0000  bomba (1)

Dimensiune font:

Navele de război circulare, proiectul SF eșuat al rușilor

| 07-10-2019 13:43

 În a doua jumătate a secolului al XIX-lea, constructorii de nave au început să folosească fierul în loc de lemn și tot mai mulți ingineri credeau că sosise vremea să experimenteze cu forme noi. Nimeni nu s-a aventurat pe această cale mai mult decât rușii, care au creat niște ambarcațiuni de război circulare, cu ajutorul cărora sperau să obțină supremația pe mare. Proiectul s-a dovedit un eșec total, iar aceste creații neobișnuite (și din cale afară de scumpe) au sfârșit la fier vechi.

Potrivit Wikipedia, John Elder, un constructor de nave scoțian, susținea că un vas cu o traversă mai lată putea transporta tunuri mai grele și mai puternice. Navele cu o astfel de formă ar fi avut o adâncime de scufundare mai mică și ar fi necesitat doar o creștere ușoară a puterii pentru a atinge viteza unui vas normal.

Ambițiosul plan al lui Popov

Andrei Alexandrovici Popov
Andrei Alexandrovici Popov. Foto: Wikimedia Commons

Ideea lui Elder i-a atras atenția lui Andrei Alexandrovici Popov, contraamiral în Marina Imperială Rusă. Însă Popov a dus această idee la extrem, construind navele cu cel mai ciudat aspect din toate timpurile.

Militarul rus a propus construirea unui vas a cărui traversă era egală cu lungimea sa. În concepția lui Popov, nava nu trebuia să aibă nicio latură dreaptă. Cu alte cuvinte, el propunea construirea unei nave cu o carenă complet circulară și cu fundul plat. 

Popov susținea că forma circulară oferea cel mai mare deplasament al apei (datorită suprafeței mari a vasului), având nevoie de cea mai redusă cantitate de blindaj (datorită carenei mai mici).

Conform Military Factory, asta însemna că vasul putea transporta tunuri mai mari și mai grele, expunând doar o mică porțiune din carenă focului inamic. Impactul proiectilelor care ar fi lovit carena ar fi fost deviat.

Nave circulare
O reprezentare grafică a navei de război circulare. Foto: alpoma.net

Datorită fundului plat, carena nu era scufundată prea adânc în apă, permițând navei să navigheze prin apele mai puțin adânci ale Niprului și prin strâmtoarea Kerci. Din toate punctele de vedere, vasul părea perfect.

 

Un astfel de model a fost construit în Sankt Petersburg în 1870 și testat în Marea Baltică. Nava a funcționat bine, iar experimentul a fost considerat un succes. 

Novgorod, nava circulară cu diametrul de 30 de metri

Când i-au fost raportate rezultatele testului, Țarul Alexandru al II-lea a ordonat ca navele de război circulare să fie denumite „Popovka”, diminutivul numelui celui care le-a proiectat.

Popov și asistenții săi au început să lucreze la diferite modele și dimensiuni. Amiralul i-a cerut lui Popov să proiecteze cea mai mare navă cu putință, cu diametrul de 46 de metri și deplasamentul de 6.000 de tone.

Novgorod constructie
Prima navă circulară, în timpul lucrărilor de construire. Foto: stationgossip.com

Însă costurile necesare unui asemenea model depășeau bugetul alocat întregului program. De aceea, Popov a proiectat o versiune mai redusă, cu diametrul de 30 de metri și un deplasament al apei de 2.490 de tone.

Nava a fost dotată cu două tunuri de 28 de centimetri, amplasate pe o platformă rotativă, situată în centru. Vasul era propulsat de șase motoare cu aburi, fiecare acționând câte o elice. Nava putea atinge viteza modestă de 6.5 noduri. A fost botezată „Novgorod” și lansată la apă în 1873. 

Probleme mari

Singura problemă era că forma circulară a vasului reducea cu mult capacitatea cârmei de a efectua viraje, fiind nevoie de 40-45 de minute pentru o rotire completă.

Astfel, nava era aproape de nemanevrat în timpul furtunilor puternice. Carena scurtă creștea rezistența cârmei, forțând motoarele să consume cantități mari de cărbune, ceea ce însemna că vasul se putea deplasa doar 890 de kilometri la viteză maximă.

