O exoplanetă gigantică, descoperită recen, poate oferi indicii cu privire la Planeta 9

HD 106906 b 2

| 15-12-2020 13:50

O exoplanetă gigantică, descoperită pe orbita unei sistem stelar binar, aflat la 336 de ani lumină, poate oferi indicii cu privire la un mister mult mai apropiat de Terra: care ar putea fi caracteristicile orbitale ale ipoteticei Planete 9, a cărei existenţă la graniţele Sistemului Solar este pentru moment doar bănuită de astronomi, transmite Live Science care preia un material publicat de Astronomical Journal.

La marginea Sistemului Solar, cu mult dincolo de orbita lui Neptun, se află o regiune ocupată de obiecte cosmice foarte reci, în marea lor majoritate asteroizi dar şi planete pitice, cunoscută drept Centura Kuiper de obiecte transneptuniene (printre care cel mai cunoscut obiect este planeta pitică Pluto).

Unii astronomi sunt de părere că o parte dintre aceste obiecte îngheţate de dimensiuni relativ mici au orbitele influenţate de atracţia gravitaţională a unui obiect mare, probabil o planetă încă nedetectată direct, Planeta 9, aflată pe o orbită foarte, foarte îndepărtată faţă de Soare. Alţi astronomi sunt însă de părere că aceste obiecte cu orbite neobişnuite sunt influenţate, de fapt, de atracţia gravitaţională colectiv exercitată de alte astfel de obiecte de dimensiuni mici şi nu de o singură planetă.

Noua descoperire a unei exoplanete denumite HD 106906 b, prin intermediul telescopului Spaţial Hubble, ar putea explica cum ipotetica Planeta 9 ar fi ajuns pe o orbită atât de îndepărtată faţă de Soare, fără a părăsi însă Sistemul Solar.

O orbită misterioasă

Exoplaneta HD 106906 b este uriaşă - de 11 ori mai mare decât Jupiter - şi a fost descoperită în 2013. Până acum însă, orbita ei a rămas un mister, pentru că această exoplanetă se află la o distanţă neverosimil de mare faţă de perechea de stele în jurul cărora gravitează: 730 unităţi astronomice (AU). O unitate astronomică este distanţa medie de la Pământ la Soare şi este egală cu 150 de milioane de kilometri. Iar pentru că atracţia gravitaţională exercitată de perechea de stele din centrul acestui sistem este foarte slabă la o distanţă atât de mare, exoplaneta se deplasează foarte încet pe orbita sa, finalizând mişcarea de revoluţie o dată la 15.000 de ani.

Măsurătorile realizate prin intermediul telescopului Hubble le-au permis cercetătorilor să descrie această orbită îndepărtată şi lentă. Ei au descoperit că orbita este alungită şi înclinată după un unghi neobişnuit şi trece prin exteriorul discului de comete şi asteroizi aflat la marginea acestui sistem stelar binar.

"Pentru a explica faptul că este vorba de o orbită neobişnuită este suficient să ne uităm la Sistemul Solar şi vedem că toate planetele se află pe orbite aflate în acelaşi plan", conform coordonatorului noului studiu, Meiji Nguyen, astronom la Universitatea California din Berkeley. "Ar fi bizar dacă, spre exemplu, Jupiter ar avea o înclinaţie orbitală de 30 de grade faţă de planul orbital al tuturor celorlalte planete din Sistemul Solar. Acest lucru ridică tot felul de întrebări cu privire la modul în care planeta HD 106906 b a ajuns atât de departe şi pe o orbită atât de înclinată", a adăugat el.

Drumul spre Planeta 9

Oamenii de ştiinţă au venit cu o teorie care să explice particularităţile orbitei acestei exoplanete. Aceasta s-ar fi format foarte aproape de stelele din centrul sistemului, chiar mai aproape decât se află Pământul faţă de Soare. Fiind foarte aproape de stelele din centrul sistemului, planeta nu a putut să-şi menţină orbita şi a fost atrasă spre acestea, dar nu s-a ciocnit cu ele. Sistemul gravitaţional complex exercitat de cele două stele a respins uriaşa exoplanetă pe o orbită nouă şi foarte îndepărtată - cea pe care a fost descoperită. O astfel de orbită nouă ar fi putut duce la ruperea completă a exoplanetei de sistemul stelar din care provine, însă, la momentul oportun, o altă stea a trecut prin apropierea relativă a acestui sistem stelar, stabilizând orbita exoplanetei şi prevenind ruperea ei definitivă de stelele pe orbita cărora s-a format.

