default

Nutrigenomica: genele hotărăsc ce trebuie să mâncăm

| 05-10-2012 17:20

Cum ar fi dacă ai putea mânca alimente specifice pentru a preveni bolile la care tu, personal, eşti predispus? Deşi pare exagerat, cercetătorii urmăresc să dezvolte o metodă prin care să ofere aceste informaţii. Oamenii de ştiinţa spun că, în termen de câţiva ani, o simplă probă de ADN ar putea permite crearea regimurilor alimentare personalizate.

Nutrigenomica, un domeniu nou care studiază modul în care produsele alimentare afectează modul de funcţionare a genelor, urmăreşte combaterea unor boli precum diabetul, bolile de inima şi cancerul. Ea se deosebeşte de nutriţionism prin faptul că analizează efectul alimentelor asupra fiecărui individ în parte.

Această disciplină studiază modul în care ADN-ul nostru este transcris în ARN mesager (molecula ce are rolul de a copia informaţia genetică a unei catene de ADN, proces numit transcripţie) şi modul în care informaţia genetică este apoi utilizată pentru sinteza de proteine, oferind, totodată, o bază pentru înţelegerea activităţii biologice a componentelor alimentare.

De-a lungul secolului XX, ştiinţele nutriţiei s-au concentrat pe identificarea de vitamine şi minerale care previn anumite boli, iar importanţa acestor ştiinţe a crescut odată cu apariţia şi dezvoltarea accentuată a bolilor legate de nutriţie.

În scopul de a preveni creşterea incidenţei acestor boli legate de hrană, rolul alimentaţiei a fost şi continuă să fie intens studiat. Pentru a preveni dezvoltarea bolilor, nutriţioniştii investigheaza modul în care pot optimiza şi menţine homeostazia celulelor, a ţesuturilor, organelor şi a întregului corp.

Dar până să poată stabili exact cum va funcţiona această optimizare, ei trebuie să înţeleagă felul în care nutrienţii acţionează la nivel molecular. Acesată abordare are în vedere, la nivelul genelor, al proteinelor, al reacţiilor din cadrul metabolismului, o multitudine de interacţiuni în care sunt implicaţi nutrienţi. Tocmai de aceea, cercetarea nutriţiei a trecut de la epidemiologie şi fiziologie la biologie moleculară şi genetică, dând naştere nutrigenomicii.

Apariţia şi dezvoltarea nutrigenomicii a fost posibilă datorită evoluţiilor din cercetarea genetică. Diferenţele genetice dintre indivizi, care au efect asupra metabolismului, au fost recunoscute de la începuturile acestei discipline. Progresele geneticii au dezvăluit că tulburarile biochimice cu o importanţă nutritivă ridicată sunt în strânsă legătură cu originea genetică.

Astfel au putut fi descrise defecte genetice care provoacă efecte patologice; un exemplu îl constituie polimorfismul la nivelul genei care codifică sinteza hormonului leptină, defect care duce la obezitate.

Cu toate acestea, s-a constatat că este posibil să existe mii de alte tipuri de polimorfism genetic care pot avea ca efect dereglări minore ale biochimiei nutriţionale, caz în care apar numai efecte uşoare.

Însă metode performante de studiu nu au fost disponibile încă de la apariţia disciplinei, ele fiind stabilite recent.

În nutrigenomică, nutrienţii sunt văzuţi ca semnale care informează o anumită celulă din organism cu privire la dieta persoanei respective. Nutrienţii sunt detectaţi printr-un sistem de "senzori" din celulă. Un astfel de sistem permite celulei să obţină informaţii, prin intermediul "semnalului" (un anumit nutrient), despre contextul general - dieta persoanei.

În viitor, cunoştinţele legate de relaţia dintre ADN şi alimentaţie ar putea avansa la un nivel care să permită folosirea dietei drept medicament pentru diminuarea efectelor unei boli sau chiar împiedicarea apariţiei acesteia.

Specialiştii spun că anumite alimente influenţează modul în care funcţionează genele noastre.

Genele nu dau naştere, neapărat, unui anumit destin. Unii oameni se nasc cu gene cunoscute ca favorizând apariţia ale cancerului sau bolilor de inima. Cu toate acestea, situaţia poate fi, în mare măsură, influenţată de dietă şi de stilul de viaţă.

În prezent, singurele sfaturi pe care le dau specialiştii se referă la consumul moderat de alimente şi la avantajele cărnii slabe, ale fructelor şi legumelor. Dar, în câţiva ani, nutrigenomica va permite fiecărui individ să cunoască exact alimentele care îl avantajează şi care îl pot ajuta să evite anumite boli.

Universităţile din întreaga lume au dezvoltat studii pentru a descoperi proprietăţile "vindecare" ale anumitor alimente. Chiar dacă acest subiect este dezbătut de mulţi ani, identificarea efectelor pe care un produs alimentar le are asupra fiecărui individ în parte este un concept relativ nou.

De exemplu, cercetătorii de la Universitatea Vanderbilt au descoperit că femeile cu un anumit profil genetic care consumă cantităţi mari de legume crucifere (varză, broccoli, conopidă, varză de Bruxelles) au un risc cu 50 % mai scăzut să dezvolte cancer de sân. Legumele crucifere conţin substanţe chimice, numite izotiocianaţi, care ar putea ajuta la distrugerea celulelor canceroase.

Multe dintre aceste studii sunt în stadii incipiente, fiind nevoie de cercetări amănunţite care să le verifice. Totuşi, oamenii de ştiinţă spun că astăzi există o platformă solidă de cercetare cu privire la alimentele care provoacă sau previn anumite boli. Ei susţin că oamenii pot beneficia acum de consultanţa nutriţioniştilor referitor la ce trebuie sau nu trebuie să consume, în funcţie de starea de sănătate şi de istoricul familiei.

