţia spaţială chineză pentru zboruri cu echipaj uman, ultima misiune progra ...

Capsula Orion va stabili un nou record luni, când se va afla la cea mai mare distanță de Terra/VIDEO
28/11/2022 09:30

 Capsula Orion din misiunea Artemis 1 a NASA a intrat vineri pe orbita alungită retrogradă a Lunii, iar pe 28 noiembrie va atinge cel mai indepărtat punct al misiunii. Sambătă, capsula a doborat recor ...

Atenție, români. Detaliul de pe telefonul tău mobil care arată ca ești spionat
26/11/2022 20:07

Stiai că telefoanele mobile te spionează?! Desi este socant, smartphone-urile moderne pot urmări orice miscare pe care o faci. Atentie la acest detaliu care le dă de gol. O functie adăugată la telefoane d ...

VIDEO Capsula Orion - Cât de departe a ajuns și care este următorul moment important al misiunii din jurul Lunii
22/11/2022 12:58

 Capsula Orion a trecut luni la doar 130 km de suprafata selenară, dar s-a indepărtat apoi rapid si orbitează la o altitudine de 40.000 km, cu o viteză de 5.000 km/h. Sambătă urmează un alt moment i ...

Cum a ajuns apa pe Pământ?
22/11/2022 11:27

Apa reprezintă aproximativ 71% din suprafata Pămantului, nu degeaba „casa” noastră este cunoscută drept „planeta albastră”. Avem nevoie de apă la tot pasul. Fără apă nu am putea ...

O ploaie de meteori a înspăimântat populația Norvegiei
21/11/2022 10:59

Un meteor neobişnuit de strălucitor a luminat cerul Norvegiei in noaptea de sambătă spre duminică şi a putut fi văzut in mare parte din sudul ţării, relatează BBC. Mingea de foc, cauzată de ardere ...

Astronauții vor locui și lucra pe Lună în anul 2030
21/11/2022 09:03

​NASA ar vrea ca cel tarziu in 2030 astronautii să poată avea sederi indelungate pe suprafata Lunii, unde să locuiască si să facă cercetare, a spus Howard Hu, sef al programului Orion, intr-un intervi ...

Twitter este în mare criză. Angajații vor să plece în masă
18/11/2022 11:02

 Elon Musk a dat un ultimatum angajatilor, spunand că ar trebui să rămană doar cei care sunt decisi să ia parte la o „resetare culturală” a aplicatiei si la construirea unui nou Twitter, ...

Lidia Buble, un an de închisoare. A dat mită
18/11/2022 09:15

Cantăreaţa Lidia Buble a fost condamnată joi la un an de inchisoare cu suspendare pentru dare de mită, după ce a dat 900 de lei unor agenţi de poliţie pentru a nu fi testată cu aparatul etilotest. Con ...

Surpriză pentru utilizatorii WhatsApp. O funcție mult așteptată va fi lansată
16/11/2022 17:57

Începe implementarea unei noi functii utile WhatsApp, si anume posibilitatea de a ne trimite mesaje singuri. Anticipată in urmă cu cateva săptămani pe versiunile beta, noutatea a apărut in versiun ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei