default

Dimensiune font:

Hollywood & Pentagon. O iubire ca-n filme

| 19-10-2012 17:23

Controversata si multa vreme necunoscuta publicului larg, legatura dintre Hollywood si Pentagon a fost dezvaluita treptat, in ultimele decenii, de personaje cu greutate din ambele „tabere“ si de cativa dintre cei mai buni jurnalisti de investigatie, asa incat azi nu mai mira pe nimeni faptul ca armata a folosit nu o data industria filmului in scopuri propagandistice. Claudiu Komartin stie mai multe...

La Pentagon se concentreaza forta militara a celei mai puternice natiuni de pe glob, in timp ce in Cetatea Filmului au fost construite si sunt intretinute vraja si stralucirea orbitoare care fac din America, mai ales in emisfera occidentala, tara cea mai admirata si mai ravnita de pe Pamant. Cei doi poli ai Americii secolului XX si-au dat mana de multe ori, facand posibile manipulari ce au intretinut imaginea idealizata a unei megaputeri democratice si intotdeauna juste in interventiile sale armate si in confruntarile din care, se stie, a iesit de mai multe ori destul de sifonata. Lunga traditie a cooperarii dintre Hollywood si Pentagon a inceput in urma cu mai bine de 80 de ani, cu un film mut care a castigat primul Premiu Oscar, Wings (Aripi) al lui William Wellman, care a beneficiat din plin de sprijinul armatei americane. Au mai existat pana in anii ’40 astfel de ajutoare logistice neoficiale din partea armatei in realizarea peliculelor monumentale care implicau masinaria de razboi a SUA, insa de-abia dupa incheierea celui de-al doilea Razboi Mondial s-a oficializat aceasta alianta, Pentagonul construindu-si o politica bine definita de sprijin pentru producatorii de la Hollywood, in schimbul influentarii scenariilor. S-a mers adesea pana la modificari substantiale in planurile initiale pe care si le facusera producatorii si regizorii hollywoodieni. Imediat dupa incheierea celui de-al doilea Razboi Mondial, apare Objective: Burma! din 1946, cu Errol Flynn in rolul principal. In acest film, facut sa glorifice eroismul american, un pluton de soldati e parasutat in Birmania ocupata de japonezi pentru a distruge un centru de comunicatii al acestora. Devenit un clasic al filmelor de razboi din secolul XX, Objective: Burma! a lasat pe dinafara adevarul istoric: seducatorul Flynn elibereaza Birmania de unul singur, desi in realitate la conflict luasera parte trupe britanice, australiene si neozeelandeze.

Ideea centrala a implicarii armatei in cinematografie este simpla si a fost sintetizata perfect intr-o carte recenta, Operation Hollywood, de catre jurnalistul David Robb: trebuie sa glorifici razboiul pentru a-i convinge pe cetateni sa-si trimita la moarte fiii si fiicele. Cu alte cuvinte, asa cum a dovedit-o de nenumarate ori in trecut, faimosul patriotism american are nevoie de incurajari, de mesaje mobilizatoare, iar comunicarea acestora este firesc sa vina din zona cu cea mai mare influenta asupra maselor, filmul hollywoodian, care imbina divertismentul cu sugestiile mai mult sau mai putin evidente, mistificarile cu ardoarea patriotarda. In cunoscutul Saving Private Ryan din 1998, unul dintre cele mai impresionante filme de razboi facute vreodata, pentru a sublinia eroismul personajelor centrale, scenaristii au omis adevarul istoric ca la Debarcarea din Normandia au participat si 72.000 de soldati canadieni si britanici. Nici urma de ei in filmul altfel excelent al lui Steven Spielberg. In schimb, daca ar fi sa ne luam dupa aceiasi scenaristi, americanii au fost cei care au capturat Enigma, faimoasa masina germana de codificat mesaje, iar nu britanicii, cu sase luni mai devreme, asa cum arata documentele... Exista insa si dezastre de box-office, cum a fost Pearl Harbor din 2001. Un film care a costat imens si la care armata s-a implicat din nou, aducandu-si o contributie importanta. Dar, desi a amestecat, dupa reteta de succes binecunoscuta, romantismul cu drama, idealismul lacrimogen cu scenele grandioase de lupta, Pearl Harbor n-a prea mai uimit pe nimeni, decat poate prin prestatiile lamentabile ale actorilor si prin scenariul incalcit.