Un fenomen similar ar fi putut să se petreacă şi în Sistemul Solar cu ipotetica Planetă 9. Aceasta ar fi putut să se formeze în apropierea relativă a Soarelui, însă a fost scoasă de pe orbită şi împinsă spre exteriorul Sistemului Solar de atracţia gravitaţională exercitată de Jupiter. O stea care a trecut prin apropierea relativă a Soarelui ar fi împiedicat excluderea acestei planete din Sistemul Solar, stabilizându-i orbita la distanţă mare de Jupiter, la graniţele Sistemului Solar.

Proiectul Gaia, aparţinând Agenţiei Spaţiale Europene (ESA), are ca obiectiv realizarea unei hărţi 3D a galaxiei, fapt care ar permite identificarea unor posibile interacţiuni stelare produse la începuturile istoriei Sistemului Solar şi care ar fi putut avea ca efect respingerea pe o orbită foarte îndepărtată faţă de Soare a Planetei 9.

"Este ca şi când am avea o maşină a timpului pentru Sistemul Solar, cu care să ne întoarcem în urmă cu 4,6 miliarde de ani, într-o perioadă în care Sistemul Solar era foarte tânăr şi extrem de dinamic, iar planetele nu se aflau încă pe orbitele stabile din prezent", notează unul dintre autorii studiului, Paul Kalas de la University of California.

Exoplaneta HD 106906 b le oferă astronomilor indicii cu privire la ce ar trebui să caute pentru a afla, dacă Planeta 9 există sau nu

Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., cu sediul în mun. Iași, șos. Aleea Nicolina, nr, 82, jud. Iași, tel: 0232-243.864; fax: 0232-212.231, e-mail: iasi@insolventa.ro, prin asociat coordonator Mititelu Corneliu, în calitate de lichidator judiciar al debitorului S.C. Starmod S.A. Suceava cu sediul social în mun. Suceava, str. Universității, nr. 29, jud. Suceava, nr. înregistrare în Registrul Comerţului J33/69/1991 , C.U.I. RO3177717, numită potrivit Sentinţei Civile nr. 19 din data de 25.01.2022, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 9819/86/2010**, invită toți agenții economici interesați ca, până la data de 11.11.2022, ora 16:00, să depună o ofertă financiară și o ofertă tehnică pentru efectuarea lucrărilor cadastrale de reglementare a situațiilor tehnico-cadastrale pentru bunurile imobile din patrimoniul societății Starmod S.A. Suceava. Condiții de formă: Ofertele vor fi depuse la sediul lichidatorului judiciar MANAGEMENT REORGANIZARE LICHIDARE IAȘI S.P.R.L., din Iași, str. Aleea Nicolina, nr. 82, într-un plic închis şi sigilat prin aplicarea ștampilei ofertantului, ce va conţine documentele de participare mai jos menţionate. Plicul va menţiona în mod obligatoriu şi limitativ: numele/denumirea ofertantului, adresa domiciliului/sediului social al ofertantului, precum şi menţiunea „ofertă servicii cadastrale, a nu se deschide înainte de data de 11.11.2022, ora 16.00”. Solicităm ca oferta financiară să conţină următoarele elemente obligatorii: -Preț (va fi exprimat în lei, fără T.V.A.); -Acordul expres al ofertantului ca plata prețului să se efectueze în conformitate cu dispozițiile Legii 85/2006, pe măsură ce se vor obține fonduri din valorificari de active din patrimoniul societății debitoare. Solicităm ca oferta tehnică să conţină următoarele elemente obligatorii: -Termen de execuţie; -Lista serviciilor cadastrale ce vor fi prestate pentru reglementarea situațiilor tehnico-cadastrale pentru bunurile imobile din patrimoniul societății Starmod S.A. Suceava. -Certificatul de atestare din care reiese că ofertantul este calificat şi atestat în vederea efectuării de operațiuni/servicii cadastrale. Va fi descalificată automat orice ofertă care nu conţine toate documentele sus-menţionate. Pentru cuantificarea preţului de executare a lucrării, accesul în incinta societăţii debitoare se face cu programare (48 de ore) şi este condiţionat de semnarea unui Protocol de vizitare a acesteia care cuprinde clauze de confidenţialitate. Pentru programare ofertanţii trebuie să-şi anunţe prin fax la 0232-243.864 sau e-mail iasi@insolventa.ro intenţia de vizitare. Relații suplimentare se pot obține de la: -tel. 0232-243.864 0755.132.473 -fax: 0232-212.231 -email: secretariat@insolventa.ro
VANZARE TEREN SI CONSTRUCTII PIATA NEAMT str. Piata Garii, nr.7, loc. Piatra Neamt, jud. Neamt. Subscrisa BDO BUSINESS RESTRUCTURING S.P.R.L. desemnata in calitate de administrator judiciar al debitoarei PERLA INVEST S.R.L., in reorganizare, prin Incheierea de sedinta nr. 236 din data de 19.04.2016, pronuntata in Dosarul nr. 2699/103/2015/a4, de Tribunalul Neamt – Sectia a II-a Civila, de Contencios Administrativ si Fiscal, organizeaza in data de 23.11.2022, ora 13:00, la sediul BDO BUSINESS RESTRUCTURING S.P.R.L., din Bucuresti, Str. Invingatorilor nr. 24, Victory Business Center, Et. 4, Sector 3, sedinta de licitatie publica cu strigare pentru vanzarea, in bloc, a proprietatii imobiliare compuse din: -teren intravilan, in suprafata de 1.000 mp, inscris in CF nr.54618 a Mun.Piatra Neamt, avand nr. cadastral 54618; -constructie in suprafata utila de 567,46 mp, inscrisa in CF nr.54618-C1-U1 a Mun. Piatra Neamt, avand nr. cadastral 54618-C1-U1; -constructie in suprafata utila de 1.707,65 mp, inscrisa in CF nr.54618-C1-U2 a Mun. Piatra Neamt, avand nr.cadastral 54618-C1-U2 situate in Mun. Patra Neamt, str. Piata Garii, nr.7, jud. Neamt. Pretul de pornire al sedintei de licitatie 1.379.000 EUR, exclusiv TVA. Detalierea componentei acelor blocuri de active poate fi solicitata administratorului judiciar la adresa de e-mail business.restructuring@bdo.ro. Ofertantii care doresc sa participe la licitatie trebuie sa depuna la sediul BDO BUSINESS RESTRUCTURING S.P.R.L., cel tarziu cu o zi lucratoare inaintea sedintei de licitatie publica la care doresc sa participe, personal sau prin curier, ora 17:00, toate documentele specificate in cuprinsul Caietului de sarcini, ce poate fi achizitionat de la sediul BDO BUSINESS RESTRUCTURING S.P.R.L. pentru suma de 1.000 Lei, exclusiv TVA. Plata Caietului de sarcini se va realiza prin transfer bancar in contul unic de insolventa al societatii PERLA INVEST S.R.L., pe baza facturii comunicate de catre administratorul judiciar. Pentru informatii suplimentare va rugam sa ne contactati la numarul 021.319.94.76 sau e-mail business.restructuring@bdo.ro.
China va lansa capsula Shenzhou-15 către staţia sa spaţială
28/11/2022 11:13

China va lansa capsula Shenzhou-15 către staţia sa spaţială pe 29 noiembrie, ora locală 23:08 (15:08 GMT), a anunţat luni Agenţia spaţială chineză pentru zboruri cu echipaj uman, ultima misiune progra ...

Capsula Orion va stabili un nou record luni, când se va afla la cea mai mare distanță de Terra/VIDEO
28/11/2022 09:30

Capsula Orion din misiunea Artemis 1 a NASA a intrat vineri pe orbita alungită retrogradă a Lunii, iar pe 28 noiembrie va atinge cel mai indepărtat punct al misiunii. Sambătă, capsula a doborat recor ...

Atenție, români. Detaliul de pe telefonul tău mobil care arată ca ești spionat
26/11/2022 20:07

Stiai că telefoanele mobile te spionează?! Desi este socant, smartphone-urile moderne pot urmări orice miscare pe care o faci. Atentie la acest detaliu care le dă de gol. O functie adăugată la telefoane d ...

VIDEO Capsula Orion - Cât de departe a ajuns și care este următorul moment important al misiunii din jurul Lunii
22/11/2022 12:58

Capsula Orion a trecut luni la doar 130 km de suprafata selenară, dar s-a indepărtat apoi rapid si orbitează la o altitudine de 40.000 km, cu o viteză de 5.000 km/h. Sambătă urmează un alt moment i ...

Cum a ajuns apa pe Pământ?
22/11/2022 11:27