Novgorod lansare
Vasul Novgorod, cu câteva zile înainte de lansare. Foto: stationgossip.com

Problema cu cârma a fost rezolvată prin imobilizarea ei și prin folosirea elicelor pentru a întoarce vasul, însă din această cauză viteza a fost redusă și mai mult.

Carena neobișnuită a vasului Novgorod a dat naștere multor mituri, cel mai răspândit fiind acela că vasul se rotea incontrolabil în jurul propriei axe din cauza reculului tunurilor, provocându-le greață celor aflați la bord. 

În realitate, problema navei era lipsa vitezei și a manevrabilității. Prin urmare, „Novgorod” și nava înrudită, „Viceamiralul Popov”, care era puțin mai mare, au fost transformate într-un fel de forturi plutitoare, care supravegheau coastele.

S-a încercat vinderea lor Bulgariei, însă au fost refuzate. În 1911, ambele nave au fost trecute la „fier vechi”.

 

 

 

 

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

WhatsApp, Messenger și Instagram vor fi comasate într-un superchat
09/07/2020 22:14

 Au inceput deja marile manevre pentru crearea unei superchat care va reuni miliarde de utilizatori. Avand in vedere cele 2,5 miliarde de conturi active pe Facebook in luna aprilie, celelalte 2 miliarde de ...

4 perioade de carantină din istoria omenirii
07/07/2020 13:45

 Carantina declansată din cauza COVID-19 nu este prima din istorie. Epidemiile au afectat omenirea dintotdeauna. Unele, precum epidemiile de ciumă, au fost de necontrolat timp de sute de ani din cauza li ...

Ce au învățat doctorii după șase luni de coronavirus și care sunt marile necunoscute
28/06/2020 09:58

În cele sase luni de cand acest coronavirus absolut nou a inceput să se răspandească in lume, doctorii si spitalele au invătat multe despre cum trebuie tratati pacientii cu Covid-19, transmite Reuters ...

19 țări din toată lumea în care nu există râuri
26/06/2020 17:34

Am crede că există rauri in fiecare colt de lume, dar iată că sunt state care nu sunt străbătute de nicio apă curgătoare. Ai putea mentiona trei tări in care nu există rauri inainte de a citi acest ar ...

Istoria ochelarilor, invenția revoluționară din Evul Mediu
22/06/2020 20:51

Un om de stiintă arab, Ibn al-Haytham, cunoscut in Europa sub numele de Alhacen, a creat baza teoretică a acestei inventii in secolul al XI-lea, prin studiile sale asupra corneei umane si efectelor razelor de ...

De ce
08/06/2020 10:59

 Timp de mai multe luni, in anul 1110, Luna a devenit invizibila oamenilor. De curand, cercetatorii Universitatii din Geneva au publicat un studiu in revista Nature pentru a explica fenomenul, relateaza&nb ...

Atentie! Sistemele de incalzire, ventilare si aer conditionat pot contribui la raspandirea coronavirusului: Ce sfaturi dau specialistii
28/05/2020 20:57

 Sistemele HVAC (incalzire, ventilare si aer conditionat) pot contribui atat la raspandirea virusului SARS-CoV-2 cat si la reducerea ratei de transmitere, asa ca specialistii ne fac atenti la cateva lucrur ...

Istoria săpunului: Cum a început omenirea să se scuture de mizerie
23/05/2020 11:36

 Cum se face că un obiect „atat de curat si de pur” are un trecut atat de tulbure? Nimeni nu stie cu sigurantă cand a fost inventat, dar se pare că săpunul există incă de la inceputurile ...

Telefonul cu peste 20 de zile de autonomie există și e marca Nokia
13/05/2020 22:29

În 2020, iti aduci aminte cu jind de perioada in care un telefon putea să stea departe de priză pe parcursul a sapte, zece zile. Desi existau si atunci terminale care trebuiau incărcate in fiecare zi s ...

Descoperire! PERICOLUL din aparatul de aer condiționat. Legătura cu COVID-19!
02/05/2020 10:11

Centrul pentru Controlul si Prevenirea Bolilor din SUA trage un semnal de alarmă si publică un studiu despre legătura dintre aparatele de aer conditionat si COVID-19.   Cercetările arată un exemplu ...

CTP IASI- Totul pentru sanatatea ta!

CTP IASI- Totul pentru sanatatea ta!