Top Gun (1986) ramane unul dintre filmele in care Pentagonul si Hollywoodul au conlucrat cel mai bine, iar rezultatele au intrecut asteptarile: in urma povestii de dragoste dintre personajul interpretat de Tom Cruise si profesoara sa (Kelly McGillis), pe fundalul intrecerii (mustind de testosteron) dintre tinerii cadeti de la o scoala de piloti de elita, s-a inregistrat o crestere semnificativa a inrolarilor in fortele navale ale Statelor Unite. Acelasi rezultat il avusese si Ofiter si gentleman in 1982, cu Richard Gere si Debra Winger (intr-adevar, uniforma de pilot ii venea de minune tanarului Gere). De altfel, unul dintre obiectivele vizate de Pentagon a fost si este atragerea unui numar cat mai mare de civili apti pentru inrolarea in armata: in fortele aeriene si navale ori la puscasii marini. Pentru aceasta, Pentagonul are resursele necesare si o vointa de fier, fiind gata sa puna la dispozitia producatorilor unui film in care e glorificata armata nave, tancuri, avioane, submarine, trupe si chiar baze militare. Iar lucrurile nu se opresc aici: una dintre tintele Pentagonului este atragerea copiilor si a adolescentilor, cei mai usor de cucerit cu stralucirea inselatoare si zornaitul medaliilor si al epoletilor. Incurajand povesti in care au fost implicate figuri militare, soldati si eroism cazon pentru cei mici, seriale precum The Mickey Mouse Club si Lassie au fost „infiltrate“, devenind subtile instrumente de propaganda. Efectele acestei politici au inceput sa fie dezbatute de-abia in ultimii ani in media americana, prin cateva carti si documentare bine tintite. In Operation Hollywood, David Robb sustine ca demersul sau jurnalistic porneste tocmai de la temerea ca multi dintre tinerii militari ucisi in Irak au fost probabil „contaminati“ de mici, prin masina de propaganda alimentata de Hollywood. Si ca America de astazi este o tara mult mai inclinata spre conflict decat era in urma cu cincizeci de ani, din cauza miilor de filme de razboi din a doua jumatate a secolului trecut (multe dintre ele, cum ar fi Tunurile din Navarone, Patton si The Dirty Dozen au facut istorie si sunt celebre in intreaga lume).


Regizori si producatori precum Oliver Stone si Robert Altman, renumiti pentru nonconformismul lor si pentru filmele controversate pe care le-au facut (intrand astfel in contradictie cu „breasla“, dispusa sa faca oricate compromisuri cu guvernul american pentru a-si vedea filmele sustinute), au creat in anii ’70-‘80 imaginea unui Hollywood controlat de oameni cu vederi liberale, stangisti, corecti si iconoclasti. Dar acesta este doar unul dintre chipurile Cetatii Filmului. Daca Francis Ford Coppola i-a suparat pe „grangurii“ de la Pentagon cu Apocalypse Now (1979), care e, in opinia unora, cel mai bun film facut vreodata, daca Platoon (1986) al lui Oliver Stone nu a primit niciodata sprijinul armatei din cauza ca regizorul nu a fost de acord cu modificarile impuse de ofiterime, in schimb au existat destui oameni de film dispusi sa faca tot ce li se cerea pentru a fi sprijiniti. Nu au scapat din cercul vicios unii dintre cei mai valorosi regizori de astazi, printre care Ridley Scott, care a trebuit sa accepte modificari in scenariul filmului Black Hawk Down (2001) pentru a nu periclita imaginea unei armate americane daca nu invincibile, macar eroice in momentele cele mai dificile. Producatorul filmului, Jerry Bruckheimer, nu-si putea permite sa piarda sprijinul Pentagonului. Un exemplu tipic de „exploatare reciproca“.Una dintre strategiile armatei in anii ’80 a fost convertirea infrangerii in victorie miraculoasa, oricat de incredibile sau de deplasate erau scenariile unor filme (care au ajutat insa la recastigarea sentimentelor de forta si invincibilitate americana). Seria Rambo, in care Sylvester Stallone este un fost soldat de elita din Beretele Verzi (cam dereglat si lipsit de repere) a reusit sa faca din violenta si moarte (cadavrele fiind adunate cu camionul in cele trei filme ale seriei) ceva la fel de obisnuit ca un hamburger cu cartofi prajiti. In Wag The Dog (1997), una dintre cele mai inteligente satire la adresa producatorilor hollywoodieni lipsiti de orice principii, dar si extrem de critic fata de „papusarii“ din umbra de la Casa Alba, regizorul Barry Levinson (cunoscut pentru un alt film controversat, Buna dimineata, Vietnam, din 1987, in care nu ocoleste subiectele dureroase ale Razboiului din Indochina) pune in discutie manierele de manipulare a publicului american si cinismul oamenilor de stat combinat cu lipsa de scrupule a producatorilor de filme. In contextul unui scandal sexual petrecut cu doar unsprezece zile inaintea alegerilor (si in care este implicat, desigur, presedintele Statelor Unite ale Americii), mefistofelicul Conrad Brean, interpretat de Robert de Niro, inventeaza cu ajutorul unui producator (in rolul caruia Dustin Hoffman straluceste) un razboi impotriva inocentei Albanii, pentru a muta atentia publicului de la scandal la eroismul militarilor americani. Filmul e presarat de aluzii pline de sarcasm, iar la un moment dat personajul interpretat de Robert Niro tine un monolog in stare sa-i miste chiar si pe cei mai indarjiti ofiteri CIA. Este de retinut conversatia dintre cei doi protagonisti ai filmului, care discuta cu incantare despre reusita manipularii pe care au pus-o la cale: „Presedintele ar merita sa primeasca Premiul Nobel pentru pace, fiindca a adus din nou pacea.“ „Bine, dar de fapt n-a fost nici un razboi!“ „E o realizare cu atat mai mare...“