De exemplu, diabetul de tip 2 apare atunci când corpul nu poate folosi insulina produsă. Mai multe studii au arătat că grăsimile saturate (conţinute în alimente precum carnea grasă) determină, la nivel celular, modificări care au ca urmare rezistenţa la insulină.

Trecând la una dintre cele mai răspândite probleme de sănătate din Occident - obezitatea -, nutriţioniştii susţin că ne pot ajuta să slăbim, prin aceeaşi metodă, bazată pe cercetări nutrigenomice. Un studiu recent realizat de oamenii de ştiinţă de la Universitatea Stanford, SUA, a dezvăluit motivul pentru care o anumită dietă poate avea rezultate total diferite de la un individ la altul.

Cercetatorii au descoperit ca anumite diete - cum ar fi cele care presupun un consumu redus de grăsimi şi carbohidraţi şi încurajează alegerea alimentelor bogate în proteine - funcţionează doar pentru anumite persoane, în funcţie de structura genetică. Tocmai de aceea este nevoie de crearea unui sistem care se permită fiecărui individ să afle exact efectul fiecărui aliment asupra organismului său.

Obezitatea favorizează, de asemenea, apariţia diabetul zaharat, a bolilor de inima şi a hipertensiunii arteriale. Reducerea incidenţei obezităţii ar avea un impact imens asupra sănăţii. Ashley Porter, un dietetician de la Minnie Pearl Cancer Foundation, crede că o treime dintre cazurile de cancer din tipurile cele mai comune ar putea fi prevenite printr-o dieta sănătoasa, activitate fizică regulată şi menţinerea unei greutăţi normale. Porter spune că ceea ce este interesant la nutrigenomică este că aceasta ar permite oamenilor să devină atenţi la controlul greutăţii lor şi la starea generală de sănătate.

În viitorul nu prea îndepărtat, controlul medical ar putea include, aşadar, şi un "set de analize" genetice. Pe baza profilului genetic astfel cunoscut, medicul ne va putea prescrie nu numai medicamente, ci şi alimente, iar celebra "reţetă de la doctor" ar putea cuprinde o listă de fructe, legume şi condimente.

Sursa:descopera.ro

Yahoo!, GAFĂ! Mii de conturi sunt în pericol!
08/07/2020 08:49

Utilizatorii Yahoo! au motive serioase de ingrijorare! Un fost inginer al companiei a reusit să compromită cateva mii de conturi. Nu mai putin de 6000 de conturi ale utilizatorilor Yahoo! au fost compromis ...

4 perioade de carantină din istoria omenirii
07/07/2020 13:45

Carantina declansată din cauza COVID-19 nu este prima din istorie. Epidemiile au afectat omenirea dintotdeauna. Unele, precum epidemiile de ciumă, au fost de necontrolat timp de sute de ani din cauza li ...

Ce au învățat doctorii după șase luni de coronavirus și care sunt marile necunoscute
28/06/2020 09:58

În cele sase luni de cand acest coronavirus absolut nou a inceput să se răspandească in lume, doctorii si spitalele au invătat multe despre cum trebuie tratati pacientii cu Covid-19, transmite Reuters ...

19 țări din toată lumea în care nu există râuri
26/06/2020 17:34

Am crede că există rauri in fiecare colt de lume, dar iată că sunt state care nu sunt străbătute de nicio apă curgătoare. Ai putea mentiona trei tări in care nu există rauri inainte de a citi acest ar ...

Istoria ochelarilor, invenția revoluționară din Evul Mediu
22/06/2020 20:51

Un om de stiintă arab, Ibn al-Haytham, cunoscut in Europa sub numele de Alhacen, a creat baza teoretică a acestei inventii in secolul al XI-lea, prin studiile sale asupra corneei umane si efectelor razelor de ...

De ce
08/06/2020 10:59

Timp de mai multe luni, in anul 1110, Luna a devenit invizibila oamenilor. De curand, cercetatorii Universitatii din Geneva au publicat un studiu in revista Nature pentru a explica fenomenul, relateaza&nb ...

Atentie! Sistemele de incalzire, ventilare si aer conditionat pot contribui la raspandirea coronavirusului: Ce sfaturi dau specialistii
28/05/2020 20:57

Sistemele HVAC (incalzire, ventilare si aer conditionat) pot contribui atat la raspandirea virusului SARS-CoV-2 cat si la reducerea ratei de transmitere, asa ca specialistii ne fac atenti la cateva lucrur ...

Istoria săpunului: Cum a început omenirea să se scuture de mizerie
23/05/2020 11:36

Cum se face că un obiect „atat de curat si de pur” are un trecut atat de tulbure? Nimeni nu stie cu sigurantă cand a fost inventat, dar se pare că săpunul există incă de la inceputurile ...

Telefonul cu peste 20 de zile de autonomie există și e marca Nokia
13/05/2020 22:29

În 2020, iti aduci aminte cu jind de perioada in care un telefon putea să stea departe de priză pe parcursul a sapte, zece zile. Desi existau si atunci terminale care trebuiau incărcate in fiecare zi s ...

Descoperire! PERICOLUL din aparatul de aer condiționat. Legătura cu COVID-19!
02/05/2020 10:11

Centrul pentru Controlul si Prevenirea Bolilor din SUA trage un semnal de alarmă si publică un studiu despre legătura dintre aparatele de aer conditionat si COVID-19.   Cercetările arată un exemplu ...

CTP IASI- Totul pentru sanatatea ta!