Cultura militarismului

De la inceputurile sale, Hollywoodul a promovat o cultura a militarismului care avea drept scop indoparea publicului cu scene de lupta, violenta si distrugere. In perioadele de criza, de scadere a increderii americanilor de rand in armata (si, implicit, de declin al inrolarilor), se constata o predominanta a filmelor inflacarate si ultrapatriotice, care au in centru ofiteri neinfricati si seducatori. Marile studiouri s-au indreptat mereu spre ceea ce le putea aduce beneficiile maxime, iar Pentagonul a devenit, inca din timpul Razboiului Rece, foarte atent la forta de impact a industriei filmului. Fapt ce nu reprezenta o noutate: inca din ajunul celui de-al Doilea Razboi Mondial, masinaria de propaganda a nazistilor (mult mai dura si mai decisa decat a Americii postbelice), controlata indeaproape de Goebbels si compania, scotea pe banda filme si documentare mobilizatoare care au avut contributia lor la fanatismul nationalist al celui de-al Treilea Reich.

Sursa:descopera.ro

 

 

 

 

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

Tribunalul Iaşi, prin lichidatorul judiciar desemnat în dosarul nr. 4383/99/2017 (210/2017), în conformitate cu prevederile Legii nr. 85/2014, privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență, precum și a Codului de procedură civilă, anunță scoaterea la vânzare prin licitație publică cu strigare a bunurilor din patrimoniul debitoarei S.C. „Ago – Parus” S.R.L. Iaşi, cu sediul în municipiul Iaşi, str. Sf. Lazăr nr. 4, bl. Peneş Curcanu, tronson 5, biroul 9, în NH Bussiness Company, la sediul Cabinetului de Avocat Daniela Arhire, etj. 1, județul Iași, după cum urmează: Nr. crt. - DENUMIRE ACTIV – Componenţa – Valoare -lei- 1. Bunuri mobile - Aparate de joc electronice slot machine - 22.605,00. Preţul de pornire al licitației pentru bunurile scoase la vânzare este cel de mai sus, iar vânzarea se va face conform regulamentului de vânzare și hotărârea Adunării creditorilor din data de 10.03.2019. Vânzarea prin licitație publică va avea loc la data de 16.04.2020, ora 10.00 și se vor organiza 6 ședinţe la un interval de 7 zile, respectiv la data de 23.04.2020, 30.04.2020, 07.05.2020, 14.05.2020 și 21.05.2020, la sediul lichidatorului judiciar. Până la data și ora licitației, ofertanții vor depune la sediul lichidatorului judiciar dovada achitării taxei de participare de 10% din prețul de pornire al bunului licitat, a garanţiei de participare la licitaţie de 30% din preţul de pornire al bunului licitat și a caietului de sarcini, respectiv 100 lei, cât şi documentele de înfiinţare şi împuternicirea dată persoanei fizice de către persoana juridică pentru participare la licitație, iar pentru persoanele fizice buletinul de identitate. Neplata bunurilor la termenul stabilit prin procesul-verbal de licitație, duce la pierderea garanţiei de participare la licitație, cât și a celorlalte sume achitate în contul bunurilor, iar bunurile vor fi scoase din nou la vânzare în contul adjudecatarului. Toţi cei care pretind vreun drept asupra bunurilor scoase la vânzare, au obligația să anunțe lichidatorul judiciar înainte de data stabilită pentru vânzare. Informaţii suplimentare se pot obţine la sediul lichidatorului judiciar din Huşi, str. 1 Decembrie, nr. 32, localitatea Huşi, judeţul Vaslui sau la telefoanele 0335/566035 şi 0727/850575..
Tribunalul Iași, prin lichidatorul judiciar desemnat în dosarul nr. 8669/99/2017 (526/2017), în conformitate cu prevederile Legii nr. 85/2014, privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență, precum şi a Codului de procedură civilă, anunță scoaterea la vânzare prin licitație publică cu strigare a bunurilor din patrimoniul debitoarei S.C. „Tutun și Ziare” S.R.L. Iași, cu sediul în municipiul Iași, str. Bălţii nr. 6, judeţul Iaşi, după cum urmează: Nr. crt. DENUMIRE ACTIV – Valoare -lei- 1. Chioşcuri ziare dezafectate - 10.906,00; 2. Utilitare dacia Logan - 10.230,00. Preţul de pornire al licitației pentru bunurile scoase la vânzare este cel de mai sus, iar vânzarea se va face conform regulamentului de vânzare și hotărârea Adunării creditorilor din data de 10.03.2020. Vânzarea prin licitație publică va avea loc la data de 13.04.2020, ora 10.00 și se vor organiza 6 ședinţe la un interval de 7 zile, respectiv la data de 27.04.2020, 04.05.2020, 11.05.2020, 18.05.2020 și 25.05.2020, la sediul lichidatorului judiciar. Până la data și ora licitației, ofertanții vor depune la sediul lichidatorului judiciar dovada achitării taxei de participare de 10% din prețul de pornire al bunului licitat, a garanției de participare la licitație de 30% din prețul de pornire al bunului licitat și a caietului de sarcini, respectiv 100 lei, cât și documentele de înființare și împuternicirea dată persoanei fizice de către persoana juridică pentru participare la licitație, iar pentru persoanele fizice buletinul de identitate. Neplata bunurilor la termenul stabilit prin procesul-verbal de licitație, duce la pierderea garanției de participare la licitație, cât şi a celorlalte sume achitate în contul bunurilor, iar bunurile vor fi scoase din nou la vânzare în contul adjudecatarului. Toți cei care pretind vreun drept asupra bunurilor scoase la vânzare, au obligația să anunțe lichidatorul judiciar înainte de data stabilită pentru vânzare. Informații suplimentare se pot obține la sediul lichidatorului judiciar din Huşi, str. 1 Decembrie, nr. 32, localitatea Huşi, județul Vaslui sau la telefoanele 0335/566035, 0727/850575 și 0744/291653..
Atentie! Sistemele de incalzire, ventilare si aer conditionat pot contribui la raspandirea coronavirusului: Ce sfaturi dau specialistii
28/05/2020 20:57

 Sistemele HVAC (incalzire, ventilare si aer conditionat) pot contribui atat la raspandirea virusului SARS-CoV-2 cat si la reducerea ratei de transmitere, asa ca specialistii ne fac atenti la cateva lucrur ...

Istoria săpunului: Cum a început omenirea să se scuture de mizerie
23/05/2020 11:36

 Cum se face că un obiect „atat de curat si de pur” are un trecut atat de tulbure? Nimeni nu stie cu sigurantă cand a fost inventat, dar se pare că săpunul există incă de la inceputurile ...

Telefonul cu peste 20 de zile de autonomie există și e marca Nokia
13/05/2020 22:29

În 2020, iti aduci aminte cu jind de perioada in care un telefon putea să stea departe de priză pe parcursul a sapte, zece zile. Desi existau si atunci terminale care trebuiau incărcate in fiecare zi s ...

Descoperire! PERICOLUL din aparatul de aer condiționat. Legătura cu COVID-19!
02/05/2020 10:11

Centrul pentru Controlul si Prevenirea Bolilor din SUA trage un semnal de alarmă si publică un studiu despre legătura dintre aparatele de aer conditionat si COVID-19.   Cercetările arată un exemplu ...

Oțelul de Damasc și armele formidabile de care se temeau cruciații
29/04/2020 17:33

 Atunci cand cruciatii au ajuns in Orientul Mijlociu, in secolul al XI, au descoperit săbii care tăiau atat de bine, incat „putea despica părul lăsat să cadă pe tăis”, avand o rezistent ...

VIDEO Pentagonul dezvăluie trei înregistrări cu întâlniri ale avioanelor armatei SUA cu OZN-uri
28/04/2020 09:11

 Pentagonul a făcut publice trei inregistrări video ce arată intalnirile dintre avioane ale Marinei americane cu ceea ce par obiecte zburătoare neidentificate, scrie Guardian. Clipurie, despr ...

Anul în care lumea s-a micșorat: Primul cablu de telegraf tras peste Atlantic
27/04/2020 17:32

 În 1858, primul cablu de telegraf tras peste Atlantic a reusit să conecteze ambele continente, dar a functionat doar trei săptămani. În 1866 a fost inlocuit de unul mai rezistent, schimband ...

Cum au construit elvețienii ce mai lung tunel din lume și uimitoarea rețea feroviară subterană din Alpi
27/04/2020 12:56

 Elvetienii au investit mult in trenuri si in tuneluri lungi care au fost terminate la timp si fără depăsirea bugetului initial, lucru rar in domeniu. Cel mai lung tunel din lume a fost terminat in 2016 ...


CTP IASI- Totul pentru sanatatea ta!


CTP IASI- Totul pentru sanatatea ta!